خوش آمدید ورود یا ثبت نام

تبلیغات
Bia2Aroosi
کانال خانوم گل'
Ads Ads

close
Ads
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نکاتی در مورد سبزیجات

ناظم خانوم گل

*******
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
1,772
تاریخ عضویت:
دی ۱۳۸۹
مدال ها
مدال برنده مسابقه آشپزیمدال برنده مسابقه آشپزیمدال برنده مسابقه آشپزیمدال برنده مسابقه آشپزیمدال برنده مسابقه آشپزیمدال برنده مسابقه هنری

اعتبار: 5336


محل سکونت : ارومیه
ارسال: #1
نکاتی در مورد سبزیجات
نکاتی در مورد سبزیجات

وقتی که پیاز زیاد می گیرین و مشکل جوانه زدنشو دارین قسمت ریشه اونو بگیرین اما نه طوری که به قسمت آبدارش برسه اینطوری دیگه رشد نمی کنه
اما اگه اشتباهی به قسمت آبدارش برسین باعث میشه پیاز پوک بشه و آبشو از دست بده

به شستشوی سبزیجات در آبی که بدان نمک علاوه کرده اید عادت کنید زیرا آب نمک سبزیجات را بهتر و مؤثرتر تمیز میکند .

● مراحل تمیز کردن و سالم‌سازی سبزیجات
سالم سازی سبزیجات شامل چهار مرحله اساسی است: پاکسازی، انگل‌زدایی، گندزدایی، شستشو
▪ مرحله اول _ پاکسازی
ابتدا سبزیجات را بخوبی پاک نموده و مواد زاید و غیر قابل مصرف آنرا جدا و سپس خوب شستشو دهید تا گل و لای و مواد زاید از سبزیجات پاک گردد.

▪ مرحله دوم _ انگل‌زدایی
پس از خاتمه مرحله پاکسازی، سبزی پاک شده را در یک ظرف ۵ لیتری آب ریخته و بازاء هر لیتر آب سه تا پنج قطره مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید. قدری بهم زده تا تمام سبزیجات در کفاب غوطه‌ور شود و پس از چند دقیقه، آنها را به آرامی از روی کفاب جمع‌آوری کنید. ظرف و سبزی را مجددا با آب سالم خوب شستشو دهید تا تخم انگلها و باقیمانده مایع ظرفشویی از آنها جدا شود.

▪ مرحله سوم _ گندزدایی
برای گندزدایی و از بین بردن میکروبهای بیماریزا بهتر آنست که از مواد گندزدایی مجاز موجود در داروخانه‌ها یا فروشگاههای مواد غذایی و طبق برچسب موجود بر روی آن استفاده شود اما چنانچه در دسترس نبود، یک گرم (نصف قاشق چایخوری) پودر پرکلرین را در ظرفی محتوی ۵ لیتر آب بریزید تا کاملا در آب حل گردد. محلول مذبور ضدعفونی کننده می‌باشد. سبزیجات انگل‌زدایی شده مرحله قبلی را به مدت ۵ دقیقه در این محلول قرار دهید.

▪ مرحله چهارم _ شستشوی نهایی
پس از اجرای گندزدایی سبزیجات آنها را مجددا با آب سالم و فراوان بشویید تا باقیمانده کلر یا مواد گندزدای بکار رفته کاملا از سبزیجات جدا شوند. پس از شستشوی نهایی سبزیجات را می‌توان مصرف نمود.

-توصیه برای خوش طعم کردن سبزی ها

۱) بهتر است برخی از سبزی ها مانند هویج، گل کلم، پیاز و گوجه فرنگی را اصلا نپزید. چون این سبزی ها به صورت خام خوشمزه تر هستند. شما می توانید آنها را قطعه قطعه و با کمی آبلیمو طعم دار کنید و کنار ظرف غذایتان بچینید. اگر سفت و سختی هویج برای شما یا کودکتان قابل تحمل نیست، می توانید آن را رنده کنید تا خوردنش آسان تر شود.

۲) هیچ طعم دهنده ای مانند پودر سیر، فلفل سیاه و مقدار بسیار کمی نمک نمی تواند سبزی های شما را خوش طعم کند. افزودن کمی کره، روغن زیتون یا روغن کنجد به سبزی های پخته هم می تواند طعم فوق العاده ای به آنها ببخشد.

۳) هرگز به سبزی هایی که قرار است پخته شوند، آبلیمو یا سرکه اضافه نکنید. این کار باعث تلخ و بدبو شدن آنها می شود. شما می توانید آبلیمو و سرکه را بعد از پخت به سبزی ها اضافه کنید.

برای اینکه ویتامین ها، شکل و بافت سبزی ها از دست نروند و بی طعم نشوند، بهتر است به جای آب?پز کردن یا جوشاندن آنها، از روش بخارپز استفاده کنید.

۴) ذرت، نخودفرنگی، باقلا و لوبیاسبز را بلافاصله بعد از پخت از داخل ظرف خارج کنید تا پوست رویی آنها جدا نشود و ظاهر زشتی پیدا نکنند. در ضمن، افزودن کمی کره، نمک و آویشن می تواند طعم این سبزی ها را بسیار مطلوب تر کند.

۵) اضافه کردن کمی نمک، گردوی آسیاب شده، کره و پونه خشک به سیب زمینی پخته شده، طعم فوق العاده جدیدی را به این خوراکی مفید می دهد.

۶) پختن ساقه کرفس، کنگر و بروکلی با آب مرغ یا آب گوشت باعث خوش طعم شدن این سبزی ها می شود. البته به شرطی که زیاد حرارت نبینند و بعد از پخت هم کمی سرکه بالزامیک به آنها اضافه شود!


14 راه برای لذیذ نمودن مواد غذایی مفید
می دانیم که بعضی از موادغذایی برای سلامتی ما خیلی خوب است، اما اگر ندانیم با آنها چطور غذا درست کنیم، چه؟ یا حتی بدتر از این، اگر از مزه آنها خوشمان نیاید چه؟ کلاه و پیشبند آشپزیتان را ببندید و چاقو چنگال هایتان را هم آماده کنید. وقتی یکبار این روش های آشپزی را برای خوشمزه کردن موادغذایی مفید امتحان کنید دیگر راه برگشت ندارید.

سبزیجات با برگ های سبز تیره

کلم بروکسل، کلم پیچ، اسفناچ و سایر سبزیجاتی که برگ های سبز تیره دارند حاوی مواد گیاشیمی مهمی هستند که طبق گفته های دکتر الیزابت جانسون، متخصص آزمایشگاه تغذیه معدی-روده ای در تافتز (Tufts) می تواند از کوری ناشی از بالا رفتن سن جلوگیری کند. این نوع سبزیجات همچنین سرشار از ویتامین A و C، فیبر، فولات و منیزیم هم می باشند.

نکات آشپزی زیر را برای پخت این نوع سبزیجات امتحان کنید:

برای شیرین کردن مزه از کلم بروکسل های کوچک و روشن تر استفاده کنید. کمی هم ساقه کرفس به غذا اضافه کنید تا بوی کلم گرفته شود.

برای بهتر کردن مزه کلم بروکسل یا کلم پیچ می توانید کمی چاشنی لیمو-فلفل یا پنیر پارمسان رنده شده به آن اضافه کنید.

ساقه های سفت کلم پیچ را جدا کنید و فقط برگ های نرم آنرا بخورید. خیلی راحت می توانید کلم پیچ را همراه با سایر سبزیجات در سالاد استفاده کنید یا کمی کلم پیچ خردشده به سوپ مورد علاقه تان اضافه کنید.

سبزیجات نرمی مثل برگ چغندر یا اسفناچ وقتی پژمرده تر باشند، خوشمزه تر می شوند. آنها را با آب سرد خوب بشویید، بعد همه را در یک قابلمه بزرگ ریخته و 3 تا 5 دقیقه با حرارت متوسط بجوشانید. بعد آب آن را کامل گرفته و خرد کنید. سپس به همراه سیر خردشده، پنیر پارمسان، زنجبیل تازه یا پیاز خرد شده سرخ کنید.

سبزیجات تلخ تر مثل کلم پیچ یا سبزیجات خردل مزه قوی تری دارند. پس به جای دور ریختن این نوع سبزیجات، آنها را 8 تا 12 دقیقه بپزید تا مزه دلپذیرتری پیدا کنند. برای آنها می توانید از چاشنی ابلیمو، سیر، فلفل قرمز، یا سس گوجه فرنگی و سرکه استفاده کنید.

سبزیجات تازه را جایگزین سبزیجات خردشده فریزری کنید و آنها را به سوپ و سالاد اضافه کنید.

سویا

به نظر می رسد که این روزها همه جای دنیا تبلیغات در جهت فواید غذایی سویا شایع است. انجمن قلب در امریکا، اخیراً به مصرف 25 گرم پروتئین سویا در روز توصیه کرده است و عقیده دارد برای کاهش خطر احتمال ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی، این ماده غذایی را باید بخشی از رژیم غذایی خود درآورید. نکات زیر را برای استفاده از این ماده غذایی مفید در غذاهای هر روزتان به کار گیرید.

در همبرگر، کوفته، سس اسپاگتی و ماکارونی یا لازانیا، نیمی از گوشت مصرفیتان را با پروتئین سویا جایگزین کنید. ابتدا پروتئین سویا را با مایعی تشکیل شده از سوس گوجه فرنگی و شیر مخلوط کنید که مزه بهتری پیدا کند و بعد آنرا با مابقی گوشتتان مخلوط کنید. مطمئن باشید هیچکس تفاوت آن را نخواهد فهمید.

به جای شیرهای معمولی، یکبار هم شیر سویا را امتحان کنید. میوه یا آبمیوه مورد علاقه خود را به همراه کمی عسل یا شیره افرا برای شیرین تر کردن آن به شیرسویا اضافه کنید و خواهید دید که در کمتر از یک دقیقه نوشیدنی فوق العاده خوشمزه و سالم خواهید داشت.

برای تنقلات از آجیل سویا مه شبیه به بادام زمینی است استفاده کنید. می توانید این آجیل را به میکس آجیل خود، سیریال صبحانه تان یا حتی چوب شور یا شکلات خود اضافه کنید.

حبوبات

حبوبات که شامل عدس، نخود، لوبیا قرمز و لوبیا چشم بلبلی می شود، منبع بسیار عالی از فیبر هستند و می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی کمک کند. اگر خوراک لوبیا چندان راضیتان نمی کند، از ایده های زیر استفاده کنید:

برای بالا بردن سرعت و تسهیل استفاده می توانید از کنسرو این حبوبات استفاده کنید. فقط کایف است آن را زیر آب سرد بگیرید و قبل از اضافه کردن به غذا آن را آبگیری کنید.

آش و سوپ هایی انتخاب کنید که حاوی حبوبات باشد. سوپ عدس، آش رشته یا سوپ لوبیا و ماکارونی انتخاب های بسیار خوبی هستند.

لوبیا پخته را با کمی سس تورتیلا، مرغ، سبزیجات، سالسا و پنیر مخلوط کنید و غذایی فوق العاده خوشمزه خواهید داشت. برای خوشمزه تر کردن لوبیا چشم بلبلی هم می توانید موقع استفاده کمی سس سالسا تند به آن اضافه کنید.

به غذاهایی که معمولاً می خورید، حبوبات اضافه کنید. عدس پلو، اضافه کردن نخود به سالاد و لوبیا قرمز به سس ماکارونی انتخاب های بسیار خوبی است
امضای sima
پدرم دیده به سویت نگران است هنوز
غم نا دیدن تو بار گران است هنوز
آنقدر مهر و وفا بر همگان کردی تو
نام نیکت همه جا ورد زبان است هنوز
۳-۸-۱۳۹۱, ۰۳:۲۵ عصر
وب سایت کاربر یافتن سپاس نقل قول
3 کاربر از sima به دلیل این ارسال سپاس کرده.
ladybird68, luna, گلسان


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  نکاتی در مورد سرخ کردن بادمجون sima 10 1,639 ۱۰-۵-۱۳۹۴ ۰۲:۰۹ عصر
آخرین ارسال: nargol93
  نکاتی در مورد فریز کردن و مصرف مواد غذایی فریزری sima 5 1,407 ۲۳-۳-۱۳۹۴ ۱۲:۰۶ عصر
آخرین ارسال: z.arghavani
  نکاتی در مورد پیمانه کردن مواد غذایی sima 1 789 ۲۰-۸-۱۳۹۳ ۱۱:۱۹ عصر
آخرین ارسال: sammi
  نکاتی در مورد پیاز داغ و سیب زمینی سرخ کرده par4parvaz 5 1,671 ۷-۵-۱۳۹۲ ۰۱:۴۶ عصر
آخرین ارسال: maryam poyan
  نکاتی در مورد از بین بردن بوی سوختگی sima 2 538 ۳-۱۱-۱۳۹۱ ۰۲:۵۶ عصر
آخرین ارسال: yasi12
Bell اصول و نکاتی در مورد نگهداری روغن ها telma 2 770 ۲۷-۱۰-۱۳۹۱ ۰۴:۴۵ صبح
آخرین ارسال: samir
  نکاتی در مورد تمیز نگهداشتن یخچال و فر sima 0 522 ۳-۸-۱۳۹۱ ۰۳:۲۴ عصر
آخرین ارسال: sima
  نکاتی در مورد نگهداری میوه ها sima 0 389 ۳-۸-۱۳۹۱ ۰۳:۲۲ عصر
آخرین ارسال: sima


ّبرگزیده مردمی ششمین جشنواره وب ایران در بخش خانواده و کودک
Top of Page
کپی برداری بدون ذکر منبع مجاز نبوده و تمامی حقوق متعلق به © انجمن خانوم گل می باشد