خوش آمدید ورود یا ثبت نام

تبلیغات
Bia2Aroosi
کانال خانوم گل'
Ads Ads

close
Ads
 
امتیاز موضوع:
  • 4 رأی - میانگین امتیازات: 2
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

معرفی موزه های تهران

مدیر بازنشسته

****
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
1,175
تاریخ عضویت:
ارديبهشت ۱۳۹۰
مدال ها
مدال برنده مسابقه آشپزی

اعتبار: 1800


محل سکونت : تهران
ارسال: #1
موزه جواهرات بانک مرکزی
موزه جواهرات بانک مرکزی
تخت نادری در خیابان فردوسی!

برخی تصور میکنند که چون این تخت، نادری نام دارد، پس به احتمال زیاد مربوط به نادرشاه افشار است، در صورتی که نادر در زبان فارسی به معنی کمیاب است. نه به خاطر نادرشاه بلکه به خاطر کمیاب بودن و زیبایی منحصربه فردش به این نام شهره شده است.


   

برخی تصور میکنند که چون این تخت، نادری نام دارد، پس به احتمال زیاد مربوط به نادرشاه افشار است، در صورتی که نادر در زبان فارسی به معنی کمیاب است. نه به خاطر نادرشاه بلکه به خاطر کمیاب بودن و زیبایی منحصربهفردش به این نام شهره شده است. این تخت فوقالعاده زیبا به فرمان فتحعلیشاه قاجار ساخته شده و بسیاری از نقشهای آن زمان در آن دیده میشود. تختنادری یکی از نفیسترین آثار هنری دوره فتحعلیشاه است.


این تخت، دو پله مرصع و میناکاری شده دارد که شامل 22 هزار سنگ و جواهر قیمتی است و پشتانداز آن با ترنج و جواهرات درشت و خوشرنگش، آن را مجللتر نشان میدهد.

این تخت برای آخرین بار در تاجگذاری رضاشاه پهلوی در چهارم آبان ماه 1346 خورشیدی در تالار سلام کاخ گلستان مورد استفاده قرار گرفت و در این سالها در تالار موزه کاخ گلستان جای داشته و اخیرا به «خزانه جواهرات سلطنتی ایران» در بانک مرکزی منتقل شده است.

همانطور که ذکر شد، این تخت هیچگونه رابطهای با نادرشاه ندارد. در میان جواهرات گردآورده نادری که در آغاز سلطنت سلسله قاجاریه فراهم شده، به هیچوجه نام و نشانی از این تخت نیست و حتی در زمان سلطنت آقا محمدخان قاجار نیز این تخت وجود نداشته است. دلایل محکمی در دست است که تخت فعلی در زمان فتحعلیشاه ساخته شده است.

کتیبههایی که در اطراف محل جلوس بر تخت دیده میشود، دارای نوشتههایی است که ساختمان تخت را صریحا به فتحعلیشاه نسبت میدهد.


قصد فتحعلیشاه از ساختن این تخت

بیشتر نشان دادن شکوه و جلال دربار خود به هموطنان و نیز به فرستادگان خارجی بوده که شاه را در ییلاق اطراف تهران ملاقات میکردند. به همین منظور این تخت به صورت قطعات جداگانه و قابل حمل ساخته شده که جمعا دوازده پارچه است. تعداد جواهرات آن 26733 قطعه است.
امضای یاسی
[تصویر:  20140316174952_1017704_627334297340215_966572318_n.jpg]
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۲-۷-۱۳۹۰ ۱۰:۲۱ صبح، توسط یاسی.)
۱۲-۷-۱۳۹۰, ۱۰:۲۰ صبح
یافتن سپاس نقل قول
کاربر خانوم گل

*
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
10
تاریخ عضویت:
دی ۱۳۹۰
مدال ها

اعتبار: 1


محل سکونت :
ارسال: #2
معرفی موزه های تهران
ایران یه کشور زیبا و بی نظیره و جاذبه های توریستی زیادی داره.یکی از این جاذبه ها موزه ها هستن که خیلیاشون تا حالا حتی اسمشون هم به گوش خیلی ها نرسیده.پس بیاین با کمک هم موزه ها رو به همه بشناسونیمhShake

اول خودم شروع میکنم:
موزه ایران باستان:
موضوعش تاریخ کلی ایران از زمان پیدایش ایران.دو بخش داره.قبل از اسلام و بعد از اسلام. آدرس : تهران میدان امام خمینی(توپخانه)خیابان 30 تیر
موزه آبگینه :
موضوعش درباره تاریخ سفالگری و شیشه گری تو ایران. آدرس : تهران میدان امام خمینی(توپخانه)خیابان 30 تیر
آتشکده زرتشتیان: یه آتشکده قدیمی تو تهران که میتون شما رو با فرهنگ و عقاید و دین زرتشت که دین نیاکان ماست بیشتر آشنا کنه. آدرس : تهران میدان امام خمینی(توپخانه)خیابان 30 تیر
باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت : این یکی با همه موزه ها متفاوت و توش از جدیدترین تکنولوژی دنیا استفاده شده و نزدیک 15000000 میلیارد تومان توش هزینه شده .موضوعش مقاومت ایران از دوران انقلاب تا الان تو دنیاست آدرس : تهران اتوبان حقانی خیابان سرو بعد از پارک طالقانی(بین ایستگاه همت و حقانی خط 1 مترو است)

آتشکده زرتشتیان ورامین:
یه آتکده قدیمی و باستانی تو ورامین. آدرس : تهران جاده جاوران (امام رضا) ورودی ورامین

باغ موزه زندان قصر:
هنوز تکمیل نشده ولی میشه یه بخش هاییش رو بازدید کرد. آدرس : تهران بوستان ولایت

باغ موزه کاخ گلستان:
کاخ تابستانی و محل سکونت خانواده شاهنشاهی در دوران پهلوی
آدرس : تهران تجریش
کاخ سعد آباد
کاخ و محل سکونت خانواده شاهنشاهی در دوران پهلوی
آدرس : تهران نیاوران
۱۵-۶-۱۳۹۱, ۱۱:۳۸ صبح
یافتن سپاس نقل قول
کاربر خانوم گل

*
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
10
تاریخ عضویت:
دی ۱۳۹۰
مدال ها

اعتبار: 1


محل سکونت :
ارسال: #3
RE: معرفی موزه های ایران
موزه ايران باستان، تجلي‌گاه هنر پيش از اسلام





سميرا محب‌علي_ موزه ايران‌باستان با قدمتي بالاي 70 سال و زيربناي دو هزار و 744 متر مربع علاوه بر اينکه بزرگ‌ترين موزه باستان‌شناسي و تاريخ ايران است در فرهنگ موزه‌داري ايران نيز به عنوان نخستين موزه علمي ايران به شمار مي‌رود.

ساخت موزه ايران باستان بر اساس طرح مهندس معمار فرانسوي آندره گدار و با معماري حاج عباسقلي‌خان معمارباشي در سال 1314 هجري شمسي آغاز شد و پس از دو سال در سال 1316 مورد بهره‌برداري قرار گرفت. در اين طرح، ورودي ساختمان با الهام از ايوان بلند ساساني (طاق کسري) در تيسفون ايجاد شد. ساختمان موزه ايران باستان جزء نخستين بناهايي است که مختص موزه در ايران ساخته شده و تمامي موازين موزه‌هاي جديد از قبيل محل مناسب، طراحي، ساخت، نور، نمايشگاه و بخش‌هاي پژوهشي با توجه به موازين وقت در آن رعايت شده است.

نحوه تنظيم و ارائه آثار در بخش نمايشگاهي ثابت موزه بر مبناي تقويم تاريخي است و آثار آن از دوران نوسنگي تا پايان دوره ساساني را در بر مي‌گيرد و شامل دو بخش پيش از تاريخ و دوران تاريخي است. بخش پيش از تاريخ با بيش از 10 هزار شي نشانگر سير تحول فرهنگ و هنر ايران از هزاره 7 قبل از ميلاد تا هزاره اول قبل از ميلاد است که از مکان هايي چون شوش، سيلک، مارليک، حسنلو، تپه سراب و چشمه علي به دست آمده‌اند. بخش تاريخي و لرستان نيز با بيش از 9 هزار شي شامل مجموعه مفرغ‌هاي لرستان، نقش برجسته‌هاي هخامنشي، مجسمه مرد پارتي، موزائيک‌هاي بيشاپور و همچنين مجموعه‌هاي مرز بازرگان، مهندس فروغي و اصطلخ جان است.

بخش پيش از تاريخ

ابزارسنگي که در نگاه اول قطعات‌ سنگي ساده و بدون کاربري به نظر مي‌رسند، آغازگر بخش پيش از تاريخ موزه ايران باستان است. اين ابزار از مناطق مختلف ايران مانند سرچم هليلان، پل‌باريک ايلام، ورجو مراغه، غاريافته خرم آباد و غار شکارچيان بيستون به دست آمده‌اند. قديمي‌ترين اين ابزار سنگي مربوط به800 هزار سال پيش از کشف رود خراسان است.

کمي جلوتر تصاويري بازسازي شده از نمونه انسان‌هاي نئاندرتال غار شنيدار را مي‌توان ديد. نئاندرتال‌ها گونه‌هاي‌انساني ساکن در اروپا و قسمت‌هايي از غرب‌آسيا بودند. از ويژگي نئاندرتال‌ها مي‌توان به قدکوتاه، کاسه‌سر‌ و‌ بيني بزرگ، وزن سنگين و استخوان‌بندي درشت اشاره کرد. اولين نشانه‌ها از نئاندرتال‌هاي اوليه به 350هزار سال پيش باز مي‌گردد و از 50 هزار سال پيش نئاندرتال‌ها ديگر در آسيا ديده نشدند.

در ويتريني ديگر مهرها به نمايش درآمده اند. قديمي‌ترين مهرها (مهرهاي استامپي)در هزاره چهارم قبل از ميلاد از جنس گل‌پخته، ‌سنگ‌گچ و‌ سنگ‌مرمر بوده و در‌ دوره‌هاي بعد ‌‌‌‌‌‌از سنگ‌آهن، سنگ‌هاي‌يماني، يشم، عقيق، لاجورد، عاج، قير، برنز، طلا‌و‌ نقره نيز ساخته شده‌اند. سير تکامل نقوش مهرها به‌صورت نقوش‌هندسي، گياهي- جانوري و نقوش انساني و بر اساس سه دوره کشاورزي، آغاز ادبيات و آغاز شهرنشيني است. از ‌نظر‌ کاربردي ‌مهرها‌ را مي‌توان به‌صورت کاربردهاي‌تزئيني، مذهبي و عملي دسته‌بندي کرد.

پيکره ونوس سراب از ديگر اشياء شاخص بخش پيش از تاريخ است. اين پيکره سنگي که با قدمتي در حدود 9 هزار سال پيش از ميلاد از تپه سراب کرمانشاه به دست آمده، بعد از سنگ ابزارها قديمي‌ترين شي موزه به شمار مي‌رود. ونوس سراب بيانگر اهميت و نقش زن در مقام باروري حتي در دوران پيش از تاريخ است.

جلوتر نمونه بدلي از قانون نامه حمورابي قرار دارد. اصل اين لوح که بر روي ستوني از سنگ ديوريت نوشته شده در سال 1902توسط ژاک دمرگان در کاوش‌هاي باستان شناسي شوش به دست آمد و مستقيما به فرانسه انتقال داده شد. اين لوح در 1160 قبل از ميلاد توسط شوتروک ناخونته پادشاه ايلام به هنگام فتح بابل به شوش آورده شد. اين لوح شاه را در حال گرفتن قوانين از شمش (خداي خورشيد) نشان مي‌دهد. در بدنه لوح نيز متن قانوني در 282 ماده به خط ميخي اکدي نوشته شده که مفاد آن بر اساس روابط اجتماعي آن عصر تنظيم شده است.

سنگ يادمان سارگون دوم پادشاه آشور که بيانگر شرح لشگرکشي‌هاي اين پادشاه به ساير کشورها از جمله سرزمين ماد است، آن سوتر به چشم مي‌خورد. اين لوح که تاريخ آن به 716 قبل از ميلاد باز مي‌گردد در سال 1344 توسط لويي‌لوين و توماس‌کايلريانگ از نجف آباد در شمال غرب کنگاور کشف شد. در يک سوي اين سنگ يادمان نقش برجسته سارگن دوم به صورت ايستاده از نيم رخ ديده مي‌شود که در پايين آن کتيبه‌اي به خط ميخي آشوري کنده شده است و در سوي ديگر آن نيز کتيبه‌اي به خط و زبان آشوري است.

شايد بتوان سفالينه‌ها را از اشياء شاخص بخش پيش از تاريخ قلمداد کرد. سفالينه‌هايي به دست آمده از مناطقي چون سيلک، شوش، چشمه علي، هفت تپه در انواع نخودي، قرمز و خاکستري با کاربري‌هاي متفاوت. اما در اين ميان آنچه بيش از ساير نمونه‌ها توجه هر بيننده‌اي را به خود جلب مي‌کند ريتون‌هاي مارليک است. در اين ريتون‌ها که بيشتر به شکل حيوانات شاخدار طراحي شده اند نوعي قدرت و جانداري خاص ديده مي‌شود و حيوانات در کمال نيرومندي و صلابت به نمايش در آمده‌اند. اين پيکرک‌ها در حالتي کاملاً موزون و به صورت تو خالي ساخته شده‌اند. سطح بدن آنها در بيشتر نمونه‌ها هموار و صاف است و فقط روي سطح تعدادي از آنها نقوش کنده‌کاري شده به چشم مي‌خورد. از خصوصيات بارز اين ريتون‌ها سادگي و استيليزه بودن آنها است که در اين بين گاوهاي کوهان‌دار از همه قابل توجه‌ترند.

لرستان

در حوزه باستان شناسي آنچه که باعث شهرت لرستان شده مفرغ‌هاي به دست آمده از اين منطقه است. مفرغ‌هاي لرستان را از مهمترين جلوه‌هاي هنر ايران باستان و از شاهکارهاي صنعتي دوران پيش از تاريخ مي‌دانند که قدمت آن‌ها به 3200 تا 3000 پيش از ميلاد باز مي‌گردد. آثار مفرغي به دست آمده از لرستان عبارتند از: انواع سلاح‌هاي جنگي مانند سر پيکان‌ها، ابزار کشاورزي، اشياء و لوازم زندگي، مجسمه‌هاي کوچک و بزرگ و ساير نمونه‌هاي ديگر. از نمونه اشيا شاخص به دست آمده از لرستان مي‌توان به بت‌هاي مفرغي اشاره کرد. بت‌هاي مفرغي به شکل گيل‌گمش، بز و شير در حالت متقارن از جمله اشيايي هستند که ساخت آنها در لرستان بسيار معمول بوده است. نقوش اين اشيا متناسب با خود شي بوده و معمولا در معابد و قبرها کاربرد داشته‌اند.


امپراتوري هخامنشي، شکوه ايران باستان

صحنه بارعام داريوش آغازگر بخش تاريخي موزه ايران باستان است. در اين صحنه داريوش پادشاه هخامنشي بر اريکه سلطنت نشسته و در پشت سر او نيز وليعهد يا خشايارشاه، روحاني پارسي دربار و اسلحه‌دار مخصوص پادشاه با پوشش مادي به ترتيب قرار دارند. اين در حالي است که وزير تشريفات دربار نيز با پوشش مادي در مقابل پادشاه ايستاده است. اين نقش برجسته از نظر ويژگي‌هاي هنري حايز اهميت است. در اين تصوير تکيه اصلي بر عظمت مقام پادشاه است. به اين صورت که شاه حتي در حالت نشسته نيز بزرگتر از سايرين است. ريش بلند، عصاي پادشاهي و گل نيلوفر آبي نيز که در دست پادشاه قرار دارد تفاوت او را به عنوان پادشاه با ديگر افراد حاضر در صحنه نشان مي‌دهد. عصا نمادي است از قضاوت و حکومت که خاص پادشاه است. گل نيلوفر نيز نماد حکومت و جاودانگي در دوره هخامنشي است. پادشاه و وليعهد او بر روي سکويي قرار دارند که بيانگر بالاتر بودن مقام خاندان سلطنت است.


"خداي بزرگ است اهورامزدا، که اين زمين را آفريد، که آسمان را آفريد، که مردم را آفريد، که شادي را براي مردم آفريد، که داريوش شاه را آفريد . اين پيکره سنگي که داريوش شاه دستور داد در مصر ساخته شود از آن جهت که از اين پس هر که آن را ديد بداند که مرد پارسي مصر را در دست دارد.
من داريوش، شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه کشورها، شاه در اين زمين بزرگ، پسر ويشاسب هخامنشي. داريوش شاه گويد، اهورامزدا بپاياد هر آنچه کرده است. "

متن بالا ترجمه کتيبه باستان تنديس داريوش است. اين مجسمه که در جريان حفاري‌هاي باستان‌شناسي در شوش به دست آمد، در زمان داريوش و در مصر ساخته شده است. جنس سنگ، شکل و پرداخت و سبک مجسمه بيانگر مجسمه‌هاي مصري اواخر قرن 6 قبل از ميلاد است. مجسمه که شاه هخامنشي را به حالت ايستاده با جامه پارسي و دستي مشت شده نشان مي‌دهد از قسمت سينه به بالا شکسته است.داريوش لباس رسمي هخامنشيان را بر تن دارد . لباسي چين‌دار با آستين‌هاي بلند با کمربندي که در جلو گره مي‌خورد و خنجري با نقوش کنده کاري زيبا که در آن جاي دارد . بر روي اين لباس کتيبه‌هايي به خط ميخي و هيروگليف حک شده است و نام داريوش نيز در چند جاي آن با علايم هيروگليف به چشم مي‌خورد. استفاده از متون چند زباني در اين مجسمه احتمالاً بيانگر آن است که داريوش فرهنگ مصر را به خوبي مي‌شناخته است.

مشهورترين اثر به جاي مانده از دوره اشکاني پيکره فلزي شاهزاده پارتي از منطقه شمي است. ساخت و پرداخت اجزاي آن اوج هنر فلزکاري اين دوره به شمار مي‌رود که به روش قالب گيري دو طرفه با موم، ريخته گري فلز مذاب، چکش‌کاري و قلم زني ساخته شده است.

در زمستان سال 1372 معدن کاران معدن نمک چهرآباد زنجان به هنگام خاکبرداري و استخراج نمک از اين معدن با جسد مردي مواجه شدند. اين جسد داراي سر با ريش و موي بلند و حلقه گوشواره‌اي از جنس طلا در گوش چپ و يک ساق پا درون چکمه‌اي چرمي بود. شلوارک، سه قبضه چاقو، قطعات طناب چرمي، قلاب سنگ، شيء نقره‌اي، سنگ ساب، قطعات سفال، چند تکه پارچه منقوش و يک عدد گردو ديگر وسايلي بود که در کنار اين جسد پيدا شد. کارشناسان با توجه به جواهرات و زيور آلات پيدا شده بر روي لباس او احتمال دادند که مرد نمکي از طبقه اشراف تات زبان بوده است. آزمايش‌هاي ساليابي کربن 14 که بر روي نمونه استخوان‌هاي مرد نمکي انجام شده قدمتي حدود 1700 سال را براي آن تعيين کرد، يعني اوخر اشکاني و اوايل ساساني . آزمايش‌هاي DNA نيز سن مرد نمکي را هنگام مرگ حدود 37 سال، قد وي را حدود 175 سانتي متر و گروه خوني او را B+ تعيين کرد. با انجام آزمايش‌هاي سي تي اسکن و راديولوژي که بر روي مرد نمکي به عمل آمد مشخص شد که وي در اثر سقوط ناگهاني درون يکي از گودال‌هاي معدن نمک و وارد شدن ضربه بسيار شديد به ناحيه راست جمجمه و صورت از بين رفته است.

در آخرين بخش موزه موزاييک‌هاي ساساني خود نمايي مي‌کند. در ساخت اين موزائيک‌ها که از کاخ بيشاپور به دست آمده‌اند ترکيبي از عناصر ايراني و رومي به چشم مي‌خورد. رنگ موزاييک‌ها سفيد، سبز، قرمز، زرد، آبي و داراي طرح‌ها و نقوش جالبي است. تصاوير موزائيک‌ها بانواني منسوب به خاندان شاهي و تصاويري از زنان چنگ زن را نشان مي‌دهد.

هنر موزاييک سازي از ابداعات دنياي غرب است و احتمال مي‌دهند که نقوش اين موزاييک‌ها از مجموعه موزاييک‌هاي انطاکيه يا آفريقاي شمالي اقتباس شده است. با اين همه کارشناسان با توجه به چهره افراد، پوشش و حتي طرز نشستن آنها معتقدند که هيچيک از موضوعات تماماً اقتباسي نيستند و هنرمندان محلي بنابر ذوق و سنن ايراني در نقش طرح‌ها سهيم بوده‌اند.
[تصویر:  20120905140102_Image14688.jpg][تصویر:  20120905140306_archaeological-museum-iran.jpg][تصویر:  20120905140400_ancientiranmuseum22.jpg]
۱۵-۶-۱۳۹۱, ۰۳:۳۵ عصر
یافتن سپاس نقل قول
مدیر بازنشسته

****
وضعیت : غایب
ارسال‌ها:
5,174
تاریخ عضویت:
آبان ۱۳۹۰
مدال ها
مدال برنده مسابقه هنری

اعتبار: 10374


محل سکونت : ایران
ارسال: #4
RE: معرفی موزه های ایران
موزهٔ آبگینه یکی از موزه‌های شهر تهران است. موزه آبگینه موزه تخصصی شیشه و سفال است.

قدیمی‌ترین شیشه‌ها لوله‌های شیشه‌ای به نام سیلندر شیشه است که از معبد چغازنبیل کشف شده است و مربوط به هزاره دوم قبل از میلاد است. شیشه‌ها و سفال‌های طبقه اول نیز مربوط به دوره‌های پیش از تاریخ است که قدیمی‌ترین سفال دست‌ساز از دوران اشکانی، هزاره اول به دست آمده است.

تالار صدف به علت شباهت شکل آن به صدف نیمه باز به این نام خوانده می‌شود و شامل انواع سفال‌های قرن سوم و چهارم شهر نیشابور است.

تالار چهار (زرین) که به خاطر ظروف زرین‌فام که از دوران سلجوقی به جا مانده چنین نامی گرفته است، شامل ظروفی است که دور تا دور با خط نسخ و نستعلیق تزیین شده‌است. هم‌چنین چهره‌های مغولی روی این ظروف خود نمایی می‌کنند که با توجه به شهر محل پیدایش، نقوش آن‌ها فرق می‌کند.

تالار پنج (لاجورد) به خاطر لعاب‌های یک رنگ فیروزه به این نام خوانده می‌شود، و از قرن هفتم و هشتم (دوره ایلخانی) به جا مانده است.

با نزدیک شدن به دوران صفویه، اشیا مصرفی‌تر می‌شود. تزیینات این بخش شامل گلاب پاش و صراحی است. هم‌چنین میزی که از دوران قاجار به جا مانده با لعاب هفت رنگ و مزین به نقش چهره‌های شخصیت‌های شاهنامه است که نام هر شخص بالای چهره نوشته شده است.

موزه شامل بخش‌های اداری (زیر زمین)، دبیرخانه و ریاست (طبقه بالا) است. کتاب‌خانه نیز، واقع در ضلع شمال غربی، شامل ۴۰۰۰ جلد کتاب فارسی و انگلیسی در زمینه‌های باستان شناسی، تاریخ و هنر است. در ضلع شمالی محوطه، بناهایی برای تکمیل مجموعه در دست احداث است که در طبقه اول کلاس‌های آموزشی و در طبقه دوم نمایشگاه موقت قرار دارد.
ساختمان

این مجموعه تا ۱۳۳۰ خانه و محل کار قوام‌السلطنه بود و بعد از آن مدت هفت سال در اختیار سفارت مصر قرار گرفت. بعد از آن، به ترتیب سفارت افغانستان، بانک بازرگانی و در سال ۱۳۵۵ با همکاری مهندسان ایرانی و اتریشی تغییرات آن شروع شد.

ساختمان موزه هشت ضلعی است و در باغی به مساحت ۷۰۰۰ مترمربع قرار دارد. طرح‌های در و پنجره‌های نفیس که بسیار خوب نگه‌داری شده‌اند، یادآور معماری عصر سلجوقی است.

این ساختمان در دو طبقه و پنج تالار ساخته شده است. تالار یک و دو در طبقه اول و تالارهای دیگر در طبقه فوقانی قرار دارد. در تالار شماره دو (بلور) قدیمی‌ترین شیشه‌ها و لوله‌های شیشه‌ای و سفال‌ها قرار داده شده است. طراح ویترین‌های موزه مهندسی اتریشی به نام هانس هولاین است. تزیینات بنا شامل منبت کاری چهارچوب درها و پله‌ها است و آجر کاری نما که در ۵۰ نوع‌است.

گچ‌بری موزه شامل دو دوره است: دوران قوام، و سبک غربی در زمان سفارت مصر و آینه‌کاری‌های طبقه دوم، که مربوط به دوره قاجار است.

[تصویر:  20120905141234_image003.jpg]

[تصویر:  20120905141318_6o4t834.jpg]

[تصویر:  20120905141336_Image34794.jpg]
امضای mansore66
[تصویر:  20140407164734_946090_232018066979752_66...n-Copy.jpg]
۱۵-۶-۱۳۹۱, ۰۳:۴۳ عصر
یافتن سپاس نقل قول
کاربر خانوم گل

*
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
10
تاریخ عضویت:
دی ۱۳۹۰
مدال ها

اعتبار: 1


محل سکونت :
ارسال: #5
RE: معرفی موزه های ایران
باغ موزه دفاع‌مقدس تهران، شهريور افتتاح مي‌شود
جام جم آنلاين: مديرعامل باغ موزه دفاع‌مقدس تهران اعلام كرد: اين باغ موزه تا پايان شهريورماه سال جاري تكميل و افتتاح مي‌شود.

به گزارش جام جم آنلاين "جواد خضرايي" در تشريح اين خبر گفت: گروه‌هاي مختلف هنري با جديت در تلاش هستند تا قسمت‌هاي مختلف باغ موزه هرچه سريع‌تر تكميل شود.
ساخت باغ موزه دفاع مقدس تهران پس از گذشت 18 سال از پايان جنگ تحميلي هشت ساله در سال 1385 كليد خورد تا بالاخره پايتخت تهران صاحب يک باغ موزه به نام دفاع مقدس شود.
براي طراحي باغ موزه دفاع مقدس مهندس "ژيلا نوروزي"، دانش آموخته رشته معماري دانشگاه تهران که 25 سال است در اين حرفه فعاليت مي‌کند برنده شد و اينک آنچه که در باغ موزه دفاع مقدس در معرض ديد مردم قرار مي‌گيرد حاصل تلاش گروه وي است .

کلنگ اين باغ موزه در زميني به مساحت 200 هزار متر مربع و زيربناي ساختماني بالغ بر 30 هزار متر مربع در سال 85 زده شد و در حال حاضر 90 درصد پيشرفت فيزيکي داشته است. يک بخش اين مجموعه را باغ راهي در فاصله ميان دو اتوبان شهيد حقاني و شهيد همت در بر مي گيرد و براي تفريح مردم ساخته شده و در آن نشانه‌هايي از دوران دفاع مقدس نصب مي شود و بخش ديگر را موزه دفاع مقدس که خود از تالارهاي 7 گانه براي روايت هر آنچه از زمان پيروزي انقلاب اسلامي تا پايان جنگ تحميلي رخ داد و حتي نمايش امروز و دست آوردهاي علمي،فرهنگي و...، تالار فرماندهان براي نشان دادن تصوير تمام فرماندهان شهيد و زنده 8 سال دفاع مقدس، تالار يادبود براي اداي احترام به ايثارگران جنگ تحميلي ، اسامي تمام شهداي جنگ تحميلي و... تشکيل مي دهد. همچنين براي اين مجموعه سالن سينما و تئاتر،سالني براي برگزاري همايش ها، گالري ،کتابخانه و... نيز طراحي و ساخته شده است.
طرح و احداث باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با هدف ساماندهی و تمرکز بخشی به مجموعه تلاش های پراکنده دلسوزان و یاد آوران مخلص دوران دفاع مقدس می باشد ، رسالت ثبت و ضبط ، یادآوری آگاهی ها ، ارزشها احساسات و عواطف عمی، و فرهنگ گرانقدر دفاع مقدس را در بر دارد .همچنان که خود تجربه عظیم دفاع مقدس از وجوه مادی و معنوی مختلفی برخوردار بوده که ادراک ابعاد تاریخی اش ( واز جمله درک حقانیت و مظلومیت رزم آوران این سرزمین در جنگی نابرابر و همه جانبه با تمام قوا گردآمده جهانی ) هم دلایل عقلانی دارد و هم رنگ و بویی فرامادی و حسی -عاطفی و بلکه ابعاد حیرت آور ، عقل زمینی را چنان متحیر می سازد که می باست با ادراکی ماورایی به درک پشتوانه های الهی اش نائل شد.
نکته اساسی در این تداعی ، ارائه موازی آگاهی عقلانی و اطلاعات آماری و نمودگارهای منطقی واقعه از یک سو ، وایجاد حس و حال فضای معنوی و روح حماسی از سوی دیگر است تا این دو منظر یکدیگر را کامل کنند و قطره ای از دریای تجربه هشت سال مقاومت ، ایثار و مظلومیت را به ناظران امروز و فردا عرضه دارند.
مشخصات پروژه :
منطقه ویژه شهری عباس آباد - ناحیه یک ( عملکرد فرهنگی با گرایش عمده علمی - هنری )
دسترسی : از طریق ضلع جنوبی اتوبان شهید آیت ا.. حقانی
مساحت زمین : 200000 متر مربع
زیربنای ساختمانی : 42000 متر مربع
محوطه سایت : 180000 متر مربع
سال شروع اجرا : 1386
کاربری ها : باغ موزه دفاع مقدس بر اساس احداث هفت تالار ( آستانه ، حیرت ، حقانیت ، دفاع ، آرامش ، شهادت و پیروزی)

تبدیل ایده به طرحی هنری و از پَسِ آن؛ طراحی، مشاوره، برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌هایی که مبتنی بر آخرین فن آوری روز باشد؛ همه و همه‌، از تخصص‌های ویژه‌ی شرکت کانون انفورماتیک به شمار می‌رود. نمونه و شاهد این گفته پروژه‌ی ملی باغ‌موزه دفاع مقدس است.
ایده‌ی اولیه پروژه باغ موزه دفاع مقدس، در سال ۸۳ شکل گرفت و کلنگ آغاز به کار ساخت آن، درسال ۸۷ زده شد. در تیر ماه ۱۳۸۸، شرکت کانون انفورماتیک با عقد قراردادی به پروژه‌ی ملی باغ‌موزه‌ی دفاع مقدس پیوست تا علاوه بر مدیریت بخش طراحی و اجرای ساختارهای فناوری اطلاعات و وب‌سایت موزه، طراحی، اجرا و بهره‌برداری بخش‌های اصلی موزه یعنی آب‌نمایش لیزری وفعالیت‌های گسترده‌ مشاوره، مدیریت و اجرا در زمینه‌ی تجهیزات، فناوری اطلاعات، معماری، گرافیک و فناوری‌های نوین صوتی و تصویری دیجیتال، صوتی / تصویری تالارها را نیز به عهده گیرد.
از نخستین روزهای آغاز به کار پروژه؛ شرکت کانون انفورماتیک همراه با آن به پیش رفت و در نهایت با استفاده از بهترین متخصصان خود ، توانست ایده های مندرج بروی کاغذ را به واقعیتی بدل نماید. ایده ها و مفاهیمی که باغ موزه دفاع مقدس بر اساس آن شکل گرفته بود و تنها متنی بیش بروی صفحات کاغذ نبودند با بهره گیری از آخرین فن‌آوری های روز اجرا گردیدند و حاصل آن دیده شد.
هدف اصلی این بود: بازدید کننده در محیطی قرار گیرد که بتواند جنگ را به تمام احساس کرده و آن را با خود تجربه نماید. طراحی و پیاده سازی مفهومی موزه، با طراحی صوتی- تصویری (که تا به حال در ایران دیده نشده است) آغاز گشت و از پَسِ آن با برنامه ریزی، کنترل و مدیریت اجرای کار به پیش رفت.
تمامی فعالیت های بخش مفهومی باغ موزه دفاع مقدس از طراحی مفهومی تا طراحی مهندسی و نهایتاً نصب، اجرا و برنامه‌ریزی تجهیزات صوتی /‌ تصویری و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات توسط شرکت کانون انفورماتیک صورت پذیرفته است.
این فرایند دو ساله، شامل مدیریت نزدیک به یکصد پیمانکار داخلی و خارجی و نصب، راه اندازی و برنامه ریزی بیش از دو هزار تجهیزات مختلف صوتی – تصویری و فناوری اطلاعاتی بوده است.
مجموعه این فعالیت ها، روایت دفاع مقدس را در ۷ تالار و در مساحتی بالغ بر ۱۰۸ هزار متر مربع و در غالب نزدیک به ۴۰۰ ایستگاه بیان می نمایند که هر ایستگاه بر اساس محتوا و مفهوم مورد نیاز از تجهیزات مدرن روز استفاده می نماید.
بسیاری از تجهیزات مورد استفاده در این پروژه برای اول بار به ایران وارد شده اند و همچنین برای اولین بار است که توسط متخصصان ایرانی مورد بهره برداری قرار می‌گیرند. تمامی فناوری‌های که در بخش خدمات سایت به آن‌ها اشاره شده در این موزه به کار رفته و در حال بهره‌برداری است.
[تصویر:  20120906082547_File_26983_84012.jpg]
[تصویر:  20120906082831_IMAGE634787277633498587.jpg]
[تصویر:  20120906083634_07.jpg]
[تصویر:  20120906083735_10.jpg]
[تصویر:  20120906083846_16437_orig_0_86507.jpg]
[تصویر:  20120906083957_71937_818.jpg]
۱۶-۶-۱۳۹۱, ۱۰:۱۰ صبح
یافتن سپاس نقل قول

تبلیغات

Bia2Aroosi
کانال خانوم گل'
کاربر خانوم گل

*
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
10
تاریخ عضویت:
دی ۱۳۹۰
مدال ها

اعتبار: 1


محل سکونت :
ارسال: #6
RE: معرفی موزه های ایران
تاريخچه
مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد در پهنه پر طراوت کوهپایه های توچال و دره سرسبز دربند و در بخش دل انگیزی از شمال شهر تهران با مساحتی حدود صد و ده هکتار قرار گرفته است. سعدآباد از شمال با کوه های البرز ،از شرق با گلابدره ، از مغرب با ولنجک و از جنوب با تجریش همسایگی دارد.این منطقه در دوره قاجار محل استقرار و سکونت تابستانی و ییلاق شاهان این سلسه بوده و پس از کودتای 1299 خورشیدی ،در وسعتی تازه و الحاق باغ های مختلف به اقامتگاه تابستانی پهلوی اول اختصاص یافت و کاخ و کوشک هایی به مناسبت های گوناگون در جای جای این پهنه بر تافته از درختان کهن و سپیدار و سرو ، به فاصله ای از باز مانده بناهای قاجار سربرآوردند.در دوره پهلوی هجده کاخ کوچک و بزرگ در سعدآباد ساخته شد که هر یک عظمت و زیبایی زائد الوصفی از هنر و ذوق معماری ایرانی را به نمایش می گذارند.تمامی این مجموعه پس از انقلاب اسلامی تبدیل به موزه شده است . برخی از عمارت ها به شکل کاخ موزه ، همان طور که بود مانند کاخ ملت و کاخ سبز به نمایش گذاشته شده است و برخی دیگر با توجه به ویژگی بنا ، تبدیل به موزه شدند.

قناتهاي باغ سعدآباد

1- هراش آب (به فتح هاء).
2- قنات قوام الدوله.
3- قنات كاخ سنگي
4- قــــنـات جعــــفرآبـــاد.
5- قـــنات آب نـما.
6- قنات كاخ سفيد.
7و8-قنات هاي دفتر مخصوص
9- قنات جواديه.
10- قنات گلخانه
11 - قنات كاخ شمس.
12- قنات خوابگاه

ورودی های باغ موزه سعدآباد

1- درب نظاميه كه رضاشاه بيشتر از اين در وارد سعدآباد مي شد.
2- درب زعفرانيه
3- درب خيابان دربند كه محمدرضا شاه بيشتر از اين در وارد كاخ مي شد.
4- درب ميدان دربند
5و6- دو درب در جعفرآباد
7- درب رودخانه
8- درب كاخ سفيد

كاخ هاي سعدآباد

هيجده كاخ كوچك و بزرگ از دوره هاي قاجاريه و پهلوي در سعدآباد وجود دارند :

1- كاخ احمدشاهي (در اختيار بسيج خواهران) .

2- كاخ شهوند (كاخ موزه سبز فعلي) .

3- كاخ سفيد (كاخ موزه ملت).

4- كاخ اختصاصي (موزه تاريخ طبيعي سابق در حال حاضر در اختيـار نهاد رياســت جمهوري) .

5- كاخ اسود (سياه) موزه هنرهاي زيبا فعلي .

6- كاخ شمس (موزه تاريخ معاصر) .

7- كاخ اشرف (موزه ظروف سلطنتی ) .

8- كاخ غلامرضا ( موزه سلاحهای دربار ).

9- كاخ ملكه مادر (ســــاختمان جمهوري) .

10- كاخ احمدرضا (در اختيار نهاد ریاست جمهوری) .

11- ساختمان عبدالرضا ( در اختیار نهاد ریاست جمهوری ) .

12- كاخ بهمن پهلوي پسر غلامرضا (ساختمان یونسکو) .

13- كاخ شهرام پسر اشرف (موزه نظامي) .

14- كاخ فريده ديبا (موزه نگارستان) .

15- كاخ قديم وليعهد رضا پهلوي (موزه بهزاد).

16- کاخ جدید وليعهد رضا پهلوي (موزه دفینه سابق و در اختیار نهاد ریاست جمهوری) .

17- كاخ فرحناز و عليرضا فرزندان محمدرضا شاه( موزه صنايع دستي ).

18- كاخ ليلا (موزه نيم قرن كودكي).
[تصویر:  20120909144740_4872.jpg]
[تصویر:  20120909145032_4877.jpg]
[تصویر:  20120909145205_4878.jpg]
http://www.khanoomgol.com/uploadcenter/r...0_4883.jpg
[تصویر:  20120909145416_4889.jpg]
[تصویر:  20120909145515_5155.jpg]
۱۹-۶-۱۳۹۱, ۰۴:۲۵ عصر
یافتن سپاس نقل قول



ّبرگزیده مردمی ششمین جشنواره وب ایران در بخش خانواده و کودک
Top of Page
کپی برداری بدون ذکر منبع مجاز نبوده و تمامی حقوق متعلق به © انجمن خانوم گل می باشد