خوش آمدید ورود یا ثبت نام

تبلیغات
Bia2Aroosi
کانال خانوم گل'
Ads Ads

close
Ads
 
امتیاز موضوع:
  • 18 رأی - میانگین امتیازات: 3.44
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

بي اختياري استرسي ادرار

کاربر خانوم گل

*
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
5
تاریخ عضویت:
آذر ۱۳۹۰
مدال ها

اعتبار: 5


محل سکونت :
ارسال: #1
بي اختياري استرسي ادرار
بی اختیاری استرسی ادرار چیست ؟

نشت غیر ارادی ادرار در مواقع استرس زا مثل عطسه،‌ سرفه،‌ ورزش، پریدن،‌ بلند کردن اشیاء سنگین و هر دلیلی که باعث افزایش فشار بر مثانه شود، بی اختیاری استرسی ادرار نامیده می شود.

دلایل ایجاد بی اختیاری استرسی ادرار چیست ؟

- حاملگی

- زایمان های متعدد

- چاقی

- یائسگی

اتفاقات دوران زندگی می تواند عضلات کف لگن را ضعیف سازد و باعث علائم و مشکلاتی مثل بی اختیاری استرسی ادرار و افتادگی احشای داخلی (مثانه،‌ روده و رحم) شود. عضلات کف لگن مانند دیگر عضلات هستند و وقتی که ضعیف می شوند شما می توانید کمک کنید که دوباره قوی شوند.

ساختمان عضلات کف لگن چگونه است ؟

قسمتی از بدن شما که شامل استخوانهای لگن می باشد, منطقه لگنی گفته می شود که احشایی مانند مثانه، رحم و قسمتهایی از روده بزرگ در آن قرار دارد.

در زیر آن چندین لایه از عضلات کششی وجود دارد که به جلو و عقب و اطراف استخوانهای لگن متصل شده اند و اعضای داخل لگنی را حمایت می کنند. دو عضله مهم کف لگن اغلب کار را انجام می دهند، یکی از آنها که بزرگتر نیز هست ,مانند ننو کش می آید و عضله دیگر شکلی شبیه مثلث دارد، این عضلات از نشت ادرار و مدفوع جلوگیری می کنند.

چگونه می توان بی اختیاری استرسی ادرار را تشخیص داد ؟

1. شرح حال و معاینه بالینی

2. آزمون استرس : هنگامی که سرفه می کنید یا می پرید دکتر میزان نشت ادرار را اندازه می گیرد.

3. آزمایش ادرار

4. سونوگرافی مثانه و آزمایشات تخصصی دیگر

روشهای درمانی موجود :

1- ورزشهای تقویت کننده عضلات کف لگن

2- تحریک الکتریکی

3- مخروط های مهبلی : وسایل شبیه به مخروط که به شناسایی درست عضلات کف لگن و انجام درست ورزشهای کف لگن کمک می کنند.

4- کنترل مثانه : مثانه خود را کنترل کنید به این صورت که ابتدا هر 15 دقیقه اقدام به تخلیه مثانه کنید و در صورتی که در فواصل آن نیاز به تخلیه مثانه داشتید، باید خود را نگه دارید. فاصله زمانی بین هر بار ادرار کردن هر 3 روز 15 دقیقه اضافه می شود تا اینکه فواصل زمانی ادرار کردن به یک ساعت برسد. در این زمان هر 3 روز 15 دقیقه اضافه می شود تا اینکه فواصل زمانی ادرار کردن به یک ساعت برسد. در این زمان هر 3 روز نیم ساعت به زمان فواصل ادرار کردن اضافه می شود تا اینکه فواصل ادرار کردن به 4-3 ساعت برسد.

5- حذف عوامل محرک : از مصرف مواد محرک خصوصاً (کافئین، شکلات کاکائویی، الکل، چای،‌ آبمیوه جات و شیرین کننده های مصنوعی) خودداری شود و در مقابل آب و شیر بیشتر استفاده شوند.

6- کاهش وزن

7- داروهای شیمیایی

8- روشهای جراحی

· راهنمای استفاده از ورزشهای تقویت کننده عضلات کف لگن



تمرینات ورزشی تقویت کننده عضلات کف لگن

- ورزشهای تقویت کننده عضلات کف لگن ورزشهایی هستند که باعث افزایش قدرت عضلات کف لگن می شوند. عضلات کف لگن نظیر محافظی برای اجزاء داخل لگن بوده و ضعف آنها باعث علائمی نظیر کمردرد, احساس فشار در داخل لگن و بی اختیاری ادرار در مواردی نظیر خندیدن، عطسه کردن یا بلند کردن اجسام سنگین می شود. جهت درمان بی اختیاری استرسی ادرار استفاده از ورزش به عنوان روشی ارزان, ساده و غیر تهاجمی می تواند بسیار مفید باشد.

- برای اینکه ورزشها بتوانند حداکثر نتیجه درمانی خود را داشته باشند, باید نکات زیر را در هنگام انجام تمرینات به دقت رعایت نمایند :

1. در ابتدا باید بطور صحیح عضلات کف لگن را شناسایی کنید :

- عضلات کف لگن را به درستی شناسایی کنید.

- یکی از روشهای شناسایی عضلات، این است که تلاش کنید که جریان ادراررا هنگامی که در توالت نشسته اید، قطع کنید اگر توانستید چنین کاری را انجام دهید, مشخص می شود که شما عضلات کف لگن را به درستی سفت کرده اید.

- در هنگام نشستن روی صندلی یا جسم سخت در حالی که به راحتی نفس می کشید سعی کنید عضلات کف لگن خود را منقبض کنید به صورتی که می خواهید از جریان ادرار یا گاز جلوگیری کنید.

2. ورزشها را باید هر روز 2 بار، یکبار صبح و یکبار عصر هر بار به مدت 20-15 دقیقه انجام دهید.

3. حرکات ورزشی زیر را به دنبال هم انجام دهید :

الف) به پشت دراز بکشید در حالی که پاهایتان کمی از هم جدا بوده و کاملاً راحت باشید, عضلات کف لگن را منقبض نموده برای 10 ثانیه انقباض را نگه دارید, سپس دوباره عضلات را به مدت 10 ثانیه آزاد کرده و راحت نمایید و با دست عضلات زیر شکم را لمس نمایید تا مطمئن شوید در حالت استراحت و عدم انقباض می باشند, سپس تمرین را 20-15بار تکرار کنید.

ب) تمرین را به صورت بالا در حالی که پاها کمی جمع شده و به طرف شکم متمایل است, تکرار نمایید.

ج) تمرین را در حالت ایستاده در حالیکه پاها کمی از هم جدا هستند و دستها به میز تکیه داده شده 20-15 بار انجام دهید, وقتی احساس کردید انقباضات قویتر شده اند تا 25 بار تعداد را افزایش دهید.

د) تمرین را در حالی که کف دستها و زانوهایتان روی زمین قرار دارد، انجام دهید عضلات را به مدت 10 ثانیه منقبض و 10 ثانیه شل کنید و این عمل را 20-15 بار تکرار کنید.

4. سعی کنید دقیقاً حرکات را به صورتی که گفته شده و پشت سر هم انجام دهید.

5. سعی کنید تعداد انقباضات عضله را در هر موقعیت از 20-15 بار به 35 بار برسانید.

6. هر بار که احساس ادرار کردن داشتید, قبل از رفتن به توالت همراه با نفس کشیدن آرام وعمیق، عضلات کف لگن را به مدت 4-3 ثانیه، چندین بار منقبض کنید.

7. در مواقع استرس زا (خنده،‌ عطسه، سرفه، ورزش، پریدن، بلند کردن اشیاء سنگین) به طور ارادی قبل و حین موقعیت عضلات کف لگن را سفت نگه دارید.

8. در طی دوران عادت ماهیانه ورزشها را قطع نموده و پس از پاک شدن درمان را ادامه دهید.

برنامه مداخله ای رفتاری :

ورزش های تقویت کننده عضلات کف لگن اساس و پایه درمان رفتاری برای بی اختیاری استرسی را تشکیل می دهد. در واقع برنامه رفتاری از 3 بخش مداخله ای کاملاً به هم وابسته : 1. بیوفیدبک 2. ورزش های عضلات کف لگن 3. بازآموزی نوروماسکولار تشکیل شده است. بیوفیدبک شامل هر گونه استراتژی دیداری،‌ شنیداری، لامسه ای که به بیمار برای شناسایی و مجزا کردن، منقبض کردن و آرام سازی عضلات کف لگن کمک کند،‌ می باشد. وجود بیوفیدبک مناسب در طی انجام ورزش های کف لگن مهم است زیرا بسیاری از بیماران قادر به شناسایی و جداسازی این عضلات تنها با آموزش شفاهی نمی باشند. یکی از این استراتژی ها این است که از بیمار بخواهیم در طی معاینه اول لگنی،‌ عضلات کف لگن را منقبض کنند ، در مورد بعضی از زنان می توانیم به آنها توصیه کنیم, هنگامی که به آرامی یک انگشت خود را وارد مهبل می کند،‌ عضلات کف لگن را منقبض کنند تا مطمئن شوند که عضله درست را منقبض می کنند و همچنین از بیمار خواسته می شود, هنگامی که به صورت مستقیم روی سطح صندلی سخت نشسته است ورزش های کف لگن را انجام دهد، این گونه فرض شده است این تکنیک ها به بیمار کمک می کند که بزرگترین عضله کف لگن، عضله U شکل بالا برنده مقعد را در تماس با سطح صندلی منقبض کند .بالاخره بعضی از پزشکان توصیه می کنند که به بیمار آموزش داده شود که چند ثانیه بعد از شروع ادرار عضلات کف لگن را منقبض کنند و جلوی جریان ادرار را بگیرند، به این وسیله عضله درست را شناسایی کنند .

ورزش های تقویت کننده عضلات کف لگن به صورت انجام تمرینات در وضعیت های متفاوت (خوابیده، ایستاده، نیمه خوابیده، نشسته، چهار دست و پا) و تشویق افراد به انقباض عضلات کف لگن به تعداد 35 بار یا بیشتر در هر وضعیت می باشد.

بازآموزی نوروماسکولار شامل آموزش استراتژی استرس و استراتژی فوریت و تمرینات مثانه می باشد،‌ به این صورت که به بیماران آموزش داده می شد که قبل از موارد استرس زا مثل خنده، سرفه، عطسه، پریدن از جایی، بلند کردن اشیاء‌ سنگین و . . . . عضلات کف لگن را به طور ارادی 4-3 بار به طور سریع (12-6) ثانیه منقبض کنند و در مواردی که احساس فوریت در ادرار کردن دارند، به بیماران توصیه شده به جای اینکه بلافاصله به توالت بروند، بایستند و یا بنشینند و تمام بدن را شل ساخته و نفس عمیق بکشند و عضلات کف لگن را منقبض کنند و این عمل را آنقدر تکرار کنند که احساس فوریت از بین رود و سپس بدون احساس فوریت به توالت بروند، همچنین آموزش تمرین مثانه داده می شود.

آموزش مثانه : به عنوان تعدیل رفتار بصورت تجزیه و تحلیل و تغییر در ارتباط بین علائم بیمار و محیط وی جهت الگوهای ناسازگار دفع ادرار تعریف می گردد. از آنجا که اغلب زنان برای اجتناب از نشت ادرار مصرف مایعات خود را کاهش می دهند و یا دفعات ادرار کردن خود را افزایش می دهند،‌ تعدیل رفتاری برای هر بیمار مبتلا به بی اختیاری ادراری کمک کننده است. تکنیک های ساده ای شامل تنظیم نوع و حجم مایعات مصرفی پس از مرور یادداشت های ادراری بیمار ممکن است مورد بحث قرار گیرد. زنان باید راهنمایی شوند تا برحسب رنگ ادرار خود و دفعات ادرار کردن دریافت را تنظیم کنند. بطور کلی رنگ ادرار باید زرد روشن بوده و 7-6 نوبت ادرار کردن در 24 ساعت مناسب می باشد. به بیمار آموزش داده می شود تا فواصل زمانی مشخصی در طی ساعات بیداری ادرار کند.

منبع:پایانامه دانشجوی ارشد مامایی.مقایسه تاثیر برنامه مداخله ای رفتاری و مخروط های مهبلی بر بی اختیاری استرسی ادرار زنان-استاد راهنما خانم گلمکانی –دانشجو ارشد مامایی:ارزو اعرابی پور
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۱-۱۰-۱۳۹۰ ۰۱:۰۹ صبح، توسط sara1991.)
۱۳-۹-۱۳۹۰, ۱۲:۴۹ صبح
یافتن سپاس نقل قول



ّبرگزیده مردمی ششمین جشنواره وب ایران در بخش خانواده و کودک
Top of Page
کپی برداری بدون ذکر منبع مجاز نبوده و تمامی حقوق متعلق به © انجمن خانوم گل می باشد