خوش آمدید ورود یا ثبت نام

تبلیغات
Bia2Aroosi
کانال خانوم گل'
Ads Ads

close
Ads
 
امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امتیازات: 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

معرفی انواع خط و تاریخچه و اساتید آنها

کاربر خانوم گل

*
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
219
تاریخ عضویت:
فروردين ۱۳۹۱
مدال ها

اعتبار: 228


محل سکونت : تهران
ارسال: #1
Ksmiletris معرفی انواع خط و تاریخچه و اساتید آنها
" خط ثلث"

[تصویر:  20120730214410_snbegacz5v4mxrcjddn.jpg]

خط ثلث یکی از خطوط مهم در خوشنویسی اسلامی است

خط ثلث با ساختارى ایستا و موقر، بیشتر در تزئین کتاب‌ها و کتیبه‌ها به‌کار مى‌رفته است. انواع گوناگون ثلث تزئینى توسط ابن‌ مقله، ابن‌بواب و یاقوت ابداع شده که براى کتابت قرآن و دیگر کتب مذهبى بکار مى‌رفته است. ابن‌بواب زیبایى و ظرافت را با خط ثلث همراه کرد. خط ثلث در ایران براى نوشتن عنوان سوره‌هاى قرآن کریم، پشت جلدنویسی، سرلوحه‌ها، و بخصوص در کتیبه‌ها و کاشى‌کارى‌ها بکار رفته‌است و هنوز نیز رایج است.





خطاطان خط «ثلث» را مادر خطوط گفته‌اند. ثلث خطی است که از کوفی استخراج شده و ابداع آن را به ‌ابوعلی بن مقله بیضاوی شیرازی معروف ‌که در قرن سوم هجری می‌‌زیسته است نسبت داده‌اند. یکی از دلایلی که برای گذاشتن نام ثلث بر این نوع خوشنویسی آورده شده است داشتن ۱/۳ سطح (خطوط مستقیم) و ۲/۳ دور (خطوط انتهایی) در داخل کلمات آن می‌‌باشد






‌الف‌های کشیده و بلند و دوایر نسبتاً کم عمق و باز از خصوصیات این خط است. در خط ثلث کلمات خیلی تو در تو و سوار بر یکدیگر نوشته می‌شوند به همین علت درجه خوانایی آن کم می‌شود. این خط از لحاظ ظاهری بی شباهت به خط محقق نیست با این تفاوت که در این خط برخلاف محقق دور حروف بیشتر و اندازه آنها کوچکتر است. ریتمی که در اثر تکرار ضربه‌های عمودی و بلند حروف در این خط ایجاد می‌شود القاء کننده قدرت عظمت و بزرگی است. مهمترین کاربرد خط ثلث در كتيبه نويسي است خط ثلث دارای بار مذهبی نیرومندی می‌‌باشد و به همین لحاظ در دورهٔ پس از انقلاب اسلامی در آثار گرافیکی برای نوشتن آیات قرآن و ادعیه به‌کار رفته است. همچنین در عناوین برخی مجله‌ها پشت جلد کتاب و طرح تمبر و مانند آن‌ها نیز دیده می‌شود.



اساتید این خط عبارتند از :
یاقوت مستعصمی، بایسنغر میرزا، عمر اقطع، میرزا سلطان ابراهیم، عبدالحی، سید ولی، عبد*الباقی، عبدالله و عده*ای دیگر.

از ثلث*نویسان و کتیبه*نگاران برجستهٔ ایرانی در دوران معاصر، احمد نجفی زنجانی (متوفی ۱۳۶۱ ش)، عبدالحمید ملک الکلامی (متوفی ۱۳۲۸ ش)، محمدعلی غروی کاتب (تولد ۱۲۸۸ ش)، حبیب*اللّه فضائلی (متوفی ۱۳۷۶ ش)، سید مرتضی نجومی، عباس مصباح زاده، محمد موحد حسینی، قنبری و صمدی هستند
امضای R@ik@i~!
برای دردهایم نشانه می گذارم،
تا یادم بماند،کجا،دست خدا را رها کردم
!
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۰-۵-۱۳۹۱ ۰۲:۲۹ صبح، توسط mamane kiana.)
۹-۵-۱۳۹۱, ۱۱:۱۵ عصر
وب سایت کاربر یافتن سپاس نقل قول
کاربر خانوم گل

*
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
219
تاریخ عضویت:
فروردين ۱۳۹۱
مدال ها

اعتبار: 228


محل سکونت : تهران
ارسال: #2
RE: معرفی انواع خط و تاریخچه و اساتید آنها!
"خط ریحان"


[تصویر:  20120730215154_375px-Rayhani.jpg]

خط ریحان که مورد نظر ماست، باید بگویم که این خط از قرن چهارم برای مدت شش قرن خط بلامنازع قرآنی محسوب می­شده است و قرآن نویسان معروفی در آثار ماندگار قرآنی خود از این خط بهره برده­اند.

البته بدلیل کشیدگی­های باشکوه مفردات، عدم سرعت در نگارش قرآن و نیاز به اوراق بزرگ را موجب می‌گردیده است که همین باعث کند شدن نگارش قرآن توسط نسخه نویسان و خوش نویسان برجسته می‌شده است که در زمان نبود دستگاه­های چاپ این کند شدن سرعت تیراژ، یکی از دلایل منسوخ ماندن این خط شده است و جای خود را به خط نسخ سپرد.

از قرن یازدهم به بعد به عنوان خط تحریر تفننی در امر کتابت قرآن و ادعیه درآمد. تا در عصر حاضر که استاد سالکی به احیای این خط همت گمارد. البته ایشان علاوه بر هشت سالی که صرف نگارش مصحف ریحان و زنده کردن خط ریحان کردند، حدود دوازده سال نیز به احیای خط پیرآموز مشغول بوده اند که حاصل آن «مصحف عتیق» است.

به جرات و به استناد نظر کارشناسان فن می توان گفت که اثر ایشان برجسته ترین اثر به خط ریحانی است. خط ریحان بنا به دلایل بسیار یکی از بهترین خطوط برای نگارش قرآن و ادعیه است. و تلاش ایشان می تواند فتح بابی باشد برای احیای هنر خوشنویسی و تنوع آن در کتاب الهی و ادعیه .



منبع: خبر آنلاین
امضای R@ik@i~!
برای دردهایم نشانه می گذارم،
تا یادم بماند،کجا،دست خدا را رها کردم
!
۹-۵-۱۳۹۱, ۱۱:۲۹ عصر
وب سایت کاربر یافتن سپاس نقل قول
کاربر خانوم گل

*
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
219
تاریخ عضویت:
فروردين ۱۳۹۱
مدال ها

اعتبار: 228


محل سکونت : تهران
ارسال: #3
RE: معرفی انواع خط و تاریخچه و اساتید آنها
"خط معلی"
ابداع: استاد "حمید عجمی"



[تصویر:  20120729193118_1255002113_moalla-aj-53.jpg]








گفتگو با حمید اعجمی مبدع خط معلی

[تصویر:  20120731150004_60228.jpg]


خطی برگرفته از نام امیرالمونین

حميد عجمي متولد سال ١٣٤١ و اهل يکي از قديمي‏ترين محله‏هاي تهران، يعني قلهک است. در خانواده‏اي مذهبي رشد يافته و از حضور معنوي پدرش «مرحوم حاج هدايت‏الله عجمي» که شاعر و خادم اهل بيت (عليهم‏السلام) بوده، بهره‏هاي بسياري برده است.
از سال ١٣٥٦، يعني از پانزده سالگي به کلاس‏هاي خوشنويسي انجمن خوشنويسان ايران رفته و بيست و پنج سال است که به مشق و نگارش خط نستعليق مشغول است.
چهار سال از محضر استاد کيخسرو خروش بهره برده و دوازده سال شاگردي استاد غلامحسين اميرخاني را کرده است.
حميد عجمي صاحب سبک خط «مُعلّي» است؛ خطي که در سال اميرالمؤمنين (عليه السلام )با توجه به کاربري‏هاي متفاوتِ اين خط در تبليغات، به تمام مردم ايران اسلامي معرفي شد.
وي اهل هنر و ذوق است. کارهاي گرافيکي زيبايي در قالب‏هاي گوناگون طراحي و اجرا نموده و علاقه‏ي وافري به ادبيات و عرفان اسلامي دارد.
به وجود آمدن يک خط‏، خيلي بزرگ‏تر از آن است که يک خوشنويس يا يک اتفاق کوچکي آن را ايجاد کند. براي اين‏که انسان‏ها خيلي که بزرگ مي‏شوند، فقط در يک مقطع تاريخي مي‏توانند تأثيرگذار باشند؛ همين‏طور که اين قدرت بالاتر مي‏رود و اين شأن و جايگاه بالاتر مي‏رود، به مقام اولياء و انبياء مي‏رسيم که اينها مي‏توانند تاريخ را در واقع، از خودشان متأثر کنند؛ در کار خوشنويسي سنتي هم، که خط «معلي» به وجود آمد، به خاطر اين نيست که يک نفر بخواهد تفاوتي ايجاد کند؛ به خاطر اين است که در واقع اين قوم تغيير کردند. وقتي تغيير کردند، آنچه که شايسته‏شان هست از طرف حضرت حق به آنها تزريق و اعطا مي‏شود که «معلي» هم يک چيزي به اين شکل است.
* چرا اسم اين خط را «معلي» گذاشتيد؟
ببينيد؛ من در آن دوره‏اي که خط «معلي» را شروع کردم و کار کردم، چون از وجود مبارک حضرت امير متأثر بودم و به اين شخصيت بزرگ در تاريخ، هميشه يک حس خاصي داشتم و همواره بحث وجود مبارک ايشان در منزل ما بود، يقينا من همه‏ي جانم شيفته‏ي وجود ايشان بود. در آن دوره هم، سعي کردم هر چه دارم در واقع در راستاي وجود ايشان هزينه کنم.
آنچه نتوان داد، جز دست محبان، اين دل است
و آنچه نتوان ريخت، جز در پاي خوبان، آبروست
به همين خاطر است که آن دوره، تنها چيزي که داشتم و مي‏توانستم از سر ارادت عرضه‏اش بکنم، اين بود که نسبت به وجود مبارک حضرت امير (عليه السلام )يک چنين واکنشي نشان بدهم. در حقيقت امدادهايي که در جانم مهيا مي‏شد و از وجود مبارک ايشان کسب مي‏کردم، باعث شد خط معلي از وجود ايشان نشأت گرفته شود. اما اين‏که من مي‏گويم از وجود مبارک حضرت امير، مقصودم علي‏بن‏ابيطالب ِ هزار و چهارصد سال پيش نيست. مقصود علي‏بن‏ابيطالب، به عنوان يک حقيقت کلي در عالم است. آن حقيقتي که، از آن موقعي که نورش خلق شد، جاري بوده. از آن موقع که نور وجود مبارک پيغمبرو علي‏بن‏ابي‏طالب‏ و بزرگاني که به عنوان ائمه‏ي اطهار مي‏شناسيم خلق شدند، به عنوان يک حقيقت، تاريخ در ذيل عنايت و تسلط اين بزرگان به عنوان انسان کامل است. براي اين که هيچ حقيقتي و هيچ حرکت و حقانيتي، هيج وقت به نتيجه نمي‏رسد، مگر طبق عنايات انسان کامل.
امضای R@ik@i~!
برای دردهایم نشانه می گذارم،
تا یادم بماند،کجا،دست خدا را رها کردم
!
۱۰-۵-۱۳۹۱, ۰۴:۳۴ عصر
وب سایت کاربر یافتن سپاس نقل قول
کاربر خانوم گل

*
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
219
تاریخ عضویت:
فروردين ۱۳۹۱
مدال ها

اعتبار: 228


محل سکونت : تهران
ارسال: #4
RE: معرفی انواع خط و تاریخچه و اساتید آنها
" خط کوفی"

[تصویر:  20120822103715_200px-Quran_folio_11th_century_kufic.jpg]


[تصویر:  20120822104147_200PX-2.JPG]


خط کوفی نام خطی از خطوط اسلامی است که منسوب به شهر کوفه بوده و گفته می‌شود که در آنجا شکل گرفته و توسعه یافته‌است. نخستین نسخه‌های قرآن با این خط نوشته می‌شد. از سده سوم هجری به بعد با فراگیر شدن خط نسخ و دیگر دبیره‌های نوآوری شده به‌تدریج کاربرد خط کوفی کمتر شد تا اینکه پس از سده پنجم هجری تقریباً کنار گذاشته شد و دیگر آن همه‌گیری پیشین را نداشت و بیشتر کاربرد تزپینی و محدود یافت.



خط کوفی بیشتر متشکل از خطوط مستقیم و زاویه‌دار است و کمتر انحنا یا دور در آن مشاهده می‌شود، اغلب شیوه‌های نگارش این خط با حرکت‌های عمودی و افقی ممتد و بلندی همراه است. هرچند در نسخه‌های متاخر این خط نقطه‌گذاری و اعراب دیده می‌شود اما در بیشتر متونی که به این خط در سده‌های نخست اسلامی نوشته شده نقطه‌های برای نشان دادن حرکت‌های حروف (زیر و زبر) آمده و اثری از نقطه‌ها برای تفکیک حروف مشابه نیست.

__________________________________________
تقسیم خط کوفی از نظر شیوه نگارشبه طور کلی شیوه‌های نگارش خط کوفی را می‌توان به دو شیوه و یا شاخه بزرگ مشرقی و مغربی تقسیم کرد:


کوفی مغربی؛

خط کوفی مغربی خطی است مشتق شده از کوفی قدیم، قدیمی‌ترین نمونه از این نوع خط مربوط به اواخر سده سوم هجری است که به شیوه قیروانی نوشته شده‌است. خط قیروانی ظاهری هندسی دارد به‌ویژه به حالت مستطیل و زاویه‌دار نوشته می‌شود. از میان شاخه‌های خط کوفی مغربی، خط تونسی نزدیک‌ترین آن‌ها به شیوه‌های خط مشرقی این خط است. اختلافی که بین کوفی مشرقی و مغربی وجود دارد در دو عامل خلاصه می‌شود، یکی در طرز نوشتن دو حرف «ف و ق» و عامل دوم در به کار گرفتن ردیف الفبایی.

خط کوفی مغربی را می‌توان براساس سرزمینی که در آن رواج داشته به این شیوه‌ها تقسیم کرد:

قیروانی (اندسی، قرطبی، فاسی) منسوب به قیروان که اکنون در تونس واقع است و سایر شهرهای آن منطقه
تونسی - منسوب به تونس
جزائری - منسوب به الجزائر
سودانی - منسوب به سودان
خط کوفی شرقی یا مشرقی خود به سه دسته قابل تفکیک است:

اصیل عربی (شامل مکی، مدنی، کوفی، بصری، شامی، مصری و دیگر انواع آنها)
ایرانی (که به آن پیرآموز یا قیرآموز هم گفته‌اند)
مختلط (که ترکیبی از شیوه نگارش ایرانی و شیوه‌های عربی است)



تقسیم خط کوفی شرقی از نظر تزئیناتخط کوفی به‌ویژه آنچه که در شرق سرزمین‌های اسلامی و بیش از همه در ایران و آسیای مرکزی رواج داشته از نظر تزپیناتی که یافته بسیار متنوع و متفاوت است. با این وجود آن را می‌توان به سه گروه کلی تقسیم کرد:



خط کوفی ساده یا تحریری

همان شیوه قدیمی است که در سده‌های اولیه اسلامی به‌ویژه در دوره امویان بیشتر برای کتابت قرآن به‌کار می‌رفته‌است هرچند مواردی از کاربرد تزپینی این خط نیز به‌چشم می‌خورد و نمونه‌هایی از آن را می‌توان بر روی مسکوکات اموی و یا در کتیبه مسجد ابن طولون در شهر قاهره متعلق به نیمه دوم سده سوم هجری دید.

کوفی ساده یا محرر را به دو شیوه تقسیم کرده‌اند:

سادهٔ خالص
سادهٔ ایرانی
کوفی تزئینی

خط کوفی تزیینی
بر خلاف نوع ساده و تحریری که تابع اصول و قواعد معینی در نگارش حروف می‌باشد، هیچ قاعده مشخصی ندارد و کاربرد تزئینی به‌کلی شکل حروف را دستخوش تغییر می‌کند.

مشکل اساسی کوفی تزئینی در تمامی شعبات فراوانش، خواندن آن است. که به سبب افراط در جنبه تزیینی، این خط پیچیده و مشکل خوان شده‌است تا جایی که حتی برای قرینه‌سازی و ایجاد فضای مطلوب تزئینی، در شکل حروف تصرف کرده و به نقاشی و رسامی متوسل شده‌اند، گاه حروف در میان انبوهی از شاخ و برگ و گل و یا تزیینات هندسی قرار می‌گیرد چنان که در نظر اول نوشته به صورت توده‌ای از گل و گیاه جلوه می‌کند. این خط دارای انواع گوناگونی است که برخی از آن‌ها عبارتند از:

مشجر
این شیوه تزییناتی ابتدایی و کم کار دارد. در این روش سر یا انتهای حرکات عمودی و برخی حروف مانند «ن» و «و» مانند شاخه‌های درختان، شاخه شاخه شده‌است. قدیمی‌ترین نمونه این خط در مسجد نایین قابل مشاهده‌است.


کوفی تزئینی مورق یا برگدار؛

در این شیوه فضای خالی بین حروف و کلمات با شاخه‌ها و برگ‌ها پر می‌شود. معروف‌ترین شکل این نوع خط کوفی تزئینی با گل و بوته‌های برگدار تزیین یافته‌اند. شاید زیباترین نمونه کوفی تزپینی مورق کتیبه‌های مسجد سلطان حسن در قاهره باشد.

مزهر (گلدار)
در این خط حروف و کلمات با گل و برگ شبیه به تذهیب زینت داده می‌شود در حقیقت در همان نیمه دوم قرن سوم هجری، کوفی با نقوش اسلیمی مخطوط شد و با خطوط اولیه تفاوت پیدا کرد این تحول در قرن پنجم هجری به حد نهایی خود رسید.

مظفر (ناخنی)
در این شیوه علاوه بر تزیین فواصل بین حروف و کلمات با گل و شاخ و برگ گیاهان، خود کلمات و حروف نیز تزیین می‌شوند.


کوفی تزئینی معشق یا گره‌دار در منار جام در افغانستانمعشق (درهم پیچیده یا گره‌دار)
در این شیوه افزون بر گل و برگ در لابه‌لای خطوط حروف عمودی بسیار بلند کشیده می‌شوند و بر دربالا با هم گره خورده ترکیبی شبیه به نقوش هندسی اسلامی پدید می‌آورند. به این شیوه متعقد یا گره‌دار نیز می‌گویند.

موشح (مصور)
در این شیوه جنبه تزیینی به طور کامل بر خط غلبه دارد و شکل هندسی حروف و تزئینات نقاشی شده درهم آمیخته شده و هم در خط و هم در فاصله بین نوشته‌ها و به اصطلاح زمینهٔ حروف، تزیینات و یا گره‌های متنوع و پُرکاری به چشم می‌خورد. انبوه تزئینات آمیخته با خط موجب دیرخوانی و سخت‌خوانی خط کوفی موشح می‌گردد. نمونه‌ٔ کامل خط کوفی موشح در داخل آرامگاه پیر علمدار در دامغان مربوط به اوایل سده پنجم هجری می‌توان دید.

کوفی بنایی
خط کوفی بنایی یا معقلی، ترسیم از روی کتیبه‌ای در اصفهان، سوره اخلاص، (شروع از گوشه چپ به سمت بالا) بسم الله الرحمن الرحیم، قل هو الله احد، الله الصمد، لم یلد ولم یولد، ولم یکن له کفوا احد.کوفی بنائی (معقلی)

خط بنّایی یا مَعْقِلی نوعی خط کوفی زاویه‌دار به‌شمار می‌رود که براساس خانه‌های شطرنجی طراحی می‌شود و از ترسیم اشکال هندسی مانند مربع، لوزی، مستطیل و خطوط موازی و متقاطع حاصل می‌شود
امضای R@ik@i~!
برای دردهایم نشانه می گذارم،
تا یادم بماند،کجا،دست خدا را رها کردم
!
۱-۶-۱۳۹۱, ۱۲:۱۲ عصر
وب سایت کاربر یافتن سپاس نقل قول
کاربر خانوم گل

*
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
219
تاریخ عضویت:
فروردين ۱۳۹۱
مدال ها

اعتبار: 228


محل سکونت : تهران
ارسال: #5
خط سفیر..
خط سفیر
.
.پیدایش ونام گذاری:

خط کرشمه بعد از قرن‌ها سکوت در هنر خوشنویسی و تکرارسنت‌های زیبای قدما برآن شدم که طرحی نو را رقم زنم. با الهام گرفتن از قدیمی‌ترین ریشه خط ایرانی (خط میخی) درسال 1371 خطی را پایه‌ریزی کردم که سر شار از رقص و موسیقی بود، که به همین دلیل نامش را کرشمه نهادم، که خود هم رقص است و هم گوشه‌ای از موسیقی ایران.
در همان ابتدای پیدایش خط کرشمه بنا شد که این خط به دو شکل تحریر و ترسیم گردد.
مدل اول خطی بر اساس فرم و فضاسازی که صرفا جهت ایجاد فضاهای نو و خلاقانه پایه‌ریزی شد. مدل دوم خطی که می بایست پیام رسان باشد و کار انتقال معنی را بر عهده بگیرد، که این خط مهر (کرشمه مهر) نام گرفت (که در کتاب کرشمه به آن اشاره شده است). درسال‌های اخیر توجه به کرشمه فزونی یافت و کمتر فرصتی برای ارائه خط مهر به وجود آمد.

نام‌گذاری خط سفیر در اردیبهشت سال 1385 وبا شروع برنامه تلویزیونی یک روز نورانی در میلاد با سعادت رسول اکرم(ص) تولد دوباره‌ای بود برای خط مهر، که این بار به نام نامی حضرت رسول این مولود تازه سفیر نام گرفت.
ویژگی‌های خط سفیر در طراحی خط سفیر فرم‌ها و اشکال کلیه خطوط ترسیمی از جمله کوفی، ثلث و ... مورد مطالعه و بررسی دقیق قرار گرفته و از آنها تا حد امکان برداشت شده است. این برداشت‌ها از خطوط سنتی همراه با ریشه گرفتن ازخط کرشمه و فرم ها وحرکاتی که مختص خود سفیر می‌باشد باعث شده که این خط از ویژگی‌های خاصی برخوردارشود که به چند مورد آن اشاره می‌کنیم:

- سفیر درعین حال هم میتواند آزادی و رقص خط شکسته نستعلیق وکرشمه را وهم خشکی و انسجام خط ثلث راداشته باشد، این ویژگی را هم در ترکیب بندی و هم در حس درونی خط میتوان مشاهده کرد.

- خط سفیر میتواند به چند شکل تحریر و ترسیم گردد:

◦ایجاد فضاها و فرمهای گرافیکی (لوگو و آرم)
◦ ترکیب بندی های ساده و پیچیده
◦سطر نویسی - خط سفیرهم قابلیت عربی نویسی و هم فارسی نویسی را دارد.
- قامت بلند،حرکات ومنحنی های بر گرفته از هنر شرقی به همراه حرکات سماع گونه قلم ازویژگیهای دیگر خط سفیر است .
- این خط مانند تمام خطوط متداول از قاعده مندی خاص خود برخورداراست. در کل میتوان گفت که سفیرهم آغوشی زیبا ودیدنی منطق و احساس میباشد


[تصویر:  20120905010920_03.jpg]
امضای R@ik@i~!
برای دردهایم نشانه می گذارم،
تا یادم بماند،کجا،دست خدا را رها کردم
!
۱۵-۶-۱۳۹۱, ۰۲:۴۰ صبح
وب سایت کاربر یافتن سپاس نقل قول

تبلیغات

Bia2Aroosi
کانال خانوم گل'
کاربر خانوم گل

*
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
219
تاریخ عضویت:
فروردين ۱۳۹۱
مدال ها

اعتبار: 228


محل سکونت : تهران
ارسال: #6
خط کرشمه
[تصویر:  20120905012735_IMAGE634292384058822500.jpg]

مقدمه

احمدآریامنش در سالهای آغازین دهة شصت نوجوانی پر شور در عرصه آموزش خوشنویسی بود. در عین حال روح بیقرار او باعث می شد که به هنرهای همسایه نیز سَرکی بکشد. گاهی نیز در صحنه تئاتر نقشی را تجربه می کرد و زمانی با دف، نوایی را در کنار دوستان اهل موسیقی زمزمه می نمود. مصاحبت با او در آن سالها و اختلاف سنی دو – سه ساله باعث شد که به وی پیشنهاد کنم که در هنر خوشنویسی تلاش مستمر خود را بکار بگیرد و در نسبت با سایر هنرها سعی کند استفاده کننده و بهره مند از لذت معنوی آنها به نفع هنر اصلی خود باشد. آریا منش بعد از تقریباً بیست و هشت سال این پند خیرخواهانه را دوباره برای خود من باز گو کرد که چسان توانسته تاثیر لازم را از آن بگیرد و بالاخره این که او توانست خوشنویسی شود که در دایره محدود و پر از معیار و میزان خط هنرنمایی خود را دنبال کند. سالهای تجربه او مثل بسیاری از هنرجویان سختکوش درشهر باستانی و پر قدمت همدان سپری شد. شهری که سنگ نوشته های قدیمی و دیرین آن در پس زمینه ذهنی وی جای داشت و زمانی که مشق مداوم خط را در کلاس استادان دیار خود- کسانی چون استاد احمد تیموری- ادامه می داد با آن سنگ نوشته ها رابطه ای از جنس رمز و راز را برقرار می کرد و هماره این سوال را از صافی تخیل خلاق خود می گذراند که آیا می توان روزی و روزگاری با الهام از خطوط میخی و حرکت های عمودی، افقی و مورّب آنها و سیر منطقی از قوت به ضعف، آنهم در چارچوب بوم و صفحه خطوطی را با قلم نی، قلمبند کرد؟ این خواسته ای بود که در ذهن نوجوان نقش بسته بود و لحظه ای او را به خود وا نمی گذاشت.

با این حال او می بایست تجربیات خود را باطی مراحل آموزش سنتی بارور می کرد. لذا در این طی طریق راه را ادامه داد و هم او بود که در این دوره جسارت را چاشنی کار خود کرد و بی اعتنا به نقد و نظر ناقدان و نام آوران بر این باور شد که در سفره گسترده هنر خوشنویسی، جوانان جویای نام می توانند در کنار پیران فرهیخته و استادان خط همنشینی مسالمت آمیزی داشته باشند. بنابراین نباید تعجب کرد که او اوّلین جزوه آموزشی خط نستعلیق را در جوانی با نام «حُسن همجواری» (نشریساولی سال 1370) به چاپ پنجم رساند که در آن مقطع زمانی حرکتی جسورانه به شمار می آمد.

با این حال همان بیقراری نوجوانی در دوره جوانی نیز روح او را تسخیر کرده بود. دنیای رنگ و عرصه بوم و نرمش قلم مو این بار احمد جوان را برای تجربه آزمایی تازه و قلم فرسایی در حریم و مرزهای هنر نقاشیخط به خود می خواند.




از نستعلیق تا خط کرشمه

این رگه های اولیه زمینه ای را فراهم آورد که او پس از درک محضر استادان کلاسیک نستعلیق و اندوختن دست مایه لازم از سنت خوشنویسی پارا فراتر نهاده و به مَدَد همان پس زمینه های ذهنی مبتکر یک نظام هندسی تازه در میان سایر خطوط باشد. او این نظام هندسی را به خاطر لطافت و نرم گونگی آن کرشمه نام نهاد. نزدیک به همین سالها استاد حمید عجمی تجربه معنوی خط مُعلی را از سرگذرانده بود. و به همین دلیل به جریانی تحت عنوان خطوط نو ظهور در کشور دامن زده می شد.

احمد در دهة هفتاد با مطالعه آثار بزرگان نقاشیخط، درس های معلمان و استادان این گرایش را به شکل غیر مستقیم نیز از سر می گذراند. به طور حتم باید خود وی بیشترین تأثیر پذیری از آثار بزرگان را که در تابلوهای وی حضور دارند زمانی به خوبی بیان کند.

حاصل اولیه کنکاش و کندوکاوهای او به چاپ رساندن کتابی با عنوان خط کرشمه (سال 1379 و چاپ سوم 1390) بود. با این کار بود که او خود را به عنوان خوشنویسی نوگرا به جامعه هنری معرفی کرد. از این پس در اکثر فعالیت های نمایشگاهی آریامنش هنرمندی با گرایش نقاشیخط شناخته می شد. در مورد خط کرشمه آریامنش بر این باور است بنیان «خط خود ساخته و پردازش شده» به توسط او که نامش را «کرشمه» نهاده از خط میخی کتیبه مشهور گنج نامه همدان گرفته شده است.

قلم گذاری خط کرشمه مقابل قلم گذاری نستعلیق است و با شیب متوسط قلم و میدان فراختر آن اجرا می شود. در حرکات افقی، قلم زاویه ای در حدود 80 تا 120 درجه را در قلم گردانی تجربه می کند. سیر صعودی قلم و به انتها رسیدن در نهایت نازکی و ظرافت از ویژگی های دیگر خط کرشمه است. البته بنظر می رسد آریامنش حرکات افقی خط کرشمه را از خط کوفی گرفته و این حرکات افقی را با توسعه دادن بیشتر با منحنی وقوس ترکیب کرده است. و حاصل آن روانی و سیالی و نرم گونگی خط کرشمه می باشد. از نظر او جلوه های بصری خط کرشمه تداعی کننده «حرکت موج در آب»، «پریشانی گیسو در باد»، و «حرکت آهنگین علفزار در نسیم» است به طوری که تصویر سازی او با خط کرشمه می تواند رابطه ای با اجزا و عناصر طبیعی داشته باشد . آریامنش با خط کرشمه و پرتاپ های صعودی و دادن سرعت به قلم در منتهای الیه راست صفحه و گردش نزولی قلم در قسمت انتهایی حروف و کلمات و بویژه در امتدادهای حرف «میم» نوعی حسّ رهایی و گریز از تکلّف را تجربه می کند. کار آریامنش در کرشمه نشاندن قوت (حرکت شش دانگ قلم) در کنار ضعف (حرکت نازک و ظریف قلم) است. او آگاهانه یا ناآگاهانه از «فن بصری تضاد» به عنوان پر انرژی ترین شگرد بصری بهره تام می بَرد و نیاز زیباشناختی خود را با این حسّ رهایی پاسخ می دهد. پاسخی که اهل هنر و سایر علاقمندان نیز در آن شریکند.
با این حال باید اذعان کنیم به رغم این همنشینی و یا حتی دلنشینی، خط کرشمه خطی ناخواناست که مخاطب خود را ناگزیر از رمز گشایی آن می بیند و شاید هم بهتر آن باشد که به خاطر بار گرافیکی و صفحه آرایی و پرکردن صفحه، قبل از آن که خط نگرنده خط کرشمه را بخواند آن را به عنوان یک خطّ نقاشی شده تماشا کند.



[تصویر:  20120905012951_1298880376_kereshme-69.jpg]
امضای R@ik@i~!
برای دردهایم نشانه می گذارم،
تا یادم بماند،کجا،دست خدا را رها کردم
!
۱۵-۶-۱۳۹۱, ۰۳:۰۰ صبح
وب سایت کاربر یافتن سپاس نقل قول



ّبرگزیده مردمی ششمین جشنواره وب ایران در بخش خانواده و کودک
Top of Page
کپی برداری بدون ذکر منبع مجاز نبوده و تمامی حقوق متعلق به © انجمن خانوم گل می باشد