خوش آمدید ورود یا ثبت نام

تبلیغات
Bia2Aroosi
کانال خانوم گل'
Ads Ads

close
Ads
 
امتیاز موضوع:
  • 13 رأی - میانگین امتیازات: 3.38
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

دسرهای ضد چاقی

مدیریت کل

*******
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
13,306
تاریخ عضویت:
دی ۱۳۸۹
مدال ها
مدال برنده مسابقه آشپزی

اعتبار: 23861


محل سکونت : Persia
ارسال: #1
دسرهای ضد چاقی
خوردن دسر بعد از غذا چاق نمی کند؟
اين سوالي است که هميشه افراد، به ويژه مادران که مسئول تهيه و سرو غذاي خانواده هستند، در پي يافتن پاسخ آن هستند.
در افکار عمومي بسيار بيان مي​شود که خوردن دسر پس از غذا باعث سهولت هضم غذا مي​شود و در اين رابطه، خوردن دسرهاي شيرين توصيه مي​گردد. حداقل نياز روزانه به قند برابر 5 گرم به ازاي هر 100 کالري انرژي مورد نياز بدن است. مثلا در رژيم 3000 کالري روزانه حداقل 150 گرم مواد قندي ضروري است.


کم بخور
از سوي ديگر اين مواد هضم آسان و کاملي دارند و پس از سوختن در بدن، تنها آب و دي اکسيد کربن توليد مي​کنند.

البته در صورت مصرف اضافي، به جاي تبديل شدن به انرژي، به تري​گليسيريد تبديل مي​شوند و در بدن ذخيره مي​گردند و چاقي ايجاد مي​کنند.


اگر عادت به خوردن دسر دارید به شما چند پیشنهاد داریم:
در میان دسرها، گروه میوه​ها از بهترین هستند.
بهترین دسری که می‌توانیم پیشنهاد کنیم، سالادی تهیه شده از میوه‌های فصل و تازه است.
به علاوه، می‌توان بعد از غذا از دسرهای كم‌ كالری مانند چند عدد كشمش، یك عدد انجیر خشك، یك عدد خرما و یا حتی یك قاشق كوچك مربا استفاده كرد. اما بدانيم که میل به جویدن غذا، خود ایجاد احساس سیری توأم با شادي مي​کند.

مواد غذایی جامد مثل كشمش يا مغز گردو در دسرها،‌ حس جویدن را ارضا مي​كند. خوردن این مواد بیشتر از 20کیلوکالری انرژی توليد نمي​کند در حالی که یک تکه کیک دارای حداقل دو برابر مقدار یادشده کالری است.از طرف ديگر زولبيا، بستنی، کرم کارامل و شیرینی‌های چرب بسیار پرکالری‌اند.


بهترين منبع تأمين انرژي
با وجود آن که نمي​توان گفت مواد قندي قسمت اصلي رژيم غذايي را تشکيل مي​دهند، زيرا تا مدت‌ها مي​توان بدون کربوهيدرات​ها زندگي کرد؛ اما در رژيم غذايي ما حداقل بايد نيمي از انرژي روزانه از کربوهيدرات​ها تأمين گردد.

مواد قندي مهمترين منبع انرژي در تغذيه انسان مي​باشد. اين مواد به دليل تحريک ترشح انسولين، به سرعت هضم شده، انرژي توليد مي​کنند و با تحريک ترشح آندورفين​ها سبب شادي مي​شوند.

همچنين از آنجا که مغز براي انجام فعاليت​هاي خود از انرژي حاصل از مواد قندي استفاده مي​کند؛ به همين جهت در زمان افطار خوردن مواد قندي توصيه مي​شود.

بين وعده​هاي غذايي
توصیه می ‌شود دسرها حداقل يک ساعت بعد از غذا خورده شوند تا اثرات مفیدتری داشته باشند. البته اين زمان، بسته به نوع دسري که مي​خواهيم مصرف کنيم و شرايط جسماني و وزنمان متفاوت است.
توجه داشته باشید بهترین زمان مصرف دسرها، بین وعده​های غذایی است.


خانگي بهتر است
بهتر است که دسرها در خانه تهيه شوند،زیرا می توانید میزان قند، نمک و روغن موجود در آن را كنترل کنید.
مثلا یك برش 100 گرمی كیك 400 كالری انرژي دارد، اما بعضی كیك​ها مانند كیك ساده اسفنجی چون با روغن كمتري تهیه می ‌شوند، مفیدترند.
در ضمن، به شرطی كه به فرم پخت كیك آسیبی نرسد، از انواع میوه‌ها، كشمش و مغزها هم بهره بگیرید.


آیا خوردن دسر بعد از غذا ضرورت دارد؟
کربوهيدرات​ها براي اکسيداسيون کامل و صحيح چربيها و پروتئين​ها ضرورت دارند. ذخيره اين مواد در بدن، انرژي آماده و فوري را در موارد نياز در دسترس قرار مي​دهد و وجود آنها در شرايط استرس زا، موجب حفظ پروتئين​هاي بدن مي​شود.

اما واقعيت آن است که بدن چندان احتیاجی به دسر بعد از غذا ندارد. این سوء تفاهمی بیش نیست كه مي​گویند «اگر بعد از غذاهای چرب، شیرینی‌​جات بخوریم از مضرات چربی غذا كاسته مي​شود.» این عادت یعنی مصرف شیرینی و دسر بعد از غذا، جزء ذائقه ما ایرانی​ها محسوب مي​شود که البته بسیار لذت ‌بخش است، اما تا امروز شواهد علمی در این باره به دست نیامده است.
امضای Galaxy
[تصویر:  clocklandscape.php?img=03&bn=Gisoo&a...9&ad=1]
۲۹-۷-۱۳۹۰, ۱۱:۴۳ صبح
یافتن سپاس نقل قول



ّبرگزیده مردمی ششمین جشنواره وب ایران در بخش خانواده و کودک
Top of Page
کپی برداری بدون ذکر منبع مجاز نبوده و تمامی حقوق متعلق به © انجمن خانوم گل می باشد