خوش آمدید ورود یا ثبت نام

تبلیغات
Bia2Aroosi
کانال خانوم گل'
Ads Ads

close
Ads
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

موزه گردی

کاربر خانوم گل

*
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
135
تاریخ عضویت:
شهريور ۱۳۹۱
مدال ها

اعتبار: 19


محل سکونت :
ارسال: #1
موزه گردی
نگاهي گذرا به تاريخچه موزه و موزه داري در ايران


نقش حياتي موزه ها در جوامع بشري نقشي بديع، ماندگار و مروج ناب ترين پديده هاي فرهنگي است. موزه ها از معدود مراكز حافظ يادگاران نسل گذشته و در حقيقت فرزندان هنر و تاريخ هستند. هر يك از اين اشيا در عين بي زباني به هزار زبان سخن مي گويند زيرا اسناد معتبري از هنر، فرهنگ و تاريخ را ارايه مي دهند.

موزه كلمه اي يوناني است كه از " موزه يون " به معناي مجلس فرشتگان الهام گرفته است. به طور كلي موزه به مجموعه اي از آثار و اشيايي اتلاق مي شود كه در محل يا عمارتي نگه داري و در معرض نمايش گذاشته شوند.

تاريخ تشكيل اولين موزه در ايران را بايد در گنجينه هاي گرانبهايي كه باستان شناسان به دست آورده اند، جستجو كرد. ايرانيان براي رهايي از آسيب بيگانگان گاهي گنجينه هاي گرانبهايي مانند كلوزر، كلماكره و مجموعه سفال ئ آبگينه گرگان را درون چاه ها و حفره ها پنهان مي كردند.

بيشترين جلوه تاريخ موزه داري ايران را در ايجاد موزه ايران باستان بايد جستجو كرد. اين موزه با 2744 متر زير بنا به دليل قدمت اشيا، در زمره يكي از موزه هاي مادر دنيا محسوب مي شود كه به سال 1316 خورشيدي افتتاح گرديد.

طراحي ساختمان اين موزه به عهده " آندره گدار " فرانسوي بود و شكل ظاهري ساختمان الهام گرفته از طاق كسري انوشيروان ساساني است.

اين موزه در برگيرنده آثار مختلفي از هزاره ششم پيش از ميلاد تا دوران مختلف اسلامي است كه در دو طبقه به نمايش در آمده است. آثار و اشياء به نمايش در آمده در موزه آيينه تمام نمايي ازفرهنگ، هنر،‌آداب و روسوم،‌باورها و اعتقادات گذشتگان و نياكان ماست و آن را تنها پل ارتباطي بين گذشته،‌حال و آينده مي توان به شمار آورد.

موزه را نبايستي مكاني دانست كه در آنجا صرفا" آثار تاريخي و باستاني به نمايش در مي آيد، بلكه تمامي نمايشكاه هاي هنري، علمي، جانوري، پزشكي، نگارخانه ها، كتابخانه ها و آرشيوها و بيشتر بناهاي تاريخي به نوعي موزه هستند. هر شيئي و اثر به نمايش گذاشته شده در موزه يا نمايشگاه زبان حالي دارد و با بيننده اش ارتباط برقرار مي كند با تعمق و تفكر مي توان زبان حال اين آثار را دريافت و از ديدگاه هاي مختلف آن را بررسي نمود.

يكي از مهمترين وظايف يك موزه برقرار كردن ارتباط فرهنگي بازديد كننده با شيئي به نمايش در آمده است. در حقيقت بايد كوشيد تا همان ارتباط وحسي را كه بين خالق يك اثر و خود وجود داشته به نوعي ديگر به بازديدكنندگان منتقل نمود كه اين امري دور از دسترس نيست.

امار نشان مي دهد كه در قرن نوزدهم فقط عده خاصي از موزه ها بازديد كرده اند. كنفرانس عمومي يونسكو در نهمين جلسه خود در دهلي ( 1956 م ) تاكيد نموده استكه بازديد ازموزه ها به ويژه براي طبقه كارگران آسان تر شود و به راه هايي كه به منظور پربار شدن و غني شدن موزه ها پيشنهاد مي شود، توجه گردد.

انواع موزه ها
موزه ها را به شكلهاي گوناگون طبقه بندي كرده اند، موزه هاي تاريخ و باستان شناسي، موزه هاي فضاي باز، موزه هاي مردم شناسي، كاخ موزه ها، موزه هاي علوم و تاريخي طبيعي، موزه هاي منطقه اي ( محلي )، موزه هاي سيار ( گردشي ) ، پارك موزه ها، موزه هاي سلاح ( نظامي )، موزه هاي انديشمندان ( خانه هنرمندان )

موزه تاريخي و باستان شناسي: ديد تاريخي دارند و بيانگر سلسله و دوره هاي تاريخي هستند . بيشتر اين آثار بر اثر كاوش هاي باستان شناسي به دست آمده اند و بيانگر فرهنگ و تمدون گذشته و تلفيق كننده علم، هنر و دانش يك ملت يا يك قوم هستند. چنين موزه هايي مادر نيز ناميده مي شوند. موزه ملي ايران ( ايران باستان )، موزه ملي ورساي در فرانسه و موزه تاريخ در واشينگتن از اين نوع هستند.

موزه فضاي باز:با ايجاد اين نوع موزه ها مي توان به معرفي يافته ها و داده هاي مهم باستان شناسي كمك بزرگي نمود. زمان يكه يك كاوش علمي باستان شناسي منجر به نتايج مطلوب و كشف آثار ارزشمند غير منقول مي شود و قابل انتقال به موزه ها نيست، با فراهم آوردن شرايط و امكانات لازم، مكان مورد نظر را جهت باز ديد عموم مهيا مي نمايند. اين امر در اصطلاح به موزه فضاي باز مشهور است. از جمله اين موزه ها مي توان به تخت جمشيد در شيراز و محوطه تاريخي هگمتانه در همدان اشاره نمود.

اين موزه ها در ديگر كشور ها مانند چين، يونان و برخي از كشور هاي اورپايي نيز معمول است. در استان خراسان محوطه تاريخ " بنديان " در گز كه داراي گچ بري هاي بسيار زيبايي از دوره ساسانيان است و همچنين محوطه تاريخي " شا ياخ " نيشابور مي توانند مكان مناسبي براي اين امر باشند.

موزه هاي مردم شناسي: فرهنگ، آداب و رسوم،‌ اعتقادات، پوشاك و سنن اجتماعي حاكم بر جامعه را نشان مي دهند. موزه مردم شناسي تهران و حمام گنجعلي خان كرمان از اين نوع هستند.

كاخ موزه ها: بنا يا اثر تاريخي هستند كه از گذشتگان به دست ما رسيده و بيانگر و ضعيت و نحوه زندگي صاحبان آن است. ممكن است در اين بنا اشياي تاريخي و نيز آثار هنري از جمله نقاشي روي ديوار،‌گچ كاري و .... وجود داشته باشد. كاخ موزه ها معمولا" در مراكز حكومتي به وجود مي آيند. هدف از تاسيس اين موزه ها به نمايش گذاشتن اثر و بناي تاريخي و نيز عبرت آموزي است. مجموعه كاخ هاي سعد آباد تهران و باغ ملك آباد مشهد از اين نوع موزه ها هستند.

موزه هاي هنري : انواع هنرهاي تجسمي و تزييني كه از زيبايي شناسي بالايي برخوردارند، را به نمايش در مي آورند و معمولا" بازديد كنندگان زيادي نيز دارند. موزه هنرهاي زيبا در تهران و موزه هنرهاي تزييني در اصفهان از اين نوع هستند.

موزه علوم و تارخ طبيعي: تجربه هاي علمي بر اساس شواهد و وسايل كاري و تاريخي طبيعي كه در بر گيرنده گونه هاي مختلف گياهي به ويژه جانوان است را به نمايش مي گذارند. موزه تاريخي طبيعي اصفهان و موزه علوم و تاريخ طبيعي مشهد از اين نوع هستند.

موزه هاي محلي يا منطقه اي: بيانگر و نمودار فرهنگ يك منطقه و يا يك محله خاص هستند و صرفا" آثار و اشياي تاريخي همان منطقه را به نمايش مي گذارند. موزه شوش، تخت جمشيد و موزه توس در خراسان ازاين نوع هستند.

موزه هاي سيار : براي پيشبرد سريع اهداف فرهنگي و به دليل عدم امكانات موجود در مناطق و شهرهاي محروم شكل مي گيرند. اين موزه هاي فرهنگ هاي گوناگون را در مكان هاي مختلف در معرض ديد عموم مي گذارند. اگر به اين نوع موزه ها توجه كافي شود، بسيار تاثير گذار خواهند بود.

پارك موزه ها : به دليل داشتن ابغاد گوناگون علمي و فرهنگي و جاذبه هاي تفريحي و آموزشي و نيز تفريحي از اهميت زياد برخورد دارند، چرا كه مسايل زيستي و طبيعي را از نزديك براي مردم به نمايش مي گذارند. ويژگي مهم اين موزه ها اين است كه عموم مردم مي توانند از ديدن آنها بهرمند شوند. در ايران ايجاد پارك موزه سابقه ندارد ولي در كشورهايي مانند چين و كره شمالي مرسوم است.

مكان هاي فرهنگي، ملي و تاريخي چون آرامگاه فردوسي در مشهد، آرامگاه عطار و خيام در نيشابور مي توانند مكان مناسبي به اين منظور باشند.

موزه هاي نظامي : روند تاريخي انواع سلاح هاي نظامي و جنگي را در معرض ديد همگان قرار مي دهند. اين نوع اشيا شامل لباس هاي نظامي رزمي، اسلحه و ديگر وسايل رزمي نيز هستند.

موزه هاي انديشمندان ( خانه هنرمندان ) براي ارج نهادن به هنرمندان، نويسندگان، مخترعان و مفاخر جامعه، معمولا" پس از در گذشتشان در خانه شخصيشان پديد مي آيد و در بر گيرنده وسايل شخصي، وسايل كار و آثار ايشان است. اين موزه ها بيشتر د ركشورهاي اروپايي مرسوم است.

خانه شكسپير نويسنده مشهور انگليسي و اديسون مخترع برق در امريكا از اين نوع است. در ايران هم خانه بزرگ مرد موسيقي " استاد ابوالحسن صبا " تبديل به موزه شده و در برگيرنده تابلوهاي نقاشي، تاليفات و اموال شخصي وي است.

خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
آدرس : میدان امام خمینی


مجموعه کاخ گلستان، یادگاری به جای مانده از ارگ تاریخی تهران محل اقامت شاهان سلسله قاجار و از زیباترین و کهنترین بناهای پایتخت دویست ساله ایران می باشد. این بنا روزگاری همانن نگینی در میان این ارگ می درخشید .

سابقه تاریخی ارگ سلطنتی که محدوده مکانی تاریخی آن را در شمال خیابان و میدان امام خمینی (سپه) در سمت غرب خیابان خیام ،در شرق خیابان ناصر خسرو و در جنوب خیابان پانزده خرداد و میدان ارگ تشکیل می دهد، به روزگار صفویه باز می گردد .

شاه طهماسب اول صفوی (930-984) نخستین پادشاهی بود که در سفرهای خود به قصد زیارت مقبره حضرت عبدالعظیم دستور داد بارویی به طول یک فرسخ به دور قصبه تهران احداث شود. پس از او شاه عباس صفوی در قسمت شمالی حصار طهماسبی چهار باغ و چنارستانی احداث نمود که بعدها دیوار بلندی گرد آن بنا کرده و عمارات مقر سلطنتی را در داخل آن ساخته، ارگ نامیدند .

در اواخر عهد صفوی تهران گاهی مقر موقت در بار شاهان صفوی قرار می گرفت و حتی شاه سلیمان (1077-1105) کاخی در این شهر برای خود بنا نهاد. ولی امروز اثری از بناهای دوره صفوی باقی نمانده است .

کهنترین بناهای موجود در مجموعه گلستان، ایوان تخت مرمر و خلوت کریمخانی متعلق به دوران کریمخان زند است. وی در نبرد های خود بر ضد محمد حسن خان قاجار در سال 1172 تهران را مرکز اردوکشی خود قرار داد و پس از پیروزی در این جنگ در دیوانخانه قدیم تهران که در زمان ساه سلیمان ساخته شده بود بار عام داد و با عنوان وکیل الرعایا حکومت ایران را در دست گرفت .

به فرمان او در تابستان همان سال حصار ارگ مجددا احیاء شد و یک دست حرمخانه و خلوتخانه و عمارت دارالحکومه در داخل آن بنا گردید و در تابستان سال بعد (1173) که اردوی خود را به چمن سلطانیه (زنجان) منتقل نمود. دستور داد یک دست عمارت خاصه و دیوانخانه بزرگ به سبک ساسانی و باغی در جنب آن بنا نمایند .

پس از مرگ کریمخان زند در 1193 آقا محمد خان قاجار در 1200 تهران را به پایتختی برگزید، ولی به دلیل لشکر کشیهای دائمی کمتر در مقر حکومت خود به سر می برد، و برای عمارت و آبادانی چندان فرصت نداشت . تا آنکه فتحعلی شاه در سال 1211 بر تخت ساطنت ایران حلوس کرد، از آن زمان به بعد با گسترش دستگاه اداری و تشریفات سلطنتی بناهای متعددی در داخل ارگ تهران عمدتا در زمان فتحعلی شاه و ناصرالدین شاه قاجار احداث شد .

در دوران رضا شاه پهلوی، بخشهای بزرگی از ارگ تهران، از جمله حصار دور آن، سردر باب عالی، ساختمان دفتر استیفا، نگارخانه، تکیه دولت، نارنجستان، باغ گلشن و ساختمانهای اندرونی تخریب شد. محل سکونت شاه به سعدآباد وسپس در دوران محمد رضا شاه پهلوی به نیاوران منتقل و مجموعه گلستان به محل پذیرایی از میهمانان خارجی تبدیل گردید.پس از انقلاب مجموعه گلستان همچون اغلب عمارات سلطنتی ریگر بصورت موزه در آمد تا همگان بتوانند از آن دیدن کرده و از تماشای زیباییهای حاصل فکر و دست هنرمندان و صنعتگران ایرانی بهره برند .

بخشهای مختلف این مجموعه در حال حاضر عبارت است از:

ایوان تخت مرمر، خلوت کریمخانی، اتاق موزه (تالار سلام) و حوضخانه آن، تالار آینه ، تالار عاج یا سفره خانه تالار برلیان یا سفره خانه، تالاربرلیان یا تشریفات، ساختمان کتابخانه، عمارت شمس العماره، عمارت بادگیر و حوضخانه وسیع آن، تالار الماس، کاخ ابیض، چادر خانه



اشخاص و گروه های مشمول بازديد رايگان

1- گروه های سنی كمتر از 7 سال و بيشتر از 70 سال با ارائه كارت شناسايی معتبر.

2- بازنشستگان با ارائه يا حكم بازنشستگی.

3- پژوهشگران و محققان با ارائه تاييديه از مراكز تحقيقاتی و علمی مربوط.

4- مدعوين و ميهمانان رسمی دولت با ارائه دعوت نامه مربوط.

5- اشخاصی كه به منظور انجام فرايض و آيين های دینی در ساعت مقرر وارد مساجد و اماكن متبركه می شوند.

6- عموم مردم در روز 28 ارديبهشت ( روز جهانی موزه ).

7- كودكان و نوجوانان و والدين همراه ايشان در روز 16 مهر ( روز جهانی كودك ).

8- گروه های دانش آموزان و دانشجويی به همراه معلمان، استادان و سرپرستان آنان با ارائه معرفی نامه هماهنگی قبلی

9- دانش آموزان و دانشجويان در ايام دهه فجر با ارائه كارت شناسایی يا معرفی نامه.

10- اعضاي ايكوم ( سازمان جهانی موزه ها ) با رائه كارت شناسایی.

11- ااعضای كاج ( كانون ايرانگردان و جهانگردان جوان ) با ارائه كارت شناسایی.

12- اعضای انجمن دوستداران يادگارهای فرهنگی با ارائه كارت شناسایی.

13- دارندگان كارت ويژه بازديد، صادره از دفتر رياست سازمان ميراث فرهنگی كشور.

14- كاركنان سازمان ميراث فرهنگی كشور و خانواده های آنان با ارائه كارت شناسایی.

اشخاص و گروه های مشمول بازديده نيم بها

بازديد دانش آموزان، دانشجويان، معلمان و استادان دانشگاه ها به صورت انفرادی با ارائه كارت شناسایی به ميزان مبلغ مقرر خواهد بود.

اشخاص و گروه های مشمول بازديد با بهاي ثابت

افراد تحت پوشش كميته امداد خميني (ره ) و سازمان بهزیستی، آزدگان، جانبازان و خانواده های مظم شهدا، كاركنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان های وابسته و خانواده های آنها 0 به استثناي سازمان ميراث فرهنگی كشور ) ملزم به پرداخت وروديه به ميزان 1000 ريال خواهند بود.

نحوه دسترسی :

مجموعه تاریخی كاخ گلستان در ميدان 15 خرداد 0 ارگ ) تهران واقع گرديده است.

اين مجموعه با استفاده از وسايل نقليه عمومی قابل دسترسی می باشد. براي ديدن جزييات دقيق تر به نقشه راهنما مراجعه فرمائيد.

پلان نقشه كاخ گلستان

تلفنهای اصلی :

تلفن : 8-33113335

دورنگار: 33111811

صندوق پستی : 4595-11365

امكان ويژه :

فروشگاه محصولات فرهنگی در طبقه همكف كاخ ابيض قرار دارد.

چايخانه سنتیدر زير زمين تالار الماس واقع شده است.

باجه اطلاعات در قسمت ورودی كاخ می باشد.

راهنمای بازيدكنندگان در قسمت ورودی هر مجموعه راهنمايان آماده پاسخگویی و راهنمایی در خصوص مجموعه می باشد.

عکاسی و فيلمبرداري در بعضی از قسمتها بدون استفاده از فلاش و سه پايه مجاز است.

استعمال دخانيات در سراسر مجموعه ممنوع می باشد.


فایل‌(های) پیوست شده تصویر (ها)
               
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۲-۷-۱۳۹۱ ۰۹:۱۶ صبح، توسط هنر مند.)
۲۲-۷-۱۳۹۱, ۰۹:۱۲ صبح
یافتن سپاس نقل قول
کاربر خانوم گل

*
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
135
تاریخ عضویت:
شهريور ۱۳۹۱
مدال ها

اعتبار: 19


محل سکونت :
ارسال: #2
RE: موزه گردی
:ميدان شهيد باهنر ( نياوران)



کاخ نياوران

در گوشة شمال شرقي باغ نياوران، بناي کاخ نياوران با مساحتي در حدود 9000 مترمربع در دو طبقه و يک نيم طبقه احداث شده است.
عمليات احداث اين بنا در سال 1337 ﻫ . ش، با طرحي ايراني آغاز گرديد و با وقفه اي که در ساخت آن پيش آمد در سال 1346 به اتمام رسيد و در سال 1347 مورد بهره برداري قرار گرفت.
ساختمان اين بنا ابتدا به عنوان محلي براي پذيرايي ميهمانان خارجي در نظر گرفته شده بود اما در هنگام ساخت به محل سکونت محمدرضا پهلوي و خانواده اش اختصاص يافت. طرح اين بنا از محسن فروغي است که توسط شرکت فرمانفرمائيان به مرحله اجرا درآمده است.
طرح چهار ضلعي کاخ و فضاسازي معماري داخلي آن الهام گرفته از معماري ايراني با بهره گيري از فناوري مدرن است. تزئينات آن نيز تلفيقي از هنر پيش از اسلام و پس از اسلام است که گچبري توسط استاد عبداللهي، آينه کاري توسط استاد علي اصغر و کاشي کاري نماي خارجي توسط استاد ابراهيم کاظم پور و ايليا انجام شده است. کف بنا از جنس سنگ سياه و سقف آن از جنس آلومينيوم است که از وسط باز مي شود. دکوراسيون و مبلمان داخلي کاخ توسط يک گروه فرانسوي طراحي و اجرا شده است.
طبقه همکف اين بنا شامل سرسراي بزرگي است که کليه اتاق ها در اطراف آن شکل
گرفته اند که از آن جمله مي توان به سينماي اختصاصي، اتاق غذاخوري، سالن پذيرايي، اتاق انتظار و راهروهاي فرعي و همچنين تالار آبي اشاره کرد.
در نيم طبقة اين بنا اتاق کار، اتاق کنفرانس و دفتر منشي فرح ديبا ، اتاق خواب ليلا و اتاق نديمه او قرار دارد.
اتاقي نيز در مسير راه پله ها قرار دارد که لباس هاي رسمي و نظامي و مدالها و نشان هاي محمدرضا پهلوي در آن نگهداري مي شوند.
در طبقه سوم اتاق خواب واستراحتگاه نيمروزي پهلوي دوم و همچنين اتاق هاي فرزندان وی و نديمه هايشان قرار دارد.
اين فضاها با نقاشي ها و فرش هايي گرانبها و هداياي متعددي از کشورهاي مختلف پوشيده شده اند.


موزه جهان نما

در سال 1355 شمسي، فضايي در ضلع غربي کاخ صاحبقرانيه جهت نگهداري آثار و اشياء هنري اهدايي به فرح ديبا و يا خريداري شده توسط وي با چهار سالن در طبقه همکف و يک سالن در زيرزمين در نظر گرفته شد. بر سقف تالار مياني اين موزه، نقاشي روي چوب با نقوش گل و مرغ شيراز به چشم مي خورد. اين موزه در بهمن ماه سال 1376 گشايش يافت.
آثار موجود در اين موزه در دو بخش هنر پيش از تاريخ و آثار هنرهاي تجسمي معاصر ايران و جهان به نمايش درآمده اند. از جمله مي توان به آثار بجامانده از تمدن هاي باستاني پيش کلمبيايي، مفرغ هاي لرستان، سفالينه هاي املش، هنرهاي سرخپوستان آمريکاي شمالي مربوط به هزاره هاي اول و دوم پيش از ميلاد و آثاري از هنرمندان معاصر ايراني همچون سهراب سپهري، ناصر اويسي، فرامرز پيلارام، جعفر روحبخش، پرويز کلانتري، بهمن محصص، سيراک ملکونيان، ژازه طباطبايي، مش اسماعيل، پرويز تناولي و هنرمندان غير ايراني چون ژرژ براک، پل گوگن، پل کله، پابلو پيکاسو، کاميل پيسارو ، پير آگوست رنوار ، ديگو جاکومتي، فرنان لژه و مارک شاگال اشاره کرد.






موضوع : تاريخي ، هنري
وضعيت : فعال
وابستگي : سازمان ميراث فرهنگي كشور
سال تاسيس : بازگشايي براي عموم مردم ۱۳۷۷
ساعت بازديد : ۱۷-۹
روزهاي تعطيل : ايام سوگواري رسمي
بهاي بليط داخلي : 2500 ريال
بهاي بليط خارجي : 30000 ريال
نشاني : تهران ، ميدان شهيد باهنر ( نياوران)
تلفن : 021-2282012



کاخ صاحبقرانيه

ناصرالدين در سال 1267 ﻫ .ق دستور داد ساخت قصر نياوران را در دو طبقه شامل شاه نشين، کرسي خانه، حمام و 50-40 دستگاه خانه هر کدام شامل 4 اتاق و يک ايوان براي زنانش بسازند. او در سي و يکمين سال حکومتش خود را صاحب قران ناميد و اين کاخ را «کاخ صاحبق&» نام نهاد.
پس از او، مظفرالدين شاه تغييراتي در ساختمان ايجاد و قسمتي از حرمسرا را خراب کرد. فرمان مشروطيت نيز در حياط کاخ صاحبقرانيه، توسط او امضا گرديد.
در دوران پهلوي اول اين کاخ براي برگزاري مراسم ازدواج محمدرضا پهلوي و فوزيه بازسازي مي شود، اما به علت سرماي شديد آن سال مراسم در مکان ديگري برگزار مي گردد.
در زمان پهلوي دوم، فرح ديبا تغييراتي اساسي در قسمتهاي داخلي بنا و دکوراسيون آن ايجاد کرد و طبقه اول يعني حوضخانه براي پذيرايي ميهمانان و طبقه دوم به عنوان دفتر کار محمد رضا پهلوی مورد استفاده قرار گرفت.
از ديگر اتاقهاي اين کاخ مي توان به کرسي خانه، چايخانه، ظرفخانه، اتاقهاي بازي، بار و پذيرايي در طبقه اول و اتاقهاي مذاکرات انتظار سفرا، منشي، هدايا، دندانپزشکي و استراحت محمدرضا پهلوي نام برد.
همة درها و پنجره هاي چوبي اين بنا به شکل اُرُسي بوده و با شيشه هاي رنگي تزئين شده است.
اين کاخ در سال 1374 مرمت شد و در ارديبهشت سال 1377 به عنوان موزه بازگشايي گرديد.




موضوع : معماري، تاريخي ، هنري
وضعيت : فعال
وابستگي : سازمان ميراث فرهنگي كشور
سال تاسيس : بازگشايي براي عموم مردم ۱۳۷۷- بنا قاجاري
ساعت بازديد : ۱۷-۹
روزهاي تعطيل : شنبه ها و ايام سوگواري رسمي
بهاي بليط داخلي : 3000 ريال
بهاي بليط خارجي : 30000 ريال
نشاني : تهران، ميدان شهيد باهنر ( نياوران )
تلفن : 021-2287045



کوشک احمدشاهي

اين عمارت، اواخر دورة قاجار جهت خوابگاه ييلاقي احمدشاه در ميان باغ نياوران با مساحتي بالغ بر 800 متر در دو طبقه با سقف شيرواني بنا گرديد. از ويژگي هاي عمدة اين بنا تزئينات و نماي آجري به کار رفته در سرتاسر نماي بيروني آن است. آجرها از نوع منقوش قالبي با طرح هاي متنوع به رنگ نخودي است.
ورودي بنا در ضلع جنوبي قرار دارد که به وسيله چندين پله از کنار حوض بيضي شکل پوشيده از کاشي، به کوشک منتهي مي شود.
عمارت احمدشاهي در دورة پهلوي دوم مرمت و الحاقات جديدي در آن صورت گرفت و مبلمان داخلي آن به طور کامل عوض شد تا به عنوان محل کار و سکونت رضا پهلوي مورد استفاده قرار گيرد.
طبقه همکف اين عمارت شامل يک هال با حوضي از جنس مرمر در وسط مي باشد و 6 اتاق و 2 راهرو در اطراف آن قرار دارند. اشياء تزئيني از جنس نقره، برنز، عاج، چوب، هدايايي از کشورهاي مختلف مثل هند، تابلوهاي نقاشي و گوبلن و نشانها و مدالها در اين فضا به نمايش در آمده است همچنين ويتريني شامل اشياء و سنگهاي معدني تزئيني، سنگي از کره ماه و چندين فسيل گياهي و حيواني در معرض ديد قرار دارند.
طبقه دوم عمارت از يک سالن مرکزي و ايوان سرتاسري چهارطرفه تشکيل شده است. در چهار طرف سالن مرکزي که به عنوان اتاق موسيقي استفاده مي شد، قفسه چوبي ويترين دار نصب شده است. دور تا دور ايوان را 6 ستون با مقطع مربع قطور با نماي آجري بدنه و 26 ستون مدور با نماي گچي فرا گرفته است. نقش شير و خورشيد گچبري شده بر پيشاني ديوارة ضلع شمالي ايوان به چشم مي خورد.
پس از انقلاب، در جريان حفاظت و مرمت اين بنا، بخش پايين ديواره هاي آن نيز تعمير شد. و در ارديبهشت سال 1379 همزمان با هفته ميراث فرهنگي اين عمارت گشايش يافت.


موضوع : معماري
وضعيت : فعال
وابستگي : سازمان ميراث فرهنگي كشور
سال تاسيس : قاجاري
ساعت بازديد : ۱۷-۹
روزهاي تعطيل : ايام سوگواري رسمي
بهاي بليط داخلي : 2000 ريال
بهاي بليط خارجي : 20000 ريال
نشاني : تهران، ميدان شهيد باهنر ( نياوارن )
تلفن : 021-2287032-15


فایل‌(های) پیوست شده تصویر (ها)
               
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۲-۷-۱۳۹۱ ۰۹:۲۶ صبح، توسط هنر مند.)
۲۲-۷-۱۳۹۱, ۰۹:۲۰ صبح
یافتن سپاس نقل قول
کاربر خانوم گل

*
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
135
تاریخ عضویت:
شهريور ۱۳۹۱
مدال ها

اعتبار: 19


محل سکونت :
ارسال: #3
RE: موزه گردی
موزه آبكار


آدرس : ميدان تجريش خيابان سعد آباد



بناي موزه مينياتور آبكار يكي از ساختمانهاي نه چندان قديمي مجموعه كاخ سعد آباد است. اين بنا پيش از انقلاب كاخ ليلا پهلوي معروف بود. در سال 1373 اين بنا به موزه مينياتور آبكار تبديل شد. براي شكل گرفتن موزه، زير نظر معماران سازمان ميراث فرهنگي كشور ، مختصر تغييري در فضاي داخلي آن صورت گرفت و اتاقها به تالارهاي موزه تبديل شد .

بناي موزه مينياتور آبكار، در اين مجموعه، در جايي قرار گرفته كه چند موزه آنرا همچون نگيني در بر گرفته است، در ضلع شمالي موزه نظامي در ضلع جنوبي موزه بهزاد ، در ضلع شرقي فضاي سبز و در غرب و جنوب غربي آن كاخ موزه ملت قرار دارد . محوطه بنا در ميدان گاه با فضاي بيشتري ديده مي شود حوض دايره اي شكل با فواره هاي زيبا به سبك دوره قاجار و چند باغچه آن را تزيين كرده است. بر روي ديوار آجري قسمت شرقي موزه بر روي دو صفحه فلزي به رنگ زرد دو يادمان ديده مي شود ، يكي تابلوي موزه مينياتور آبكار كه با خطوط اسليمي ظريفي تزئين شده و ديگري لوح يادبود افتتاح موزه.

درب ورودي ، درب چوبي است كه با اللهام از درب هاي دوره قاجار با نقش گره ساخته شده است . با گذشتن از دو پله كوتاه ، پا به درون موزه مي گذاريم و وارد تراس كوچكي مي شوين كه ورودي ساختمان محسوب مي شود . در سمت راست ورودي ، كه رد ضلع شرقي بنا قرار گرفته است ، تالار شماره يك به چشم مي خورد ، بعد از آن ، با گذشتن سه پله ، به راه روي كوچكي ميرسيم كنار پله ها باغچه كوچك مصنوعي ساخته شده ، در انتهاي سمت راست راهرو تالار شماره دو و در انتهاي سمت چپ آن تالار شماره سه و بين دو تالار ، در انتهاي راهرو در ضلع غربي بناي انبار كوچك موزه ديده مي شود.

براي تبد يل اين بنا به موزه هيچگونه تغييري در ساختار فيزيكي ساختمان داده نشده است.

تالار شماره يك

در اين تالار، تقريبا آخرين دستاوردهاي استاد به نمايش گذاشته شده است. اين مجموعه در برگيرنده آثار مينياتور

تذهيب و نقش گره ميباشد. اين آثار در كنار هم تنوع ويژه اي به تالار بخشيده است. تابلوهاي مينياتور تك چهره زنان كه به شيوه قلم گيري و اغلب تك رنگ، ملايم و چشم نواز به شيوه پرداز خلق شده، بخشي از اين مجموعه است. تك چهره هاي تغزلي زنان در اين تابلوها به رنگهاي غالبا سفيد، سبز، زرد،قهوه اي و ارغواني با زمينه سياه تصوير شده است. در ميان تابلوها، تابلوي تك چهره دختر قاليباف به چشم مي خورد كه مجموعه اي از عناصر هنر نقاشي سنتي ايراني همچون مينياتور، تذهيب، نقش قالي و تشعير را در برگرفته است. چهره دختر جوان قاليباف به شيوه قلم گيري و پرداز خلق شده، نقش قالي نيمه بافته با چله هائي كه به چشم مي خورد نمايانگر هنر والاي تذهيب و نقش قالي است. ريزش تدريجي رنگها از بالا به پائين در نخهاي آويزان از دار قالي از ويژگيهاي اين تابلو است.

با گذراز اين مجموعه تابلوهاي مينياتور را در پيش داريم. مينياتور هائي كه هنر تذهيب آنها را تكميل كرده است. نقش تذهيب در اين آثار چنان با وقار و بديع خلق شده كه نگاه بيننده به ناچار در خطوط قدرتمند آن بر روي اين آثار گره مي خورد و براي لحظاتي ثابت مي ماند.تذهيب اين آثار اغلب شرفه دار، دايره اي شكل، با دواير متعدد و متداخل و بيضي شكل است. زمينه اين آثار اغلب با رنگهاي لاجوردي و فيروزه اي روشن رنگ آميزي شده است. در ميان آثار تذهيب آبكار تذهيب دايره شكلي وجود دارد كه يك تابلوي مينياتور دو صورتي را تزئين كرده است. اين مينياتور كه به شيوه اصفهان تصوير شده خود داراي ارزش والائي است. هنرمند نتوانسته كار هر دو صورت را به پايان برساند. بدين ترتيب يك چهره كامل و چهره ديگر نيمه كاره مانده است. همين مسئله، به تابلو مفهومي راز آميز بخشيده است. هر دو چهره از پرداز بسيار قوي برخوردار است و از قويترين كارهاي آبكار به شمار مي آيد.

تابلوهاي مينياتوري به شيوه قاجاريه بخش ديگر از آثار استاد در اين تالار است. مجلس بزم و مجالس خانوادگي موضوعها ي اصلي اين مجموعه را تشكيل مي دهد. هنرمند خوشد ل ما كه در همه جا از خط و رنگ زنده و پر جاذبه به عنوان نگرش فلسفي خود به انسان به كار مي گيرد، در اين مجالس نيز چنين كرده است. در اين آثار شيوه زندگي مردم و نيز ملزومات زندگي آنان همچون زير اندازها پوشاك زنان و مردان و ... دوره قاجاري، از اواسط حكومت ناصرالدين شاه به بعد را به خوبي تصوير كرده است.



آخرين بخش از آثار تالار شماره يك را، آثار نقش گره تشكيل مي دهد. آثاري كه يك دوره از زندگي پر تلاش، ولي با بركت هنرمند را از آن خود كرد. در داخل برخي از اين نقوش خطوط اسليمي و گلهاي ختائي با زيبائي ويژه اي در هزار توي نقوش هندسي گره، چون جوهر شعري ناب، جاي باز كرده است.

وقتي از تالار شماره يك بيرون مي آئيم در مسير راهروي كوچكي قرار مي گيريم. چند تابلوي قشنگ از نقش گره و مينياتور، ديوار اين راهروي كوچك را آذين كرده است. تابلوهاي اين مسير نيز خود، شعري مصور است و تابلوهاي مينياتور نيز كه به رنگهاي سبز، آبي و ارغواني در زمينه به ديوار نشسته اند غزلي ديگر را فرياد مي زنند.

تالار شماره دو

در اين تالار سه دسته از آثار هنري كلارا آبكار به نمايش گذاشته شده است:

1- مجموعه اي از نقاشيهاي آبرنگ، مستند سازي اشياء موزه مردم شناسي و هنرهاي تزئيني.

هنرمند با استفاده از نمونه هاي پارچه هاي ترمه پشمي با نقوش بته جقه، محرمات، با گل ريز ، گلهاي افشان، هندسي تزئيني و اسليمي توانسته نقوش اين مجموعه بيشتر ايلياتي را به تصوير بكشد. بخش ديگر از مجموعه مستند سازي را زيور آلات ( گوشواره، گردنبند، انگشتري، پيشاني بند، پابند يا خلخال، گل سر و مهر انگشتري) تشكيل مي دهد. نقوش اين مجموعه بيشتر اسطوره اي و رمزي است. اين تصاوير به شيوه كنده كاري تزئين شده با سنگهاي قيمتي و مينا كاري شكل گرفتند. رنگهاي به كار گرفته در اين مجموعه به گونه ايست كه ماهيت شيئي و رنگ اصلي آن به خوبي نشان داده مي شود.

2- در ويترين بزرگ اين تالار نقاشيهاي زير لاكي، روغني، به نمايش گذاشته شده است.

اشياء اين ويترين را جلدهاي آلبوم، جعبه هاي چوبي،نقاشي روي چيني و سراميك تشكيل مي دهد. مينياتور و تذهيب روي جلد آلبوم ها در اين مجموعه، نشانه قدرت خلاقه هنرمند نگارگر است. هشت جلد آلبوم در اين مجموعه، به صورت يك لتي و دولتي موجود است. سطح بيروني و دروني نماي جلد آلبومها با نقاشي تزئين شده. مجالس مينياتوري از حالات ليلي و مجنون و ديدار خسرو و شيرين، قصه هاي مهم از ادب داستاني كشورمان جلوه ويژه اي به اين آلبومها داده است. تصاوير مينياتوري اين جلدها را نقوش تذهيب نيرومندي در برگرفته. چهره هاي پرداز شده و نيز تركيب بندي رنگها در اين آثار، نشانه درك بالاي هنرمندانه و روانشناسانه از رنگ و كاربرد آن در نگارگري سنتي ايران است.

تعدادي از جلد آلبومها فقط با تذهيب منقوض شده است. تزئين اين نگاره ها طرحهاي اسليمي و گلهاي ختائي است. به طور سنتي اين نقوش همواره در آثار مذهب كاران ايران به چشم خورده است.

در اين اثر، كلارا آبكار، براي نخستين بار، نقش بته جقه را بين خطوط اسليمي به كار گرفتند. اين انديشه جدا از كار كرد رنگهاي روشن و زنده استاد در تذهيب كلاراآبكار را در بين آثار هنرمنان سنتي در جايگاه ويژه اي قرار داده است.

جعبه هاي كوچك چوبي منقوش كه به روش زير لاكي نقاشي شده ، جزئي از اين مجموعه است. در متن سطح بيروني يكي از اين جعبه ها مجلس بزم به تصوير كشيده شده و حاشيه اطراف آن منقوش به نقوش تذهيبي با رنگهاي هماهنگ است. در چهار سطح بيروني جعبه نقش تذهيب ديده مي شود. جعبه ديگري نيز در اين مجموعه ديده مي شود كه سطح بيروني و چهار طرف آن مجالس مينياتوري از كتاب خمسه نظامي به تصوير در آمده. اطراف تابلوهاي مينياتور را تذهيب در بر گرفته است.

3- آثار مينياتور كلارا آبكار، در فاصله هاي مناسب، بر روي ديوار اين تالار به نمايش در آمده است. در ميان اين آثار اولين اثر رنگي نقاشي وجود دارد.( در مدرسه صنايع مستظرفه قديمه اجازه رنگ وقتي به هنرجو داده ميشد كه طراحي را بطور كامل فرا ميگرفت . اين اثر بازمانده از آن دوران است.) اين اثر در سال به تقليد از روي كار رضا عباسي تصوير شده است. بر روي همين ديوار تابلوي مينياتور ( سيزده بدر ) قرار گرفته . نقاش سعي بر آن داشته تا آئين آخرين روز از مراسم نوروزي ايرانيان را ترسيم كند.

تالار شماره سه

اين تالار در برگيرنده بهترين نمونه هاي آثار كلارا آبكار است. چند نمونه از مينياتور روي عاج و چند كپي از كار مينياتوريست هاي بنام ايران و يك نمونه از تذهيب كه حاصل تجربه و خلاقيت فردي خانم آبكار است اين مجموعه را تشكيل ميدهد. مضامين اين مينياتورها برگرفته از ادبيات كلاسيك و عرفاني ايراني همچون ليلي و مجنون ، خسرو و شيرين،شيخ صنعان و دختر ترسا، يوسف و زليخا و ... است. نمونه هاي كپي كلارا آبكار از آثار هنرمندان صاحب نام گذشته ، مينياتور داستان پيرزن وسلطان سنجر كپي از كار سلطان محمد و مينياتور انوشيروان و بزرگمهر همچنين كپي از كار اقا ميرك مينياتورست زمان صفوي، شكار بهرام ، نام كلارا آبكار را در كنار اساتيد صاحب نام مينياتور ايران تثبيت كرده است.

مجالس مينياتور روي عاج را، مجالس خسرو و شيرين ، يوسف و زايخا و نيز مجلس سنتي رفتن عروس به خانه داماد تشكيل مي دهد. مينياتور مجلس بزم با رنگهاي ملايم و شاد با تذهيب دايره شكل در اين مجموعه ديده مي شود. تذهيب زيباي اين مينياتور نيز خود حكايت از ذوق و سليقه هنرمند در ابداعات هنري دارد. تذهيب با زمينه سفيد تركيب خوش آيند رنگ و طرح بته جقه خاكستري بطور مشخص در فواصل گردشهاي خطوط اسليمي بر زمينه سفيد است. چنين نقش و رنگي در تذهيب ايراني تا آن زمان استفاده نشده بود.

نمونه هائي از نقوش قالي و مجالس مينياتوري الهام گرفته از اشعار شاعراني نظير خيام و... از آثار ديگر در اين تالار است.

بوسيله دستگاه پروژكشن در اين تالار آثار موجود در گنجينه موزه كه به معرض ديد گذاشته نشده بوسيله اسلايد به نمايش گذاشته مي شود.


فایل‌(های) پیوست شده تصویر (ها)
           
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۲-۷-۱۳۹۱ ۰۹:۳۲ صبح، توسط هنر مند.)
۲۲-۷-۱۳۹۱, ۰۹:۲۸ صبح
یافتن سپاس نقل قول
کاربر خانوم گل

*
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
135
تاریخ عضویت:
شهريور ۱۳۹۱
مدال ها

اعتبار: 19


محل سکونت :
ارسال: #4
RE: موزه گردی
ساختمان موزه آبگينه به خودي خود مي‌تواند براي علاقه‌مندان بسيار ديدني باشد. اين ساختمان متعلق به قوام‌السلطنه‌، وزير احمد شاه قاجار، بوده است‌. اين ساختمان در دو طبقه و پنج تالار ساخته شده است‌. تالار يك و دو در طبقه اول و تالارهاي ديگر در طبقه فوقاني قرار دارد. در تالار شماره دو (بلور) قديمي‌ترين شيشه‌ها و لوله‌هاي شيشه‌اي و سفال‌ها قرار داده شده است‌. طراح ويترين‌هاي موزه مهندسي اتريشي به نام هانس هولاين است‌. تزيينات بنا شامل منبت كاري چهارچوب درها و پله‌ها است و آجر كاري نما كه در 50 نوع‌است‌.
گچ‌بري موزه شامل دو دوره است‌: دوران قوام‌، و سبك غربي در زمان سفارت مصر و آينه‌كاري‌هاي طبقه دوم‌، كه مربوط به دوره قاجار است‌. موزه آبگينه در واقع موزه تخصصي شيشه و سفال است‌. قديمي‌ترين شيشه‌ها لوله‌هاي شيشه‌اي به نام سيلندر شيشه است كه از معبد چغازنبيل كشف شده است و مربوط به هزاره دوم قبل از ميلاد است‌. شيشه‌ها و سفال‌هاي طبقه اول نيز مربوط به دوره‌هاي پيش از تاريخ است كه قديمي‌ترين سفال دست‌ساز از دوران اشكاني‌، هزاره‌هاي اول به دست آمده است‌. تالار صدف به علت شباهت شكل آن به صدف نيمه باز به اين نام خوانده مي‌شود و شامل انواع سفال‌هاي قرن سوم و چهارم شهر نيشابور است‌. تالار چهار (زرين‌) كه به خاطر ظروف زرين‌فام كه از دوران سلجوقي به جا مانده چنين نامي گرفته است‌، شامل ظروفي است كه دور تا دور با خط نسخ و نستعليق تزيين شده‌است‌. هم‌چنين چهره‌هاي مغولي روي اين ظروف خود نمايي مي‌كنند كه با توجه به شهر محل پيدايش‌، نقوش آن‌ها فرق مي‌كند. تالار پنج (لاجورد) به خاطر لعاب‌هاي يك رنگ فيروزه به اين نام خوانده مي‌شود، و از قرن هفتم و هشتم (دوره ايلخاني‌) به جا مانده است‌.
با نزديك شدن به دوران صفويه‌، اشيا مصرفي‌تر مي‌شود. تزيينات اين بخش شامل گلاب پاش و صراحي است‌. هم‌چنين ميزي كه از دوران قاجار به جا مانده با لعاب هفت رنگ و مزين به نقش چهره‌هاي شخصيت‌هاي شاهنامه است كه نام هر شخص بالاي چهره نوشته شده است‌.
موزه شامل بخش‌هاي اداري (زير زمين‌)، دبيرخانه و رياست (طبقه بالا) است‌. كتاب‌خانه نيز، واقع در ضلع شمال غربي‌، شامل 4000 جلد كتاب فارسي و انگليسي در زمينه‌هاي باستان شناسي‌، تاريخ و هنر است‌. در ضلع شمالي محوطه‌، بناهايي براي تكميل مجموعه در دست احداث است كه در طبقه اول كلاس‌هاي آموزشي و در طبقه دوم نمايشگاه موقت قرار دارد.
اين مجموعه تا 1330 محل سكونت و كار قوام‌السلطنه بود و بعد از آن مدت هفت سال در اختيار سفارت مصر قرار گرفت‌. بعد از آن‌، به ترتيب سفارت افغانستان‌، بانك بازرگاني و در سال 1355 با همكاري مهندسان ايراني و اتريشي تغييرات آن شروع شد.
ساختمان موزه هشت ضلعي است و در باغي به مساحت 7000 مترمربع قرار دارد. طرح‌هاي بديع و در و پنجره‌هاي نفيس كه بسيار خوب نگه‌داري شده‌اند، يادآور معماري عصر سلجوقي است و مي‌تواند الهام بخش معماران معاصر براي طرح‌هاي سبك كلاسيك‌باشد.







روزهای بازديد همه روزه به جز ايام سوگواری-دوشنبه
ساعت کار ۹- ۱۷
بهای بليت (اتباع ايرانی) ۲۵۰۰ريال
بهای بليت
( اتباع خارجی ) ۲۵۰۰۰ريال
تلفن ۶۷۰۵۶۱۴
نشانی خيابان جمهوری خيابان سی ام تير پلاک ۵۵


فایل‌(های) پیوست شده تصویر (ها)
       
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۲-۷-۱۳۹۱ ۰۹:۳۶ صبح، توسط هنر مند.)
۲۲-۷-۱۳۹۱, ۰۹:۳۴ صبح
یافتن سپاس نقل قول
کاربر خانوم گل

*
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
135
تاریخ عضویت:
شهريور ۱۳۹۱
مدال ها

اعتبار: 19


محل سکونت :
ارسال: #5
RE: موزه گردی
موزه طبيعت و حيات وحش ايران English

آدرس : دارآباد

پست الكترونيك : naturemusm @ neda.net


موزه طبيعت و حيات وحش ايران در 1372، از سوي شهرداري تهران به منظور آشنا كردن‌، مردم با ميراث فرهنگي و طبيعي و شناخت اهميت حفاظت از محيط سبز و حيوانات افتتاح شد.
اين موزه در 1376 به عضويت شوراي بين‌المللي موزه‌ها (ICOM) و كميسيون آموزش و ارتباطات سازمان جهاني حفاظت از طبيعت (IUCN CEC)درآمد و در همين سال نيز به شبكه جهاني اينترنت پيوست‌.
ساختمان موزه با مساحتي حدود 12000 مترمربع در دو طبقه‌، بخش‌هاي متعددي دارد كه عبارتند از:
بخش پرندگان و پستان‌داران با شش سالن كه به شرح ذيل است‌:
سالن مارها، گوزن‌ها، خرس قهوه‌اي آمريكاي شمالي و پرندگان‌، سالن آهو، قوچ‌، قرقاول‌، خرس‌، پلنگ‌، شغال‌، روباه‌، گرگ و سالن پستان‌داران قاره آفريقا و سالن آب‌زيان و خزندگان‌.
بخش زمين‌شناسي با دو سالن كه در آن ويژگي‌هاي دوران‌هاي مختلف زمين‌شناسي از نظر محيط زيست جانوري و گياهي به تصوير كشيده شده است‌.
سالن هشت كه شامل بخش پروانه‌ها، عنكبوت‌ها، رتيل‌ها و عقرب‌ها است‌.
موزه داراي كارگاه تاكسيدرمي است كه در آن چگونگي فن حفظ و نگه‌داري موجودات به صورت غير زنده به نمايش گذاشته شده است‌.
از جمله ويژگي‌هاي خاص اين موزه دارا بودن نوع كم‌ياب پوست ببر است‌. هم‌چنين‌، دو نمونه از نادرترين و زيباترين پستان‌داران جهان‌، با نام‌هاي گور ايراني و يوزپلنگ آسيايي در آن به نمايش گذاشته است‌.
ساير قسمت‌ها و امكانات رفاهي موزه به شرح ذيل است‌:
كتاب‌خانه با داشتن 15000 جلد كتاب در تمام زمينه‌هاي تخصصي مربوط به محيط زيست‌، از معتبرترين كتاب‌خانه‌هاي علوم گياهي و جانوري در تهران به شمار مي‌رود. اين كتاب‌خانه در ابتداي خيابان نياوران جنب پاركينگ طبقاتي شهرداري واقع است‌.
آمفي تئاتر با ظرفيت 60 نفر محل نمايش فيلم‌هايي درباره حيات‌وحش و هم‌چنين برگزاري سمينار و كنسرت‌هاي اين مركز در ايام جشنوارة كودك و طبيعت و روز جهاني كودك است‌.
سينماي روباز كه هرساله از اول تابستان تا پايان شهريور داير است و فيلم‌هاي سينمايي را در سئانس 21 و 23 به نمايش در ميآورد ورودي سينما 1000 ريال است‌.
دام‌پزشكي يا كلينيك pet cheak up مركزي است جهت معاينه و درمان حيوانات مختلف خانگي‌. هم‌چنين در اين كلينيك حيوانات مختلف اهلي از جمله پرندگان‌، سنجاب‌، خرگوش‌، سگ و ماهي به فروش مي‌رسد.
ورودي موزه براي بزرگ‌سالان 3000 ريال‌، خردسالان 1500 ريال و توريست‌ها 15000 ريال است‌.









روزهای بازديد
همه روزه به جز ايام سوگواری و شنبه
ساعت کار
۸:۳۰ - ۱۲:۳۰ و ۱۳:۳۰ -۲۰:۳۰
بهای بليت (اتباع ايرانی)
۳۰۰۰ريال
بهای بليت
( اتباع خارجی )
۱۵۰۰۰ريال
تلفن
۲۲۹۰۰۰۲
نشانی
خيابان نياوران دار آباد


فایل‌(های) پیوست شده تصویر (ها)
       
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۲-۷-۱۳۹۱ ۰۹:۳۹ صبح، توسط هنر مند.)
۲۲-۷-۱۳۹۱, ۰۹:۳۷ صبح
یافتن سپاس نقل قول

تبلیغات

Bia2Aroosi
کانال خانوم گل'
کاربر خانوم گل

*
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
135
تاریخ عضویت:
شهريور ۱۳۹۱
مدال ها

اعتبار: 19


محل سکونت :
ارسال: #6
RE: موزه گردی
موزه جواهرات ملي English

آدرس : خيابان فردوسي

تاريخچه جواهرات ايران از زمان حكومت صفويه آغاز مي‌شود، زيرا تا قبل از صفويه‌، جواهرات گران‌بهايي در خزانه دولتي وجود نداشته است و براساس‌نوشته‌هاي سياحان خارجي‌، پادشاهان صفوي بيش‌از دو قرن (907 تا1148ق‌) دست به جمعآوري جواهرات زدند و حتي كارشناسان دولت صفوي جواهرات را از بازارهاي هند و عثماني و كشورهايي مانند فرانسه و ايتاليا خريداري مي‌كردند و به اصفهان‌، پايتخت حكومت‌، ميآوردند.
در پايان سلطنت شاه سلطان حسين و با ورود محمود افغان به ايران‌، خزاين دولت با حمله افغان‌ها غارت شد و مقداري از آن‌ها كه به وسيله محمود افغان به اشرف افغان منتقل شده بود، پس از ورود شاه تهماسب دوم به اصفهان‌، به چنگ نادر افتاد و از خروج آن‌ها از ايران جلوگيري شد.
بعداً نادر براي پس گرفتن آن قسمت از جواهرات كه به هندوستان منتقل شده بود، نامه‌هايي به دربار هند نوشت‌، اما جواب نامساعد شنيد. پس از لشكركشي نادر به هند (1158 ق‌)، محمدشاه گوركاني مبالغي نقدينه‌، جواهر و اسلحه تسليم نادر كرد. اما بخشي از اموال و خزايني كه نادر از هندوستان به دست آورده بود به ايران نرسيد و در راه بازگشت به ايران از ميان رفت‌. نادر پس از بازگشت به ايران‌، مقدار قابل ملاحظه‌اي از جواهرات را به رسم ارمغان براي امرا و حكام و شاهان كشورهاي همسايه فرستاد. هم‌چنين مقداري از اشياي نفيس و مرصع را به آستان حضرت امام‌رضا (ع‌) تقديم كرد و مقداري را نيز به سپاه خود بخشيد. در 1160 ق‌، پس از قتل نادر، احمد بيگ افغان ابدالي‌، از سرداران نادر، دست به غارت جواهرات خزانه نادر زد. از جمله گوهرهايي كه از ايران خارج شد و هرگز بازنگشت‌، الماس معروف كوه نور بود. اين الماس در 1266 ق‌، به ملكه ويكتوريا اهدا شد.
در دوران قاجار مجموعه جواهرات جمعآوري و ضبط شد و تعدادي از جواهرات بر تاج كياني‌، تخت نادري‌، كره جواهرنشان و تخت‌طاووس نصب گرديد.
در 1316 ش‌، قسمت عمده جواهرات به بانك ملي ايران منتقل گرديد و پشتوانه اسكناس و بعداً وثيقه اسناد بدهي دولت به بانك بابت پشتوانه اسكناس قرار گرفت‌. خزانه فعلي در 1334 ساخته و در 1339 با تأسيس بانك مركزي ايران افتتاح و به اين بانك سپرده شد.
اين موزه تا قبل از انقلاب فعاليت داشته و بعد از آن تعطيل و دوباره در 1369 براي عموم بازگشايي شد.
جواهرات مهم اين موزه الماس درياي نور، تخت طاووس يا تخت خورشيد، تخت نادري و كره جواهر نشان است‌.
موزه جواهرات ملي با مساحتي حدود 1000 مترمربع مجهز به سيستم ايمني است كه توسط آلماني‌ها ساخته است‌.
جواهرات شاخص موزه عبارتند از:
درياي نور كه درشت‌ترين و زيباترين الماس برليان در ميان گوهرهاي سلطنتي ايران و يكي از گوهرهاي معروف جهان است‌. گفته مي‌شود اين الماس هزار سال پيش كشف و استخراج شده است‌. وزن آن اكنون هفت مثقال و 20 نخود، يعني در حدود 182 قيراط‌، و صورتي است‌، ولي پيش از تراش‌، زيادتر از اين بوده است‌. اين الماس توسط نادرشاه افشار، جزو هداياي محمد شاه گوركاني و غنايم جنگي از هند به ايران آورده شده و بعد از طي دوران‌هاي مختلف به دست شاهان قاجاريه رسيده است‌.
درياي نور تا زمان ناصرالدين شاه در وسط يكي از بازوبندهاي سلطنتي نصب مي‌شد، ولي در زمان او كه استفاده از بازوبند منسوخ شد، آن را به صورت پيش كلاه درآوردند و در قابي زرين با شير و خورشيد و تاج مرصع به 457 قطعه برليان ريز و عالي و چهار قطعه ياقوت قرار دادند. اين الماس برليان از دو سو تراش خورده و به شكل هرم مثلث‌القاعده‌اي است كه قاعده آن چهار سانتي‌متر درازا و سه سانتي‌متر پهنا دارد و دو سوي ديگر حدود دو سانتي‌متر است‌. همه سطوح درياي نور صاف و يك نواخت است‌، جز يك سمت آن كه فتح‌علي‌شاه با كندن عبارت <سلطان صاحب‌قران فتح‌علي‌شاه قاجار 1244>، از ارزش آن كاسته است‌.
كره جغرافيايي از ديگر اشياي نفيس موزه است‌. وزن كره با پايه‌هاي طلايي آن حدود 37/5 كيلوگرم و در روي آن 51366 قطعه جواهر گوناگون به وزن 3656/4 گرم نشانده شده است‌.
اقيانوس‌ها و درياها زمردنشان و آسيا مرصع به ياقوت و لعل‌، ايران مرصع به الماس‌، اروپا مرصع به ياقوت‌، آفريقا مرصع به ياقوت سرخ و كبود و آمريكاي شمالي و جنوبي و استراليا مرصع به ياقوت و لعل است و خط استوا به وسيله الماس نشان داده شده و دو حلقه زرين ساده كه در روي آن‌ها گل‌هاي الماس نشان نصب شده‌، به طور متقاطع كره را در ميان گرفته است‌.
بر روي كره القاب ناصرالدين شاه منبت و الماس نشان شده است‌. در اين كره‌، كوه دماوند با ياقوت درشتي مشخص و شهر تهران با ياقوت معروفي به نام اورنگ زيب نمايان است‌.
تاج‌ماه جواهر ديگري است كه بعد از درياي نور، در ميان جواهرات سلطنتي خودنمايي مي‌كند. اين سنگ سفيد و خوش آب و رنگ بادامي شكل 112 قيراط وزن دارد و در وسط بازوبند سلطنتي بازوي چپ قرار داشت‌. اما بعدها به صورت دگمه يا بر روي سينه يا پيش كلاه نصب مي‌كردند و اينك به صورت پياده در خزانه جواهرات سلطنتي ايران نگه‌داري مي‌شود.
تاج‌كياني تاجي است كه پادشاهان در مراسم تاج‌گذاري از آن استفاده مي‌كردند.




روزهای بازديد
شنبه تا سه شنبه

ساعت کار
۱۴- ۱۶:۳

بهای بليت (اتباع ايرانی)
۶۰۰۰ريال

بهای بليت
( اتباع خارجی )
۳۰۰۰۰ريال

تلفن
۶۴۴۶۳۷۸۵

نشانی
خيابان فردوس مقابل سفارت ترکيه








Allmuseums.com © 2005 |
۲۲-۷-۱۳۹۱, ۰۹:۴۰ صبح
یافتن سپاس نقل قول



ّبرگزیده مردمی ششمین جشنواره وب ایران در بخش خانواده و کودک
Top of Page
کپی برداری بدون ذکر منبع مجاز نبوده و تمامی حقوق متعلق به © انجمن خانوم گل می باشد