خوش آمدید ورود یا ثبت نام

تبلیغات
Bia2Aroosi
کانال خانوم گل'
Ads Ads

close
Ads
 
امتیاز موضوع:
  • 9 رأی - میانگین امتیازات: 2.67
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

سونا استخر و جکوزی در 10 مرحله :

کاربر خانوم گل

*
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
474
تاریخ عضویت:
آذر ۱۳۹۰
مدال ها

اعتبار: 654


محل سکونت : کرمانشاه
ارسال: #1
سونا استخر و جکوزی در 10 مرحله :
ترتیب استفاده از سونا استخر


سونا استخر و جکوزی در 10 مرحله :


برای استفاده از مجموعه های سونا استخر و جکوزی می توان از روشهای مختلفی استفاده کرد اگر شما اصول علمی انجام این کار را بدانید کم کم روش خاص خودتان را که منطبق با شرایطی بدنیتان است پیدا خواهید کرد در زیر یک روش پیشنهادی برای این کار ارائه شده است که بر گرفته از نکات علمی و پزشکی و بر اساس تجربه های شخصی نگارنده است می توانید آن را عملا امتحان کنید:

1- دوش گرفتن و شستشوی بدن : قبل از ورود به محوطه استخر وسونا , حتما دوش بگیرد و بدن اتان را با مواد شوینده بطور کامل بشوئید . این کار برای حفظ بهداشت استخر و سونا و جکوزی (که از این پس با نام مختصر مجموعه از آن یاد می کنیم ) خواهد شد ضمنا اینکه برای سلامت خودتان و دیگران هم خیلی اهمیت دارد. بدن رد فضای گرم سونا شروع به عرق کردن می کند در این حالت میکربهایی که بر روی پوست بدن وجود دارند شرایط خوبی برای تکثیر پیدا می کنند بنابراین لازم است که حتما بدن خود را بشوئید تا مقدار این میکربها کمتر شود !

2- سونای بخار و گرم کردن بدن : برای شروع بهتر است ابتدا از سونایی بخار شروع کنید فضای گرم و مرطوب این مکان , محیط خیلی مناسبی است تا دمای بدن شما بالا رود و ماهیچه ها و رگهای بدن شما آماده فعالیت بدنی شوند . زمان ماندن دراین مکان می تواند حدود 5 تا 7 دقیقه باشد . این کار دقیقا همان گرم کردن =warm up قبل از انجام حرکات ورزشی را دارد و به این منظور صورت می گیرد که به ماهیچه ها و تاندون ها ی بدن آسیبی نرسد و قابلیت انبساط و انعطاف آنها را افزایش دهد.

3- شنا در استخر : بعد از بیرون آمدن از سونای بخار , بدن شما آماده است که شنا کند می توانید به مدت حداقل 30 دقیقه در استخر به انجام شنای قورباغه یا کرال سینه یا هر شنای دیگری که مورد علاقه اتان است بپردازید این کار برای بالابردن ضربان قلب شما و بهبود وضعیت قلبی و عروقی شما لازم است .

4- جکوزی گرم و رفع خستگی : چون بعد از شنا کردن بدن شما خسته شده است بهتر است حدود 5 دقیقه ای هم در جکوزی داغ باشید و با فشار آب بخش های مختلف بدن اتان را ماساژ دهید تا نفس اتان هم به حالت عادی برگردد وآماده شوید تا جلسه اصلی سونا را شروع کنید . سعی کنید همه بخش های بدن را ماساژ دهید و از ماساژ قوزک و کف پا را هم فراموش نکنید ! که خیلی موثر است ( بعدا در این مورد مفصل خواهم نوشت )

5- سونای خشک و فوائد بیشمار آن : حالا بدن شما آماده است که یک جلسه کامل سونای خشک را تجربه کند راحت بر روی یکی از طبقات سونا دراز بکشید . یادتان باشد در سونا نباید هیچ گونه حرکات ورزشی انجام دهید فقط می توانید به آرامی بخش هایی از بدن اتان را ماساژ دهید. لازم است بین 15 تا 20 دقیقه درسونا بمانید اگر طاقت تحمل گرما را ندارید برای چند لحظه بیرون بیائید کمی آب سرد بر روی سرتان بریزید و مجددا یه سونا بگردید اگر شما بتازگی سونا رفتن را شروع کرده اید نباید انتظار داشته باشید که براحتی بتوانید 20 دقیقه در سونا بمانید. این کارآدمهای حرفه ای است!

6- دوش گرفتن وشستن عرق های : بعد از بیرون آمدن از سونا باید حتما دوش بگیرد تا عرق های بدن اتان شسته شود نه اینکه مثل این آدمهایی که به استخر موج در ممکو می آیند با چند لیتر عرق روی بدن بداخل استخر و یا جکوزی بروید ! بهتر است از دوش آب سرد استفاده کنید تا کمی بدن اتان خنک شود.

7- پریدن در جکوزی سرد برای خنک شدن بدن : بدون شک لذت بخش ترین قسمت سونا رفتن همین هنک شدن یکباره در آب سرد است چنان بدن سر حال می آید و بقدری این کار دلپذیر است که حدی ندارد برخی از اینکه یکباره در آب سرد بپرند واهمه دارند ولی این ترس بیمورد است شما اگر ناراحتی قلبی ندارید و بدن اتان سالم است بدون هیچ ترس و واهمه ای می توانید در آب سرد جکوزی بروید با این شرط که آب جکوزی واقعا سرد باشد نه مثل آب جکوزی ممکو که ولرم است و اصلا حالت خنک کنندگی ندارد ! باید بدانید که در فنلاند ودر زمستانهای سر آن نواحی , فنلاندی های سنتی بعد از بیرون آمدن از سونا , یخ روی دریاچه ها را می شکستند به داخل آب سرددریاچه می پریدند . شما حتی اگر روزهای اول انجام این کار برایتان مشکل یاشد بتدریج عادت می کنید.

8- تمام کردن برنامه : شما در این حالت می توانید برنامه خود را تمام کنید یا اگر دوست داشتید یک دو بار دیگر هم به جکوزی داغ بروید و مجداد بقه جکوزی سرد برگردید ( که نوعی حمام آب گرم و سرد متناوب یا : contrast bath است که برای تحریک غدد بدن و بالابردن مقاومت بدن بسیار مفید است . درهر صورت باید بیاد داشته باشید که پایان برنامه باید با آب سرد توام باشد تا حرارت بدن که ناشی از اقامت در سونا بوده است خنک شود.

9- خشک کردن و خنک کردن کامل بدن : حتما بدن اتان را کاملا خشک کنید و درجه حرارت آن را نیز به حالت طبیعی برگردانید.

10- نوشیدن آب کافی برای جبران مایعات زا دست رفته بدن : سونا رفتن بدلیل اینکه باعث تعریق می شود و بدن را با کمبود آب مواجه می کند نیاز دارد که بعد از بیرون آمدن از سونا به اندازه کافی آب بنوشید تا مایعات بدن جبران شود باید با استفاده از میوه های مختلف و موادغذایی تازه , املاح از دست رفته را نیز جبران و جایگزین گرد . یکی از بهترین نوشیدنی ها " ماء الشعیر " که چون حاوی ویتامینهای گروه B هست از این نظر می تواند مفید باشد
امضای sh61ha
خدا کند آنروز که آخرین زنگ دنیا می خورد
روی تخته سیاه قیامت اسم ما را جز خوبها بنویسند
۹-۳-۱۳۹۱, ۰۸:۴۵ صبح
یافتن سپاس نقل قول
کاربر خانوم گل

*
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
511
تاریخ عضویت:
فروردين ۱۳۹۱
مدال ها
مدال برنده مسابقه عکاسیمدال برنده مسابقه عکاسیمدال برنده مسابقه هنری

اعتبار: 960


محل سکونت : اينجا
ارسال: #2
RE: سونا استخر و جکوزی در 10 مرحله :
اگر سونا می روید به این نکات توجه کنید

سیاری از افراد که به استخر ها مراحعه می کنند در روش استفاده درست از امکانات جانبی آن تردید داشته و این امر باعث می گردد تا نتوانند به خوبی از این امکانات استفاده نمایند. سونا از امکانات جانبی بسیار مهمی می باشد که امروزه در اغلب استخرهای دنیا یافت میشود. سونا در هر دو جنبه حرفه ای و عمومی ورزش بسیار مهم است.
شاید ورزشکاران تا نامی از سونا می آید به ناگاه افکارشان به سمت کاهش وزن توجه یابد، ولی امروز روی صحبت ما تنها ورزشکاران نیستند و همه افراد به عنوان مخاطب این مقاله هستند. چه آنانی که ورزشکارند و چه آنانی که دوست دارند از سلامت بدنی خود لذت ببرند.

سونا عموما به محفظه ای گفته میشود که دمای بدن انسان را بالا می برد و اغلب دو نوع سونا وجود دارد. سونای خشک و سونای بخار. در مورد سونای بخار در مقالاتی آتی صحبت خواهیم نمود ولی امروز میپردازیم به سونای خشک.

سونای خشک اطاقی است با کفپوش و دیواره هایی عموما از چوب که به وسیله سیستم حرارتی گرم می گردد. در کشورهایی نظیر آمریکا و کانادا این اطاق تا 90 درجه سانتی گراد هم گرم می شود در حالی که در کشورهای سردسیر شمال اروپا این دما گاهی بالاتر هم می رود.

استفاده از سونا اثرات فیزیولوژیکی، روانی و حتی اثرات اجتماعی بالایی دارد. افراد با استفاده از سوناهای موجود در استخرها بدن خود را ریلاکس می کنند، به عضلات خود استراحت میدهند، سیستم گردش خون خود را تقویت می کنند، مواد زائد را از بدن خود دور می کنند، باعث تقویت سیستم اعصاب می شود، از نظر روحی و روانی ریلاکس می شوند، و گاهی در سوناها با افراد مهمی آشنا شده و به گپ زدن میپردازند. پس با یک مرور سطحی خواهیم دید که سونا اثراتش تنها محدود به اثرات فیزیولوژیکی نخواهد شد. سونا با بالا بردن دمای بدن، فیزیولوژی تعریق را تحریک میکند و باعث خارج شدن سموم از راه تعریق می گردد. یعنی در ابتدای حضور در سونا بدن شما افزایش دما خواهد داد و برای اینکه دمای کاهش یابد با افزایش تعریق مواجهه خواهیم شد یعنی در مرحله دوم بدنمان کاهش در دما را خواهد داشت.

توصیه های استفاده از سونا:
طریقه استفاده از سونا بستگی به هدفی دارد که شما به دنبال آن هستید. اگر شما برای اثرات سلامتی سونا هستید موارد زیر را در نظر داشته باشید ضمن اینکه اگر بدنبال کاهش وزن ناشی از استفاه سونا هستید باید بدانید کاهش وزن حاصل از استفاده از سونا برگشت پذیر بوده و عموما مایعات بدن شما را کاهش می دهد.
مدت زمان استفاده: برای افراد معمولی 5 تا 6 دقیقه و برای افراد جوان و ورزشکار تا 15 دقیقه و افراد مسن تا 5 دقیقه

1- بدن خود را با آب و در صورت امکان با شامپو بدن یا صابون بشوئید تا مواد زائد در داخل سونا باعث بد بو شدن بدن شما و همچنین به خطر افتادن نظافت سونا نگردد. با دوش گرفتن دریچه های پوستی باز شده و آماده تعریق می گردند .

2- وارد سونا شوید. در شروع در روی سکوهای اول بنشینید. یک حوله کوچک به همراه داشته باشید و روی آن بنشینید.

در صورت امکان یک پوشش مناسب برای پاهای خود نیز داشته باشید. استفاده از حوله باعث محافظت پوست در برابر سوختی و نیز جلوگیری از تجمع تعریق در روی نیمکتها و انتشار بوی بد میشود.

3- قبل از ورود به سونا حتما یک لیوان نوشیدنی سالم مثل آب مصرف کنید تا بدن دچار از دست دادگی آب نشود.
4- بلافاصله بعد از سونا می توانید زیر دوش آب ولرم قرار بگیرید و یا در آب سرد داخل حوضچه غوطه ور شوید. در صورت استفاده از حوضچه حتما باید بدن به صورت همزمان در زیر آب قرار گیرد و بیرون بودن سر را به هیچ عنوان توصیه نمی کنیم زیرا باعث بهم خوردن فشار خون در بالا و پایین بدن و گاهی سکته و ایجاد لخته در عروق می کند. این مرحله برای کسانی که دچار بیماری های قلبی و عروقی و یا تنفسی هستند توصیه نمی شود و بهتر است با یک دوش ولرم به کار خود پایان دهند.

5- هرگز استفاده از سونا را در شروع استخر و شنا قرار ندهید و باید در پایان حضور شما در استخر باشد. زیرا خون بعد از استفاده از سونا سطحی می شود و اگر به فعالیت شدید بپردازید شاید از حال بروید و بی هوش شوید.
6- توصیه می شود بعد از پایان کار در سونا تا 10 دقیقه در روی یک صندلی بنشینید و به موسیقی نرم گوش فرا دهید و مایعات مصرف کنید. حتی اگر امکانپذیر بود پاها را بالاتر قرار دهید.

7- استفاده از سونا برای بیماران و استفاده کنندگان از داروهای ضد التهاب، بیماران صرع ممنوع است. در سونا ورزش نکنید. قبل از سونا سیگار نکشید و با شکم پر هم به داخل سونا نیایید. در حین یا قبل از استفاده از سونا نوشیدنی گازدار مصرف نکنید.
8- اگر به دنبال کاهش وزن هستید در ابتدا وزن مناسب خود را تخمین زنید تا بدانید چه میزان نیاز به کاهش وزن دارید. هر روز از سونا استفاده کنید و سعی کنید استفاده از آن را به سقف 25 دقیقه برسانید. هیچ گاه در داخل سونا کاور به تن نکنید و قبل از استفاده از سونا همیشه خود را وزن کنید. مصرف آب را قبل از ورود به سونا از یاد نبرید. مواظب باشید که زیاده روی نکنید.



فایل‌(های) پیوست شده تصویر (ها)
                                       
امضای homa4290
۲۹-۴-۱۳۹۱, ۰۳:۰۴ عصر
وب سایت کاربر یافتن سپاس نقل قول
1 کاربر از homa4290 به دلیل این ارسال سپاس کرده.
nastaran.naz_2012



ّبرگزیده مردمی ششمین جشنواره وب ایران در بخش خانواده و کودک
Top of Page
کپی برداری بدون ذکر منبع مجاز نبوده و تمامی حقوق متعلق به © انجمن خانوم گل می باشد