خوش آمدید ورود یا ثبت نام

تبلیغات
Bia2Aroosi
کانال خانوم گل'
Ads Ads

close
Ads
 
امتیاز موضوع:
  • 9 رأی - میانگین امتیازات: 2.56
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نکاتی در رابطه با سحرخیزی

مدیر بازنشسته

****
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
692
تاریخ عضویت:
دی ۱۳۹۰
مدال ها
مدال برنده مسابقه عکاسی

اعتبار: 824


محل سکونت : تهران
ارسال: #1
نکاتی در رابطه با سحرخیزی
جایی که در آن می خوابید و صبح قرار است در آن بیدار شوید خودش می تواند یک عامل برای سحر خیزی باشد

هر چند این عامل در افراد مختلف متغیر است اما مثلا داشتن یک اتاق خواب منظم و مرتب و تمیز می تواند بسیار در سحرخیز بودن شما موثر باشد و نظم این اتاق سبب شود که شما احساس کنید سر زمانی که با خود قرار گذاشته اید باید از خواب بیدار شوید.خوب به سلامتی از فردا تقریبا محیط های آموزشی رونق خواهند گرفت هر چند که روزهای اول در مملکت ما چندان وضعیت این محیط ها دارای ثبات نیست.
من در تمام طول تحصیلم یک مصیبت بزرگ داشتم آن هم اینکه همیشه صبح زود از خواب بلند شدن برایم عذاب آورد بود فرقی هم نمی کرد که شبش کی خوابیده باشم کلا نمی توانستم صبح های زود بلند شوم. چند روزه گذشته مقاله ای را در اینترنت دیدم که در آن گفته شده بود صبح زود از خواب بلند شدن برای اکثریت انسان ها دشوار است و کلا کسانی که صبح زود از خواب بلند می شوند آن را به صورت یک عادت برای خود تبدیل کرده اند و برای همین است که می توانند هر صبح سحر خیز باشند و در اصل سحر خیزی یک مهارت نیست و کافی است آن را به صورت یک عادت روتین برای بدن خود تبدیل کنید.
در ادامه ی این مقاله ۲۳ نکته برای رسیدن به این عادت ذکر شده بود که در نوع خودشان جالب هستند و به نظرم اگر کسی اراده کافی داشته باشد می تواند به این نکات این عادت بسیار خوب و مفید را در خود ایجاد کند:
۱) محیط خوابتان را برای بیدار شدن مساعد کنید:
جایی که در آن می خوابید و صبح قرار است در آن بیدار شوید خودش می تواند یک عامل برای سحر خیزی باشد هر چند این عامل در افراد مختلف متغیر است اما مثلا داشتن یک اتاق خواب منظم و مرتب و تمیز می تواند بسیار در سحرخیز بودن شما موثر باشد و نظم این اتاق سبب شود که شما احساس کنید سر زمانی که با خود قرار گذاشته اید باید از خواب بیدار شوید.
۲) به اندازه کافی بخوابید:
این یکی از عوامل اصلی است که سبب می شود افراد با زود از خواب بیدار شدن مشکل داشته باشند، در اصل داشتن خواب کافی زود بیدار شدن از خواب را چندین بار آسان تر میکند.
این بدان معنی است که بایستی کمی با خودتان برای رفتن به موقع به رختخواب جدال کنید و سعی کنید بر نگرانی از دست دادن ساعات انتهایی شب و بعضا نیمه شب پایان دهید و البته جای نگرانی هم نیست می توانید این ساعات را با سحر خیزی در فردا صبح به دست بیاورید.
۳) کارهای روز بعدتان را در شب قبلش مشخص کنید:
نوشتن و یادداشت کردن کارهای مهمی که قرار است صبح بعد از بیدار شدن از خواب انجام دهید می تواند اراده شما را در سحرخیزی و شروع بی درنگ روزمرگی تان محکم تر کند. هر چه اراده قوی تری داشته باشید راحت تر می توانید سحر خیز شوید.
۴) در رختخواب مطالعه نکنید:
گذارندان چندین دقیقه در رختخواب و سعی در آرام کردن فکرتان و بدنتان بدن شما را متوجه میسازد که زمان خواب فرا رسیده است، با تمرین در این زمینه می توانید کم کم با ورود به رختخواب در کمتر از ۱۰ دقیقه به خواب بروید که البته هدف اصلی هم همین است پرداختن به کارهای جنبی مثل کتاب خواندن و غیره بیشتر باعث به هم ریختگی فکر و طولانی شدن زمان فرو رفتن به خواب خواهند شد.
۵) بلافاصله قبل از خواب چیزی نخورید:
اگر در فاصله ی زمانی کمتر از دو ساعت به خوابیدن چیزی بخورید و بعد به رختخواب بروید بدن شما درگیر هضم غذا خواهد بود و این امر می تواند در خواب شما اختلال ایجاد کند و یا اصلا زمان به خواب رفتنتان را طولانی کند.
۶) استرس را در خودتان از بین ببرید:
استرس یکی از مواردی هست که همیشه سبب کم خوابی می شود، می توان استرس را با تمرینات ویژه ی یوگا یا سعی بر کنترل نحوه ی تنفس و سایر موارد قبل از رفتن به رختخواب کاهش داد.
۷) به خودتان جایزه بدهید:
همیشه قرار نیست با این تفکر از خواب بیدار شوید که مثلا کلی کار دارید، می توانید برای خودتان در صورتی که زود از خواب بیدار شوید مواردی را به عنوان جایزه تعیین کنید، مثلا دیدن یک برنامه ی تلویزیونی صبحگاهی مورد علاقه، خوردن صبحانه یی خاص یا خوردن یک بستنی در شروع صبح یا هر چیز دیگری که می تواند برای بیدار شدن و ترک سریع رختخواب در صبح زود به شما انگیزه بدهد.
۸) نرمش های صبحگاهی:
قدری نرمش و یا ورزش خاص در شروع صبح میتواند بسیار مفید باشد، سبب گردش بهتر خون در بدن شود شما را در شروع صبح شاداب تر نماید و در نهایت روزتان را به بهترین شکل ممکن شروع کنید.
۹) در رختخواب به خودتان برای بیدار شدن دروغ نگوئید:
همیشه سعی کنید بلافاصله بعد از بیدار شدن رختخواب خودتان را ترک کنید، اینکه مثلا ۱۰ یا ۲۰ دقیقه ی دیگر از جایم بلند خواهم شد در حالی که بیدار شده اید اصلا به شما کمکی نخواهد کرد و هر چه بیشتر در زمانی که بیدار شده اید در رختخواب بمانید بدنتان تمایلش برای بازگشت به خواب عمیق بیشتر می شود.
۱۰) با پنجره های باز بخوابید:
هوای تازه برای همه ی ما خوب است و سبب می شود تا خواب عمیق تر و آرام تری داشته باشیم.
۱۱) سعی کنید با طلوع خورشید بیدار شوید:
بیدار شدن با طلوع خورشید از نظر روانشناسی باعث می شود در شروع روز بسیار سر حال تر باشید و بدنتان نیز کم کم برای بیدار شدن در این زمان خاص تبدیل به ساعت می شود.
۱۲) بر تمرین دادن بدن اصرار داشته باشید: سعی کنید همیشه راس یک ساعت خاص از خواب بیدار شوید بیدار شدن از خواب در یک ساعت خاص می تواند سبب ایجاد عادت برای بیداری در آن ساعت در بدن شود و فراموش نکنید سحرخیزی تنها یک عادت است.
۱۳) از خانه بیرون بزنید:
خروج از خانه در صبح زود پیاده روی و یا دویدن در اینگونه ساعتها بسیار لذت بخش است خصوصا که شنیدن صداهای صبحگاهی و نور خورشید در این ساعتها بدن را شاداب تر میکند و در عین حال تجربه ی این شرایط می تواند انگیزه یی باشد برای سحرخیزی در روزهای بعدی.
۱۴) به بدن خود گوش دهید:
بدن شما خیلی خوب می تواند احتیاجاتش را به شما اطلاع دهد، اگر هنگامی که صبح از خواب بیدار می شوید هنوز احساس خستگی میکنید سعی کنید شبها زودتر به رختخواب بروید بدن شما کم کم یک الگوی معین برای خوابیدن و بیدار شدن پیدا میکند و کاملا بر آن منطبق خواهد بود.
۱۵) زنگ ساعت خود را تغییر دهید:
اجازه ندهید هر روز با یک زنگ خاص و همیشگی بیدار شوید، علاوه بر اینکه این روند برای خودتان خوشایند نخواهد بود بعد از مدتی زنگ ساعتتان دیگر شما را نمی تواند بیدار کند.
۱۶) برای فردا صبح آماده باشید:
سعی کنید چیزهایی که برای فردا صبح احتیاج دارید را شب قبل آماده کنید، مثلا کیف وسائل تان، لباس هایتان و یا وسیله ی خاصی که باید همراه داشته باشید و .... در این شرایط دیگر نیازی ندارید در رختخواب به این موارد و آماده سازیشان فکر کنید.
۱۷) با رادیو بیدار شوید:
استفاده از رادیو به جای زنگ ساعت علاوه بر تنوع می تواند در بسیاری از افراد سبب ایجاد انگیزه در ترک رختخواب شود.
۱۸) از ساعات اضافی صبح بهره ببرید:
هدف از صبح زود بیدار شدن چیست؟ وقتی هر صبح زود از خواب بلند شوید مسلما در شروع بسیاری از روزهایتان یکی دو ساعت وقت آزاد و اضافی خواهید داشت که مغزتان در آن هنگام از صبح شاداب ترین ساعات و آماده ترین ساعتش را میگذارند می توانید از این ساعات استفاده ی بسیار مفیدی بکنید و بهتر است برای این ساعات برنامه ی خاصی داشته باشید در غیر اینصورت کم کم در سحرخیزی بی انگیزه می شوید.
۱۹) قرارهای مهم خود را در صبح بگذارید:
داشتن قرارهای ملاقات مهم در صبح می تواند انگیزه ی کافی به هر فردی برای بیدار شدن در صبح زود را بدهد.
۲۰) برای خودتان یک شریک مشابه پیدا کنید:
راستش در برخی موارد بد نیست برای سحر خیز شدن با یکی مثل خودتان که دوست دارد سحرخیز باشد ولی فکر میکند نمی تواند همراه شوید در این شرایط اگر هر دو واقعا برای بیدار شدن در صبح زود تصمیم گرفته باشید می توانید دراستواری بر این تصمیم در یکدیگر موثر باشید.
۲۱) به دیگران راجع به سحر خیزی خود بگوئید:
بگذارید همه ی اطرافیانتان بداند که شما صبح زود از خواب بیدار می شوید، اینکه وانمود کنید هنوز مثل گذشته هستید باعث می شوید مثل گذشته شوید!!!
۲۲) خواب های روزانه را ترک کنید:
این یک حقیقت مسلم است کسانی که در روز خواب حتی کوتاهی هم دارند برای خواب شب مشکل دارند، سعی کنید اگر به این نوع از خواب عادت دارید آن را به مرور ترک کنید چون اختلال در خواب شب یکی از علل اصلی عدم بیدار شدن در ساعت دلخواه صبح است.
۲۳) عملکرد خود را دنبال کنید:
بد نیست عملکرد خود را در زمینه ی سحرخیزی دنبال کنید تا ببینید آیا واقعا دارید به هدف خود یعنی سحرخیزی نزدیک می شوید یا دور.
با چندین روز تمرین و سعی به راحتی می توان عادت سحرخیزی را ایجاد کرد فقط کافی است این امر را به صورت یک عادت دائم در بدن ایجاد کرد یا این تمرینات و داشتن اراده در روزهای آتی زمان خواب و بیدار شدنتان دیگر دست شما نخواهد بود و بدنتان به خوبی در این موارد برای شما تصمیم میگیرد.
[تصویر:  20120429052403_b76172c8070899ee522a91742704254f.jpg]
امضای noonoosh
همیشه اسم تو بوده اول و آخر حرفام
بس که اسم تورو خوندم بوی تو داره نفسهام
۱۰-۲-۱۳۹۱, ۰۶:۵۷ صبح
یافتن سپاس نقل قول
کاربر خانوم گل

*
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
818
تاریخ عضویت:
بهمن ۱۳۹۰
مدال ها

اعتبار: 154


محل سکونت :
ارسال: #2
RE: نکاتی در رابطه با سحرخیزی
نتايج تحقيقات گسترده علمي نشان مي دهد که سحرخيزي -که در تعليمات ديني بر آن توصيه بسياري شده است- براي روح و جسم بسيار مفيد است. به عنوان مثال غلظت خون با سحرخيزي کاهش مي يابد و هورمون هاي ضدافسردگي در بدن انسان ترشح مي شود، به طوري که افراد سحرخيز کمتر دچار افسردگي مي شوند. سحر زماني است که اکسيژن خالص به سطح زمين مي رسد و اين هواي پاک و اکسيژن خالص براي سيستم بدن بسيار مفيد است.

در بسياري از روايات اسلامي، ائمه اطهار(ع) به سحرخيزي توصيه کرده اند. امام رضا(ع) در روايتي مي فرمايند که رزق خاصي براي بندگان تقسيم مي شود که زمان آن بين طلوعين است. يعني بين طلوع فجر و طلوع خورشيد و خواب در اين ساعات مکروه است زيرا انسان را از دريافت اين رزق خاص محروم مي کند. در مذمت خواب صبح گاه روايات بسياري داريم.

در روايتي آمده است که خواب صبح از ناداني انسان سرچشمه مي گيرد. اين روايت بدين معناست که اگر انسان بداند نخوابيدن در اين ساعات از روز چه فوايدي دارد، هرگز نمي خوابد اما نسبت به اين مسئله نادان است.معمارياني با اشاره به اين که سحرخيزي در وسعت رزق، زيبايي چهره و اخلاق حسنه تاثير دارد، مي گويد: علماي اخلاق تاکيد مي کنند که اگر مي خواهيد اخلاق حسنه داشته باشيد، سحرخيز باشيد. از طرف ديگر سحرخيزي باعث تقويت اراده فرد مي شود. زيرا خواب صبح که در ادبيات ما به «شکرخواب» معروف است، بسيار شيرين است و مقاومت براي نخوابيدن در اين ساعات فقط کار انسان هاي بااراده است.

در واقع همان زماني که به بيداري و سحرخيزي توصيه شده است، خواب بسيار لذت بخشي دارد و سحرخيزي يعني غلبه بر اين خواب لذت بخش براي رسيدن به دستاوردهاي بهتر و بزرگ تر، مقاومت در برابر خواب صبحگاهي و کسب اين لذت اراده انسان را تقويت مي کند، کسي که بتواند در مقابل اين لذت مقاومت کند در طول زمان قادر خواهد بود با تقويت اراده در برابر لذت گناهان هم مقاومت کند. حتي شايد بتوان گفت قدرت روحي افراد با چنين تمرين هايي افزايش پيدا مي کند. چنان که افرادي که عادت به سحرخيزي دارند، به طور کلي مقاوم ترند و قدرت روحي بالاتري دارند، بسياري از روستاييان که عادت به سحرخيزي دارند، انسان هاي مقاوم و با استقامتي هستند و در برابر مشکلات به زانو در نمي آيند.

يکي از ويژگي هاي اصلي اين افراد همين سحرخيزي است. سحرخيزي و غلبه بر خواب صبح در طول زمان از آن ها انسان هاي با استقامت و مقاومي مي سازد که ديگر افراد ناخودآگاه با حضور در کنار آن ها اين قدرت را احساس مي کنند.اصولا يکي از ويژگي هاي مشترک انسان هاي موفق و خلاق سحرخيزي است. نتايج تحقيقات نشان مي دهد افرادي که به توفيقات بسيار بزرگي در زندگي خود رسيده اند، سحرخيز بوده اند.

در گذشته تعداد بيشتري از مردم سحرخيز بودند، اما متأسفانه در حال حاضر اين عادت متعلق به نسل گذشته است و فقط پدربزرگ و مادربزرگ ها هستند که عادت به سحرخيزي دارند.

بزرگان گفته اند هيچ کاري مثل خواب صبح شيطان را خوشحال نمي کند زيرا او درمي يابد که عده زيادي از نعمت و رزق و مغفرت و سلامت و توفيق و آرامش محروم شده اند. به همين دليل است که امام صادق(ع) مي فرمايند: سحرخيزي را از دست ندهيد زيرا کسي که سحرخيز نيست از بسياري از نعمت ها و رزق ها محروم است.

همچنين در روايات آمده است که جبرئيل به حضرت محمد(ص) فرمود: «اي محمد(ص)، هر گونه مي خواهي زندگي کن ولي بدان که از اين دنيا رخت برمي بندي، هر گونه مي خواهي دوست بدار ولي بدان پايان آن جدايي است، هر گونه مي خواهي عمل کن ولي بدان براي کردارهايت جزايي است اما بدان که شرف و بي نيازي مرد در سحرخيزي است.» اين روايت حاوي نکته عجيبي است که سحرخيزي را به بي نيازي ارتباط مي دهد. پيامبر(ص) فرمودند که ۳ گروه از وسوسه هاي ابليس و لشکريانش در امان هستند يکي گروهي که خداوند را زياد ياد مي کنند، گروهي که از بيم خدا گريانند و گروهي که سحرها استغفار مي کنند.


امام باقر(ع) مي فرمايند: خداوند بنده اي را که زياد دعا کند، دوست دارد و بر شما باد دعاي سحر تا طلوع آفتاب زيرا آن زمان درهاي آسمان گشوده مي شود و رزق انسان ها تقسيم مي شود و نيازهاي بزرگ و ضروري وي برآورده مي شود.همچنين امام رضا(ع) مي فرمايند کسي که بين فجر و طلوع بخوابد از روزي اش خواب مانده است و امام سجاد(ع) مي فرمايند قبل از طلوع آفتاب نخواب زيرا خداوند در اين زمان روزي بندگان را به جريان مي اندازد.
امضای سیلور رز
خدایا دلم معجزه میخواهد
از آن معجزه هایی که
به هنگامه ی وقوعش خدایا دوستت دارم و
خدایا شکرت میان هق هق گریه هایم گم شود
خدایا دلم معجزه میخواهد
معجزه ای در حد خدابودنت
۱۰-۲-۱۳۹۱, ۰۸:۰۱ صبح
یافتن سپاس نقل قول



ّبرگزیده مردمی ششمین جشنواره وب ایران در بخش خانواده و کودک
Top of Page
کپی برداری بدون ذکر منبع مجاز نبوده و تمامی حقوق متعلق به © انجمن خانوم گل می باشد