خوش آمدید ورود یا ثبت نام

تبلیغات
Bia2Aroosi
کانال خانوم گل'
Ads Ads

close
Ads
 
امتیاز موضوع:
  • 20 رأی - میانگین امتیازات: 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

روش‌‌هاي پيشگيري از كمردردهاي مزمن

مدیر بازنشسته

****
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
1,228
تاریخ عضویت:
بهمن ۱۳۸۹
مدال ها

اعتبار: 1333


محل سکونت :
ارسال: #1
Restart-1  روش‌‌هاي پيشگيري از كمردردهاي مزمن
كمر درد يكي از عوارضي است كه كمتر كسي در طول زندگي، آن را تجربه نكرده است، برخي از تحقيقات نشان مي‌دهد كه از هر 10 نفر بزرگسال ، 6 نفر آنها به اين درد مبتلا مي‌شوند و ممكن است فرد را به طور ناگهاني و يا تدريجي درگير كند كه همين امر باعث مي‌شود بسياري بدون اين‌كه به پزشك متخصص مراجعه كنند با مصرف مسكن، درد خود را التيام بخشند ولي آيا چاره اين درد ناخوشايند مصرف خودسرانه دارو و مسكن‌هاي قوي است؟!

دكتر سعيد صفايي ارتوپد و فوق تخصص ستون فقرات و عضو هيات علمي دانشگاه درباره اين بيماري در گفتگو با جام‌جم مي‌گويد: در اكثر موارد اين درد ناشي از بدنشستن، بدايستادن و بدخوابيدن است كه باعث مي‌شود عضلات ستون فقرات بخصوص در ناحيه كمر دچار ضعف شوند و در نتيجه باعث كاهش قدرت آ‌نها شده و كمر دردهاي بعدي را موجب شود.

به گفته وي آنچه از اهميت بالايي برخوردار است، نحوه نشستن است كه اگر افراد به مدت طولاني در يك محل بنشينند، نيرويي كه به ديسك كمر (ستون فقرات) وارد مي‌شود در اين حالت دو و نيم برابر وزن بدن است، به همين خاطر هميشه بايستي سعي شود افرادي كه داراي مشاغل نشسته‌اند، به ازاي هر نيم تا يك ساعت نشستن، بلند شوند و چند قدم راه بروند و در صورت امكان به تقويت عضلات ستون فقرات بپردازند.

اين ارتوپد و فوق‌تخصص ستون فقرات عنوان مي‌كند: از آنجايي كه رانندگي نيز همانند بسياري از مشاغل نشسته است بايد سعي ‌شود از حداقل زمان نشستن در خودرو استفاده كرد چرا كه صندلي اكثر خودروها، اغلب وضعيتي بدتر از صندلي‌هاي معمولي دارند.

دكتر صفايي متذكر مي‌شود: در نشستن بر روي صندلي خودرو، فرد تقريبا زانوهايش را روي شكم خم مي‌كند و در نتيجه ستون فقرات به سمت جلو خم مي‌شود كه در چنين شرايطي، فشاري كه به روي ديسك‌هاي ناحيه كمري وارد مي‌شود، افزايش پيدا مي‌كند كه اين فشار مي‌تواند از 3 برابر وزن بدن نيز بيشتر باشد كه به مرور زمان اين ديسك‌ها دچار تخريب شده و آب خود را از دست مي‌دهند و در برابر فشارها و نيروهاي وارده تحمل خود را از دست مي‌دهد به حدي كه ديسك ديگر توان تحمل نيرويي را كه به صورت طبيعي بر او وارد مي‌شود، ندارد بنابر‌اين باعث بروز كمر درد مي‌شود.

اين عضو هيات علمي دانشگاه يادآور مي‌شود: در وضعيت نشسته، عضلات كمر از فعاليت طبيعي خود باز مي‌مانند و در نتيجه باعث ضعف و تشديد كمر درد مي‌شوند.

عوامل كمر درد
«چاقي» يكي از مهم‌ترين عوامل بروز كمر درد محسوب مي‌شود، دكتر صفايي با اشاره به اين موضوع مي‌افزايد: افراد سيگاري نيز از شر اين بيماري در امان نيستند و كمر درد در آنها بيشتر نمود مي‌كند چرا كه افراد با كشيدن سيگار خون‌رساني به عضلات، اطراف ديسك و مهره‌ها را دچار اختلال مي‌كنند و باعث كمر درد و حتي تشديد آن مي‌شوند.

<علت ديگر كمر درد را مي‌توان به برخي از بيماري‌ها تعميم داد، مثلا افرادي كه ديسك مهره آنها غيرطبيعي شده، سابقه جراحي قبلي دارند و از بيماري‌هاي ناحيه ستون فقرات رنج مي‌برند با عمل نشستن بيماري خود را تشديد مي‌كنند.

اين ارتوپد و فوق‌تخصص ستون فقرات با بيان اين مطلب خاطرنشان مي‌كند: امروزه در ساخت صندلي خودروها سعي شده از اصول استاندارد استفاده شود ولي بايد گفت به صندلي‌اي مي‌توان استاندارد گفت كه بتواند قوس‌هاي طبيعي ستون فقرات را پر كند پس علاوه بر اين موضوع رانندگان بايد بدانند به طرف جلو خم شدن و يا زياد عقب رفتن، باعث از بين رفتن طبيعي قوس‌هاي كمري مي‌شود و اين‌گونه فرد مستعد كمر درد مي‌شود.

يك راه حل ساده
بهترين راه براي جلوگيري از كمر درد ناشي از مشاغل نشسته اين است كه فرد پس از يك تا 2 ساعت رانندگي و يا كار نشسته، حداقل 5 دقيقه راه برود و يا به انجام نرمش‌هاي خفيفي جهت تقويت عضلات كمر خود بپردازد كه اين كار باعث مي‌شود از فشار روي ديسك به ميزان قابل ملاحظه‌اي كاسته شود، دكتر صفايي با عنوان اين مطلب مي‌افزايد: وقتي عضلات ضعيف شوند و تغييراتي در ديسك ايجاد شود، ديسك مستعد بيرون‌زدگي و فشار بر روي پاها مي‌شود كه تحت عنوان ديسك‌هاي بيرون زده ناميده مي‌شود كه خود مي‌تواند مشكلات اضافي همچون آسيب به ريشه‌هاي عصبي را براي بيمار داشته باشد كه دردهاي انتشاري به داخل اندام تحتاني و اشكالات حسي حركتي را به وجود مي‌آورد.

چند توصيه پزشكي
اين ارتوپد و فوق تخصص اظهار مي‌كند: بهتر است افراد داراي مشاغل نشسته براي جلوگيري از كمر درد كمتر بنشينند، كمتر رانندگي كنند و در صورت رانندگي از صندلي‌هاي استاندارد استفاده كنند و در صورت نشستن از صندلي‌هاي بلند منزل استفاده كنند و از نشستن بر روي كاناپه پرهيز كنند.همچنين از انجام كارهايي كه بايد به جلو خم شد، پرهيز كنند و از همه چيز مهم‌تر در رانندگي، راننده‌اي استاندارد باشند.

دكتر صفايي در پايان خاطرنشان مي‌كند: سرعت‌هاي غيرطبيعي رانندگان باعث ايجاد ضربه به خودرو و در نتيجه انتقال اين ضربه به ستون فقرات مي‌شود كه باعث بيرون زدگي ديسك مي‌شود و در سالمندان با پيامدهاي سخت‌تري همچون شكستگي همراه است.
امضای Darya
زندگی میکنم ...

حتی اگر بهترین هایم را از دست بدهم!!!

چون این زندگی کردن است که بهترین های دیگر را برایم میسازد

بگذار هر چه از دست میرود برود؛

من آن را میخواهم که به التماس آلوده نباشد...

حتی زندگی را !!!
۸-۲-۱۳۹۰, ۱۲:۰۶ عصر
یافتن سپاس نقل قول
کاربر خانوم گل

*
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
89
تاریخ عضویت:
دی ۱۳۸۹
مدال ها

اعتبار: 246


محل سکونت :
ارسال: #2
RE: روش‌‌هاي پيشگيري از كمردردهاي مزمن
مرسی دریا جونم،من زیاد کمر درد میگیرم،مثل همین الان،یکی از دلایلش هم خودم میدونم بخاطر کارمه که فشار روم هستcrying
۸-۲-۱۳۹۰, ۱۲:۱۷ عصر
یافتن سپاس نقل قول


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  چكاپ مستمر يكي از مهمترين راه‌هاي پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي fa38 0 444 ۱۳-۷-۱۳۹۰ ۰۳:۲۹ عصر
آخرین ارسال: fa38


ّبرگزیده مردمی ششمین جشنواره وب ایران در بخش خانواده و کودک
Top of Page
کپی برداری بدون ذکر منبع مجاز نبوده و تمامی حقوق متعلق به © انجمن خانوم گل می باشد