خوش آمدید ورود یا ثبت نام

تبلیغات
Bia2Aroosi
کانال خانوم گل'
Ads Ads

close
Ads
 
امتیاز موضوع:
  • 34 رأی - میانگین امتیازات: 2.35
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تکنیکهای نقاشی و مبانی رنگ

مدیر بازنشسته

****
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
854
تاریخ عضویت:
فروردين ۱۳۹۰
مدال ها
مدال برنده مسابقه عکاسیمدال برنده مسابقه عکاسی

اعتبار: 2349


محل سکونت : کـلان شــ طهـران ـهر
ارسال: #1
Package_favorite تکنیکهای نقاشی و مبانی رنگ
تکنیکهای نقاشی عبارتند از :
▪ رنگ زنی غلیظ
▪ آبرنگ
▪ لعاب دادن
▪ نقاشی یا رنگ مومی (نقاشی یا رنگی که با موم آب کرده بسازند)
▪ نقاشی دیواری که معروفترین نوع آن فرسکو می‌باشد.
▪ سایش و نقاشی نقطه‌ای
▪ فوماتو
▪ سامی – ای
▪ کلاژ
▪ نقاشی بر روی تخته
▪ نقاشی یا اسپری (گرافیتی)
▪ (نقاشی) با مواد جدید
▪ نقاشی یا کامپیوتر
امضای Linda
[تصویر:  sunflower3.gif]
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۳-۱-۱۳۹۲ ۰۱:۳۶ عصر، توسط Linda.)
۱۹-۳-۱۳۹۰, ۰۱:۰۶ عصر
یافتن سپاس نقل قول
7 کاربر از Linda به دلیل این ارسال سپاس کرده.
6 دی, mansore66, mis gold, گل شقایق, negin.s, tannaz.m, m23
مدیر بازنشسته

****
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
854
تاریخ عضویت:
فروردين ۱۳۹۰
مدال ها
مدال برنده مسابقه عکاسیمدال برنده مسابقه عکاسی

اعتبار: 2349


محل سکونت : کـلان شــ طهـران ـهر
ارسال: #2
Kate RE: تکنیکهای نقاشی و مبانی رنگ
ازین قسمت مبانی رنگ و کامل براتون فرار میدم که امیدوارم توی رنگ گذاری و ترکیب رنگ دیگه به مشکل بر نخورین.
Flowerysmile

منبع کتاب رنگ
اثر : ایتن


دایره رنگ

[تصویر:  20130416124818_1.jpg]

از اساسی ترین و مهمترین تمرینات رنگ شناسی تجربه در روی دایره رنگ است.
با استفاده از رنگهای اولیه:
زرد قرمز آبی
ترکیباتی را فراهم میکنیم تا دایره به 12 دوازده رنگ تقسیم شود.
که در شکل بالا نشون دادم.
هر شخصی میتواند در نگاه نخست قرمز ، زرد و آبی را در داخل 12رنگ جدا سازی کند.
میتوانید قرمزی را انتخاب کنید که نه مایل به آبی است نه زرد.
هر رنگی نمود و جلوه خود را دارد.
رنگهای اولیه را باید با دقت شناخت.

رنگهای اولیه به صورت مثلث متساوی الاضلاع در دایره رنگ قرار میگیرند.

[تصویر:  20130416130438_Untitled-1.jpg]

به این ترتیب که زرد ماکلا" در بالا و آبی چپ و قرمز راست.
این مثلث در داخل دایره به وسیله 12 رنگ محیط محدود است.

اگر 2 رنگ اصلی را به نسبت خاصی با هم ترکیب کنیم رنگهای ثانویه بدست میاید.
بدین ترتیب ، در مجموع 6 رنگ خواهیم داشت.
یعنی زرد + قرمز = نارنچی
زرد + آبی = سبز
قرمز + آبی = بنفش

رنگهای ثانویه را باید با دقتی ویژه ترکیب کرد.
ترکیبشان نباید به گونه ای باشد که به رنگ دیگری متمایل شود.
مثلا" نارنجی نباید به زرد یا قرمز متمایل باشد.


[تصویر:  20130416133146_20130416124818_1.jpg]

سبز باید کاملا" در وسط آبی و زرد باشد.
بنفش هم دقیقا" باید وسط قرمز و آبی باشد.
نارنجی هم در وسط قرمز زرد باشد.

با ترکیب 2 به 2 رنگها یعنی 6 رنگ مجاور هم رنگهای درجه سوم تشکیل میشود.
که اینها نیز باید مانند رنگهای درجهء دوم کاملا" در وسط رنگی که آنها رو تشکیل داده قرار بگیرند.
نارنجی زرد = نارنجی + زرد
قرمز نارنجی =قرمز + نارنجی
قرمز بنفش =قرمز + بنفش
بنفش آبی =بنفش + آبی
سبز آبی =سبز + آبی
سبز زرد =سبز + زرد

بدین ترتیب در دایره رنگ 12 رنگ را مشخص ساخته ایم.
که هر کدام با دیگری متفاوت و اشتباه نشدنی است.
نیوتن دایره رنگ را کاملتر کرد.و به رنگهای طیفی ، رنگ ارغوانی را نیز ضمیمه کرد.که رد بین قرمز و بنفش قرار میگیرد.
12 رنگ دایره رنگی دارای شدت و فاصله یکنواختی هستند و رنگهای قطری و روبروی هم،رنگهای مکمل را تشکیل میدهند.
قرمز مکمل سبز
آبی مکمل نارنجی
زرد مکمل بنفش

باید هریک از رنگها را با 12 درجهء شدت از لحاظ تاریکی و روشنایی به دقت بشناسید.
همچنان که موسیقیدانها نیز 12 درجهء میزان موسیقی را میشناسند.

ادامه دارد......Flowerysmile


هرگونه کپی برداری ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد
امضای Linda
[تصویر:  sunflower3.gif]
۲۷-۱-۱۳۹۲, ۰۳:۲۱ عصر
یافتن سپاس نقل قول
10 کاربر از Linda به دلیل این ارسال سپاس کرده.
Galaxy, ninaz, negin.s, NAHID.V, mansore66, mamane kiana, گل شقایق, tannaz.m, m23, عروسک قشنگ من
مدیر بازنشسته

****
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
854
تاریخ عضویت:
فروردين ۱۳۹۰
مدال ها
مدال برنده مسابقه عکاسیمدال برنده مسابقه عکاسی

اعتبار: 2349


محل سکونت : کـلان شــ طهـران ـهر
ارسال: #3
Kate RE: تکنیکهای نقاشی و مبانی رنگ
واقعیت رنگ و اثر رنگی

تعاریف آنها از طریق قیاس و مقابله و توجه به کنتراست ها (تضادهای رنگی) به دست میاید.
ارزش یک رنگ کروماتیک (رنگین) در برابر رنگ آکروماتیک (بیرنگ،منظور سیاه و سفید،خاکستریها) معلوم میشود.
واقعیت رنگ و اثر آن در صورت وجود ترکیبات موزون و هماهنگ قابل رویت است.
در سایر موارد،حالتهای متفاوت و جدیدی به وجود میاید که در این جا به شما نشان میدهم.

مربع سفید در زمینه سیاه ، بزرگتر از مربع سیاه به همان اندازه در زمینه سفید است.
در نتیجه سفید از مرزی که برای آن تعیین شده پا فرا تر مینهد و بیرون میزند.
در حالی که سیاه جمع میشود و در خود فرو میرود

[تصویر:  20130416164654_IMG_9031.jpg]

مربع خاکستری روشن در زمینه سفید تیره بنظر میرسه ولی همان مریع در زمینه سیاه روشن به نظر میرسه.

[تصویر:  20130416165252_2.jpg]

مربع زرد در زمینه سفید تیره تر از همان مربع زردی است که در زمینه سیاه قرار گرفته است و زرد در زمینه سفید دارای اثری ملایم و نمودی گرم است.در حالی که در زمینه سیاه مربع زرد درخشندگی فوق العاده پیدا میکند و نمودش سرد است و به طرف بیرون حرکت میکند.

[تصویر:  20130416165534_3.jpg]

مربع قرمز در زمینه سفید به تیرگی میرود و درخشش آن کاهش میابد.
در حالی که قرمز در زمینه سیاه به گرمی متمایل میشود و روشنی بیش تری به خود میگیرد.

[تصویر:  20130416170359_4.jpg]

مربع آبی در زمینه سیاه درخشان میشود و با عمق بیشتر روشنتر به نظر می آید.
مربع آبی در زمینه سفید دارای تیرگی و عمق است و زمینه سفید نیز از زمینه مربع زرد روشنتر است.

[تصویر:  20130416170834_5.jpg]

مربع خاکستری در زمینه آبی متمایل به قرمز و نارنجی میشود.به عبارت دیگر مربع خاکستری در زمینهء آبی به سرخی میزند.در حالی که همین مربع خاکستری در زمینه قرمز نارنجی به آبی متمایل میشود.

[تصویر:  20130416171300_6.jpg]

ادامه دارد.....Flowerysmile


هرگونه کپی برداری ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد
امضای Linda
[تصویر:  sunflower3.gif]
۲۷-۱-۱۳۹۲, ۰۶:۴۵ عصر
یافتن سپاس نقل قول
14 کاربر از Linda به دلیل این ارسال سپاس کرده.
ninaz, mamane kiana, Atefe joon, mis gold, shadi_h, گل شقایق, negin.s, Galaxy, mansore66, tannaz.m, sima, m23, عروسک قشنگ من, SHINI
مدیر بازنشسته

****
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
854
تاریخ عضویت:
فروردين ۱۳۹۰
مدال ها
مدال برنده مسابقه عکاسیمدال برنده مسابقه عکاسی

اعتبار: 2349


محل سکونت : کـلان شــ طهـران ـهر
ارسال: #4
RE: تکنیکهای نقاشی و مبانی رنگ
هماهنگی رنگها


منظور از هماهنگی رنگها، معمولاگ قضاوت در مورد اثر و عملکرد نتقابل دو یا چند رنگ است.
اغلب از نظر مردم رنگهای هماهنگ رنگهایی آنهایی هستند که از یک خانواده باشند یا در عین تنوع ، با جلوهء یکسانی خودنمایی کنند.یا رنگها بدون کنتراست(تضاد)در مجاور هم قرار گیرند.
به طور کلی،عنوان هماهنگی(هارمونی)یا عدم هماهنگی تنها برخاسته از احساس انسان است که به صورت مطلوب بودن یا نبودن و جذاب بودن یا نبودن مطرح می شود.


هارمونی،یعنی تعادل و توازن بین قدرت های رنگی.
دو یا چند رنگ در صورتی دارای هارمونی هستند که اگر با هم ترکیب شوند خاکستری خنثی به وجود آورند.
اما در ترکیب،آن دسته از رنگها که خاکستری نمیدهند،دارای ارزش بیانی هستند.ولی هارمونی ندارند.
در ترکیبات و کارهای نقاشی و کمپوزسیون های برخی هنرمندان شناخته شده هارمونی وجود ندارد.آنها تنها از احساس و ذوق شخصی خود بهره گرفته اند.
بدین ترتیب لازم نیست تمام ترکیبهای رنگی دارای هارمونی باشند.
بنابراین میتوانیم به یک قانون اساسی دست یابیم:هارمونی =نظم

در این تصویر هارمونی رنگ 3تایی است.
یعنی (زرد،قرمز،آبی)هرکدوم از این رنگها نیز دارای هویتی مشخص و کاراکتری معلوم هستند.

[تصویر:  20130417223930_6.jpg]

در این تصویر هریک از رنگهابا درخشش و قدرتی تمام،به تنهایی جلوه و خونمایی خود را دارد.
زرد حد اعلای زردی را دارد.
قرمز به طور وضوح و به شدت قرمزی خود را می نمایاند.
آبی به اندازه کافی مشخص و نمودار است.

[تصویر:  20130417224623_7.jpg]

در این یکی تصویر 3نمونه دیگر کمپوزیسیون رنگی با استفاده از 4 رنگ به وجود آمده است.
رنگها:زرد،قرمز نارنجی،بنفش و سبزِ آبی هستند.

[تصویر:  20130417225341_8.jpg]

ادامه دارد........

هرگونه کپی برداری ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد
امضای Linda
[تصویر:  sunflower3.gif]
۲۹-۱-۱۳۹۲, ۱۲:۲۶ صبح
یافتن سپاس نقل قول
10 کاربر از Linda به دلیل این ارسال سپاس کرده.
گل شقایق, negin.s, Galaxy, mamane kiana, mis gold, Atefe joon, ninaz, tannaz.m, m23, SHINI
مدیر بازنشسته

****
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
854
تاریخ عضویت:
فروردين ۱۳۹۰
مدال ها
مدال برنده مسابقه عکاسیمدال برنده مسابقه عکاسی

اعتبار: 2349


محل سکونت : کـلان شــ طهـران ـهر
ارسال: #5
Kate RE: تکنیکهای نقاشی و مبانی رنگ
مطابقت ذهنی رنگها

در اینجا چند نمونه ترکیب رنگی براتون قرار دادم.

[تصویر:  20130418124250_IMG_9040.jpg]

در این تصویر پایین رنگها تند ،جوشان و با شدت زیاد به کار رفته.
رنگ سیاه عملکرد مهمی دارد و در همه جا اهمیت رنگهای خالص را تصعیف کرده است.
و از زرد به مقدار کمتری استفاده شده.ولی با توجه به رنگهای تاریک موجود،زرد با روشنی و قدرت زیادی خودنمایی میکند.
آبی بنفش متمایل به بنفش شده و بارنگ مکملش ، سبزِ زرد،تضاد شدیدی را فراهم ساخته است.

[تصویر:  20130418124419_IMG_9041.jpg]

شخصیت هنری یک نقاش را جنبهء ذهنی رنگ آمیزیها و فرم های آثارش شکل میدهد.

مطابقت رنگهای ذهنی راهی طبیعی برای شناخت فکر و احساس و عمل افراد است.


ادامه دارد....

هرگونه کپی برداری ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد
امضای Linda
[تصویر:  sunflower3.gif]
۲۹-۱-۱۳۹۲, ۰۳:۱۹ عصر
یافتن سپاس نقل قول
10 کاربر از Linda به دلیل این ارسال سپاس کرده.
khepel, mansore66, mamane kiana, گل شقایق, negin.s, tannaz.m, ninaz, Atefe joon, m23, SHINI

تبلیغات

Bia2Aroosi
کانال خانوم گل'
مدیر بازنشسته

****
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
854
تاریخ عضویت:
فروردين ۱۳۹۰
مدال ها
مدال برنده مسابقه عکاسیمدال برنده مسابقه عکاسی

اعتبار: 2349


محل سکونت : کـلان شــ طهـران ـهر
ارسال: #6
Kate RE: تکنیکهای نقاشی و مبانی رنگ
هفت تضاد تاریکی


اکنون به تضادهای (کنتراست های) رنگی میرسیم.
منظور از کنتراست رنگ:مقایسه 2رنگ با هم و اختلافی است که دو رنگ می توانند با هم داشته باشند.

تضادهای 7گانه عبارتند از:
1/ تضاد ته رنگ (رنگ به خودی خود)
2/ تضاد تاریکی و روشنی
3/ تضاد سرد و گرم
4/ تضاد مکملها
5/ تضاد همزمان (سیمولتانه)
6/ تضاد کیفیت (اشباع)
7/ تضاد کَمیَت (وسعت و سطوح رنگ)


درک کامل تضادها نیازمند تمرین و جست و جو است.

چشم ما وقتی خطی را دراز تلقی میکند که با خط دیگری که کوچکتر است،مقایسه شده باشد و بالعکس; تاثیرات رنگی نیز به همین ترتیب مقایسه میشوند و تضاد شدت و ضعف آنها تعیین میشود.

این هفت تضاد رنگی هر کدام به نوبهء خود قدرت درک و شناخت ما را از رنگها بیشتر میکند.
هر یک از تضادهای رنگی دارای خصوصیات و ارزشهای هنری،تاثیرات بصری،مفاهیم و معانی سَمبُلیک ویژه ای است که در مجموع ، اساس شناخت رنگ را از لحاظ هنری تشکیل میدهد.

تضاد ته رنگ (رنگ به خودیِ خود)

ساده ترین نوع از هفت تضاد رنگی است.
در این کنتراست تنها از رنگهای اصلی با شدت زیاد استفاده میشود.
ترکیبات آن معمولا" شامل رنگهای اصلی زرد،قرمز و آبی است;یا قرمز،آبی سبز;یا آبی ، زرد و بنفش; و حتی بنفش ،سبز،آبی،نارنجی و سیاه.
این تضاد شدیدترین تضادبین رنگها را نشان میدهد.درست مانند تضاد سیاهی و سفیدی که میزان اندازهء روشنی و تاریکی را نشان میدهد.
در این شکلهای پایین تنها از 3مادهء رنگی متفاوت که در ضمن،رنگهای خالص و اولیه هستند استفاده شده.
هماه طور که ملاحظه میکنید،دارای شدیدترین تضاد هستند.هر گاه به جای رنگهای اولیه از رنگهای دومی _ مثلا" سبز و نارنجی و بنفش _ استفاده شود،میزان این تضاد کاهش میابد.
در صورتی که رنگهای درجهء سوم به کار رومند،شدت تضاد به مراتب کمتر میشود.
بنابر این نارنجی سبز و بنفش ، نمود ضعیفتری از زرد و قرمز و آبی دارند و اثرشان از رنگهای درجهء سوم بیشتر است.

هرگاه رنگهای خالص زرد ، قرمز و آبی با سیاه یا سفید از هم چدا شوند شدت تضاد آنها کاهش میابد.و رنگها ذر این حالت نمودی جدیدی به خود میگیرند.

[تصویر:  20130418144717_IMG_9043.jpg]

تضاد ته رنگ همیشه و در همه جا با هنرهای بومی و اصیل مردمی همراه است.
مثلا" در گلدوزی ها و نقشه های شاد پارچه و جامه ها و سفال وجود دارد.
در شیشه های رنگین (ویترای) کلیساها، تضاد ته رنگ جلوه و برتری خاصی دارد.
نیروی شدید رنگها برتری خود را در همه جا نشان می دهند.و حتی در شکل معماری نفوذ خود را اعمال میکنند.

[تصویر:  20130418145645_IMG_9044.jpg]

ادامه دارد....

هرگونه کپی برداری ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد
امضای Linda
[تصویر:  sunflower3.gif]
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۹-۱-۱۳۹۲ ۰۴:۲۸ عصر، توسط Linda.)
۲۹-۱-۱۳۹۲, ۰۴:۲۸ عصر
یافتن سپاس نقل قول
11 کاربر از Linda به دلیل این ارسال سپاس کرده.
گل شقایق, negin.s, tannaz.m, ninaz, 6 دی, mamane kiana, Atefe joon, m23, SHINI, گلپونه, sama khanom



ّبرگزیده مردمی ششمین جشنواره وب ایران در بخش خانواده و کودک
Top of Page
کپی برداری بدون ذکر منبع مجاز نبوده و تمامی حقوق متعلق به © انجمن خانوم گل می باشد