خوش آمدید ورود یا ثبت نام

تبلیغات
Bia2Aroosi
کانال خانوم گل'
Ads Ads

close
Ads
 
امتیاز موضوع:
  • 23 رأی - میانگین امتیازات: 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آموزش عکاسی دیجیتال

خانوم گل کدبانو

****
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
383
تاریخ عضویت:
مهر ۱۳۹۰
مدال ها
مدال برنده مسابقه آشپزیمدال برنده مسابقه آشپزیمدال برنده مسابقه آشپزی

اعتبار: 937


محل سکونت : قطعه ای از بهشت
ارسال: #1
آموزش عکاسی دیجیتال
جلسه اول :

مقدمه :
دوربین های آنالوگ: دوربین , فیلم , ظهور فیلم , چاپ عکس
دوربین های دیجیتال : دوربین, حافظه تصویری (مموری) , چاپ عکس
تفاوت : در جنس و رنگ نور
واژه عکاسی : photography : photo (نور) + graphy (ثبت , رسم )
در جهان 60 گرایش عکاسی داریم : طبیعت , معماری , پرتره , ,ورزشی و . . .

تاریخچه : در جهان حدود 170 سال از پیدایش عکاسی میگذرد و اولین عکاس لئوناردو داووینچی بوده است . در ایران به 160 سال پیش برمیگردد و اولین عکاس هم میرزا ابراهیم خان عکاس باشی بوده .
ایده تصویری ( ذهنیت تصویری , اندیشه تصویری ):
با استفاده از تکنیک مناسب : زبان تصویریعنی تصویر عینی :تصویر قابل مشاهده : عکس که در بر گیرنده همه آن چیزی است که در ذهن عکاس میباشد . پویا و زنده و انتقال دهنده ذهنیت عکاس .
تصویر باید با بیننده ارتباط برقرار کند . بینننده با دیدن آن بتواند ذهن عکاس و حتی صدای لحظه ثبت تصویر را بفهمد . مثل تصویر آبشار .
به عنوان مثال ما عکسی داریم که چند نفر ایستاده اند و پرده ای مقابلشون گرفتند که روش نوشته سعود به قله فلان و ارتفاع فلان ولی چیزی از فضا مشخص نیست ! کاملا اشتباه است این تصویر چون میشه بدون زحمت و کوهنوردی هم همین عکس رو تو خونه هم گرفت ! پس باید فضای بیشتری نشون داده میشد !
منابع تصویری :
- بر اساس مشاهدات
- براساس شنیده ها : چیدمان. سوژه ای در کار نیست . ما میشنویم و فضا را ایجاد میکنیم و عکس میگیریم . سوژه را خودمان اجرا میکنیم .
- بر اساس آثار مکتوب : شامل روایات , آیات , شعر , ادبیات و غیره
100 درصد منطبق با متن : مثل تله تئاتر ها
- برداشت آزاد : کلیت متن را داریم ولی تغییراتی میدهیم .
مثل فیلم خواهران غریب و دو نیمه سیب از رمان خواهران غریب اثر اریش کِسنِر
ناخدا خورشید : رمان داشتن و نداشتن ارنست همینگوی
- براساس تخیل : نه دیده ایم و نه شنیده ایم ساخته و پرداخته ذهن ماست . ولی منطقی تا بیننده باور کند .
مثل پارک ژوراسیک , دزد عروسکها
- براساس خواب : به غیر از کسی که خواب رو دیده کس دیگری نمیتواند تصویر گری کند آنرا . مثل فیلم دستفروش محسن مخملباف.

اولین پیدایش دوربین و ساختمان اولین دوربینها :
همانطور که گفتم لدوناردو داوینچی بود . یک اتاق کاملا بسته و محدود را انتخاب کرد و روزنه ای روی آن قرار داد در نتیجه نوری که به آن روزنه وارد میشد در دیوار مقابل ولی وارونه می افتاد . این اتاق تاریک بدنه اولین دوربینها بود تا رسید به دوربینهای امروزی
[تصویر:  20120426213012_copy1.jpg]

ساختمان دوربین عکاسی :

1. اتاق تاریک (اتاقک تاریک) : بدنه دوربین body
بدنه مهمترين بخش دوربين عكاسي محسوب مي شود. بدنه داراي ساختماني محكم و ضد نور است. شكل آن معمولا به گونه اي طراحي شده تا به راحتي در دست جاي گيرد. به علاوه بايد جاي كافي براي نصب متعلقات مختلف(همچون لنز، فلاش ....) داشته باشد. جنس بدنه معمولا از پلاستيك، چوب و فلز است.

2. لنز( عدسی ) : درروزنه ورود نصب شده تا تصویری که رویت میشود روی دیوار واضح تر و شفاف تر باشد . لنز تمرکز نور ایجاد میکند .

[تصویر:  20120426213906_mail7_1.jpg]

3. پرده دیافراگم : مکانش داخل لنز . کنترل حجم نور ورودی و متغیر است تا نور کم و زیاد شود

[تصویر:  20120426213833_diaphragm-KEN_5123.jpg]

4. پرده شاتر : کنترل مدت زمان نوردهی ( کلیدی که برای ثبت عکس فشار میدیم کلید شاتر نام دارد)
برای سوژه های متحرک میگویند سرعت شاتر که بعدا مفصل توضیح میدم .
5. رینگ یا حلقه تله متر یا متراژ : در انتهایی ترین قسمت برای واضح سازی یا همون فوکوس focous
عمل واضح سازی هم فوکوسینگ focousing نام داره . تصویر خارج از فوکوس هم out of focous
[تصویر:  20120426214827_DSC_0842.jpg]

ایده آل ترین حالت تنظیمات روی MF یا همون حالت دستی هست . حالت اتومات هم AF هست .
جلسه آینده : تقسیم بندی لنزها , کاربرد آنها و موارد شناسایی لنز ها
امضای maryam banoo
[تصویر:  hRvvp3.png]
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۹-۸-۱۳۹۳ ۰۵:۲۰ عصر، توسط maryam banoo.)
۷-۲-۱۳۹۱, ۱۱:۲۴ عصر
وب سایت کاربر یافتن سپاس نقل قول
2 کاربر از maryam banoo به دلیل این ارسال سپاس کرده.
شقایق سرخ, negin.s
خانوم گل کدبانو

****
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
383
تاریخ عضویت:
مهر ۱۳۹۰
مدال ها
مدال برنده مسابقه آشپزیمدال برنده مسابقه آشپزیمدال برنده مسابقه آشپزی

اعتبار: 937


محل سکونت : قطعه ای از بهشت
ارسال: #2
RE: آموزش عکاسی دیجیتال
جلسه دوم

تقسیم بندی لنزها :

ممکنه خیلی سایتها سرچ کنید و کلمات قلنبه بیاد ولی من کوتاه براتون توضیح میدم امید اینکه کمکی کرده باشم Flowerysmile

1.لنز نرمال (normal)


یک نوع داریم . هیچ گونه تغییری در تصویر ایجاد نمیشود و همان چیزی که در واقعیت هست همان ثبت میشود .
[تصویر:  20120427230212_canon-50mm-f14-usm-video.jpg]


2. گروه لنز های واید (wide)

حجم سوژه کوچکتر از اندازه واقعی و دورتر میشود . فاصله سوژه در تصویر دورتر ثبت میشود , تمام خطوط افقی و عمودی سوژه منحنی میشود البته بسته به شدت واید . اگر سوژه به لنز واید نزدیک تر باشد کشیدگی در فرم ها ایجاد میشود و به اصطلاح دفرمه میشود .
[تصویر:  20120427214422_images.jpg]
این یک نمونه عکس با لنز واید :
[تصویر:  20120427193923_10-2-9-10040000.jpg]


3. گروه لنزهای تله (tele)


حجم سوژه از اندازه واقعی درشت تر و بزرگتر میشود .فاصله سوژه تا دوربین نزدیک تر از اندازه واقعی میشود .(مثل دوربینهای تجاری و قویترین تلسکوپها)
[تصویر:  20120427194020_Canon-70-200mm-L-Lenses-With-Hoods.jpg]

4.لنز ماکرو ( macro):

نه درشت میکند و نه دور .وقتی میخواهیم از فاصله نزدیک عکاسی کنیم از این لنز استفاده میکنیم ولی انذازه آن نرمال است .
حالا اگز لنز ماکرو نداشتیم از فیلتر close up استفاده میکنیم و یا عدسی های عینک که هنوز برش نخوردن و قیمت خیلی کمی هم دارند استفاده میکنیم هر چی ماکروی قویتری بخواهیم شماره عینک میره بالاتر hih
و این یک نمونه عکس با لنز ماکرو :
[تصویر:  20120427202116_macro211.jpg]

5. گروه لنزهای زوم (z00m):

3 نوع لنز در یک لنز اقدام شده ! به صرفه تر و حمل و نقل آسون تری داره . بعضی از این لنزها هم ماکرو دارند که میشه نور الی نور .
3 نوع لنز شامل : نرمال , واید , تله

6. گروه لنزهای تله زوم (tele zoom) :

هردوی آنها تله هستند . تله ضعیف تا تله قوی تر
برای سوژه های دور است و مثلا در فیلمبرداری دوربین از فاصله خیلی دوری تا سوژه است که فضای افراد و مردم دیده نشوند ولی خود سوژه واضح دیده میشه .

لنزها بر حسب عدد
دوربین های قطع فیلم 135 (آنالوگ) و کلیه دوربینهای دیجیتال مشابه 95% در تمام اینها لنز نرمال 50 mm است .از 50 هر چه به قبل - پایینتر - بیاییم گروه لنز های واید میشود : 45, 38 , 28 ,24, 18 و . . . هرچه شماره کمتر شدت واید بیشتر. از 50 هر چه به بالا بیاییم تله میشود : 55, 70, 80 , 100و 200, 300 و . . . تا تلسکوپ ها
fish eye : 180 درجه و 270 هم نوعی از fish eye هست که عکسی که میدهد دایره است .
لنز ماکرو : عددش مثل لنز نرمال هست 50 , ولی کنارش نوشته M یا MACRO
لنز زوم: 35- 70 ویا 24 - 80 که گفتیم لنز واید ,نرمال , تله
لنز تله زوم : 70 -210 ویا 100 -300 ( که خوب این بهتره چون قویتره )

و حالا لنز پیشنهادی . به قول استادمون یه لنز بهتون معرفی میکنم تا 200 سال اول عکاسیتون با همین لنز کلر کنید : لنز زوم 18-240


دیافراگم ها بر حسب عدد رو همینجا میگم و بقیه اش باشه برای جلسه بعد
دیافراگم ها بر حسب عدد :
1/2 , 1/4 , 1/8 , 2, 2/4 , 2/8 , 3 , 3/5, 4 , 4/5 , 5/6 , 8, 11, 16 , 22 , 32 , 64
1/2 : بزرگترین روزنه ورود مثل مردمک در شب
64: کوچک ترین روزنه
این درجه ها stop نامیده میشوند و بین اینها درجه نداریم و ولی میتوان توقف داشته باشیم و نیم stop حساب میشوند و میگوییم بین دیاف 11-16 .

موارد شناسایی هر لنز :

روی لنز ها نوشته 1: ...... مثلا 1:3/5 یا 1: 1/2
1/2 در بازها ایده آل ترین لنز است و 64 در بسته ترین ایده آل ترین .
همه دوربینها لنزشون 5.6 , 8 , 11 , 16 دارند . ( استاد گفت اینو ولی مال من نداره تا 8 بیشتر نداره ظاهرا ! cryingDash2)
دیافهای 5/6 .............11 در شرایط نور متعادل و دیافهای بسته در شرایط نور زیاد استفاده میشوند : 16..............64 که بعدا مفصل توضیح میدم تو هر فضایی دیافتون چند باشه .

تا اینجا داشته باشید تا جلسه آینده سرعت شاتر و انواع زاویه رو براتون بگم Flowerysmile
امضای maryam banoo
[تصویر:  hRvvp3.png]
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۰-۲-۱۳۹۱ ۱۲:۲۰ صبح، توسط maryam banoo.)
۸-۲-۱۳۹۱, ۱۱:۱۱ عصر
وب سایت کاربر یافتن سپاس نقل قول
2 کاربر از maryam banoo به دلیل این ارسال سپاس کرده.
شقایق سرخ, negin.s
خانوم گل کدبانو

****
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
383
تاریخ عضویت:
مهر ۱۳۹۰
مدال ها
مدال برنده مسابقه آشپزیمدال برنده مسابقه آشپزیمدال برنده مسابقه آشپزی

اعتبار: 937


محل سکونت : قطعه ای از بهشت
ارسال: #3
RE: آموزش عکاسی دیجیتال
جلسه سوم

سرعت شاتر بر حسب عدد

8,6,4,2,1,1/2 , 1/4 , 1/8 , 1/15 , 1/30, 1/60 , 1/90 , 1/125 , 1/250 , 1/500 , 1/1000, 1/2000 , 1/4000, 1/8000, 1/16000
B : سرعت B مذت زمان نور دهی در اختیار عکاس میباشد . از 8 ثانیه بیشتر روی این حالت میگذاریم .
اولین عکسها 8 ساعت زمان نیاز داشته تا الان که 170 سال گذشته و 1/1600 ثانیه هم رسیده .
8 . . . . 1/4 در شرایط نور کم ( ثانیه های بالا در نور کم )
1/8 . . . 1/25 شرایط نور متعادل
1/250 . . . . 1/16000 ثانیه های کم در شرایط نور زیاد

کلا ثانیه های کمتر برای سوژه های متحرک و پر تحرک و ثانیه های پایین برای سوژه های ثابت و کم تحرک . انتخاب سرعت پایین باعث محو شدن موضوعات متحرک میشود پس توجه داشته باشین هر سوژه چه سرعت شاتری میخواد !

عمق میدان ( دامنه وضوح)

محدوده ای که در آن موضوعات دارای وضوح میباشند. A …………………..B از چند میلیمتر تا چند متر . فاصله بین A تا B هر سوژه ای باشد باید دارای وضوح باشد . هنگامیکه تمام تصاویر دارای وضوح است به این معناست که تمام سوژه دارای اهمیت است ولی وقتی یک قسمت وضوح داشته باشد ولی بقیه نه ! یعنی قسمتی که وضوح دارد از اهمیت برخوردار است .
حداکثر عمق میدان : تمام تصویر وضوح داشته باشد .
دیافراگم : بسته ترین 16,22,32,64
سرعت شاتر : زمانهای طولانی 8,6,4,2,1,1/2 , 1/4
تله متر ( متراژ) روی فاصله میانگین . نصف : حد میانگین فاصله دو جسم
فاصله نقطه A تا B یا نزرگترین فاصله به دوربین تا دوربین نصف آن اندازه به طور مثال در کلاسی که ردیف اول 1 متر فاصله دارد وردیف دوم 2 متر و سوم 3 متر میانگین میشود 1.5 متر .تله را روی 1.5 میگذاریم .
سوژه هایی که به شکل نیم دایره است مثلا جمعی که فیلم دایره ایستاده اند یا درخت و . . . فاصله نزدیکترین سوژه تا دوربین را اندازه میگیریم به مقدار نصف آن .
حداقل عمق میدان :
دیافراگم بازترین : 1/2 , ¼ , 1/8 , 2, 2/4 , 2/8, . . . هر چه لنز دوربین بازترین داره همون اندازه باز میکنیم .
سرعت شاتر کوتاه : 1/100 , 1/2000 , 1/400
تله متر :روی نقطه مورد نظر هر کجا که سوژه وجود دارد تمام آن نقطه وضوح دارد . مثلا در در صورت فقط چشم ها وضوح دارد و هر چی که در امتداد چشم هست .
حساسیت فیلم هم یک موضوع هست که تو کار عملی خیلی نمیاد پس اگر خواستید توضیح میدم . فقط بدونید که همون ISO منظورم هست . که استاندارد ژاپن هم همون ISO هست . و مختلف هستند اعدادش . برای کنترل مقدار نور ایده آل . همیشه در حالاتی که بعدا ذکر میکنم و بیشتر مواقع ISO را روی 100 بگذارید .
حالا اعداد مختلف ISO : 12,25,50,100,200,400,800,3200,6400
نکته : در شرایط نور کم و سوژه متحرک ISO باید کمتر از 100 باشد.
همیشه و در درجه اول دیافراگم رو باز یا بسته میکنیم بعد اگه جواب نداد میریم سراغ شاتر و درجه اهمیت آخر هم اگر هیچ کدوم جواب نداد ISO .

زاویه ANGLE :

انتخاب زاویه مناسب نسبت به دوربین ( زاویه مناسب نسبت به سوژه نه قد عکاس )


انواع زاویه :

1. EYE LEVEL سطح تراز چشم

دوربین مماس با سطح چشم سوژه باشد ( حالا میخواد هر حالتی باشه ) زاویه صفر درجه ! هر موقع که دلیلی نداشته باشیم قد سوژه را کوتا یا بلمد کنیم .
در اشیاء : نقطه ای از اشیاء هستند که فقط آن نقطه عمود است , وقتی در ویزور دوربین نگاه کنیم نقطه ای که اضلاع عمود هستند همان نقطه است .
در مورد اشیاء غیر هندسی – مثل یک پارچه چرئک شده به طور مثال- هم دو نقطه خارجی آن باید عمود باشد .

2. بین صفر تا 45 درجه

ارتفاع سوژه از اندازه واقعی کوچکتر میشود . هر موقع بخواهیم ارزش و اهمیت سوژه را کمتر و پایینتر نشان دهیم, استفاده میکنیم . صفر درجه تا 45 درجه از ارتفاع سوژه میریم بالاتر . (مثلا در فیلمبرداری در سریالها دیدیم که بازیگر مغلوب رو برای اینکه نشون بدن از این زاویه استفاده کردند.)

3. بین 45 تا 89 Very high shot

ارتفاع باز هم کمتر و ارزشو اهمیت سوژه کمتر

4. 90 درجه : دوربین کاملا عمود به سوژه over head
حجم کاملا فشرده به شکل نقطه . هدف کروکی سوژه ها باشد نه حجم آنها . حجم دیگر دیده نمیشود .

5. بین صفر تا منفی 45 درجه low angle (shot)
ارتفاع یا حجم بزرگتر ( عکسهای تبلیغاتی) اهمیت و ارزش سوژه بیشتر میشود .
6. منفی 45 تا منفی 89 درجه very low angle(shot)

ارتفاع آن نسبت به زاویه قبل بیشتر و اهمیت سوژه بیشتر میشود .
7. منفی 89.5 دوربین پایین تر از سطح موضوع
تقریبا تمام قد موضوع را داریم . چاله حفر میکنیم و دوربین داخل چاله میرود یا به طور پلکانی سوژه بالاتر از دوربین قرار میگیرد .تمام ارتفاع سوژه را داریم .
8. منفی 90
دوربین کاملا رو به بالا . مثلا دوربین زیر سوژه قرار دارد .به طور مثال روی ریل قرار دارد و قطار رد میشود از روی دوربین ( این حالت برای فیلمبرداری هست) یا عکس از آسمان که دوربین را به سمت بالا میگیریم کامل . یا زیر میز شیشه ای میگذاریم و بازیگر یا سوژه را نشان میدهد . یا داخل زمین فوتبال وقتی بازیگران دور هم حلقه میزنند و دوربین رو به بالاست !
9. P.o.v view point of
دوربین به جای چشم فرد . مثل تصویر داخل دوربین شکاری که تو بعضی فیلم ها میبینیم فرد تو دوربین نگاه میکنه و برای ما اون تصویر رو نشون میدن . به جای چشم فرد از همان زاویه و ارتفاعی که چشم هست و هر چیزی را میبیند .


تصویر شناسی ( اندازه نما )

همیشه کادر بندی تون داخل ویزور دوربین باشه نه بعد از عکاسی و با فتوشاپ!
انتخاب کادر تصویری :

1. اکستریم کلوز آپ extreme close up ( E.C.U )
دو حالت داریم : 1. محدوده روی پیشانی تا چانه 2. چسبیده به سر تا چانه
اگر بخواهیم حالات فرد رو نشان بدهیم . مثلا ترس .غم و . . .
این اصطلاح بیشتر در انسان کاربرد دارد وشامل نمایی از چشمها ، لبها ودست فردی می باشد که معمولا با لنز تله فیلمبرداری می شود.دراشیا بیشتر از اصطلاح اینسرت استفاده می شود.کوچکترین حرکت دراین نما کاملأ مشخص می شودوازلحاظ حسی بیشترین تاثیر رادر مخاطب دارد مانند: لرزش دستهایا تبسم و....در اشیا نیز سویچ ماشین ، کلید، سوراخ کلیدوانگشترو.... نماهای اینسرت هستند.لازم به توضیح است که در تلویزیون اصطلاح اینسرت برای تصاویر درشت از انجام عملی که توضیح آن توسط مجری یا کارشناس برنامه داده می شودوبعد از اتمام توضیحات از آنها فیلمبرداری می شودگفته می شود.

[تصویر:  20120428221939_faaahh000907.jpg]
2. کلوز آپ close up (C.U )
( نمای بسته که تصویری درشتی از موضوع می باشد) مثلا یک انسان فضای بالای سر تا کتف .مثل عکسهای پرسنلی . مقداری از فضای بک گراند هم دیده میشو ولی هدف تصویر معرفی فرد است . ازاین نما برای تاکید بیشتر صحبتحای شخص استفاده می شود.محیط اطراف بطور ناواضح است وتاثیری بربیننده نداردوبالنز تله فیلمبرداری می شود. درموردمناظر کلوز آپ می تواند قسمتی از منظره باشدمثلا در یا پنجره می تواند کلوز آپ ساختمان باشد.
[تصویر:  20120428220329_CU.jpg]

3. مدیوم کلوز آپ medium close up (M.C.U)
محدوده بالای سر مثل کلوز آ پ باز است اما پایین کادر تا آرنج ( زیر قفسه ) باز میشود . برای معدفی فرد و مکان و موقعیت . فضای بیشتری از بک گراند دیده میشود ..زمانی اینگونه نماها مورداستفاده قرار می گیردکه توجه به فرد صحبت کننده یا فرد مقابل او وعکس العملهای هردوشخص یا یکی از آنها ایجاب نماید.این نما برای توجه دادن مخاطبان به صحبتهای شخص بسیار کاربرد داردوکادرمناسبی برای مصاحبه های تلویزیونی می باشد.

4. مدیوم شات ( نمای متوسط ) medium shot (M.S)
گاهی لازم است مقداری از اشیاوحال وهوای صحنه توام بافرد نشان داده شود تا بینندگان بامحیط وموقعیت فرددرصحنه اندکی آشنا شود ازاین نما استفاده میشود.این نما از کمر به بالا انسان رانشان می دهدوحدفاصل نمای کلوز آپ ومدیوم لانگ شات(نمای تمام قد) است.در این نما فرد می تواند حرکات جزئی وحرکات دست را انجام دهد.تاثیر فرد نسبت به نماهای بسته تر کمتر شده واندکی صحنه وموقعیت آن تاثیر دارد وبالنز نرمال فیلمبرداری می شود. مثل نمای انسان از کمر تا نوک سر .

[تصویر:  20120428222543_MS.jpg]
5.لانگ شات long shot (L.S)
نمای باز یا نمای دور. مثلا انسان تمام قد بهمراه کمی از محیط اطراف آن.معمولا بعضی ها به این نما فول شات هم می گویند وبا لنز واید فیلمبرداری می شود.
[تصویر:  20120428215834_LS.jpg]

6. نی شات kney shot (American shot) (A.S)
نمایی که از زانو تا نوک سر دیده می شود. به شات آمریکایی معروف می باشد .3/4 از قد فرد در تصویر است .

7. مدیوم لانگ شات medium long
shot (M.L.S)
نمای متو سط که به نمای تمام قد نیز معروف می باشدو نیز به فول شات هم شهرت دارد مثلا تصویر کامل یک انسان که تمام قد آن دیده شود.

8. اکستریم لانگ شات یا بیگ لانگ شات extreme long shot
(E.L.S)
نمای کاملا دور یا نمای بسیار باز می باشد . مثلا تصویر بسیار دور از یک دهکده یا کویر یا به طور کلی موقعیت .

[تصویر:  20120428215745_els.jpg]

9. اینسرت insert , big close up (INSERT )
اجزاء صورت انسان یا حیوان به تنهایی در کادر. چشم , گوش و . . .
اندام انسان یا حیوان به تنهایی . اشیاء به تنهایی در کادر باشد , تلفیقی از اشیاء و اندام . مثلا دستی که قلمی دارد .

[تصویر:  20120428222133_ECU.jpg]

سایز نماها :


1. اُور شولدر over shoulder
بالای شانه . دونفر با هم دوربین روی شانه یک طرف است و آن شخص فقط بخشی از موها و خیلی کم و تار صورتش دیده میشود ولی نفر مقابل تصویری واضح دارد . برای نشان دادن ارتباط دونفر با هم روی شانه یک نفر .
[b2. نمای دونفر tow shot [/b]
دو نفر که باهم در ارتباطند و در کنار یکدیگر هستند .ئوربین فقط از یک جهت است نه جهات مختلف ( در فیلمبرداری) این نما با لنز تله فیلمبرداری می شود.
3. نمای سه نفر three shot
مجدد دوربین از یک جهت ولی افراد به طور مثلثی ایستاده اند .
4. نمای 4 نفره four shot
4 نفر به هم مرتبط کنار هم ولی یا لوزی و یا دو به دو مقابل هم نشسته یا ایستاده اند .

بیشتر از 4 نفر هم از مدیوم شات تا لانگ شات بسته به نوع کادر مورد نظر استفاده میکنیم .

5.کلوز شات (C.S)

گاهی لازم است تمام افراد در یک خیابان یا در حال خروج از ایستگاه مترو از ناحیه سینه به بالا نشان داده شوند که درحال حرکت به طرف دوربین هستند.برای گرفتن این نما دوربین در دوردست قرار می گیرد وبا لنز تله فیلمبرداری می شود.این نما در گرفتن تصاویر بسته از اشیای بی جان ودکور هم کاربرد دارد.


اکثریت مباحث مربوط به کلاسایی هست که خودم رفتم فقط در بعضیها توضیحات رجوع شده به این وبلاگ .تاکید میکنیم بعضی توضیحات hih

جلسه آینده هم مجموعه عکس و ترکیب بندی
Flowerysmile
امضای maryam banoo
[تصویر:  hRvvp3.png]
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۰-۲-۱۳۹۱ ۱۲:۳۰ صبح، توسط maryam banoo.)
۱۰-۲-۱۳۹۱, ۱۲:۰۶ صبح
وب سایت کاربر یافتن سپاس نقل قول
1 کاربر از maryam banoo به دلیل این ارسال سپاس کرده.
negin.s
خانوم گل کدبانو

****
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
383
تاریخ عضویت:
مهر ۱۳۹۰
مدال ها
مدال برنده مسابقه آشپزیمدال برنده مسابقه آشپزیمدال برنده مسابقه آشپزی

اعتبار: 937


محل سکونت : قطعه ای از بهشت
ارسال: #4
RE: آموزش عکاسی دیجیتال
جلسه چهارم : مجموعه عکس و ترکیب بندی

تک عکس : کل روایت یا داستان در یک عکس خلاصه شده .
مجموعه عکس : روایت یا داستان عکس در چندین تصویر مطرح میشود . از 2 عکس به بالا هم مجموعه میشود .
- اول تعداد عکسهایی که قرار است بگیریم معلوم میکنیم . عکسها به صورت پیوسته باشد مثل دانه های زنجیر به هم وصل باشد یعنی طوری نباشد که بتوان جای عکسها را جابجا کرد یا از آخر به اول نگاه کنیم باز هم موضوع را بفهمیم . چیزی نشود آز آن حذف کرد ! و طوری باشد که اگر ترتیب عکسها بهم ریخت کسی نفهمد . موضوع عکس را کش ندهیم ! برای مثال اگر با 3 عکس موضوع را میتوانیم بیان کنیم 4 تا نشود :
[تصویر:  20120508000558_549171_381442391908006_1883336700_n.jpg]

روش تولید مجموعه عکس


1. دارای زمان و مکان واحد باشد . مثلا نانوایی و زمان هر کدام چند دقیقه بعد از دیگری . ( در اینجا مراحل پخت نانا سنگک را مثال میزنم : ورود آرد به نانوایی, آماده سازی خمیر, پهن کردن خمیر روی چورنه, خمیر داخل تنور و نان آماده تحویل)

2 . دارای زمان و مکان متغیر . به طور مثال از جزء به کل یا بر عکس ( منظور اندازه نما هاست : از اکستریم لانگ شات تا اینسرت) و چندین عکس از فضا میگیریم . هر کدام در یک روز . مثلا فصلهای سال یا موضوع ترافیک .

عکسهایی که تکه تکه هستند یا هر جزء بدن در یک عکس هستند مجموعه عکس محسوب نمیشوند.


ترکیب بندی (کمپوزیسیون)


کمپوزسیون مطلوب ، عناصر با اهمیت درون قاب را به تماشاگر گوشزد می کند و همچنین به تشدید بار احساسی نما کمک می کند.

-نحوه چیدمان یا قرار گرفتن موضوع در کادر تصویر
-برقراری ارتباط بین تمام اجزا ء و پس زمینه و پیش زمینه در صورت وجود ( یعنی بین پس زمینه یا پیش زمینه با موضوع اصلی ارتباط وجود داشته باشه )

نحوه چیدمان موضوع در کادر تصویر :

- اگر سوژه در وسط (مرکز) تصویر قرار بگیرد به معنای تعادل , پایداری و ثبات است .
تقریبا مثل این عکس که سوژه در مرکز قرار گرفته :
[تصویر:  20120508003954_06015906_400.jpg]

-اگر سوژه پایین ولی وسط کادر قرار بگیرد به معنای سنگینی و وزن است .
این توپ خب خیلی سنگین نیست من فقط خواستم جایگاهش رو بگم :
[تصویر:  20120508004420_20100615180217243_608416sss.jpg]

-اگر سوژه بالا در وسط کادر قرار بگیرد به معنای سبکی , بی وزنی و
شناور یا معلق بودن است .
مثل این دختر بیچاره که سانسورش کردم .شما به معلق بودن و بادکنک ها دقت کنید hih
[تصویر:  20120508005639_o397w5qv0kewhwn9k2rq.jpg]

-اگر سوژه سمت راست وسط قرار بگیرد به معنای ورود و سمت چپ به معنای خروج از کادر است .

ورود به کادر : میشه گفت تقریبا مثل این تصویر
[تصویر:  20120508004946_1h3fvh6t1my1rlmknuk.jpg]

-قرار گرفتن سوژه در هر کدام از زوایای تصویر به معنای گریز و فرار از کادر است .


تقسیم طلائی /نسبت طلائی / جزء زرین

[تصویر:  20120509144658_phi-spiral.jpg]

یعنی تاکید .ما تعیین میکنیم که ببننده کجای عکس را ببیند . بیننده معمولا اول به آن نقطه توجه میکند .چه 1/3 چپ و چه راست فرقی نمیند.
قانون یک سوم در واقع مختصر شده مفهوم طلایی است. فلسفه اصلی که در پشت این مفهوم قرار دارد از یک ترکیب و کادر بندی متقارن و مستقر در مرکز کادر که معمولا کسل کننده است جلوگیری می کند. 4 خط تقسیم کننده کادر، خطوط طلایی و محل برخورد این خطوط، نقاط طلایی نامیده میشوند.

از بین بردن تقارن با استفاده از قانون یک سوم به دو شکل می تواند صورت بگیرد. در یک روش می توان تصویر را به دو بخش مجزا تقسیم کرد به نحوی که یک قسمت یک سوم و قسمت دیگری دو سوم تصویر را شامل شود .

در روشی دیگر، تمرکز مستقیما بر روی نقاط طلایی است. فرض کنید که منظره ای بسیار زیبا و بدیع پیش رو دارید اما این منظره فاقد یک نمای هندسی و به اصطلاح Geometric خوب و جذاب است. به عبارت دیگر در عین اینکه منظره بسیار خاص و زیبا است اما اگر به صورت تصویر در بیاید تا حدودی کسل کننده خواهد شد.
راه حل چیست؟ سعی کنید در این منظره یکنواخت یک نقطه عطف و تمایز پیدا کنید، نقطه ای که بتواند یکنواختی و یکدستی نما را از بین ببرد. سپس این سوژه را روی یکی از نقاط طلایی قرار دهید. این نقطه اولین نگاه بیننده را جذب کرده و مخاطب را به دیدن باقی تصویر دعوت میکند.

نقاطی از بدن که دارای نسبت طلایی هستند:

نسبت قد انسان به فاصله ناف تا پاشنه پا

نسبت فاصله نوک انگشتان تا آرنج به فاصله مچ تا آرنج

نسبت فاصله شانه تا بالای سر به اندازه سر

نسبت فاصله ناف تا بالای سر به فاصله شانه تا بالای سر

نسبت فاصله ناف تا زانو به فاصله زانو تا پاشنه پا

به دلیل قوانین سایت و واضح بودن موضوع از گذاشتن عکس در این مورد معذورم hih
فقط رجوع کنید به این تصویر

به چند نمونه عکس توجه کنید تا مفهومش یکم بازتر شه براتون :

[تصویر:  20120509144840_fibonacci-applied-photography-1.jpg]

[تصویر:  20120509144916_golden-spiral-applied-photography-3.jpg]

[تصویر:  20120509150206_35709_994.jpg]

[تصویر:  20120509145006_page8-blog-entry115-2.jpg]

البته معمولا وقتی چهره یا بدن به صورت نیم رخ یا سه رخ هست بسته سمتی که نگاه یا بدن به آن طرف هست در 1/3 چپ یا راست قرار میگیرد . مثلا شخصی نیم رخ هست و نگاهش به طرف چپ می باشد در 1/3 راست قرار میگیرد :

سعی کردم با بچه ها نشون بدم که نیازی به سا.نسو.ر نباشه Dreamyeyesf

[تصویر:  20120509150515_IMG_0269V1.jpg]

و یا بلعکس :

[تصویر:  20120509150928_rf2c8e5l666ljs06tylx-Copy.jpg]

جلسه آخر : انواع کادر و جدول عکسبرداری و . . .
امضای maryam banoo
[تصویر:  hRvvp3.png]
۲۰-۲-۱۳۹۱, ۰۴:۴۱ عصر
وب سایت کاربر یافتن سپاس نقل قول
1 کاربر از maryam banoo به دلیل این ارسال سپاس کرده.
شقایق سرخ
خانوم گل کدبانو

****
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
383
تاریخ عضویت:
مهر ۱۳۹۰
مدال ها
مدال برنده مسابقه آشپزیمدال برنده مسابقه آشپزیمدال برنده مسابقه آشپزی

اعتبار: 937


محل سکونت : قطعه ای از بهشت
ارسال: #5
RE: آموزش عکاسی دیجیتال
مبحث عکاسی که تموم شد نورپردازی رو میذارم Flowerysmile
امضای maryam banoo
[تصویر:  hRvvp3.png]
۲۰-۲-۱۳۹۱, ۰۴:۴۵ عصر
وب سایت کاربر یافتن سپاس نقل قول
1 کاربر از maryam banoo به دلیل این ارسال سپاس کرده.
شقایق سرخ

تبلیغات

Bia2Aroosi
کانال خانوم گل'
خانوم گل کدبانو

****
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
383
تاریخ عضویت:
مهر ۱۳۹۰
مدال ها
مدال برنده مسابقه آشپزیمدال برنده مسابقه آشپزیمدال برنده مسابقه آشپزی

اعتبار: 937


محل سکونت : قطعه ای از بهشت
ارسال: #6
RE: آموزش عکاسی دیجیتال
جلسه آخر :

انواع کادر تصویر



کادر افقی

پرکاربردترین نوع کادربندی٬ کادربندی افقی است. این کادر با حالت عناصری که در امتداد خط افق گسترده شده اند،‌متناسب است.

کادر عمودی

کادربندی عمودی، پویاتر از افقی است. بنابراین موضوعها در آن پر جنب و جوش تر به نظر می‌رسد. این کادر با حالت موضوعهایی که شکل کلی آنها با عمودی است٬ مانند مناره‌ها و... همخوانی بیشتری دارد.
البته این کادر بسته تر هست و موقعیت زمانی و مکانی خیلی دیده نمیشود . مثل عکسهای پرسنلی . در تلویزیون و سینما اصلا کادر عودی نداریم فقط کادر افقی .
[تصویر:  20120609235022_photography.jpg]

کادر مربعی

به دلیل تساوی بین اضلاع این کادر، بیننده به تساوی به چهار ضلع و زاویه آن جلب می شود. این نوع کادربندی کمتر از سایر انواع یاد شده به کار برده می‌شود.

باورهای نادرست : بعضیها فکر میکنند وقتی سوژه ایستاده است حتما باید کادر عمودی باشه یا سوژه که خوابیده - انسان یا حیوان - کادر باید افقی باشه ویا سوژه در کادر جا نمیشه پس عمودی ! اینطور نیس بلکه شما یاد گرفتید با توجه به انواع ترکیب بندی و نقاط طلائی کادر مناسب خودتون رو انتخاب کنید . شما باید بتونید سوژه را تا جاییی که میتونید با کادر افقی و باتوجه به نکات قبل بگیرید .

خط افق :
انواع حالات خط افق:
سه وضعیت دارد:
1. خط افق از مرکز کادر میگذرد: زمانیکه موضوع ما در آسمان برابر با اهمین آن در زمین باشد .هر دو دارای یک اهمیت باشد و بیینده با یک اهمیت ببیند .
[تصویر:  20120609235421_95845606034627432709.jpg]

2. 1/3 آسمان و 2/3 زمین :سوژه دارای اهمیت بیشتر در 2/3 زمین است .
[تصویر:  20120609235651_bsihr5sg5ihimjtqsvd.jpg]

3. 2/3 آسمان و 1/3 زمین : سوژه اولویت اول در آسمان و الویت دوم درزمن است . مثل کسی کهایستاده و غروب را نگاه میکند و یا پرنده در آسمان .
[تصویر:  20120609235521_173.jpg]
حالات بدون افق :
کلا یا سوژه در اسمان است یا زمین
مثل این عکس :
[تصویر:  20120610002210_index.jpg]

فتو رمان - مصور سازی داستان
یک داستان را بابت ان عکاسی کنیم : لحظه به لحظه مثل مجموعه علی کوچولو ! یادتونه ؟ Dreamyeyesf عکسهایی به هم مرتبط و پیوسته .

دستگاه نورسنج

وسیله ای برای سنجش نور و دیافراگم .هم دستی و هم داخل خود دوربین که هر دو 99% خطا میده laf
دلیلش: همه نورسنج ها تمایلشان به نور شدید است پس بهتر است خودمان میزان دیافاگم را تشخیص دهیم بعد از نور سنج استفاده کنیم . مثلا در تصویری که پس زمینه تیره است و سوژه سفید به سمت سوژه جذب میشود . در لنز نرمال میتوان دوربین را در حالت auto استثناء بذاریم و کمی شاتر رو فشار بدیم هر عددی نشون داد همون رو رو حالت دستی تنظیم کنیم . البته کمی به سوژه نزدیک میشیم و مجدد به جای قبل برمیگردیم .
برای نورسنج ها هم باید کمی به سوژه نزدیک شویم عدد رو که نشون داد بریم جایی که بودیم hih
[تصویر:  20120610003112_lightmeter1.jpg]

چگونه نور سنج را بخوانیم؟


نورسنج به طور مستقیم به عکاس میزان نور ورودی از طریق دریچه دیافراگم را نشان می‌دهد و با تغییر درجه دریچه دیافراگم، سرعت شاتر و حساسیت نور، نور سنج هم تغییر می‌کند. هر نقطه را در اصطلاح عکاسی یک استپ ( گام) می‌خوانند.
تو تنطیمات دوربین همه داره نورسنج که به این شکل هست :
[تصویر:  20120610011110_9th-underexposed-AZ-300.jpg]


عکاسی در فضای باز

اگر در دو وضعیت نوری بودیم - سایه و آفتاب برای مثال- دیافراگم را میانگین استفاده میکنیم . آفتاب 11 و سایه افتابی 8 که بین این دو عدد انتخاب میکنیم .
اگر سوژه اصلی در یک نقطه نوری بود بر اساس سوژه که در هر جای تصویر قرار گرفته بود بر اساس ان دیاف را پیدا میکنیم ولی اگر سوژه اصلی کل نقطه های نوری بود - هم سایه هم افتاب هم ابر مثلا- بین تمام اونها میانگین میگیریم .

سرعت B

برای این کار دوربین باید ثابت و بدون حرکت باشد -روی سه پایه - فضای شب و نور کم یا برای سوژه های ثابت .
برای این کار دیافراگم بسته ترین باشد مثل : 64,32,22
و زمان نور دهی 30 ثانیه به طور مثال
در کل زمان نور دهی در اختیا عکاس است .
به این نمونه تصویر دقت کنید :
[تصویر:  20120610004150__b_20110801_1621184802.jpg]
زمان طولانی بوده در نتیجه ماشینهایی که رد شدند مثل نور افتادند در عکس hih

و حالا آخرین مبحث و مهم ترین :
جدول عکس برداری در روز - نور محیطی - با صفحه حساس 100 - یعنی ISO روی 100 -


شرایط نور موضوع و دیافراگم

آفتاب خیلی شدید : 22
آفتاب شدید : 16
آفتاب معمولی: 11
سایه آفتابی : 8
ابری روشن : 5/6
ابری تیره : 4 یا 4/5

سرعت شاتر در همه موارد روی 60 ثانیه تنطیم میشود : 1/60
و تله متر یا همون متراژ هم در هر موردی باید تنطیم شود .

آفتاب شدید مثل جنوب تو تابستون . افتاب معمولی مثل بهار صبح و بعد از ظهر . جنگلهای شمال هم ابری چون سایه زیاد دارن .
اینها برای سوژه های ثابت هست حالا اگر سوژه از راه رفتن معمولی بیشتر شد دیافراگم رو بازتر میکنیم و سرعت شاتر رو کمتر .
به ازاء تعدادی که سرعت شاتر از 1/60 بالا بردیم - عدد کوچیکتر- دیافهای جدول باید باز شود . برای سوژه های متحرک هرچه سرعت شاتر رو انتخاب کردیم یک درجه کمتر میگیریم تا حالت چوب شده و خشک نگیره .مثل آبشار یا پرنده که حالت یخ زده یا خشک شده نگیرند به خودشون .

حالا اگر بخواهیم متغیرهایی برای ISO قرار بدیم : شرایط نوری خیلی زیاد بود و ناچار شدیم ISO رو تغییر بدیم یعنی پایینتر ببریم -50 - به ازای جبران هر درجه کمتر شدن جذب نور صفحه حساس 1 درجه دیافراگم را میبندیم
اگر شرایط شدید تر بود و ISO رو بردیم رو 25 دو درجه میبندیم : دیاف 22 میشود 11 یا 16 میشود 8
اگر شریاط نور کم بود و ISO رو مجبور شدیم ببریم روی 200 تمام دیافهارا 1 درجه میبندیم : 11> 16 , 8>11
پس در شریاط نور زیاد که ISO را کم کردیم دیاف یک درجه بازتر و شرایط نور کم که ISOرا بالا بردیم به ازای هر درجه- یک درجه یا دو درجه بردیم بالا - دیافراگم بسته میشود .
مبحث از لحاظ تئوری تموم شد .میمونه تمرینِ زیاد و طبق اصول . فقط یک نکته رو متذکر شم : از هر سوژه ای سعی کنید یک عدد عکس بگیرید نه هزارتا ! یه دونه خوبشو بگیرید نه چند تا ولی خوب نباشه .
امضای maryam banoo
[تصویر:  hRvvp3.png]
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۱-۳-۱۳۹۱ ۰۲:۵۸ صبح، توسط maryam banoo.)
۲۱-۳-۱۳۹۱, ۰۲:۵۶ صبح
وب سایت کاربر یافتن سپاس نقل قول
5 کاربر از maryam banoo به دلیل این ارسال سپاس کرده.
rozjan, شقایق سرخ, Firoozeh_h, شقایق کوهی, FASLE



ّبرگزیده مردمی ششمین جشنواره وب ایران در بخش خانواده و کودک
Top of Page
کپی برداری بدون ذکر منبع مجاز نبوده و تمامی حقوق متعلق به © انجمن خانوم گل می باشد