خوش آمدید ورود یا ثبت نام

تبلیغات
Bia2Aroosi
کانال خانوم گل'
Ads Ads

close
Ads
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آرتروز

کاربر خانوم گل

*
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
24
تاریخ عضویت:
بهمن ۱۳۹۱
مدال ها

اعتبار: 1


محل سکونت :
ارسال: #1
آرتروز
آرتروز بیماری که مفاصل بدن را درگیر می کند و علتش از بین رفتن غضروف بین مفاصل هست. آرتروز در هر کدوم از مفصل ها می تواند ظاهر شود و علتش فشارهای فیزیکی روی پیش زمینه های ارثی هست در خانمها بیشتر مفاصل انگشتان و آقایان زانوها را درگیر می کند. درمانی نداشته و بهترین راه پیشگیری است داشتن استخوان های قوی، تغذیه مناسب و ورزش نیز برای مبتلا نشدن لازم است.

چرخه درد آرتروز چیست؟ با گذشت زمان و سپری شدن عمر، وزن زیاد ،اثر تصادفات یا فشار بیش از اندازه روی مفصل ویا بیماری‌های سیستمیک مثل روماتیسم سطح غضروف از بین میرود و مفاصل نمی توانند ، حركت یا چرخش مطلوب را داشته باشند و در اثر حرکت درد بوجود می آید که شخص را مجبور به کم کردن تحرک و استراحت بیشتر می کند و همین کم تحرکی موجب می شود که عضلات ضعیف تر شوند و احتمالا فرد وزنش به دلیل کم تحرکی بیشتر و مشکل حاد تر شود . پس ممکن است چرخه معیوبی بوجود آید که با دانش و عمل به توصیه پزشکان متخصص میتوان چرخه را شکست و درد را به حد اقل رساند و یا از دست آن رها شد.

اصلی‌ترین علایم این بیماری چیست؟آرتروز علایم زیادی دارد ولی 3 علامت آن شایع‌تر و مشخص‌تر هستند؛اولی خشكی پس از استراحت است،به این معنی كه گاهی اوقات وقتی مفصل به‌مدت طولانی بی‌حركت مانده باشد و بخواهد فعالیت كند درد خواهد داشت.شاید دیده باشید كه بیماران مبتلا به آرتروز زانو صبح‌ها كه از خواب بیدار می‌شوند به سختی راه می‌روند اما بعد از مدتی كم‌كم راه رفتنشان به حالت عادی بازمی‌گردد.خشكی مفاصل بعد از یك دوره طولانی عدم ‌فعالیت بسیار شایع است ولی به ندرت بیشتر از نیم ساعت طول می‌كشد.دومین علامت كاهش انعطاف پذیری است؛به‌همین دلیل بیماران مبتلا به آرتروز نمی‌توانند به‌ راحتی مفاصل خود را خم و راست كنند و برای علامت بعدی هم می‌توان به درد در مفصل اشاره كرد.توصیه می‌شود كسانی كه بیشتر از دو هفته چنین علایمی را در مفاصل خود دارند حتما به پزشك مراجعه كنند.

فشارهای تکرار شونده نیز از عوامل ایجاد آرتروز است، ایستادن طولانی مدت، راهپیمایی بیش از سه کیلومتر در روز، بلند کردن اجسام بیش از 25 کیلوگرم،زانو زدن و خم و راست شدن تکراری حین انجام کار، ورزشهای غیر اصولی و عدم گرم کردن کافی قبل از ورزشهای حرفه ای از این دسته اند.
بیماریهایی مثل نقرس و عفونتهای مفصلی، نارسایی های متابولیک، بیماریهای مادرزادی و انحراف مفاصل را می توان از بیماری هایی دانست که خطر بروز آرتروز را افزایش می دهند.

آرتروز به معنای ساییدگی مفصل و تخریب سطح مفصلی و بدنبال آن تغییر شکل، درد و محدودیت حرکت در مفصل است.
آرتریت Arthritis به معنای التهاب مفصل است و استئوآرتریت Osteoarthritis شایع ترین نوع آرتریت است. در استئوآرتریت مشکل اصلی در غضروف مفصلی است و بعد از مدتی استخوان مفصل هم دچار آسیب میشود. آرتروز Arthrosis یک کلمه یونانی به معنای مفصل است ولی به معنای استئوآرتریت هم بکاربرده میشود. در فارسی بجای کلمات استئوآرتریت و آرتروز از کلمه "ساییدگی مفصل" هم استفاده میشود.
علت آرتروز یا ساییدگی مفصل چیست

در طول روز و به علت فعالیت های بدنی مفاصل بدن بطور مرتب در معرض ضربه قرار دارند و این ضربات مرتبا آسیب هایی را به آنها بخصوص به غضروف مفصلی وارد میکنند. بدن این آسیب ها را تا جایی که میتواند ترمیم میکند. پس در طول زندگی مفاصل بدن دائما در یک فرآیند آسیب و ترمیم قرار دارند.

گاهی اوقات شدت آسیب های وارده به مفصل بیش از قدرت ترمیم بدن است و یا به عللی قدرت ترمیم بدن کاهش یافته و نمیتواند آسیب های معمولی را مرتبا ترمیم کند. در این موارد غضروف مفصلی بتدریج خرابتر و خرابتر میشود و این شروع آرتروز است.
در ابتدا سطح غضروف ریش ریش و لایه لایه میشود. با هر آسیبی مقداری از روی غضروف برداشته میشود تا اینکه بتدریج کلفتی غضروف کم میشود. کم شدن کلفتی غضروف که در رادیولوژی بصورت کاهش فاصله مفصلی دیده میشود از علائم اولیه شروع ساییدگی مفصل است.

ویژگی اصلی پاتولوژی آرتروز از بین رفتن پیشرونده غضروف مفصلی است. با وجود این آرتروز تنها بیماری بافت غضروفی نیست بلکه بیماری یک عضو (مفصل) است که درآن همه بافتها شامل استخوان زیر غضروف ، منیسک ، رباطها و قسمت عصبی- عضلانی و غضروف گرفتار می‌شوند.

فواید ورزش برای استئوآرتریت
ورزش منظم یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش علائم استئوآرتریت است. ورزش، عضلات اطراف مفاصل را محکم می‌کند و باعث تأخیر در تخریب مفاصل می‌گردد. همچنین باعث حفظ وزن مناسب بدن می‌شود و فشار کمتری به مفاصل وارد می‌کند.
ورزش ملایم بهتر از ورزش شدید است، زیرا ورزش شدید باعث درد و تخریب مفاصل می‌گردد؛ لذا سعی کنید هر روز مقدار کمی ورزش کنید.

توصیه های تغذیه ای برای بیماری آرتروز:
نوشیدن آب را فراموش نکنید روزانه حد اقا 6 تا 8 لیوان آب بنوشید
اسید چرب امگا سه :غذا های حاوی این اسید چرب که در ماهی سالمون ،تن ،ساردین ، ماهی آزاد و همچنین دانه‌های روغنی مثل کلزا یا کانولا ، سویا ، دانه و روغن بزرک وجود دارد بسیار مفید هستند . حد اقل هفته ای دوبار ماهی بخورید و یا از کپسول های امگا تری که آنرا از محل معتبر مثل داروخانه خریده‌اید و به آن اطمینان دارید مصرف کنید
ازمیوه ها و سبزی ها بیشتر استفاده کنید
همیشه غذاهایی که از درخت یا گیاهان بوجود می‌ایند سلامت بخشند و غذاهایی که در صنعت تهیه می‌شوند به دلیل مواد شیمیایی و نگهدارنده ها می‌توانند مضر باشند
املاح و مواد آنتی اکسیدان موجود در در این مواد به سیستم ایمنی شما کمک می‌کنند سبزیجات برگ سبز مانند جعفری، شاهی، کرفس ، کلم پیچ- جودوسر، محصولات تهیه شده از گندم
محصولات تهیه شده از سویا غلات کامل مانند برنج قهوه ای، ارزن، جو، گندم، جوی دو سر
هیچوقت خانه را بدون داشتن مقداری میوه و یا سبزی تازه ترک نکنید سعی کنید در طول روز حد اقل پنج بار میوه یا سبزی مانند کاهو، کرفس، هویج یا هر میوه ای که دوست دارید مصرف کنید
غذا های حاوی فیبر بالا
غذاهایی که دارای فیبر زیاد هستند به دلیل حجم دهنده بودنشان مفید هستند مواد حجم دهنده باعث پیشگیری از یبوست شده و جریان دفع را تسهیل میکنند و از ماندن مدفوع در روده ها و جذب مواد نامناسب جلوگیری میکنند. تحقیقات نشان داده اند که مصرف کربو هیدراتهایی که دارای فیبر زیاد و قند کم هستند و تصفیه نشده اند برای بدن شما مفیدند و در کاهش وزن به شما کمک میکنند.
در مورد بعضی از مواد غذایی که ادعا می‌شود برای ارتروز خوبست دقت کنید اولا همه مردم مثل هم نیستند و ممکن است فردی در جریان معالجه غذایی را مصرف کرده و بهبودی سریعتری داشته و باز ممکن است این غذا برای دیگری آن اثر را نداشته باشد. شما از تاثیر دارونما ها در بعضی از تحقیقات مطلع هستید بنابراین نمی شود به این شایعات اطمینان داشت
بعضی از غذا ها به دلیل اگزالات توصیه نمی شوند مثل ریواس ، زغال اخته، آلوها ، کنگر ، اسفناج.
سبزی هاي دیگري مثل گوجه فرنگی، بادمجان، سیب زمینی و فلفل هم برای تعدادی از بیماران اثرات نامطلوب داشته است لبنیات چرب ، کلیه ی چربی های حیوانی، مغزها و آجیل ها، دانه های چرب دار، کره ی حاصل از دانه ها. نیز توصیه نمی شوند ضمنا این مواد به دلیل انرژی بالا باعث افزايش وزن هم مي‌شوند.
اگر از سیگار و قلیان استفاده می‌کنید سیستم ایمنی شما در معرض خطر قرار می‌گیرد و با تاثیر بر دستگاه تنفس و گوارش از همه نظر به خود ضرر می‌زنید آنرا با قاطعیت کنار بگذارید
موادی که از جذب کلسیم جلوگیری میکنند هم باید کم و با احتیاط مصرف شود نمک، گوشت قرمز ، الکل ،قهوه ،شیرینی زیاد و شکر سفید از این دسته اند
فراموش نکنیم تمام تحقیقات به داشتن رژیمی متعادل و متنوع براساس گروههای غذایی و حفظ وزن در حد متعادل تاکید دارد مصرف میوه و سبزیهای بیشتر دوری از مصرف شکر و نانهای سفید و آرد تصفیه شده حذف چربیهای اشباع شده و ایزومر ترانس از رژیم غذایی ، مصرف چربیهای مایع گیاهی و جایگزینی ماهی ها بجای گوشت قرمز مصرف فیبر کافی ،کم کردن مصرف نمک و فراموش نکردن آب روزانه بین 6 تا 8 لیوان سلامت ما را در همه زمینه ها از جمله این بیماری تضمین میکند
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۴-۱۱-۱۳۹۲ ۰۶:۴۰ عصر، توسط kiana911.)
۲۶-۱۰-۱۳۹۲, ۰۶:۰۷ عصر
یافتن سپاس نقل قول
1 کاربر از kiana911 به دلیل این ارسال سپاس کرده.
مهدیه39



ّبرگزیده مردمی ششمین جشنواره وب ایران در بخش خانواده و کودک
Top of Page
کپی برداری بدون ذکر منبع مجاز نبوده و تمامی حقوق متعلق به © انجمن خانوم گل می باشد