خوش آمدید ورود یا ثبت نام

تبلیغات
Bia2Aroosi
کانال خانوم گل'
Ads Ads

close
Ads
 
امتیاز موضوع:
  • 27 رأی - میانگین امتیازات: 2.96
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

بچه های بیش فعال!

مدیر بازنشسته

****
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
854
تاریخ عضویت:
فروردين ۱۳۹۰
مدال ها
مدال برنده مسابقه عکاسیمدال برنده مسابقه عکاسی

اعتبار: 2349


محل سکونت : کـلان شــ طهـران ـهر
ارسال: #1
كودكان بیش‌فعال را از کجا بشناسیم؟
كودكان بیش‌فعال را از کجا بشناسیم؟

اگرچه تاكنون نشانه‌های فراوانی برای شناسایی كودكان دچار بیش‌فعالی برشمرده‌اند اما واقعیت این است كه هیچ یك از این نشانه‌ها به تنهایی نمی‌تواند و ...


نشانه قطعی وجود این اختلال باشد و برای رسیدن به نتیجه نهایی، بررسی‌های تكمیلی رفتاری مورد نیاز است...

با این حال چهار نشانه اصلی در افراد دچار این اختلال به‌طور مشترك وجود دارد:

1 این كودكان نمی‌توانند حتی برای مدت كوتاهی، بدون حركت در یك جا بمانند. حتی در شرایطی كه آنها را مجبور به این كار كنند، مدام در جای خود تكان می‌خورند و با وسیله‌ای (دسته‌های صندلی یا ریشه‌های فرش) بازی می‌كنند. گاهی سر جای خود نیم‌خیز می‌شوند، می‌ایستند و آرام و قرار ندارند.

2 به‌طور معمول آستانه توجه در این كودكان پایین است. یعنی وقتی مشغول كاری هستند، هر صدا و علامتی از اطراف می‌تواند توجه آنها را به سوی خود جلب كند. در واقع كودكان بیش‌فعال همیشه گوش به زنگ وقایع جانبی هستند.

3 تمركز در كودكان بیش‌فعال ضعیف است. این نشانه كه در اصل مربوط به آستانه تحریك پایین در آنهاست، باعث می‌شود كودك نتواند ذهن خود را به موضوع‌هایی كه نیاز به تمركز دارند، معطوف كند.

4 كودكان مبتلا به بیش‌فعالی معمولا كودكان پرخطری هستند. این كودكان از فعالیت‌های پرخطر ترسی ندارند و معمولا آن را به راحتی انجام می‌دهند. مثلا بارها دیده شده كه بدون ترس از افتادن، بدن خود را تا نیمه از پنجره ساختمان بیرون می‌برند یا به راحتی و بدون ترس طبیعی‌ای كه كودكان از وسایل برنده مثل چاقو دارند، با این وسایل كار می‌كنند.

این چهار نشانه معمولا از نشانه‌های اصلی برای شناسایی افراد دچار بیش‌فعالی است اما به غیر از اینها، مواردی نیز وجود دارد كه آنها نیز می‌توانند در تشخیص بیش‌فعالی كودكان موثر باشند:

5 كودكان مبتلا به بیش‌فعالی معمولا افراد قانونمندی نیستند. اطاعت از قوانین و مقررات معین مدرسه، خانه، شهر و... معمولا برای آنها دشوار است.

6 موتور حركتی این كودكان بسیار فعال و دینامیك است.

7 در سنین بالاتر (سنین مدرسه) اغلب دچار افت تحصیلی هستند. این نشانه نیز می‌تواند به دلیل عدم تمركز كافی آنها باشد.

8 به سختی می‌توانند تكالیف روزمره‌شان را انجام دهند. معمولا این كودكان از انجام تكالیفی مثل تكالیف مدرسه طفره می‌روند.

9 معمولا در مدت بسیار طولانی تكالیفشان را انجام می‌‌دهند.

10 در سنین مدرسه، برای اجازه گرفتن از معلم برخلاف بقیه دانش‌آموزان كه بدون بلند شدن از جای خود، اول از معلم اجازه می‌گیرند و بعد به سمت در خروجی، تخته‌سیاه یا سطل زباله حركت می‌كنند، از جایشان بلند می‌شوند، نزد معلم می‌روند و از او برای انجام كار خود اجازه می‌گیرند.

11 این كودكان معمولا دوست دارند در انجام همه كارها دخالت كنند.

12 از دیگر نشانه‌های كودكان بیش‌فعال این است كه معمولا نمی‌توانند دوستان پایدار و منظمی داشته باشند. این وضعیت معمولا به این دلیل پیش می‌آید كه به دلیل بروز رفتارهای خاص، معمولا به سرعت دوستان خود را از دست می‌دهند و نمی‌توانند آنها را حفظ كنند.

بـایـدها

شاید پرسش بسیاری از خانواده‌ها در مورد کودک بیش‌فعالشان این باشد که چه کارهایی را باید در برخورد با آنها انجام دهند؟

1 اولین و اساسی‌ترین اقدام، افزایش آگاهی و دانش درباره این مشکل است. خانواده‌ای که اصول صحیح برخورد با کودک بیش‌فعال را بداند، بهتر می‌تواند به او برای مقابله با این مشکل کمک کند.

2 خیلی از خانواده‌ها در مقابل بیش‌فعالی فرزندانشان از مکانیسم انکار استفاده می‌کنند و نمی‌خواهند این مشکل را بپذیرند اما این انکار، فقط پاک کردن صورت مساله است در حالی که مشکل همچنان باقی است.

3 برخی خانواده‌ها همچنان با این تفکر قدیمی که امکان دارد داروهای مورد استفاده برای کودکانشان اعتیادآور باشد، داروهای او را قطع می‌کنند که این کار می‌تواند تمام تلاش‌های گروه برای دارودرمانی را از بین ببرد. خانواده‌ها باید با روان‌پزشک در دارودرمانی، حداکثر همکاری را داشته باشند.

4 خانواده‌ها می‌توانند کودکان خود را برای ایجاد تمرکز بیشتر به انجام بازی‌های ایستا و فکری تشویق کنند.

5 یکی از کارهای بسیار مفید برای کودکان بیش‌فعال، ثبت‌نام آنها در کلاس‌های آموزشی‌ ورزشی است که می‌تواند نیاز به تحرک و جست‌وخیز در این کودکان را ارضا کند.

6 از دیگر روش‌هایی که خانواده‌ها می‌توانند آن را در مورد کودک بیش‌فعال خود به‌کار بگیرند، تقسیم کارهای محوله به آنها به بخش‌های کوچک‌تر است. مثلا با توجه به اینکه این کودکان از انجام مستمر تکالیف مدرسه زود دلزده می‌شوند، خانواده‌ها می‌توانند برنامه‌ای تنظیم کنند که کودک این تکالیف را در چند نوبت انجام دهد.

نبـایـدها

بیش‌فعالی مانند هر پدیده دیگری در روان‌شناسی در کنار اقدام‌های صحیح برای اصلاح، باعث به وجود آمدن برخی باورهای غلط و درنتیجه شکل‌گیری رفتارهای نادرست از سوی خانواده‌ها می‌شود که نه تنها وضعیت کودک بیش‌فعال را بهبود نمی‌دهد بلکه ممکن است عوارض دیگری را نیز برای او به وجود آورد:

1 تنبیه بدنی برای اصلاح این کودکان به هیچ‌وجه صحیح نیست و خانواده‌ها باید از این کار اجتناب کنند.

2 حتی‌المقدور باید از پیام‌های کلامی پرهیز و بیشتر پیام‌ها را به صورت رفتاری منتقل کرد.

3 کودکان بیش‌فعال را نمی‌توان با اعمالی مثل حبس کردن به اصطلاح تأدیب کرد زیرا این کارها را ارادی انجام نمی‌دهد.

4 نباید مدام او را با دیگران مقایسه کرد و رفتار صحیح کودکان هم‌سن و سال را به رخش کشید.

5 انتظار نداشته باشیم که این کودکان به نصیحت‌ها و دستورات ما گوش دهند و عمل کنند.

6 در مدرسه، آموزگاران باید توجه داشته باشند که با کوچک‌ترین خطا، این کودکان را از کلاس اخراج نکنند. درواقع اخراج از کلاس برای کودکی که نمی‌خواهد و نمی‌تواند یک جا بنشیند، یک جایزه است.

7 نباید این کودکان را در کلاس جدا از دیگر دانش‌آموزان نشاند.

8 از برچسب زدن و استفاده از کلمه بیش‌فعال برای این کودکان بپرهیزید و با عبارت‌هایی مانند «امان از دست تو» و... آنها را مورد خطاب قرار ندهید.

9 تشویق کردن یک رفتار غلط نمی‌تواند تاثیر مطلوبی در اصلاح آن داشته باشد بنابراین خانواده‌ها نباید رفتارهای غلط کودک خود را با تشویق، حمایت کنند.
امضای Linda
[تصویر:  sunflower3.gif]
۸-۴-۱۳۹۰, ۰۵:۰۵ عصر
یافتن سپاس نقل قول
1 کاربر از Linda به دلیل این ارسال سپاس کرده.
Atefe joon
کاربر خانوم گل

*
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
186
تاریخ عضویت:
آبان ۱۳۹۰
مدال ها

اعتبار: 453


محل سکونت : زیر گنبد نیلی
ارسال: #2
RE: كودكان بیش‌فعال را از کجا بشناسیم؟
(۸-۲-۱۳۹۱ ۰۷:۴۷ عصر)atanaz نوشته شده توسط:  سلام دوستان
دختر 16 ماهه من خونه که هستیم آرومه ولی وقتی میریم یه جایی خیلی شیطنت میکنه نمی دونم باهاش چیکار کنم
یعنی اون بیش فعاله؟
چی کار کنم تا آرومتر بشه
دوست من کودکان با هر مقدار شیطنت تا سن 4/5 سالگی بیش فعال محسوب نمیشن وبعد از اون هم 9 علامت داره که اگر 4-5 مورد را کودک داشته باشه بیش فعال هستFlowerysmile
امضای ehsan83
حذف امضا بدلیل سایز بیش از حد
۹-۳-۱۳۹۱, ۰۱:۳۲ صبح
یافتن سپاس نقل قول
مدیر بازنشسته

****
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
692
تاریخ عضویت:
دی ۱۳۹۰
مدال ها
مدال برنده مسابقه عکاسی

اعتبار: 824


محل سکونت : تهران
ارسال: #3
بچه های بیش فعال!
ADHD یا اختلال بیش فعالی و فقدان توجه، یک اختلال رفتاری شایع است که حدود ۱۰ ۸ درصد کودکان را مبتلا می کند. احتمال تشخیص این اختلال در پسران سه برابر دختران است ولی علت این تفاوت هنوز مشخص نشده است. کودکان بیش فعال بدون فکر کردن عمل می کنند، بیش از اندازه فعالند و در تمرکز مشکل دارند. آنها غالبا متوجه اند که والدین چه انتظاری از آنان دارند اما برآورده کردن این انتظار برای آنان مشکل است چون نمی توانند آرام بنشینند، دقت کنند یا به جزییات توجه کنند. البته بیشتر بچه ها در سنین خردسالی خصوصا اگر مضطرب یا هیجان زده باشند چنین رفتار هایی می کنند. اما در کودکان بیش فعال این علایم مدت زمان طولانی وجود دارند و در شرایط و محیط های مختلف روی می دهند. این اختلال به عملکرد خانوادگی، اجتماعی و تحصیلی کودک آسیب می رساند. با درمان مناسب کودکان می توانند بیاموزند که چگونه با این مشکل کنار بیایند و علایم خود را کنترل کنند.

● اما علایم بیش فعالی چیست؟

اختلاف بیش فعالی و فقدان توجه سه نوع دارد که هر کدام الگوی رفتاری خود را دارند.

● علایم بیش فعالی در نوع بی توجه:

۱ ناتوانی در توجه به جزییات و بی دقتی در تکالیف مدرسه یا سایر فعالیت ها

۲ مشکل در ادامه دادن و توجه و حفظ دقت طی فعالیت ها

۳ مشکل آشکار در گوش دادن

۴ مشکل در پیروی از دستورات

۵ اجتناب از کار هایی که به تلاش ذهنی و تفکر نیاز دارد.

۶ گم کردن اسباب بازی ها و کتاب ها و وسایل

۷ فراموشی در فعالیت روزانه

● علایم بیش فعالی در نوع برانگیخته

۱ بی قراری و ناآرامی و مشکل در حفظ حالت نشسته

۲ دویدن بیش از حد یا بالا و پایین پریدن

۳ ناتوانی از بازی کردن در سکوت

۳ به نظر می رسد همیشه در حرکت و آماده رفتن هستند.

۴ زیاد صحبت می کنند.

۵ قبل از اینکه سوال تمام شود پاسخ می دهند.

۶ منتظر ایستادن و در صف ایستادن برایشان سخت است.

۷ حرف دیگران را قطع می کنند.

اگرچه بزرگ کردن کودک بیش فعال کار ساده ای نیست اما باید به خاطر داشت این بچه ها بد نیستند و غرض ندارند. کودکان مبتلا به بیش فعالی بدون درمان دارویی یا رفتاردرمانی نمی توانند رفتار خود را کنترل کنند.

برای تشخیص بیش فعالی باید کودک رفتارها و علایم گفته شده را قبل از هفت سالگی نشان دهد.

این رفتارها در مقایسه با کودکان همسن و سال آنان شدیدتر باشد.

علایم حداقل باید شش ماه ادامه داشته باشند.

این علایم روی حداقل دو زمینه زندگی کودک مانند مدرسه، خانه، پرستار کودک، دوستان و… تاثیر منفی داشته باشد. علایم نباید در اثر فشار روانی و استرس ایجاد شده باشد. کودکانی که طلاق، جدایی، بیماری، تغییر مدرسه یا تغییر ناگهانی در زندگی را تجربه می کنند ممکن است بی توجه یا فراموشکار شوند. برای تشخیص اختلال باید این عوامل در نظر گرفته شود. همچنین زمان شروع علایم درست بعد از این وقایع در تشخیص درست کمک کننده است.

سابقه پزشکی کودک و خانواده بسیار مهم است زیرا تحقیقات نشان داده است بیش فعالی زمینه ژنتیکی داشته و اغلب سابقه خانوادگی ابتلا دیده می شود. معاینه فیزیکی باید انجام شود و شنوایی و بینایی و سایر توانایی ها بررسی شوند. برخی از بیمار های دیگر مانند استرس، افسردگی و اضطراب می توانند مانند بیش فعالی تظاهر کنند. ممکن است از والدین سوالاتی در مورد این بیماری ها و نیز در مورد سیر رشد و تکامل کودک، رفتار کودک در خانه، در مدرسه و در بین دوستان، پرسیده شود. معلمان اولین کسانی هستند که متوجه علایم بیش فعالی می شوند. ارزیابی سیر آموزش کودک نیز باید صادق و مورد اعتماد باشد و از نقاط قوت و ضعف کودک شما تا حد امکان آگاهی داشته باشند.

● عوامل مستعد کننده برای ابتلا کدامند؟

مطالعاتی روی کودکان مبتلا انجام گرفته است که نشان می دهد در بسیاری از موارد این اختلال در خویشاوندان نزدیک آنان نیز وجود داشته است. محققان بیان می کنند نواحی خاصی از مغز در این کودکان در حدود ۱۰ ۵ درصد کوچک تر و کم فعالیت تر از حد نرمال است. اگرچه مطمئن نیستند این مساله علت ایجاد اختلال باشد. همچنین نشان داده شده که تغییرات شیمیایی در مغز این کودکان وجود دارد. مطالعات اخیر نشان دهنده این است که مصرف سیگار توسط مادر در دوران بارداری با ایجاد بیش فعالی در کودک مرتبط است. سایر عوامل خطر برای ایجاد این اختلال شامل تولد پیش از موعد، نوزاد با وزن بسیار کم، آسیب های مغزی حین تولد هستند. ممکن است تماشای بیش از حد تلویزیون در سنین کم موجب کم توجهی کودک شود. به گفته پزشکان کودکان زیر دو سال نباید تلویزیون نگاه کنند یا به بازی های ویدیویی و کامپیوتری بپردازند. در کودکان دوساله و بالاتر نیز باید زمان این فعالیت ها یکی، دو ساعت و به برنامه های مناسب سن آنان محدود باشد.
امضای noonoosh
همیشه اسم تو بوده اول و آخر حرفام
بس که اسم تورو خوندم بوی تو داره نفسهام
۵-۵-۱۳۹۱, ۰۱:۱۲ عصر
یافتن سپاس نقل قول

وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
194
تاریخ عضویت:
خرداد ۱۳۹۱
مدال ها



محل سکونت :
ارسال: #4
RE: بچه های بیش فعال!
بیش فعالی( ADHD )یک اختلال ذهنی است که اولین نشانه ی آن تمرکز نداشتن است.در ادامه به راهکارهای مفید در جهت بهبودی بیماری بیش فعالی می پردازیم.


بچه ها از اینکه در کلاس می نشینند زجر می کشند.آنها باید به نوعی انرژی خود را تخلیه کنند ؛ قبل از شروع کلاس از فرزند خود بخواهید 5 بار در حیاط مدرسه بدود.

وقتی از مدرسه به خانه می آید ،اجازه بدهید به بیرون برود و بازی کند.

پس از مدرسه به آنها غذاهای پروتئین دار بدهید.

خوراکی هایی که قند بالا دارند مثل نوشابه،کیک و شیرینی،کربوهیدرات ها مثل :چیپس برای آنها مضر است.

در مدرسه یا بعد از مدرسه برای آنها برنامه ای بریزید ؛برنامه ی آنها باید شامل فعالیت هایی باشد که روی عضلات بدن آنها تاثیر بگذارد مثل:پریدن.

سعی کنید فعالیت های فرزندتان در هوای آزاد باشد، همراه با آنان به پارک بروید و ناهار را در آنجا میل کنید.تحقیقات یکی از دانشگاه های محیط زیست آمریکا درباره ی تاثیرات فضای سبز بر روی رفتار انسان است.وقت گذراندن در طبیعت بیماری بیش فعالی را بهبود می بخشد. هر چه محیط دل بازتر باشد در بهبودی بیش فعالی موثرتر است.به عبارت دیگر فعالیت در یک پارک خیلی بهتر از ورزشگاه است .

ورزش هایی که در بهبودی بیش فعالی موثرند و باید انرژی زیادی را مصرف کرد ،

شامل :بسکتبال ،فوتبال، دویدن، تنیس، کاراته، دوچرخه سواری و شنا.

ورزش هایی مثل:بیسبال ، والیبال ، وزنه برداری و بولینگ ،ورزش هایی هستند که زیاد می ایستند و نه تنها نفع نمی رسانند بلکه سخت هم هستند .

بازی های کامپیوتری و تلویزیون


عصر ها و شب ها آنها را در مقابل بازی های کامپیوتری و تلویزیون رها نکنید . اجازه ندهید تمام طول شب بیدار باشند تلویزیون نگاه کنند یا بازی های کامپیوتری انجام دهند و روز را خواب باشند.استفاده از آن را به نیم ساعت در روز محدود کنید.

فواید ورزش

فعالیت زیاد جریان خون را در مغز افزایش می دهد و باعث کاهش اضطراب و عصبانیت

می شود.

ورزش کمک می کند وزن متعادلی داشته باشید و از سلامتی کامل برخوردار شوید.

فعالیت های ورزشی موجب انتشار آندورفین در مغز می شود بنابراین احساس نشاط و آرامش می کنید.

مرتب ورزش کردن موجب رشد ذهنی می شود.

بچه های بیش فعال بیشتر از بچه هایی که بیش فعال نیستند از ورزش سود می برند.زیرا تلاش آنها را کاهش می دهد و می توانند حرکات خود را کنترل کنند،البته نباید انتظار داشته باشید ورزش خیلی سریع نتیجه بدهد.میزان تغییرات به کثرت،بقاء و تکرار ورزش بستگی دارد.

تحقیقاتی روی بچه های بیش فعال سنین بین 5تا 12 سال ،که در 5 روز هفته ،40دقیقه ورزش فشرده انجام می دادند ،صورت گرفت.رفتار این بچه ها در طول 6 هفته بهبود پیدا کرده بود.این مطالعات این مفهوم را می رساند که فعالیت زیاد انرژی اضافه را خارج ساخته و آنها کمتر اذیت می شوند.

پس سعی کنید برنامه ای که برای فرزندتان آماده می کنید ،وقت آنها را کاملا پر کند؛خصوصا در روزهای تعطیل بچه ها کاری ندارند که انجام بدهند بنابراین از دیوار بالا می روند.پس آنها را به پارک یا منطقه ای از شهر که تقریبا بیابانی باشد ببرید تا انرژی خود را خالی کنند.


داروها

درمان بیش فعالی، بدون دارو را امتحان کنید .با برنامه ریزی درست بدون دارو به موفقیت دائمی دست پیدا کنید .
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۵-۵-۱۳۹۱ ۰۱:۳۵ عصر، توسط بیتاگلی.)
۵-۵-۱۳۹۱, ۰۱:۳۳ عصر
یافتن سپاس نقل قول
مدیر بازنشسته

****
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
692
تاریخ عضویت:
دی ۱۳۹۰
مدال ها
مدال برنده مسابقه عکاسی

اعتبار: 824


محل سکونت : تهران
ارسال: #5
RE: بچه های بیش فعال!
مشکلات کودکان بیش فعال

پژوهش های مختلف نشان داده که کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی با مشکلات و اختلالات گوناگونی روبه رو هستند که در زیر به بررسی هر کدام از این موارد و تاثیرشان بر این اختلال خواهیم پرداخت.

● مشکلات اجتماعی

کودکان مبتلا به این اختلال با مشکلات اجتماعی فراوانی روبه رو هستند. آنها با رفتارهای تضادورزانه و برتری خواهانه سعی در آزار و اذیت همسالان و اطرافیان دارند که این امر موجب طرد شدن آنها می شود؛ طردشدگی توسط اطرافیان به عزت نفس کودک لطمه می زند و وی خود را فردی منفی تلقی می کند که بعدها باعث عدم رشد مناسب اجتماعی او می شود.

● مشکلات شناختی و هوشی

کودکان مبتلا به بیش فعالی/کمبود توجه در زمینه حافظه کوتاه مدت، عملکردهای اجرایی و زبان، مشکلات بسیاری دارند. منظور از حافظه کوتاه مدت، حافظه ای است که بین ۱۵ تا ۳۰ثانیه کاربرد دارد. منظور از عملکردهای اجرایی یعنی برنامه ریزی، سازمان دادن، راهنمایی کردن، تجدیدنظر کردن در موضوعی خاص و همچنین نظارت بر رفتار خود جهت رسیدن به اهداف تعیین شده است. همچنین نیمی از این کودکان در زمینه زبان یعنی فهم و ادراک زبان، یادگیری حرف زدن در طول رشد، کند هستند و در زمینه های خواندن و نوشتن نیز مشکلاتی را از خود بروز می دهند.

● مشکلات تحصیلی

موفقیت تحصیلی نیازمند عوامل گوناگونی است که از جمله آنها توانایی های شناختی سالم است. اما این دسته از کودکان دچار نواقص شناختی هستند و سه مشکل حافظه کوتاه مدت، زبان و عملکرد اجرایی، آنها را از پیشرفت تحصیلی بازمی دارد و در نتیجه شکست تحصیلی عاید کودک می شود و بیشتر مشکلات تحصیلی آنها در خواندن، نوشتن و ریاضیات است.

● مشکلات هیجانی و عاطفی

این دسته از کودکان خلق نوسانی دارند. به این معنا که مدتی شاد و مدتی دیگر غمگین هستند. بعد از اینکه شدیدا به کاری علاقه پیدا کرده و با تمام انرژی به انجام آن می پردازند، بلافاصله از آن دست کشیده و دلسرد می شوند. این مسایل باعث می شود که پیش بینی رفتار آنها مشکل شود. تغییرپذیری هیجانی و خلقی این کودکان از لحاظ شدت متغیر در بیشترین حد خود قرار دارد. یعنی از لحاظ فراوانی در طی روز مکرر قابل مشاهده است و از لحاظ مدت می توان در چندین ماه و حتی سال ها این ویژگی را در آنها ببینیم. همچنین این کودکان تحمل ناکامی و سرخوردگی را ندارند. وقتی امور به دلخواه شان پیش نمی رود، سبب بدخلقی، طغیان خشم و دلخوری آنها می شود. اختلال اضطرابی و افسردگی نیز به وفور در آنها قابل مشاهده است.

● اختلال نافرمانی مقابله ای

در ۴۰ تا ۶۰درصد از کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی/ کمبود توجه اختلال نافرمانی مقابله ای دیده می شود. این اختلال، اختلالی ا ست که در آن، کودک رفتارهایی همراه با لجبازی، دشمنی، منفی کاری دارد. مجموع این رفتارها باعث می شود که کودک در عملکردهای تحصیلی و شغلی در آینده افت کند.

● اختلال سلوک

در ۳۰ تا ۵۰درصد از کودکان مبتلا به این اختلال، اختلال سلوک، نمایان است. اختلال سلوک با الگوی رفتاری پیوسته و مداومی مشخص می شود که در آن حقوق اساسی دیگران یا هنجارهای اجتماعی و اصول عمده متناسب با سن زیر پا گذاشته می شود. کله شقی، خشونت جسمی یا کلامی، سلطه جویی، مسوولیت پذیری، فرار مکرر از خانه، پرخاشگری و نقض جدی مقررات، مشخصه های کودکان مبتلا به این اختلال است.

● اختلال یادگیری

همان طور که گفته شد این اختلال در سه دسته خواندن، نوشتن و ریاضیات تقسیم بندی می شود که برخی از کودکان ممکن است تنها به یکی از این موارد یا دو و حتی هر سه مورد مبتلا باشند. این دسته کودکان در هنگام خواندن مطلب، بخشی از کلمات را حذف می کنند یا به کلمه، جزیی می افزایند و در واقع دست به دگرگون سازی متن می زنند، منظور از اختلال در نوشتن، یعنی اینکه نوشته های آنها بدون سازمان، درهم برهم، به هم ریخته و بدون نظم و ترتیب و پر از اشتباهات دستوری و ساخت بندی جملات و پاراگراف است. اختلال در ریاضی که شامل نقایصی در محاسبات می شود و در فهم رابطه هایی مثل چپ راست، کوچک بزرگ، بیشتر کمتر و ... مشکل دارند و اعداد را به یاد نمی آورند.

● اختلال مصرف مواد

کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی/ کمبود توجه در آینده متاسفانه به سوی مصرف مواد روانگردان چون حشیش، کراک، شیشه و... روی می آورند. تحقیقات گوناگون حاکی از آن است که ۲۵درصد نوجوانان بستری، مبتلا به اختلال مصرف مواد، در کودکی، بیش فعال بوده اند.
امضای noonoosh
همیشه اسم تو بوده اول و آخر حرفام
بس که اسم تورو خوندم بوی تو داره نفسهام
۵-۵-۱۳۹۱, ۰۱:۴۰ عصر
یافتن سپاس نقل قول

تبلیغات

Bia2Aroosi
کانال خانوم گل'
مدیر بازنشسته

****
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
692
تاریخ عضویت:
دی ۱۳۹۰
مدال ها
مدال برنده مسابقه عکاسی

اعتبار: 824


محل سکونت : تهران
ارسال: #6
RE: بچه های بیش فعال!
خطاب به مادران کودکان بیش فعال


کودکان از لحاظ تحرک و جنب و جوش با یکدیگر تفاوت دارند. بعضی از کودکان از همان روز اول تولدشان جنب و جوش بیش ازحد دارند و دست و پای خود را به طور دایم تکان می دهند.

این کودکان هر چه بزرگ تر می شوند تحرک و جنب و جوش آنها بیشتر می شود، به طوری که لحظه ای نمی توانند در گوشه ای بنشینند و در نتیجه مارد مجبور است همه وقت به دنبال کودک باشد و دقیقه ای از او غافل نگردد.

مردم به چنین کودکانی « کودکان شیطون » می گویند. در مقابل کودکان دیگری هستند که از همان اوایل تولدشان بسیار آرامند، شیر می خورند و می خوابند. این کودکان زمانی که راه می افتند و حتی در سنین قبل از مدرسه نیز مشکلی برای پدر و مادرشان به وجود نمی آورند. در مطالعاتی که روی هر دو گروه انجام گرفته، مشاهده شده است که هر دو سالم اند و هیچ ضایعه یا بیماری مغزی ندارند و یادگیری آنها خوب است.

از طرف دیگر کودکانی هم هستند که رفتار آنها از همان روزهای اول تولد با دو گروه ذکر شده متفاوت است.

به طور مثال، مادر جوانی در مورد کودک ۵ ماهه اش می گوید :

کودکم موقعی که بیدار است مرتب شیون می زند، هیچ وقت نشده با آرامش در جایش بخوابد، موقعی که او را بغل می کنم گریه او شدیدتر می شود، موقعی که او را شیر میدهم صورتش را بر می گرداند و اگر شروع به مک زدن کرد با کوچک ترین صدایی ناگهان پستانم را رها می کند و شیون سر می دهد، اگر بخواهم به او غذا بدهم بعد از فرو دادن با گریه استفراغ می کند.

در چنین کودکی هیچ ضایعه عضوی یا عصبی وجود ندارد. هنگامی که او بزرگ می شود شروع به راه رفتن می کند بدون توجه به آنچه در جلو اوست، می دود و از صندلی و میز بالا می رود اگر چیزی به او داده شود پرت می کند، تمام اسباب بازی های خود را می شکند و خرد می کند و هر چه به دست او برسد به دهان می برد، چنین کودکانی زندگی و آسایش پدر و مادر را سلب می کنند و همواره والیدن شان از وجود آنان اظهار خستگی و عجزی می کنند و همین مسئله اثر بدی روی کودک خواهد گذاشت. موقعی که مادر چنین کودکی را به مطب می آورد، آرام نمی گیرد و از گوشه ای به گوشه دیگر مطب می دود و گویی توسط یک موتور تحریک می شود، او قادر نیست چند دقیقه در یک محل بنشیند یا بایستد، به هر چیز دست می زند، تلفن را بر می دارد و با کسی حرف می زند.

موفعی که چنین کودکانی به دبستان سپرده می شوند، دو مشکل خواهند داشت. اول این که مشکل یادگیری دارند، زیرا این کودکان در تمرکز حواس دچار اشکال هستند و نمی توانند روی صندلی کلاس آرام بنشینند، دایما ً می لولند و به مطالب و درسی که معلم می دهد توجهی ندارند. این کودکان تکالیف و کارهای مدرسه را انجام نمی دهند و کاری را که شروع کرده اند، تمام نمی کنند و به گفته معلم کلاس « کودک مات و مبهوت است ». بعضی از این کودکان در مورد حروف و کلماتی که باید در مغزشان تمرکز دهند تا آن را درک کنند، دچار اشکال می باشند، حروف و اعداد را برعکس یا تغییر شکل یافته و کج و معوج می بینند ( گرچه چشم آنها سالم است. ) در نوشتن و خواندن مشکل دارند و بیشتر آنها در سال اول دبستان مردود می شوند.

مشکل دوم این کودکان در موقعیت های گروهی و بازی کردن با کودکان دیگر است، به طوری که این کودکان رعایت نوبت نمی کند و اعمال آنها مورد قبول همسالان شان نیست و در نتیجه کودکان دیگر از آنها دوری می کنند. این کودکان بدون فکر کردن کاری را انجام می دهند و از کاری به کار دیگر می پردازند. عکس العمل های این کودکان معمولا ً ثابت نیست گاهی می خندند و خوش هستند و گاهی ناگهان به گریه می افتند و همسالان شان از این عمل در تعجب اند.

● چگونه یک کودک پیش فعال را تربیت کنیم؟

حتما ً می خواهید بدانید چگونه باید او را تنبیه کرد تا دست از رفتارهای ناپسند بردارد؟ یا می خواهید بدانید چرا هر قدر تنبیه می کنید فایده ندارد و باز همان رفتارها را تکرار می کند و برای تان عجیب است که هر روز حساسیتش به تنبیه شدن کمتر می شود.

▪ قبل از هر چیز باید بدانیم بهتر است که تشویق و تنبیه فوری انجام شود تا اثر کند، یعنی درست پس از رفتاری که انجام داده است و این که باید بداند بخاطر کدام رفتارش تشویق ا تنبیه شده است. تنبیه می تواند با یک اشاره، نگاه یا محروم کردن بچه از چیزهایی که دارد باشد ولی نباید نیازهای اصلی کودک را از او گرفت. نیازهای اصلی مثل غذا، آب، خوابیدن، سلامتی، احساس امنیت و نیاز به دوست داشته شدن.

▪ با کودک به آرامی صحبت کنید و سعی کنید رفتار خوبی را که از کودک سر می زند به زبان بیاورید و به او آفرین بگویید.

▪ سعی کنید از کلماتی چون « نه، نکن، بس » کمتر استفاده کنید.

▪ وظایف کودک در خانه برای او مشخص کنید و آنها را به دفعات به او بگویید تا با آنها آشنا شود و یاد بگیرد. چنین کودکانی ممکن است وظایف خود را به زودی یاد نگیرند ولی باید با صبر و حوصله آنها را به او یاد دهید.

▪ به کودک مسئولیت بدهید، زیرا برای رشد هر کودکی عهده دار مسئولیت بودن لازم است ولی باید در توان او باشد و اگر کودک آن را حتی ناقص انجام داد، از او قدردانی کنید.

▪ بیش از حد دلسوز و نگران او نباشید مشکل پیش فعالی به تدریج اصلاح خواهد شد.

▪ با معلم کلاس همکاری دقیق نمایید، زیرا توجه شما در خانه و همکاری شما با معلم مدرسه در بهبود کودک بسیار موثر خواهد بود.

در واقع کودک باید بداند :

روی قانون های مان پافشاری می کنیم و قانون مان تغیرر نمی کند. وقتی قانون را رعایت کرد او را تشویق می کنیم و وقتی آن را زیر پا گذاشت او را تنبیه می کنیم.

خیلی مهم است کسانی که با او در ارتباط هستند حرف شان یکی باشد و اگر در تربیت کردن فرزند با هم اختلاف نظر دارند باید در خفا با هم صحبت کنند تا بچه ها نفهمند آنها موافق هم نیستند.

کسانی که از او نگهداری می کنند آدم های با ثباتی هستند، زیاد به او انتقاد نمی کنند و او را دوست دارند
امضای noonoosh
همیشه اسم تو بوده اول و آخر حرفام
بس که اسم تورو خوندم بوی تو داره نفسهام
۵-۵-۱۳۹۱, ۰۱:۵۱ عصر
یافتن سپاس نقل قول



ّبرگزیده مردمی ششمین جشنواره وب ایران در بخش خانواده و کودک
Top of Page
کپی برداری بدون ذکر منبع مجاز نبوده و تمامی حقوق متعلق به © انجمن خانوم گل می باشد