خوش آمدید ورود یا ثبت نام

تبلیغات
Bia2Aroosi
Ads

close
Ads
امتیاز موضوع:
  • 34 رای - 2.35 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تکنیکهای نقاشی و مبانی رنگ

مدیر بازنشسته

****
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
853
تاریخ عضویت:
Apr 2011
مدال ها

اعتبار: 2,349


محل سکونت : کـلان شــ طهـران ـهر
ارسال: #1
Package_favorite  تکنیکهای نقاشی و مبانی رنگ
تکنیکهای نقاشی عبارتند از :
▪ رنگ زنی غلیظ
▪ آبرنگ
▪ لعاب دادن
▪ نقاشی یا رنگ مومی (نقاشی یا رنگی که با موم آب کرده بسازند)
▪ نقاشی دیواری که معروفترین نوع آن فرسکو می‌باشد.
▪ سایش و نقاشی نقطه‌ای
▪ فوماتو
▪ سامی – ای
▪ کلاژ
▪ نقاشی بر روی تخته
▪ نقاشی یا اسپری (گرافیتی)
▪ (نقاشی) با مواد جدید
▪ نقاشی یا کامپیوتر
(آخرین تغییر در ارسال: 12-04-2013, 01:36 PM توسط Linda.)
09-06-2011, 01:06 PM,
یافتن نقل قول
مدیر بازنشسته

****
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
853
تاریخ عضویت:
Apr 2011
مدال ها

اعتبار: 2,349


محل سکونت : کـلان شــ طهـران ـهر
ارسال: #2
Kate  RE: تکنیکهای نقاشی و مبانی رنگ
ازین قسمت مبانی رنگ و کامل براتون فرار میدم که امیدوارم توی رنگ گذاری و ترکیب رنگ دیگه به مشکل بر نخورین.
Flowerysmile

منبع کتاب رنگ
اثر : ایتن


دایره رنگ

[عکس: 20130416124818_1.jpg]

از اساسی ترین و مهمترین تمرینات رنگ شناسی تجربه در روی دایره رنگ است.
با استفاده از رنگهای اولیه:
زرد قرمز آبی
ترکیباتی را فراهم میکنیم تا دایره به 12 دوازده رنگ تقسیم شود.
که در شکل بالا نشون دادم.
هر شخصی میتواند در نگاه نخست قرمز ، زرد و آبی را در داخل 12رنگ جدا سازی کند.
میتوانید قرمزی را انتخاب کنید که نه مایل به آبی است نه زرد.
هر رنگی نمود و جلوه خود را دارد.
رنگهای اولیه را باید با دقت شناخت.

رنگهای اولیه به صورت مثلث متساوی الاضلاع در دایره رنگ قرار میگیرند.

[عکس: 20130416130438_Untitled-1.jpg]

به این ترتیب که زرد ماکلا" در بالا و آبی چپ و قرمز راست.
این مثلث در داخل دایره به وسیله 12 رنگ محیط محدود است.

اگر 2 رنگ اصلی را به نسبت خاصی با هم ترکیب کنیم رنگهای ثانویه بدست میاید.
بدین ترتیب ، در مجموع 6 رنگ خواهیم داشت.
یعنی زرد + قرمز = نارنچی
زرد + آبی = سبز
قرمز + آبی = بنفش

رنگهای ثانویه را باید با دقتی ویژه ترکیب کرد.
ترکیبشان نباید به گونه ای باشد که به رنگ دیگری متمایل شود.
مثلا" نارنجی نباید به زرد یا قرمز متمایل باشد.


[عکس: 20130416133146_20130416124818_1.jpg]

سبز باید کاملا" در وسط آبی و زرد باشد.
بنفش هم دقیقا" باید وسط قرمز و آبی باشد.
نارنجی هم در وسط قرمز زرد باشد.

با ترکیب 2 به 2 رنگها یعنی 6 رنگ مجاور هم رنگهای درجه سوم تشکیل میشود.
که اینها نیز باید مانند رنگهای درجهء دوم کاملا" در وسط رنگی که آنها رو تشکیل داده قرار بگیرند.
نارنجی زرد = نارنجی + زرد
قرمز نارنجی =قرمز + نارنجی
قرمز بنفش =قرمز + بنفش
بنفش آبی =بنفش + آبی
سبز آبی =سبز + آبی
سبز زرد =سبز + زرد

بدین ترتیب در دایره رنگ 12 رنگ را مشخص ساخته ایم.
که هر کدام با دیگری متفاوت و اشتباه نشدنی است.
نیوتن دایره رنگ را کاملتر کرد.و به رنگهای طیفی ، رنگ ارغوانی را نیز ضمیمه کرد.که رد بین قرمز و بنفش قرار میگیرد.
12 رنگ دایره رنگی دارای شدت و فاصله یکنواختی هستند و رنگهای قطری و روبروی هم،رنگهای مکمل را تشکیل میدهند.
قرمز مکمل سبز
آبی مکمل نارنجی
زرد مکمل بنفش

باید هریک از رنگها را با 12 درجهء شدت از لحاظ تاریکی و روشنایی به دقت بشناسید.
همچنان که موسیقیدانها نیز 12 درجهء میزان موسیقی را میشناسند.

ادامه دارد......Flowerysmile


هرگونه کپی برداری ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد
16-04-2013, 03:21 PM,
یافتن نقل قول
مدیر بازنشسته

****
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
853
تاریخ عضویت:
Apr 2011
مدال ها

اعتبار: 2,349


محل سکونت : کـلان شــ طهـران ـهر
ارسال: #3
Kate  RE: تکنیکهای نقاشی و مبانی رنگ
واقعیت رنگ و اثر رنگی

تعاریف آنها از طریق قیاس و مقابله و توجه به کنتراست ها (تضادهای رنگی) به دست میاید.
ارزش یک رنگ کروماتیک (رنگین) در برابر رنگ آکروماتیک (بیرنگ،منظور سیاه و سفید،خاکستریها) معلوم میشود.
واقعیت رنگ و اثر آن در صورت وجود ترکیبات موزون و هماهنگ قابل رویت است.
در سایر موارد،حالتهای متفاوت و جدیدی به وجود میاید که در این جا به شما نشان میدهم.

مربع سفید در زمینه سیاه ، بزرگتر از مربع سیاه به همان اندازه در زمینه سفید است.
در نتیجه سفید از مرزی که برای آن تعیین شده پا فرا تر مینهد و بیرون میزند.
در حالی که سیاه جمع میشود و در خود فرو میرود

[عکس: 20130416164654_IMG_9031.jpg]

مربع خاکستری روشن در زمینه سفید تیره بنظر میرسه ولی همان مریع در زمینه سیاه روشن به نظر میرسه.

[عکس: 20130416165252_2.jpg]

مربع زرد در زمینه سفید تیره تر از همان مربع زردی است که در زمینه سیاه قرار گرفته است و زرد در زمینه سفید دارای اثری ملایم و نمودی گرم است.در حالی که در زمینه سیاه مربع زرد درخشندگی فوق العاده پیدا میکند و نمودش سرد است و به طرف بیرون حرکت میکند.

[عکس: 20130416165534_3.jpg]

مربع قرمز در زمینه سفید به تیرگی میرود و درخشش آن کاهش میابد.
در حالی که قرمز در زمینه سیاه به گرمی متمایل میشود و روشنی بیش تری به خود میگیرد.

[عکس: 20130416170359_4.jpg]

مربع آبی در زمینه سیاه درخشان میشود و با عمق بیشتر روشنتر به نظر می آید.
مربع آبی در زمینه سفید دارای تیرگی و عمق است و زمینه سفید نیز از زمینه مربع زرد روشنتر است.

[عکس: 20130416170834_5.jpg]

مربع خاکستری در زمینه آبی متمایل به قرمز و نارنجی میشود.به عبارت دیگر مربع خاکستری در زمینهء آبی به سرخی میزند.در حالی که همین مربع خاکستری در زمینه قرمز نارنجی به آبی متمایل میشود.

[عکس: 20130416171300_6.jpg]

ادامه دارد.....Flowerysmile


هرگونه کپی برداری ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد
16-04-2013, 06:45 PM,
یافتن نقل قول
مدیر بازنشسته

****
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
853
تاریخ عضویت:
Apr 2011
مدال ها

اعتبار: 2,349


محل سکونت : کـلان شــ طهـران ـهر
ارسال: #4
RE: تکنیکهای نقاشی و مبانی رنگ
هماهنگی رنگها


منظور از هماهنگی رنگها، معمولاگ قضاوت در مورد اثر و عملکرد نتقابل دو یا چند رنگ است.
اغلب از نظر مردم رنگهای هماهنگ رنگهایی آنهایی هستند که از یک خانواده باشند یا در عین تنوع ، با جلوهء یکسانی خودنمایی کنند.یا رنگها بدون کنتراست(تضاد)در مجاور هم قرار گیرند.
به طور کلی،عنوان هماهنگی(هارمونی)یا عدم هماهنگی تنها برخاسته از احساس انسان است که به صورت مطلوب بودن یا نبودن و جذاب بودن یا نبودن مطرح می شود.


هارمونی،یعنی تعادل و توازن بین قدرت های رنگی.
دو یا چند رنگ در صورتی دارای هارمونی هستند که اگر با هم ترکیب شوند خاکستری خنثی به وجود آورند.
اما در ترکیب،آن دسته از رنگها که خاکستری نمیدهند،دارای ارزش بیانی هستند.ولی هارمونی ندارند.
در ترکیبات و کارهای نقاشی و کمپوزسیون های برخی هنرمندان شناخته شده هارمونی وجود ندارد.آنها تنها از احساس و ذوق شخصی خود بهره گرفته اند.
بدین ترتیب لازم نیست تمام ترکیبهای رنگی دارای هارمونی باشند.
بنابراین میتوانیم به یک قانون اساسی دست یابیم:هارمونی =نظم

در این تصویر هارمونی رنگ 3تایی است.
یعنی (زرد،قرمز،آبی)هرکدوم از این رنگها نیز دارای هویتی مشخص و کاراکتری معلوم هستند.

[عکس: 20130417223930_6.jpg]

در این تصویر هریک از رنگهابا درخشش و قدرتی تمام،به تنهایی جلوه و خونمایی خود را دارد.
زرد حد اعلای زردی را دارد.
قرمز به طور وضوح و به شدت قرمزی خود را می نمایاند.
آبی به اندازه کافی مشخص و نمودار است.

[عکس: 20130417224623_7.jpg]

در این یکی تصویر 3نمونه دیگر کمپوزیسیون رنگی با استفاده از 4 رنگ به وجود آمده است.
رنگها:زرد،قرمز نارنجی،بنفش و سبزِ آبی هستند.

[عکس: 20130417225341_8.jpg]

ادامه دارد........

هرگونه کپی برداری ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد
18-04-2013, 12:26 AM,
یافتن نقل قول
مدیر بازنشسته

****
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
853
تاریخ عضویت:
Apr 2011
مدال ها

اعتبار: 2,349


محل سکونت : کـلان شــ طهـران ـهر
ارسال: #5
Kate  RE: تکنیکهای نقاشی و مبانی رنگ
مطابقت ذهنی رنگها

در اینجا چند نمونه ترکیب رنگی براتون قرار دادم.

[عکس: 20130418124250_IMG_9040.jpg]

در این تصویر پایین رنگها تند ،جوشان و با شدت زیاد به کار رفته.
رنگ سیاه عملکرد مهمی دارد و در همه جا اهمیت رنگهای خالص را تصعیف کرده است.
و از زرد به مقدار کمتری استفاده شده.ولی با توجه به رنگهای تاریک موجود،زرد با روشنی و قدرت زیادی خودنمایی میکند.
آبی بنفش متمایل به بنفش شده و بارنگ مکملش ، سبزِ زرد،تضاد شدیدی را فراهم ساخته است.

[عکس: 20130418124419_IMG_9041.jpg]

شخصیت هنری یک نقاش را جنبهء ذهنی رنگ آمیزیها و فرم های آثارش شکل میدهد.

مطابقت رنگهای ذهنی راهی طبیعی برای شناخت فکر و احساس و عمل افراد است.


ادامه دارد....

هرگونه کپی برداری ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد
18-04-2013, 03:19 PM,
یافتن نقل قول

تبلیغات

Bia2Aroosi
کانال خانوم گل'
مدیر بازنشسته

****
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
853
تاریخ عضویت:
Apr 2011
مدال ها

اعتبار: 2,349


محل سکونت : کـلان شــ طهـران ـهر
ارسال: #6
Kate  RE: تکنیکهای نقاشی و مبانی رنگ
هفت تضاد تاریکی


اکنون به تضادهای (کنتراست های) رنگی میرسیم.
منظور از کنتراست رنگ:مقایسه 2رنگ با هم و اختلافی است که دو رنگ می توانند با هم داشته باشند.

تضادهای 7گانه عبارتند از:
1/ تضاد ته رنگ (رنگ به خودی خود)
2/ تضاد تاریکی و روشنی
3/ تضاد سرد و گرم
4/ تضاد مکملها
5/ تضاد همزمان (سیمولتانه)
6/ تضاد کیفیت (اشباع)
7/ تضاد کَمیَت (وسعت و سطوح رنگ)


درک کامل تضادها نیازمند تمرین و جست و جو است.

چشم ما وقتی خطی را دراز تلقی میکند که با خط دیگری که کوچکتر است،مقایسه شده باشد و بالعکس; تاثیرات رنگی نیز به همین ترتیب مقایسه میشوند و تضاد شدت و ضعف آنها تعیین میشود.

این هفت تضاد رنگی هر کدام به نوبهء خود قدرت درک و شناخت ما را از رنگها بیشتر میکند.
هر یک از تضادهای رنگی دارای خصوصیات و ارزشهای هنری،تاثیرات بصری،مفاهیم و معانی سَمبُلیک ویژه ای است که در مجموع ، اساس شناخت رنگ را از لحاظ هنری تشکیل میدهد.

تضاد ته رنگ (رنگ به خودیِ خود)

ساده ترین نوع از هفت تضاد رنگی است.
در این کنتراست تنها از رنگهای اصلی با شدت زیاد استفاده میشود.
ترکیبات آن معمولا" شامل رنگهای اصلی زرد،قرمز و آبی است;یا قرمز،آبی سبز;یا آبی ، زرد و بنفش; و حتی بنفش ،سبز،آبی،نارنجی و سیاه.
این تضاد شدیدترین تضادبین رنگها را نشان میدهد.درست مانند تضاد سیاهی و سفیدی که میزان اندازهء روشنی و تاریکی را نشان میدهد.
در این شکلهای پایین تنها از 3مادهء رنگی متفاوت که در ضمن،رنگهای خالص و اولیه هستند استفاده شده.
هماه طور که ملاحظه میکنید،دارای شدیدترین تضاد هستند.هر گاه به جای رنگهای اولیه از رنگهای دومی _ مثلا" سبز و نارنجی و بنفش _ استفاده شود،میزان این تضاد کاهش میابد.
در صورتی که رنگهای درجهء سوم به کار رومند،شدت تضاد به مراتب کمتر میشود.
بنابر این نارنجی سبز و بنفش ، نمود ضعیفتری از زرد و قرمز و آبی دارند و اثرشان از رنگهای درجهء سوم بیشتر است.

هرگاه رنگهای خالص زرد ، قرمز و آبی با سیاه یا سفید از هم چدا شوند شدت تضاد آنها کاهش میابد.و رنگها ذر این حالت نمودی جدیدی به خود میگیرند.

[عکس: 20130418144717_IMG_9043.jpg]

تضاد ته رنگ همیشه و در همه جا با هنرهای بومی و اصیل مردمی همراه است.
مثلا" در گلدوزی ها و نقشه های شاد پارچه و جامه ها و سفال وجود دارد.
در شیشه های رنگین (ویترای) کلیساها، تضاد ته رنگ جلوه و برتری خاصی دارد.
نیروی شدید رنگها برتری خود را در همه جا نشان می دهند.و حتی در شکل معماری نفوذ خود را اعمال میکنند.

[عکس: 20130418145645_IMG_9044.jpg]

ادامه دارد....

هرگونه کپی برداری ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد
(آخرین تغییر در ارسال: 18-04-2013, 04:28 PM توسط Linda.)
18-04-2013, 04:28 PM,
یافتن نقل قول
مدیر بازنشسته

****
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
853
تاریخ عضویت:
Apr 2011
مدال ها

اعتبار: 2,349


محل سکونت : کـلان شــ طهـران ـهر
ارسال: #7
Kate  RE: تکنیکهای نقاشی و مبانی رنگ
تضاد تاریک و روشن

شب و روز مظهر سیاهی و سفیدی هستند.که در زندگی انسان و در طبیعت دو قطب مهم و اساسی محسوب میشود.و همین سیاهی و سفیدی قویترین ابزار بیان برای نقاش هستند.
در این دو قطب متصاد خاکستریها و رنگهای کروماتیک(رنگین)قرار دارند.
سیاه ترین رنگها مخمل سیاه و سفید ترین رنگها سولفات باریت است.
بین این دو رنگ بی شمار خاکستری موجود است.و تشخیص تعداد خاکستریها بستگی به ورزیدگی چشم و حساسیت بیننده دارد.

خاکستری رنگ خنثی است.
که شخصیت و زندگی خود را از رنگهای پیرامون میگیرد.این رنگ با تضادهای شدید و خشن خو میگیرد و نیروی آنها را جذب میکند و از قدرت و پختگی رنگها کم میکند.
این رنگ را یا از مخلوط سیاه و سفید بدست می آورند یا از ترکیب رنگهای مکمل:(زرد + ارغوانی) ، (آبی + نارنجی ) ، (سبز + قرمز)
دلا کروا هم در مورد خاکستری گفته ((خاکستری مخرب نیروی رنگهاست))
این شکل پایین مجموعه ای از رنگهای خاکستری را از سیاه تا سفید نشان میدهد.

[عکس: 20130419210748_Untitled-1.jpg]

خاکستری که دارای درخشش متوسط باشد در وسط جای میگیرد و هر یک از درجات این رنگ باید یکنواخت و کاملا" تمیز باشد و خط تیره یا روشن هم در بین آنها نباشد.

در این یکی شکل پایین رنگهای خاکستری را با درجاتی مختلف و در چهار سطح مساوی مشخص ساخته ایم.
چنان چه همین سطوح را پنج یا شش بار تکرار کنیم به خوبی درجات شدت و ضعف هر کدام را میفهمیم و بدین ترتیب به ارزش و استعداد سایه روشن ها به سادگی پی میبریم.

[عکس: 20130419211431_IMG_9046.jpg]

در این شکل افزون بر درجه بندی سفید،خاکستری و سیاه روشن،تضاد دیگری نیز مطرح است;یعنی تضاد نسبت با کمیت.

[عکس: 20130419213452_IMG_9046.jpg]

در تصویر بعدی(پایین)مسئلهء تضاد تاریکی و روشنی رنگهای کروماتیک نشان داده شده است.
12درجه رنگی_از تاریک تا روشن_برای هریک از رنگها در نظر گرفته شده است.
در این مجموعه،رنگ زرد (خالص) در خانه شمارهء 4 ، نارنجی در شماره 6 و قرمز در خانه 7 قرار گرفته اند.آبی در نهمین خانه و بنفش در خانه دهم قرار میگیرد.از بنفش تا سیاه 2پله تاریک شده است.رنگ زرد خالص که در خانهء شماره 4 قرار دارد ، به حالت اشباع ،
درخشانترین و خالص ترین رنگی است که در این مجموعه معرفی شده است.
بنفش نیز تاریک ترین رنگهاست.
بنابراین،زرد در خانهء پنجم باید خاموش تر باشد.زیرا کمی با سیاه ترکیب شده است.

[عکس: 20130419214453_IMG_9047.jpg]

ادامه دارد....



هرگونه کپی برداری ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد
19-04-2013, 11:16 PM,
یافتن نقل قول
مدیر بازنشسته

****
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
853
تاریخ عضویت:
Apr 2011
مدال ها

اعتبار: 2,349


محل سکونت : کـلان شــ طهـران ـهر
ارسال: #8
RE: تکنیکهای نقاشی و مبانی رنگ
ادامه تضاد تاریک و روشن

[عکس: 20130420003320_IMG_9048.jpg]

در تصویر بالا مجموعه ای 4 تایی است:سه رنگ آکروماتیک (سیاه ، سفید ، خاکستری) و یک رنگ کروماتیک (نارنجی) هر رنگ با درجهء ویژهء خود درجهء تاریکی و روشنی جداگانه ای دارد.

[عکس: 20130420003836_111.jpg]

در این یکی تصویر(بالا):مجموعه ای 4تایی است:سیاه و خاکستری و 2رنگ کروماتیک زرد و آبی.
آبی و سیاه از لجاظ تاریکی تقریبا" به هم نزدیک اند.زرد و خاکستری نیز تقریبا" در یک ارتفاع رنگی قرار دارند.در اینجا 2درجه تُنالیته موجود است.


در تصویر بعدی مجموعه ای 4تایی از رنگهای سبز ، سفید،قرمز و زرد است.قرمز با سبز دارای یک ارتفاع رنگی است و زرد خیلی روشنتر از هر دو
و بالاخره سفید که در درجهء صفر از لحاظ تاریکی قرار گرفته است.
در اینجا 3درجه تُنالیته محسوس است.


[عکس: 20130420004304_22.jpg]

این یکی تصویر مجموعه ای 6تایی از رنگها کروماتیک و آکروماتیک است.
یعنی سیاه وسفید و زرد،2نوع نارنجی و قرمز که از لحاظ تضاد کمیت نیز مورد توجه اند.

[عکس: 20130420004751_333.jpg]

و در تصویر آخر مطابقت رنگهای تاریک و روشن در ترکیبی افقی و عمودینشان داده شده است.
ممکن است ترکیبات رنگی شامل دو یا سه چهار درجهء تُنالیته باشد.
که بنام 2یا3یا4 پلان و گروه رنگی نامیده میشود.
هر پلان رنگ شامل تعداد درجات رنگی است.وهر گروه با گروه دیگری کمی متفاوت است.
شناخت رنگهای گوناگون با درجات یکسان بسیار مهم است.

[عکس: 20130420005129_IMG_9049.jpg]

ادامه دارد.....


هرگونه کپی برداری ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد
20-04-2013, 02:26 AM,
یافتن نقل قول
مدیر بازنشسته

****
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
853
تاریخ عضویت:
Apr 2011
مدال ها

اعتبار: 2,349


محل سکونت : کـلان شــ طهـران ـهر
ارسال: #9
RE: تکنیکهای نقاشی و مبانی رنگ
تضاد سرد و گرم

به نظر عجیب می آید که انسان از مشاهده ی رنگها میزانی از حرارت را حس کند.
در هر حال ، تجربه ثابت کرده است که انسان میتواند به کمک احساساتش تا 7 درجه سرما و گرما را در محل کارش احساس کند.
انسان با دیدن آبی و سبز سردی را و با دیدن قرمز یا نارنجی گرما را حس کند.
در کارگاهی به رنگ آبی یا سبز دارای 15 درجه حرارت،سردی احساس میشود و در کارگاه دیگر که به رنگ قرمز و نارنجی رنگ آمیزی شده باشد و 11 تا 13 درجه حرارت دارد،سرما احساس میشود.
حیوانات هم همین غرایز را دارند و تحت سردی و گرمی رنگها قرار میگیرند و تحریک میشوند.
اکنون بار دیگر به دایره رنگ بر میگردیم.
دیدیم که زرد روشنترین و بنفش تاریک ترین رنگ دایره رنگ است.
این 2 رنگ عجیب ترین تضاد سیاهی و سفیدی را دارند.که در امتداد قطر دایره و روبروی هم قرار گرفته اند.و 2 رنگ مکمل هستند.
قرمز و نارنجی هم در مقابل آبی و سبز هستند.
و 2قطب متقابل سرد و گرم را تشکیل می دهند و تضاد شدیدی را ایجاد میکنند.
قرمز و نارنجی وقتی در مجاور هم قرار میگیرند بالاترین درجه ی گرما را نمایش می دهند.
و سبز و آبی هم در کنار هم سردترین ررنگها هستند.
زرد،زرد نارنجی،نارنجی،قرمز نارنجی،قرمز،قرمز بنفش(ارغوانی) به گرمی متمایل اند.
و به طور کلی از خانواده ی رنگهای گرم به شمار می آیند.
زردِ سبز،سبز،سبزِ آبی،آبی،آبی بنفش و بنفش از رنگهای سرد هستند.

البته باید یادآور شد که این شیوهای طبقه بندی رنگها منحرف کننده است.درست مانند این که سفید سیاه را روشنترین و تاریکترین رنگها بنامیم.
در حالی کهتمام خاکستریها نسبتا" روشن و تاریک هستند.
بنابراین ،آبی وسبز و قرمز و نارنجی دو قطب سرد و گرم هستند.
و به ترتیب تقدر و تاخر قرار میگیرند.
اما رنگهایی که میان این دو قوس دایره ی رنگ قرار دارند،ممکن است گاهی سرد و گاهی گرم باشند.

سطوح رنگی آنها تنها از نظر رنگ جا به جا شده است.
[عکس: 20130724151224_IMG_9050.jpg]

این شکل میدهد که از یک سو به آبی و سوی دیگر به ارغوانی متمایل است.
آبی رو به عقب تر میرود و ارغوانی ــــ که در سمت چپ قرار دارد ــــــ جلوتر به نظر می آید.
در ضمن بنفش در این مجموعه به گرمی متمایل است.


[عکس: 20130724183359_IMG_9051.jpg]

در این یکی شکل:
نیز به همین ترتیب......
بنابراین کاملا" روشن است که در رنگهای گرم به جلو می آیند و رنگهای سرد عقب رونده هستند....


[عکس: 20130724183516_IMG_90511.jpg]

در شکل بعدی تضاد سردی و گرمی را با تغییر مایه های سطوح که رنگ از رنگ قرمز نارنجی است ـــــــــــ نشان میدهد.

[عکس: 20130724184724_IMG_9053.jpg]

در این شکل تضاد سردی و گرمی در محیطی سرد نشان داده شده است.
سبز گرمتر از آبی است و از یک گرمی نسبی برخوردار است.

[عکس: 20130724185116_IMG_9052.jpg]

کمپوزیسیون شطرنجی این شکل پایین هم به نحو بسیار روشنی تضاد سردی و گرمی را می نمایاند.
اختلاف رنگها نباید از 4شماره رنگهای همسایه ی دایر رنگی بگذرد.
مثل 2 شکل قبل.


[عکس: 20130724190007_IMG_9054.jpg]


ادامه دارد.....


هرگونه کپی برداری ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد
24-07-2013, 06:01 PM,
یافتن نقل قول
مدیریت انجمن

******
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
319
تاریخ عضویت:
Jan 2012
مدال ها

اعتبار: 1,288


محل سکونت : مشهد
ارسال: #10
RE: تکنیکهای نقاشی و مبانی رنگ
(23-05-2014, 11:59 PM)zahrafi74 نوشته: سلام Wavesmile
میخوام اگه میشه یه عکسم از کنتراست ته رنگ با استفاده از رنگهای اصلی رنگهای درجه دوم و رنگهای میانی اونها بذاری میشه ؟؟؟؟؟؟


کنتراست ته رنگ
این کنتراست که از ساده ترین کنتراست های رنگی است با استفاده از رنگ های خالص که با سیاه، سفید وخاکستری مخلوط نشده باشند به وجود می آید. بنابراین منظور از رنگ های خالص فقط رنگ های اصلی نیست.
هر چند شدیدترین کنتراست ته رنگ میان سه رنگ اصلی زرد، قرمز و آبی ب هوجود می آید
. در رنگ های درجه ی دوم و سوم که از رنگ های اصلی فاصله می گیرند، از شدت کنتراست ته رنگ نیز کاسته میشود.

[عکس: 20140524155417_a.jpg]

ایجاد کنتراست ته رنگ با رنگهای اصلی


[عکس: 20140524155502_NewPicture.jpg]

ایجاد کنتراست ته رنگ با استفاده از رنگهای اصلی، درجه دوم و درجه سوم
24-05-2014, 03:00 PM,
یافتن نقل قول

تبلیغات

Bia2Aroosi
کانال خانوم گل'



ّبرگزیده مردمی ششمین جشنواره وب ایران در بخش خانواده و کودک
Top of Page
کپی برداری بدون ذکر منبع مجاز نبوده و تمامی حقوق متعلق به © انجمن خانوم گل می باشد