خوش آمدید ورود یا ثبت نام

تبلیغات
Bia2Aroosi
کانال خانوم گل'
Ads Ads

close
Ads
 
امتیاز موضوع:
  • 11 رأی - میانگین امتیازات: 3.64
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

حرکات اصلاحی برای افراد پشت گود

کاربر خانوم گل

*
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
12
تاریخ عضویت:
خرداد ۱۳۹۱
مدال ها

اعتبار: 30


محل سکونت :
ارسال: #1
Agt_login حرکات اصلاحی برای افراد پشت گود
پشت گود( lordosis ) کمر گود
افزایش بیش از حد گودی کمر راتحت عنوان کمر گود یا لوردوز کمری می گویند.
علایم ناهنجاری:
افتادن شکم به جلو،افزایش گودی ناحیه کمری،چرخش باسن به سمت عقب و بالا از علایم این ناهنجاری استخوانی است.تمام علایم فوق بستگی به شدت این ناراحتی دارد.افتادگی شکم را در این بخش باید از افزایش چربی زیر پوستی در ناحیه شکم تمییز داد.مبتلایان به پشت گود معمولاً از درد خستگی در ناحیه کمر شکایت دارند.
عوامل ایجاد پشت گود:
ضعف عضلات شکمی(راست شکمی،مایل خارجی و داخلی)،سنگین شدن حفره ی شکمی در اثر چاقی بیش از حد و یا بارداری در خانمها،دررفتگی مادرزادی دو طرفه مفصل ران،کوتاه بودن تاندون آشیل از عوامل این ناهنجاری هستند.عواملی مانند نشستن نادرست،استفاده از صندلیهای غیر استاندارد و تقلید الگوهای حرکتی غلط در بلند مدت نیز می توانند در ایجاد و یا تشدید این عارضه مؤثر باشند.
ضعف عضلات شکمی از دو طریق می تواند باعث افزایش قوس کمر گردد.ضعف این عضلات سبب می شود که امعاء و احشای داخلی به مرور زمان به جلو متمتیل شود و در نتیجه قوس کمر نیز به جلو تمایل پیدا کند.ضعف عضله های شکم سبب می شود تاکننده های مفصل ران و راست کننده های ناحیه ی لگن را به سمت پایین بچرخانند و به این طریق به انحنای کمری بیفزاید.
استفاده از صندلیهای پایه بلند در بلند مدت نیز باعث افزایش قوس کمر می شود.منظور صندلیهایی است که در موقع نشستن کف پا به طور کامل روی زمین قرار نمی گیرد،مانند صندلیهای اتوبوس.این شکل را می توان با قرار دادن یک چهارپایه در زیر پا یا انداختن یک پا روی پای دیگر به طور گاه به گاه ،حل کرد.این عمل باعث می شود قوس کمر کمتر شود.
گودی پشت در زنان به علت کشش بیش از حد عضلات در دوران بارداری رایج است.این حالت در برخی ورزشکاران که از بدن خود به شکل متعادل استفاده نمی کنند،مخصوصاً در شنای پروانه،پرتاب نیزه و حرکات ژیمناستیک (چرخشها،پارالل بانوان) دیده می شود.البته این عارضه در ورزشهای ذکر شده در نتیجه ی هزاران بار تکرار (آن هم به شکلی که به سایر قسمتهای بدن توجه نشود) ایجاد می شود.


با توجه به عوامل فوق باید در نظر داشت که در کودکان سنین مدرسه (?تا ?? سال) انحنای کمری زیادی وجود دارد که نباید آن را غیر طبیعی دانست.افزایش قوس کمر در این سنین به خودی خود از بین می رود.
عوارض:
با افزایش تحدب ستون فقرات به سمت جلو مهره های کمری نیز به سمت جلو رانده می شود.در نتیجه ی این تغییر وضعیت فاصله ی بین دو مهره در ناحیه ی قدامی نسبت به وضعیت طبیعی افزایش و از ناحیه خلفی این فاصله کاهش می یابد.در موارد پیشرفته حتی ممکن است این عارضه باعث له شدگی قسمت خلفی دیسک کمری و اتصال مهره ها با یکدیگر شود که به ایجاد درد در ناحیه ی کمر منجر خواهد شد.
زمانی که انحنای کمر افزایش می یابد،مرکز ثقل از نزدیکی مرکز به قسمت پشت مهره ها انتقال می یابد و زائده شوکی به یکدیگر نزدیک و در نتیجه از اندازه ی مجرا یا منفذ بین مهره ها که عصبهای نخاعی از آنجا می گذرد کاسته می شود.کاهش اندازه ی مجرا ممکن است به اعصاب فشار آورد و ایجاد کمر درد کند.از آنجا که ارتباط مستقیمی بین قوس کمری و تیلت لگن وجود دارد در نتیجه ی چرخش خلفی لگن ،وجود این ناهنجاری عمل زایمان را در خانمها مشکل می کند.گودی پشت معمولاْبه علایم پیری زودرس و تغییرات استحاله ای ستون فقرات منجر می شود و فشار و صدمه ی اضافی که در فعالیت شدید در این افراد رخ می دهد نیز این افزایش قوس سبب می شود که مهره ها از عقب به یکدیگر نزدیک شوند و موجب تنگی سوراخ بین مهره ای و فشار بر روی ریشه های عصبی شوند.
پیشگیری و درمان:
از آنجا که علل به وجود آورنده ی این ناهنجاری گوناگون است،هر گونه توصیه ی اصلاحی منوط به شناخت قبلی علت ناهنجاری است.برای مثال اصلاح و درمان ناهنجاری ایجاد شده در اثر استفاده از یک صندلی نامناسب در طولانی مدت است و اساساً در مواردی که به عنوان بیماری از آن می توان یاد کرد نظر خواهی از پزشک الزامی است.اما به طور کلی شناخت درباره ی ضایعه و جلوگیری از ایجاد آن،مثل بد نشستن و یا استفاده نادرست از وسایل و همچنین آموختن اجرای حرکات صحیح می تواند مفید باشد.

تمرینهای ورزشی برای اصلاح پشت گود
اصول کلی حرکات:
طراحی برنامه ی تمرینی برای اصلاح پشت گود باید به گونه ای باشد که اهداف زیر را تأمین کند:
1. ایجاد جنبش پذیری و افزایش دامنه ی حرکتی لازم در مهره های ستون فقرات.
2. کشش و انعطاف عضلات ناحیه ی خلفی ستون فقرات در ناحیه ی کمر.
3. تقویت عضلات بخش قدامی شکم شامل راست شکمی،مایل خارجی و مایل داخلی.
در همه ی موارد فوق باید از ایجاد فشار بر روی ستون مهره ها خودداری شود.
ایجاد جنبش پذیری در مهره های کمر
روش اجرا: دستها و زانوها روی زمین،سپس مهره های کمری را به حالت شل و آزاد رها کنبد و مجدداً مهره های کمری را به سمت بالا حرکت دهید،به طوری که در مهره های کمری فرورفتگی و برآمدگی ایجاد شود.این حرکت را چند مرتبه انجام دهید و پس از استراحت مجدداً تکرار کنید.


ایجاد انعطاف و کشش در بخش تحتانی عضلات راست کننده ی ستون فقرات

روش اجرا: روی باسن بنشینید،پاها را کشیده و رو به جلو نگه دارید،یکی از پاها را در جلو سینه جمع کنید و با دو دست پاشنه ی همین پا را محکم بگیرید سپس زانو را باز کنید.این حرکت را روی دو پا چند بار تکرار کنید.


تقویت عضلات شکم

روش اجرا: روی باسن بنشینید،پاهای خود را به سمت جلو بکشید و همانند حرکت قیچی به بالا و پایین ببرید. در اجرای این حرکت می توان دستها را از شست روی زمین گذاشت و یا اینکه دستها را بالا نگه داشت.

سایر تمرینهایی که در این مرحله باید انجام شود شامل خزیدن و همچنین شنای کرال پشت در استخر است

تمام حرکاتی که دست ها به عقب برده می شود برای این عارضه مفید هستند.
مثلا زمانی که روی صندلی نشسته ایم دست ها را به عقب بده و از پشت بگیریم و به مدت 1 دقیقه این حالت را حفظ کنیم
برآمدگی در پشت جلوه خوبی ندارد گر چه ممکن است این عارضه به کایفوز یا همان گوژپشتی بیانجامد . بد نشستن هنگام مطالعه و یا خیاطی و کارهای دستی و پایین انداختن سر برای مدت طولانی ، سر به زیر بودن به معنای جلو پا را نگاه کردن هنگام پیاده روی ،وانتقال وزن سر و گردن به جلو و خارج از مرکز ثقل بدن (در جای خود باعث کشیدگی عضلات راست کننده گردن می شود.) افسردگی و عدم تحرک و ثابت ماندن در وضعیت های غلط ازجمله عوامل کمک کننده به این عارضه هستند .
دختران خجالتی در دوران بلوغ بعلت عدم آگاهی ازرشد سریع و بروز صفات ثانویه جنسی ،در هنگام رشد ،سعی در پوشاندن برجستگی سینه هایشان، از دیگران دارند بنابر این بازوان را بطرف جلو چرخانده و سینه ها را بین دو بازو پنهان می کنند این کار باعث می شود عضلات سینه ای آنها کوتاه شده و عضلات کتف آنها در ناحیه پشت کشیده شوند و پس از چندی بدن این عادت غلط را حفظ کرده و به صورت یک عادت بد حفظ می کنند . در این هنگام با توضیح مسئله و اینکه همه این مسائل طبیعی است نگرانی آنان را بر طرف کرده سپس به انجام حرکات ورزشی مناسب ترغیبشان می کنیم.

درمان :
کشش عضلات سینه ای و تقویت عضلات پشتی

در این تغییر شکل شکل میزان گودی کمر بیش ازحد طبیعی شده زاویه کمری-خاجی که در افراد
سالم حدود 30درجه است در این تغییر شکل افزایش می یابد.
علل:
• ضعف عضلات شکمی
• کوتاهی عضلات سوئز خاصره ای وراست رانی
• مادر زادی
• افزایش کیفوز پشتی وافزایش لوردوز کمری به صورت جبرانی به دنبال آن
• استفاده از کفش های پاشنه بلند
• در رفتگی مادرزادی ران به صورت دو طرفه
• زایمان های مکرر
• جابه جایی مهره ها به سمت جلو

عوارض:
1. تنگ شدن سوراخهای بین مهره ای که ممکن است عروق خونی مربوط به عصب ویا خود عصب را تحت فشارقراردهد بخصوص اگر تغییرات فرسا یشی نیز در مهره ها یا دیسک باشد.
2. تنگ شدن فضای خلفی دیسک
3. کشش رباط طولی قدامی
4. نزدیک شدن سطوح فا ست مفصلی به یکدیگر
5. عدم تعادل عضلانی:
A. عضلات شکمی طویل وضعیف می شوند.
B. عضلات خم کننده ران کوتاه می شوند.
C. عضلات باز کننده کمر کوتاه می شوند.
6. کاهش فشار داخل شکمی به علت ضعف عضلات شکم
7. ایجاد زمینه مناسب برای بروز آسیب در ناحیه کمر از جمله فتق دیسک
تشخیص:
1. استفاده از رادیو گرافی:
با رادیو گرافی جانبی مهره های کمری واندازه گیری زاویه کمری خارجی می توان راجع به گودی کمر اظهار نظر کرد.اگر زاویه بیش از 30 درجه باشد، می توان گفت که گودی کمر افزایش یافته است.
2. استفاده از خط شاقولی:
فرد از پهلو نسبت به خط شاقولی قرار می گیرد.اگر قسمت اعظم ناحیه کمری از پهلو نسبت به
خط شاقولی جلوتر واقع شود میتوان گفت که گودی کمر افزایش یافته است.
3. استفاده از صفحه شطرنجی:
فرد از پهلو در مقابل صفحه شطرنجی قرار می گیرد.خط عمودی وسط این صفحه بایستی از کنار لاله گوش و وسط بازوها، وسط قفسه سینه و کمر عبور کند. در صورتیکه ناحیه کمری نسبت به خط وسط جلوتر واقع شود، می توان گفت گودی کمر افزایش یافته است.
اصطلاح:
1. در صورتی که ضعف عظلات شکم عامل اصلی تغییر شکل باشد، بایستی عضلات شکم را تقویت نمود.
برای این منظور فرد حرکات اصلاحی زیر را میتواند انجام دهد:
A. فرد به پشت می خوابد و عضلات شکم و باسن را منقبض می کند و کمر را به زمین فشار می دهد و چند لحظه این حالت را حفظ می نماید.سپس استراحت نموده و این کار را تکرار می کند.

B. فرد به پشت می خوابد و سرش را از زمین بلند می کند.در این حالت عضلات
شکم منقبض می شود.
C. فرد به پشت می خوابد،زانوها و رانها را خم می کند.فرد در حالیکه دستها را روی سینه قرار داده،عمل بلند شدن را انجام می دهد تا جائیکه زاویه تحتانی کتف از زمین بلند شود.
2. در صورتیکه علت کمر گود مادرزادی باشد،با حرکات اصلاحی نمی توان آنرا اصلاح نمود مگر اینکه اشکال مهره ای داشته باشد.
3. در صورتی که کمر گود به صورت جبرانی به علت افزایش کیفوز پشتی بوجود آمده باشد بایستی حرکات اصلاحی در جهت اصلاح کیفوز متمرکز شود.
4. در صورتیکه فرد دارای گودی زیاد کمر از کفش پاشنه بلند استفاده می کند بهتر است آن را کنار بگذارد.
5. در رفتگی مادرزادی ران بهتراست عضلات شکم تقویت شوند.
6. در افزایش گودی کمر در خانمها به دنبال زایمانهای مکرر بایستی غضلات شکم را تقویت نمود.
7. در جا به جایی مهره ها که منجر به افزایش قوس کمری می شود،بایستی غضلات شکم تقویت شوند تا ضمن بالا بردن فشار داخل شکمی از جلو آمدن و جابجایی بیشتر مهره ها نیز ممانعت بعمل آورند.
Flowerysmile
۱۱-۴-۱۳۹۱, ۰۹:۵۴ صبح
یافتن سپاس نقل قول


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  بهترین زمان ورزش برای افراد روزه دار نرگس بانو 0 770 ۱۵-۵-۱۳۹۱ ۰۴:۲۶ عصر
آخرین ارسال: نرگس بانو


ّبرگزیده مردمی ششمین جشنواره وب ایران در بخش خانواده و کودک
Top of Page
کپی برداری بدون ذکر منبع مجاز نبوده و تمامی حقوق متعلق به © انجمن خانوم گل می باشد