خوش آمدید ورود یا ثبت نام

تبلیغات
Bia2Aroosi
کانال خانوم گل'
Ads Ads

close
Ads
 
امتیاز موضوع:
  • 22 رأی - میانگین امتیازات: 3.18
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نکاتی مهم درباره بازی های کودکان

خانوم گل کدبانو

****
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
917
تاریخ عضویت:
دی ۱۳۹۰
مدال ها

اعتبار: 1439


محل سکونت : کرج
ارسال: #1
Package_favorite نکاتی مهم درباره بازی های کودکان
نکات مهم درباره اسباب بازی ویژه والدین

امروزه دنياي اسباب‌بازي‌ها، دنياي رنگارنگ و بزرگي است و کارخانه‌‌ها سعي کرده‌اند در ساخت اسباب‌بازي از هم پيشي ‌بگيرند. در اين ميان، توليدکنندگاني موفق‌تر بوده‌اند که با بهره‌گيري از علم روان‌شناسي کودک و نظر کارشناسان علوم تربيتي و رشد و تکامل، اسباب‌بازي‌هايي توليد کرده‌اند که نه‌تنها کودک را سرگرم مي‌کند، بلکه در رشد و تکامل او و پرورش هوش و استعدادش موثر است و کارايي‌هاي بيشتري دارد. والدين آگاه با تکيه بر آگاهي خود، در خريد اسباب‌بازي بسيار با دقت و ظرافت عمل مي‌کنند و علاوه بر بودجه خانواده، نکات آموزشي را هم درنظر مي‌گيرند.


براي بچه اسباب‌بازي بخريد نه خودتان!
بسياري از مغازه‌هاي اسباب‌بازي‌فروشي براي ما بزرگ‌تر‌ها هم جذاب و جالب هستند چه برسد به کودکان. اما واقعا کدام‌يک از ما متناسب با سن و روحيات کودک و با معلومات و آگاهي اقدام به خريد اسباب‌بازي مي‌کنيم؟ چقدر نظر کودک را مي‌پرسيم و چقدر براي دل خودمان اسباب‌بازي مي‌خريم؟ بسياري از والدين، هنگام خريد اسباب‌بازي فقط از ديد خود به آن نگاه مي‌کنند و چون از نظر خودشان اسباب‌بازي قشنگ و زيباست، آن را براي کودک تهيه مي‌کنند، بدون توجه به اينکه اين اسباب‌بازي متناسب با سن کودک است يا نه يا اصلا ارزش آموزشي و رشدي براي کودک دارد؟ گاهي کودکان از يک اسباب‌بازي پلاستيکي و کم‌ارزش خيلي ‌بيشتر از يک اسباب‌بازي گران و پيچيده لذت مي‌برند. بهتر است والدين بدانند هر قدر اسباب‌بازي شكل غيراختصاصي‌تر و بنيادي‌تري داشته باشد، قوه تخيل كودك را بيشتر تحريك مي‌كند.


فقط سراغ اسباب‌بازي گران نرويد
بسياري از والدين علاوه بر در نظر گرفتن ميزان بودجه در خريد اسباب‌بازي، سعي مي‌کنند اسباب‌بازي‌اي بخرند که مهارت‌هاي رشدي کودک را هم پرورش دهد نه اسباب‌بازي‌هاي گران‌قيمت! با کمي ‌جستجو مي‌توان اسباب‌بازي‌هايي تهيه کرد که کارايي‌هاي مختلفي دارند و چندمنظوره هستند يعني علاوه بر اينکه متناسب با سن کودک ساخته شده‌اند، رنگ‌ها، صداهاي مختلف مثلا صداي حيوانات را به کودک مي‌آموزند و مهارت‌هايي مانند گشتن، جستجوکردن و تحرک را به او ياد مي‌دهند. بسياري از اسباب‌بازي‌ها حتي باعث مي‌شوند والدين علاقه و استعدادهاي کودک را کشف و به رشد و تکامل اجتماعي او کمک کنند. بسياري از والدين فقط به دليل اينکه کودکان ديگر اسباب‌بازي خاصي دارند، آن را براي کودک خود تهيه مي‌کنند در صورتي که کودکان هم مانند بزرگسالان استعداد و علاقه‌مندي‌هاي متفاوتي دارند. ممکن است يک کودک در سن خاصي بتواند رنگ‌ها را تشخيص دهد و کودک ديگر اين مهارت را در سنين ديگري به دست آورد.


اسباب‌بازي‌ها هميشه جذاب نيستند
بسياري از والدين ساعت‌ها وقت صرف مي‌کنند تا بي‌خطرترين، خوش‌رنگ‌ترين، سرگرم‌كننده‌ترين و آموزشي‌ترين اسباب‌بازي را براي فرزندشان تهيه کنند ولي کودک كماكان بازي با ماهيتابه را ترجيح مي‌دهد! اين واقعيت نشان مي‌دهد هميشه نبايد اسباب‌بازي‌هاي خاصي خريداري شوند؛ والدين خلاق، خود براي کودکشان اسباب‌بازي مي‌سازند. ساختن اسباب‌بازي در خانه نه‌تنها خلاقيت کودک را پرورش مي‌دهد بلکه براي او بسيار دوست‌داشتني‌تر و باارزش‌تر از بسياري از اسباب‌بازي‌هاي گران‌قيمت خواهد بود. مخصوصا اگر هنگام ساخت آنها کودک هم در کنار والدين حضور داشته باشد. يک جعبه کفش، چند عدد آبکش‌، فنجان‌هاي پلاستيكي، قاشق، اسباب‌بازي‌هاي داخل حمام، پياله، صفحه‌هاي گردي كه روي قطعات چوبي عمودي سوار مي‌شوند و... از اسباب بازي‌هاي مورد علاقه بچه‌ها هستند.


خودتان اسباب‌بازي‌ درست کنيد
حالا که متوجه شديم هميشه لازم نيست مبلغ هنگفتي براي خريد اسباب‌بازي گران‌قيمت پرداخت، مي‌توانيم در خانه و با استفاده از وسايل خانگي براي کودک اسباب‌بازي بسازيم. بياييد با هم شروع کنيم.

• جعبه‌هاي پلاستيكي با اندازه‌هاي مختلف، براي بازي برداشتن و گذاشتن، پر و خالي كردن ماسه و... مناسب هستند.

• با ريختن چند تكه خمير نان يا نخودفرنگي خشك‌شده در يك ظرف و محكم كردن در آن، مي‌توان يك جغجغه ساخت.

• عکس‌هاي جعبه‌هاي رنگي يا عكس‌دار را ببريد و در جعبه‌اي بريزيد و با كودك بازي كنيد؛ به اين صورت كه گاهي كارت‌ها يا همان عكس‌هاي بريده شده را بچينيد و اسامي آنچه در ‌آنها مي‌بينيد، براي كودك با صداي بلند و رسا بگوييد و از او بخواهيد تكرار كند.

• مي‌توان از سيب‌زميني و هويج براي ساختن حروف چاپي و شكل‌هاي مختلف استفاده كرد؛ با يك چاقوي كوچك بسيار تيز، يك الگوي ساده مثل مثلث يا ستاره را روي يك هويج يا سيب‌زميني برش دهيد و قسمت‌هاي زائد آن را ببريد و به آرامي ‌درآوريد تا الگوي موردنظر برجسته شود و با فروبردن آنها در رنگ خوراكي و زدن روي كاغذ يا پارچه، نقش‌ها و الگوهاي تكراري رنگين درست کنيد.

• لوله‌هاي مقوايي دستمال کاغذي رولي و دستمال كاغذي آشپزخانه را با كمي ‌تزيين مي‌توان به عروسك‌هاي خيمه‌شب‌بازي انگشتي تبديل كرد.

• مي‌توانيد براي فرزندانتان خمير بازي درست كنيد؛ آرد ساده، نمك و روغن سالاد را در يك ظرف بزرگ مخلوط كنيد. آب را كم‌كم به آن اضافه كنيد. اگر خمير چسبنده شد، آرد بيشتري اضافه كنيد. خمير بايد به‌راحتي شكل بگيرد. براي رنگ كردن، آن را به گلوله‌هايي تقسيم كنيد و چند قطره رنگ خوراكي داخل حفره‌هايي كه در هر گلوله ايجاد كرده‌ايد، بريزيد. گلوله را روي يك سطح قابل شستشوي آغشته به آرد فشار دهيد و بماليد تا رنگ با آن مخلوط شود. براي خوشبو كردن خمير، مقداري پودر ژلاتين با عطر ميوه به آن بيفزاييد. اين خمير را تا 3 هفته مي‌توان در كيسه پلاستيكي در يخچال نگهداري كرد. به اين ترتيب مي‌توانيد اوقات خوبي را با كودكان سپري و آنها را با سرگرمي‌هاي خانگي كه خود تهيه كرده‌ايد، مشغول کنيد.
امضای بانوی مهر
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۶-۱-۱۳۹۱ ۰۳:۲۷ عصر، توسط بانوی مهر.)
۱۶-۱-۱۳۹۱, ۰۳:۱۴ عصر
وب سایت کاربر یافتن سپاس نقل قول
خانوم گل کدبانو

****
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
917
تاریخ عضویت:
دی ۱۳۹۰
مدال ها

اعتبار: 1439


محل سکونت : کرج
ارسال: #2
RE: نکاتی مهم درباره اسباب بازی های کودکان
اسباب بازی های خانگی به كودك خلاقیت می دهد
این موضوع برای بسیاری از والدین ناراحت كننده است كه ببینند پس از صرف ساعت ها وقت برای انتخاب بی خطرترین، خوش رنگ ترین، سرگرم كننده ترین و آموزشی ترین اسباب بازی برای كودكشان، او كماكان با درپوش ماهیتابه مورد علاقه اش بازی می كند! درسی كه باید بگیرید این است كه انتخاب «بهترین اسباب بازی» برای كودك ، كاری تقریباً ناممكن است.بهترین اسباب بازی آن است كه كودك را مجذوب خود می كند و او باره به سراغ آن می رود و تحریك و لذت بیشتر و بیشتری از آن كسب می كند. این اسباب بازی ممكن است خیلی گران یا خیلی ارزان تمام شود ولی نهایتاً همان اسباب بازی است كه كودك از آن لذت می برد و بیشترین امكانات یادگیری را برای وی فراهم می آورد.

برخلاف آنچه والدین انتظار دارند، هر قدر اسباب بازی دارای شكل غیر اختصاصی تر و بنیادی تر باشد، قوه تخیل كودك را بیشتر تحریك می كند. مثلاً شاید یك تكه چوب كه می توان از آن به عنوان شمشیر یا عصا استفاده كرد بیشتر از یك عروسك با لباس های گران قیمت كه فقط می توان یك شخصیت داشته باشد به خلاقیت كودك شما كمك كند. اما یكی از نكات بسیار مهم كه والدین باید آن را مورد توجه قرار دهندانتخاب اسباب بازی برحسب سن كودك است . یعنی یك اسباب بازی كه كودكی دو ماهه را سرگرم می كند نمی تواند یك كودك دو ساله را سرگرم كند و بالعكس. كودكان همگام با رشد خود به محرك های متفاوتی نیاز دارند و انتخاب اسباب بازی بایستی براساس نیازهای متغیر آنها باشد. تناسب داشتن اسباب بازی انتخاب شده با سن كودك بسیار مهم است. اگر اسباب بازی خیلی پیشرفته باشد كودك نمی داند چگونه با آن بازی كند و لذت زیادی از آن نمی برد ، اگر هم بسیار ابتدایی باشد حوصله كودك زود سر می رود.

كودك خردسال به اسباب بازی هایی نیاز دارد كه حواس پنجگانه او را تحریك كند. اسباب بازی های مناسب برای كودك زیر یك سال آنهایی هستند كه رنگ ها، حالات مختلف سطح ( نرمی ، زبری) مواد، شكل های جالب و متنوع را به كودك می نمایانند. اسباب بازی هایی كه صدا در می آورند و نسبت به عملی كه با آنها انجام می شود واكنش نشان می دهند مثل جغجغه كه به كودك احساس تسلط و كنترل می دهند و رشد مهارت های دستی و هماهنگی او را تسریع می كنند.

كودكان نوپا از بازی های « داخل گذاشتن – بیرون آوردن» لذت می برند ؛ لذا مكعب هایی با اندازه ها و شكل های مختلف، فنجان های پلاستیكی، قاشق، اسباب بازی های داخل حمام، پیاله، صفحه های گردی كه روی قطعات چوبی عمودی سوار می شوند و هرم های اسباب بازی، همگی از اسباب بازی های مورد علاقه آنها هستند. در حدود دو سالگی كودكان مهارت چرخشی مچ را كسب می كنند كه آنها را قادر می سازد چیزهای مختلف را بپیچانند و درها را باز كنند. اسباب بازی هایی كه درپوش پیچی دارند، مكعب هایی كه داخل هم چفت می شوند، مجموعه اشكال پیشرفته تر با قطعاتی به شكل های مختلف كه هر یك فقط در داخل یك سوراخ جا می گیرد ، تابلو شكل و میز نجاری ، همگی اسباب بازی های مناسبی برای رشد كودكان در این مرحله سنی به شمار می روند.

كودك پیش دبستانی همچنان از بازی با مكعب ها، وسایل نقاشی و رنگ آمیزی و هر چیزی كه محرك بازی های تخیلی باشد لذت می برد. او می تواند شروع به انجام بازی های ساده با كارت های بازی یا دومینوهای تصویری كند. تمام بچه ها بازی كردن را دوست دارند و این برای كودكان مفید است زیرا سبب دوراندیشی و توانایی پیش بینی عواقب یك كار می شود. به یاد داشته باشید كه اگر شما هم در بازی ها شركت كنید جنبه آموزشی بازی برای كودكانتان بیشتر می شود. بازی های كارتی نه تنها تسلط كودكان بر اعداد را افزایش می دهد بلكه مسلط شدن به راهبردها را نیز تقویت می كند. این كیفیت برای كمك به كودكان در جهت تلاش برای رسیدن به اهداف مختلف حائز اهمیت است. همچنین سبب تمركز حواس و پشتكار در اهتمام به یك كار بخصوص تا تمام كردن آن می شود و رشد ذهنی كودكان را سرعت می بخشد.
امضای بانوی مهر
۱۶-۱-۱۳۹۱, ۰۳:۱۵ عصر
وب سایت کاربر یافتن سپاس نقل قول
خانوم گل کدبانو

****
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
917
تاریخ عضویت:
دی ۱۳۹۰
مدال ها

اعتبار: 1439


محل سکونت : کرج
ارسال: #3
RE: نکاتی مهم درباره اسباب بازی های کودکان
چگونه می توان از وسایل خانه برای ساختن اسباب بازی استفاده كرد؟
شما بدون صرف پول نیز می توانید بهترین اسباب بازی ها - یا لااقل اسباب بازی هایی بهتر از آنچه با پول می توان خرید - در اختیار كودكتان قرار دهید. با نگاهی به گوشه و كنار آشپزخانه منزل و كمی قوه تخیل از جانب خودتان و كودكتان می توانید ساعاتی سرشار از سرگرمی های جذاب برای كودك خود فراهم آورید.
ظرف های پلاستیكی غذا، سطل ماست، ظرف بستنی، لیوانهای پلاستیكی، بطری های پلاستیكی، ماهیتابه و قوطی های محكم، شاید ساده ترین و چند منظوره ترین اسباب بازی های خانگی باشند. می توان از جعبه های پلاستیكی با اندازه های مختلف برای ساعت ها بازی داخل گذاشتن و بیرون آوردن ، برداشتن و ریختن آب در حمام ، پر و خالی كردن ماسه، یا بازی با گِل در باغچه استفاده كرد. با ریختن چند تكه خمیر نان یا نخود فرنگی خشك شده در یك ظرف و محكم كردن در آن می توانید یك جغجغه یا ابزار موسیقی بسازید. و با اضافه كردن چند قاشق چوبی می توانید یك طبل تمام عیار درست كنید. ماهیتابه برای این منظور كاملاً مناسب است. هرگاه از فروشگاه خرید می كنید و جنس مورد نظر در جعبه های رنگی و یا عكسدار است ، می توانید عكس ها را ببرید و برای كودك خود در جعبه ای جدا بریزید و با كودكانتان بازی كنید بدین صورت كه گاهی اوقات كارت ها (عكس های بریده شده) را بچینید و اسامی آنها را برای كودكتان با صدای بلند و رسا بگویید و از كودك خود بخواهید تكرار كند كه این روش به صحیح صحبت كردن فرزندانتان كمك می كند و یا دفتری برای كودكتان در نظر بگیرید و این عكس ها و كارت های رنگی را به كمك فرزندتان در آن دفتر بچسبانید. و از این قبیل بازی ها.
می توان از سیب زمینی و هویج برای ساختن حروف چاپی و شكل های مختلف استفاده كرد بدین صورت كه با استفاده از یك چاقوی كوچك بسیار تیز، یك الگوی ساده مثل مثلث یا ستاره را روی یك هویچ یا سیب زمینی برش دهید سپس قسمت های زائد آن را ببرید و به آرامی در آورید تا الگوی مورد نظر برجسته شود و با فرو بردن آنها در رنگ خوراكی و زدن آنها به روی كاغذ یا پارچه، نقش ها و الگوهای تكراری رنگین درست كنید. لوله های مقوایی داخل كاغذ توالت و دستمال كاغذی آشپزخانه را با كمی تزیین می توان به عروسك های خیمه شب بازی از نوعی كه روی انگشت قرار می گیرند تبدیل كرد.

همچنین می توانید برای فرزندانتان خمیر شكل سازی درست كنید. بدین صورت كه 625 گرم آرد ساده ، 300 گرم نمك ، پنج قاشق غذاخوری روغن سالاد را در یك ظرف بزرگ مخلوط كنید. 240 تا 480 میلی لیتر آب را كم كم به آن اضافه كنید اگر خمیر چسبنده شد آرد بیشتری اضافه كنید. خمیر باید خشك باشد و به راحتی شكل بگیرد. برای رنگ كردن خمیر آن را به گلوله هایی تقسیم كنید و چند قطره رنگ خوراكی به داخل حفره هایی كه در هر گلوله ایجاد كرده اید بریزید. گلوله را روی یك سطح قابل شستشوی آغشته به آرد فشار دهید و بمالید تا رنگ با آن مخلوط شود. اگر خمیر چسبناك شد آرد بیشتری اضافه كنید. برای خوشبو كردن خمیر مقداری پودر ژلاتین با عطر میوه به آن بیفزایید. این خمیر را تا سه هفته می توان در كیسه پلاستیكی در یخچال نگهداری كرد. بدین ترتیب می توانید اوقات خوبی را با كودكان خود سپری كنید و آنها را با سرگرمی های خانگی كه خود تهیه كرده اید مشغول سازید.
امضای بانوی مهر
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۶-۱-۱۳۹۱ ۰۳:۲۰ عصر، توسط بانوی مهر.)
۱۶-۱-۱۳۹۱, ۰۳:۲۰ عصر
وب سایت کاربر یافتن سپاس نقل قول
خانوم گل کدبانو

****
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
917
تاریخ عضویت:
دی ۱۳۹۰
مدال ها

اعتبار: 1439


محل سکونت : کرج
ارسال: #4
RE: نکاتی مهم درباره اسباب بازی های کودکان
نکات و اصول ایمنی مکانهای بازی کودکان

• نکات و اصول ایمنی زمین های بازی
• دوچرخه سواری
• اسکیت سواری
• نکات مهم در مورد بازی کودکان
ما همیشه در پی فرصت هایی هستیم که کودکانمان بتوانند در محیط های مناسب به فعالیت بدنی و بازی بپردازند . از آنجایی که بازی یکی از ابعاد اجتناب ناپذیر دوران کودکی است و محیط بازی مناسب باعث رشد و افزایش مهارت های اجتماعی ،‌ شناختی و حرکتی کودکان می شود ، ‌لذا رعایت نکات ایمنی و نظارت و سرپرستی صحیح بر زمین های بازی می تواند آسیب های بدنی کمتری را متوجه کودکان و نوجوانان کند .
نکات و اصول ایمنی زمین های بازی
بیش از نیمی از حوادث و صدمات کودکان در زمین های بازی ناشی از سقوط و زمین خوردگی است . بنابراین استفاده از سطوح حفاظتی و نرده های مناسب در سطح زیرین و اطراف زمین بازی می تواند در کاهش حوادث مؤثر باشد . لازم به ذکر است زمین های آسفالت یا بتونی به علت عدم خاصیت ضربه گیری ، مناسب نیستند . برای نرم و قابل استفاده کردن سطح زمین بازی می توانید از خاک اره ، تراشه های چوب ، کاه ، شن و ماسه مناسب استفاده کنید . علف و چمن نیز چندان مناسب نیستند . برای جلوگیری از سقوط کودکان ، باید در اطراف سکوهایی که بیش از ۷۵ سانتی متر بالای سطح زمین قرار گرفته اند ، نرده های ایمنی و حفاظتی نصب کنید . همچنین لوازم اضافی مانند سطل ها ،‌سبدها و توپ ها را از محوطه زمین بازی کودکان دور کنید . اطراف و زیر سطح زمین بازی جایی که احتمال سقوط کودکان را می دهید ، از لوازم و تجهیزات و موانع خالی کنید .
برای جلوگیری از صدمات تجهیزات و وسایل متحرک ، به فواصل مناسب آنها را جدا از یکدیگر تهیه کنید . معمولاً فاصله افقی مناسب بین صندلی های متحرک مجاور ، حداقل ۶۰ سانتی متر و فاصله مناسب بین صندلی های متحرک و سازه های زمین بازی حداقل ۷۵ سانتی متر در نظر گرفته شود . نظارت صحیح بر زمین های بازی می تواند از بروز حوادث خطرناک در کودکان جلوگیری کند . بنابراین زمین های بازی باید حداقل سالانه یک بار مورد بازبینی دقیق و بازرسی قرار گیرند .
پیشگیری از خطرات زمین بازی
امکانات و تجهیزاتی را که فرسوده یا لق شده اند ، تعویض کنید و به برجستگی و برآمدگی های وسایل و تجهیزات توجه کنید . وسایل اضافی ، پراکنده و غیرضروری مانند پوشال ، ریشه و ساقه های درختان را از محوطه بازی کودکان دور کنید . شکاف ها وترک های روی وسایل چوبی و فرسوده ، زرنگارهای روی سطوح فلزی و رنگ آمیزی های نامناسب را از بین ببرید . وسایل فرسوده و قدیمی که در ساختمان وجود دارد مانند دستگیره درب یا نرده های حفاظتی شکسته را بازسازی و تعمیر کنید .
پیشنهاد به والدین
والدین عزیز ! همواره زمانی که فرزندان شما از امکانات و تجهیزات زمین بازی استفاده می کنند ، در کنار آنها باشید بر آنها نظارت کنید . آنها را از اعمال و رفتارهای غیرایمنی و خطرناک مانند هل دادن ،‌کشیدن ، شلوغی و ازدحام و استفاده نامناسب و نادرست از وسایل برحذر دارید . اطمینان حاصل کنید که فرزندانتان از وسایلی استفاده می کنند که با سن آنها مناسب است . محدوده بازی کودکان زیر پنج سال را از بقیه کودکان جدا کنید . هرگز اجازه ندهید کودکان با گردن بندهای زینتی ، شال گردن ، گوشواره و وسایل زینتی یا لباس هایی که بندهای بلند و آویزان دارند در زمین بازی حاضر شوند .
دوچرخه سواری
نکات ایمنی
با توجه به اینکه می توان ۷۵ درصد از مرگ و میر افراد در سوانح و حوادث دوچرخه را تنها با استفاده از کلاه ایمنی از بین برد ، بنابراین آموزش چگونگی استفاده صحیح و نحوه قرار دادن آن بر روی سر بسیار مهم است . از این رو نباید به کلاه ایمنی تنها به عنوان یک وسیله فرعی یا تفننی نگریست . کلاه ایمنی را باید به درستی روی سر تعبیه نمود به گونه ای که فرد احساس راحتی کند . نوار بندهای کلاه باید قلاب شود و طوری روی سر قرار گیرد که به جلو ، عقب یا طرفین تاب نخورد .
پیشنهاد به والدین
والدین عزیز ! برای جلوگیری از خطرات و سوانح دوچرخه سواری ،‌فرزندان خود را با مقررات و قوانین راهنمایی و رانندگی آشنا کنید و به آنها نشانه های ترافیک و تابلوهای راهنمایی را بیاموزید . حتی المقدور روی فرمان دوچرخه آنان ، آینه نصب کنید . به کودکان خود بیاموزید به هنگام دوچرخه سواری در تاریکی شب یا غروب از پوشش های رنگی مناسب استفاده کنند . کودکان زیر ۱۰ سال به هنگام دوچرخه سواری باید در نظارت و مراقبت کامل شما باشند .
اسکیت سواری
این روزها ، کفش های چرخ دار اسکیت و تخته اسکیت از جذاب ترین فعالیت های تفریحی کودکان و نوجوانان به شمار می روند . این سرگرمی نه تنها مفرح و نشاط انگیز است ، بلکه موجب تحرک ، جنب و جوش و فعالیت های بدنی نیز می شود . متأسفانه برخی از کودکان بدون در نظر گرفتن محیط مناسب ویژه این سرگرمی در معابر و خیابان ها با یکدیگر رفابت کرده و به اجرای حرکات نمایشی می پردازند که متأسفانه بر اثر بی احتیاطی موجب بروز صدمات جبران ناپذیری در اعضای بدن به ویژه در ناحیه مچ دست و پا ، بازو ، زانو ، صورت و قوزک پا می شود .
نکات ایمنی
برای کاهش خطرات و تصادفات اسکیت ، از پوشاک مناسب ، کلاه ایمنی ،‌گارد مچ پا ، دست و زانو و پدهای آرنج استفاده کنید .
پیشنهاد به والدین
اغلب والدین سئوال می کنند بهترین سن برای شروع اسکیت چه زمانی است ؟ به طور کلی کودکان دوره ابتدایی به شرطی که قدرت بدنی ، هماهنگی و قدرت تشخیص مناسب داشته باشند ، می توانند از این وسیله استفاده کنند .
پیشنهاد می شود فرزندانتان برای شروع از کفش های چرخ دار اسکیت چهارچرخ استفاده کنند زیرا در هنگام آموزش قابلیت کنترل بیشتری دارند .
بهترین مکان برای اسکیت ، پیست های داخل سالن است که دارای روشنایی مناسب و سطح صاف می باشند . پس از اینکه فرزندتان مهارت و کنترل کافی بر روی کفش های چرخ دار به دست آورد ، می توانید چگونگی استفاده از تخته اسکیت را نیز به او بیاموزید .
‌ نکات مهم در مورد بازی کودکان
بازی از ضروریات زندگی کودک است و در رشد ذهنی و جسمی کودک تأثیر ویژه ای دارد . وسایلی که برای بازی فرزندان انتخاب می کنید باید خصوصیات و شرایطی را دارا باشد تا اهداف ما را از بازی کودک برآورده ساخته و برای او مفید باشد .
در انتخاب اسباب بازی و نوع بازی در نظر داشتن نکات ذیل ما را یاری خواهد کرد :
• با توجه به سن و جنس کودک برایش اسباب بازی بخرید .
• اسباب بازی نباید چندان گرانقیمت باشد تا کودک بتواند آنرا دستکاری کند .
• اسباب بازی باید بی خطر باشد و سلامت او را تهدید نکند .
• اسباب بازی باید بی خطر باشد و سلامت او را تهدید نکند .
• اسباب بازی متنوع باشد تا کودک احساس خستگی نکند .
• اسباب بازی باید به گونه ای باشد که کودک را در رشد و تکامل حواس یاری دهد .
• از خوردنیها به عنوان اسباب بازی استفاده نشود .
• در خرید اسباب بازی به نیاز کودک توجه شود نه خوش آیند بزرگترها
• بازی باید برای کودک خوش آیند باشد . هیچگاه به بازی جنبه تحمیلی ندهید .
• از مداخله نابجا در بازی بچه ها بپرهیزید .
• از رشد اجتماعی کودکتان در بازی غافل نشوید . حضور در یک بازی چند نفره می تواند به این رشد کمک کند .
• محیط بازی از حیث وسایل بازی غنی باشد .
• در ضمن بازی کودکان انها را به رعایت حق و عدالت تشویق کنید .
• اگر کودک شما میل به بازی ندارد به کشف علت بپردازید و دردرمان آن کوشا باشید .
• محیط بازی باید برای کودکان مطلوب زیبا و دلپذیر باشد .
• کار کودک بازی است اما بازی هم باید تا حدی جدی باشد .
• از انجام هر بازی باید نتیجه ای مثبت انتظار داشت .
• گاهی اوقات بزرگترها لازم است همبازی کودکان شوند .
امضای بانوی مهر
۱۶-۱-۱۳۹۱, ۰۳:۲۲ عصر
وب سایت کاربر یافتن سپاس نقل قول
خانوم گل کدبانو

****
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
917
تاریخ عضویت:
دی ۱۳۹۰
مدال ها

اعتبار: 1439


محل سکونت : کرج
ارسال: #5
RE: نکاتی مهم درباره بازی های کودکان
-تاثیر باور نکردنی بازی:



کودکان هدیه های الهی هستند که با سرشتی پاک ، پا به جهان هستی می گذارند. از آنجا که کودکان فطرتی به دور از آلودگیها دارند ، برعهده والدین و مربیان است تا با تربیتی صحیح ، آنها را از انحراف مصون دارند . مهربانی و انس با کودک ، نقش مهمی در تربیت و شکوفایی استعدادهای نهفته او دارد . کودکان در سنین مختلف ، نیازمند توجه و احترام هستند . از این رو والدین باید با دقت خواسته آنها را پاسخ گویند . روح ظریف و حساس کودکان با رفتارهای نسنجیده ، ناراحت و پژمرده می شود . بنابراین باید از هرگونه تحقیر و تمسخر آنها و به زبان آوردن عیبها و خطاهایشان بویژه در میان جمع ، پرهیز کرد . گفته اند روزی مردی در حضور پیامبر ، به خاطر کاری که فرزندش انجام داده بود ، از او عیب جویی کرد . پیامبر از این مسئله ناراحت شد و فرمود : «‌ فرزندت تیری از تیرهای توست . » یعنی فرزندت سرمایه و ذخیره آینده توست و تو با اهانت به شخصیت او هم به خودت ضربه می زنی و هم فرزندی را تحقیر می کنی که در آینده مددکار و پشتیبان تو خواهد بود . پیامبر اسلام (ص) در سخنی فرمود : « فرزندان خود را احترام کنید تا ازآمرزش الهی برخوردار شوید .»

یکی از آموزه های اسلام ، مهرورزی به كودكان و نشاط بخشی به آنهاست . همراهی پدر و مادر در بازی کودک ، خریدن پوشاک مناسب برای او ، قصه گفتن هنگام خواب و یا دادن هدیه ، فرزند را شاد و خشنود می کند .

کودک آنچه را که در فرایند بازی یاد می گیرد ، بر خویش می افزاید و این آموزش در رشد شناختی و عاطفی او مؤثر است و از بازی برای تعلیم و آموزش موضوعات علمی ، مهارتهای اجتماعی و اصول اخلاقی سود جست .


از نظر اسلام ، مسئولیت پدر و مادر تنها اداره زندگی مادی و تأمین نیازهای جسمانی کودک نیست . پاسخگویی به نیازهای عاطفی و روانی کودک و توجه به جنبه های تربیتی او نیز بر عهده والدین است . وظیفه والدین دربرابر فرزندان آن چنان حساس است که امام سجاد (ع) درجهت انجام این مسئولیت ، از خداوند کمک می طلبد و چنین درخواست می کند که : « خدایا مرا در تربیت و تأدیب فرزندانم یاری و مدد فرما. » اگر والدین بتوانند از ابتدای کودکی ، رابطه خوبی با فرزندان خود برقرار کنند ، در ارضای نیازهای عاطفی و روانی آنها موفق خواهند بود . بدون تردید ، در دوران نوجوانی و جوانی نیز ارتباط بهتر و سالم تری با آنها خواهند داشت .

از آنجا که وظیفه اصلی والدین ، شکوفا سازی استعدادهای کودکان است ، اسلام هر آنچه را برای رسیدن به این هدف مفید باشد ، پذیرفته است و از والدین می خواهد که زمینه رشد کودک را فراهم کنند . بازی و استفاده از اسباب بازی ازجمله زمینه های رشد برای کودک است و به او فرصت می دهد تا جنبه های جسمی ، عاطفی ، اجتماعی و اخلاقی شخصیت خود را تقویت کند . از گذشته های دور تاکنون ، پدیده ای روانی ، اجتماعی و زیستی به نام بازی برای کسب لذت و تمدد اعصاب در زندگی انسان بویژه کودکان و نوجوانان وجود داشته است . به باور روان شناسان و جامعه شناسان ، بازی و اسباب بازی ، در روحیه و شخصیت کودکان اثر عمیقی برجای می گذارد . کودکان و نوجوانان از طریق بازی ، نقشهای اجتماعی را می آموزند و با الگوها و هنجارهای فرهنگی و اجتماعی جامعه خویش آشنا می شوند.

بنا بر تجربه و پژوهش های روان شناسانی چون پیاژه ، کودک آنچه را که در فرایند بازی یاد می گیرد ، بر خویش می افزاید و این آموزش در رشد شناختی و عاطفی او مؤثر است . بازی مؤثرترین و اصلی ترین راه یاد گیری برای کودکان است . از این رو می توان با برنامه ریزی از پیش تعیین شده ، از بازی برای تعلیم و آموزش موضوعات علمی ، مهارتهای اجتماعی و اصول اخلاقی سود جست .

بازی نیاز طبیعی کودک است و بدون توجه به آن ، کودک رشد سالمی نخواهد داشت . بازی نقش مهمی در پرورش و شکوفایی استعدادهای کودک دارد و برخی از نیازهای اساسی او را ارضاء می کند . کودک سرشار از انرژی است و نیاز دارد که این انرژی ها را به شکلی تخلیه کند . وقتی در محیط زندگی کودک ، زمینه های مثبت و سازنده ای برای تخلیه این انرژی ها وجود نداشته باشد ، به بی قراری و ناهنجاری در کودک می انجامد . اما اگر از این انرژیها به گونه ای مثبت و سازنده استفاده شود ، درون کودک مانند یک ژنراتور فعال شروع به بازتوانی و تولید دوباره انرژی می کند . این مسئله می تواند به رشد خلاقیت در کودک منجر شود . بازی بهترین وسیله برای پرورش هیجانها و عواطف است . كودك در حین بازی ، چگونگی بروز عواطف ، کنترل و ارضای مناسب آنها را یاد می گیرد . کودکانی که فرصت بازیهای گروهی را دارند ، احساسهای همدلانه بیشتری از خود نشان می دهند . بازی از نظر جسمی نیز سبب هماهنگی عضلات و اعضای بدن می شود . کودکانی که فرصت بازی داشته باشند ، چالاک ترند و بیشتر برای رویارویی با سختی های زندگی آماده می شوند . کودکان درمورد افرادی که زمینه لذت و سرگرمی و تفریح آنها را فراهم می کنند ، احساسات بهتری دارند . اگر والدین محیطی امن و سرشار از نشاط را برای کودکان فراهم آورند ، احساس ناامنی در آنان کمتر می شود .

مسئله آزاد گذاشتن کودک برای بازی ، هم در آموزه های تربیتی اسلام و هم در دیدگاههای روان شناسی ، پذیرفته شده است . البته این آزادی نباید به معنای بی بند و باری تلقی شود . چرا که بازی و سرگرمی کودکان نیز باید با تدابیر لازم و همراه با برنامه ریزی باشد . اما گاهی دخالتهای بی جا و غیرمنطقی بزرگترها در دنیای شیرین کودک ، موجبات آزردگی او را فراهم می کند . تحمیل نوع بازی و یا اسباب بازی به کودک ، باعث می شود که او در فردایی نه چندان دور ، فردی بدون اعتماد به نفس و وابسته به دیگران باشد . پیامبر اسلام (ص) در سخنی می فرماید : « فرزند خود را تا سن هفت سالگی آزاد بگذار تا بازی کند . » ایشان حتی کودکان را در سنین بالاتر نیز به بازی تشویق می کرد . امروزه روان شناسان تصریح کرده اند که بازی به گونه ای باور نکردنی در رشد جسمی و ذهنی کودک و شکل دادن شخصیت او مؤثر است . به نظر بیشتر روان شناسان اساس و پایه شخصیت یک بزرگسال ، به بازی در دوران کودکی او مربوط است .

امام محمد غزالی می گوید : « بازی اختصاص به دوره کودکی ندارد . بلکه فرزند در دوران نوجوانی نیز پس از مطالعه کتاب ، باید بازی کند ، تا خستگی ناشی از مطالعه ، از تن او برود . الزام کودک به مطالعه دائمی درس ، سبب ركود ذهنی او می شود . لذا کودک درصدد بر می آید كه از مطالعه و درس فرار كند . »

وظیفه والدین دربرابر فرزندان آن چنان حساس است که امام سجاد (ع) درجهت انجام این مسئولیت ، از خداوند کمک می طلبد و چنین درخواست می کند که :«خدایا مرا در تربیت و تأدیب فرزندانم یاری و مدد فرما. »
روان شناسان ، منع كردن کودک از بازی را ، باعث اختلال در رشد او و نیز سرکوب غرایز و پیدایش عقده های روانی می دانند . البته همانطور که گفتیم ، بازی کودکان باید سنجیده و متناسب با سن آنها باشد .

از نکات مهم در بازی و همنشینی با کودکان این است که خود را همسان آنها قرار دهیم تا آنها بهتر ما را درك كنند . در سیره پیامبر اسلام (ص) آمده است که ایشان با کودکان مأنوس می شد و در بازی آنها شرکت می کرد . رسول خدا ، آن چنان مهربان و متواضع بود كه هر زمان کودکان آن حضرت را می دیدند ، اجازه عبور به ایشان نمی دادند ، مگر اینکه دقایقی با بازی آنها همراه شود . با داستانی از رفتار مودت آمیز پیامبر با کودکان ، این سخن را به پایان می بریم . روزی پیامبر اسلام (ص) عازم مسجد بود . در راه با گروهی از کودکان که سرگرم بازی بودند ، رو به رو شد . کودکان تا آن حضرت را دیدند ، دور ایشان جمع شدند و با اصرار از پیامبر خواستند كه در بازی آنها شركت كند . پیامبر از یک سو نمی خواست آنها را برنجاند و از سویی دیگر باید خود را برای اقامه نماز به مسجد می رساند . آن حضرت ، صلاح را در آن دانست تا دقایقی با کودکان همراه شود و از آنان دلجویی کند . در این حال ، بلال حبشی از مسجد بیرون آمد و به جستجوی پیامبر پرداخت . وقتی آن حضرت را کنار گروهی از کودکان یافت ، به علت تأخیر پیامبر پی برد . بلال خواست کودکان را مورد عتاب قرار دهد . اما پیامبر او را از این کار نهی کرد و به وی فرمود : به خانه برو و تعدادی گردو و خرما برای آنها بیاور . بلال چنین کرد . پیامبر ، گردوها را میان کودکان تقسیم کرد و بدین گونه کودکان راضی شدند که پیامبر آنها را ترک کند و به مسجد برود .

۲-دنیای نشاط و سر زندگی:

دنیای کودکان، دنیای تازگی ها، شادی ها، شادابی ها و شگفتی ها و بازی، پشتوانه ی بزرگ شکل گیری شخصیت و رشد مناسب جسمی، هوشی و روانی کودک است. بازی پُل دوستی کودکان، فرصت کسب مهارت ها و هماهنگی رشد کودک از نظر جسمی، ذهنی و عاطفی است.

کودک در بازی به تجربه ی دنیای بیرون می پردازد؛ به ابداع و ابتکار می پردازد؛ دنیای آموخته های خود را وسعت و عمق می بخشد؛ توانایی ها و ضعف های خود را می شناسد و به تقویت چالاکی، تمرکز، حرکات جسمانی، حافظه و احساسات خود می پردازد. اگر بازی با اسباب و ابزارها و به ویژه اسباب بازی های مناسب همراه شود، بازی لذت بخش تر، آموزنده تر و جذاب تر خواهد شد.

در فرهنگ دینی ما بازی متن زندگی کودک است و والدین نه تنها باید فرصت هایی را برای بازی کودکان فراهم آورند که خود نیز با کودکان هم بازی شود و با ساختن موقعیت هایی لبریز از نشاط و سرزندگی و انجام بازی های مناسب، دنیای تجربی کودک را وسعت بخشند و از طریق بازی به شکوفایی و پرورش استعدادهای کودکان بپردازند.

والدین هنگام بازی با کودک، هم به نیاز عاطفی کودک پاسخ می گویند و هم بسیاری از آموزش ها را از همین گذرگاه به فرزندان منتقل می کنند.
بازی کودکان از عوامل گوناگون و چندگانه ای تأثیر می پذیرد. این عوامل را می توان به عوامل برونی و درونی تقسیم کرد. محیط، عنصر مهمی در تعیین نوع بازی بچه هاست. اگر محیط، روستا باشد و پدیده های طبیعی چون درخت، پرندگان و حیوانات در آن فراوان، چنین عناصری ابزار بازی و سرگرمی می شوند و در محیط شهر، عناصر و پدیده های دیگر دنیای کودک را به خود مشغول می دارند. جنس و سن نیز دو عنصر مهم و تأثیرگذار در نوع بازی ها هستند. پسران به بازی هایی گرایش دارند که پرشورتر و پر جنب و جوش باشند و دختران به بازی های آرام و ساکت و ملایم.

سن نیز عنصری تعیین کننده در نوع بازی کودکان است. بازی های ماه های آغازین تولد، حرکت دست و پا و سر، صداهای حنجره و دهان وچنگ زدن و حرکت دادن اشیاست.اما کودکان کم کم به بازی های جمعی علاقه نشان می دهند و در این بازی ها تجربه های ارزشمندی برای آینده اندوخته می کنند. بازی با کودکان تنها برای کودکان مفید نیست که برای بزرگ سالان نیز سازنده و مفید است. بازی کردن یک فعالیت لذت بخش است که در برگیرنده ی افراد، اشیا یا تحرک می باشد. هر چیزی، از فوت کردن حباب های صابون به اطراف گرفته تا خواندن یک قطعه شعر نوعی بازی محسوب می شود. تمامی والدین از این حقیقت آگاه هستند که بازی می تواند شامل هر فعالیتی باشد که کودک با اشیای اطراف خود انجام می دهد.

بررسی فرایند بازی و در نظر گرفتن آن به منزله ی یکی از فعالیت های انسان، به خصوص فعالیت های کودکان، از مسائلی است که روان شناسان همواره به آن توجه کرده اند. بازی مانند کُنش های روانی دیگر در شمار فعالیت اساسی روانی انسان قرار دارد . روان شناسان امروزه دیدگاه گسترده تری از جهان کودک و آن چه در آن می گذرد را عرضه داشته و تأکید خاصی بر آموزش و پرورش دوران کودکی و نقش مهم آن در زندگی آینده دارند. به طور مثال بلوم از پژوهش های خود نتیجه می گیرد که حدود 50 درصد از رشد هوشی کودک از بدو تولد تا 4 سالگی، حدود 30 درصد از 4 سالگی تا 8 سالگی و 20 درصد باقی مانده در فاصله ی 8 تا 17 سالگی شکل می گیرد.

کودک آن چه را در اثر برخورد و تعاملات با محیط می آموزد، ضمن بازی تکرار کرده و با این تکرار درباره ی آن به بازاندیشی پرداخته و از این طریق آنها را بهتر درک می کند.
نتیجه ی پژوهش ها در مورد رشد هوش کودک نشان می دهد همان طور که بهبود شرایط بهداشتی و تغذیه ای می تواند بر روی رشد جسمانی فرد نافذ بوده و آن را روز به روز بهتر گرداند، بهبود شرایط محیطی نیز امکان رشد هوشی کودک را هر چه بیشتر فراهم سازد؛ به این معنا که شرایط محیطی مساعدتر، امکان استفاده از توانایی های بالقوه ی وراثتی را افزون تر و ساده تر می سازد. در این راستا بازی یکی از عواملی است که بایستی مورد نظر قرار گیرد.

حال اگر بر اهمیت شرایط محیطی اتفاق نظر داشته باشیم، این سؤال پیش خواهد آمد که چگونه می توان از امکانات موجود به بهترین نحو استفاده نمود؟ از نظر ما بازی یکی از مهم ترین عواملی است که باید مورد نظر قرار گیرد، زیرا کودک آن چه را در اثر برخورد و تعاملات با محیط می آموزد، ضمن بازی تکرار کرده و با این تکرار درباره ی آن به بازاندیشی پرداخته و از این طریق آنها را بهتر درک می کند. بازی امکان تجربه و تعاملات مستقیم با عوامل محیطی را برای کودک فراهم می سازد. او با دست کاری کردن و تجربه ی مستقیم اشیا و روی دادهای محیطی، به دانسته ها و دانش خود می افزاید.

۳-خطر در کنار کودکان:

اسباب بازیهای خطرناک
وسایل خطرناک بسیاری (نه تنها اسباب بازیهای خطرناک) وجود دارند که کودک هرگز نمی بایست با آنها بازی کند. در واقع برعهده ی شماست که به هر شکل ممکن فرزندتان را از بازی کردن با این گونه وسایل پرهیز دهید: مواد محترقه، اجسام نوک تیز، روروک و... اسباب بازیهای الکتریکی نیز ممکن است باعث شوک و یا آسیب دیدگی کودک شود. اسباب بازیهای پرنده و دارای تیر نیز در صورتی که توجه کافی به نحوه ی استفاده شان نشود. می توانند آسیب دیدگی های چشم را به همراه داشته باشند.



اسباب بازیهای پرسروصدا

به خاطر داشته باشید در هنگام بررسی ایمنی یک اسباب بازی، میزان سروصدای تولیدی آن اسباب بازی و بلندی صوتها را در نظر داشته باشید. این نکته ای است که شاید در وهله ی اول مهم به نظر نرسد. سروصدای برخی اسباب بازیها مانند انواع تفنگ، اسباب بازیهای موزیکال و الکترونیکی ممکن است برحسب دسی بل، به بلندی صدای ترمز ماشین، کنسرت موسیقی راک، موتور هواپیما و تراکتور یا حتی بلندتر باشد. علی الخصوص زمانی را در نظر بیاورید که کودک اسباب بازی را مستقیماً نزدیک گوش خود قرار دهد. بر روی برخی از این قبیل اسباب بازیها، برچسب هایی وجود دارد که توصیه می کند، اسباب بازی مذکور بایستی حداقل 12 اینچ از گوش فاصله داشته باشد.



براساس استانداردهای بین المللی، اسباب بازیهای صدا داری که مورد استفاده شان در دست کودک است نمی بایست صداهای بلندتر از 90 دسی بل ایجاد نمایند و آن دسته از اسباب بازیها که در نزدیکی گوش کودک استفاده می شوند (مثل تلفن های همراه اسباب بازی) نبایستی صدهای بلندتر از 70 دسی بل داشته باشند. اگر میزان صدای تولید شده برحسب دسی بل روی اسباب بازی درج نشده باشد، شما خود می توانید با یک مقایسه ساده، میزان آن را تخمین بزنید: صدایی که یک زنگ تلفن در حد معمولی و میانگین ایجاد می کند در حدود 80 دسی بل است.



سایر موارد

از آنجا که بازیهای ویدئویی و کامپیوتری رواج بسیاری یافته است. توصیه می شود زمان بازی کامپیوتری و ویدئویی کودکان را به حداقل برسانید و اجازه ندهید از 1 تا 2 ساعت در روز تجاوز نماید.

حتماً قبل از اینکه فرزندتان بازی را تجربه نماید، خودتان آن را بررسی کنید و مطمئن شوید مناسب سن و شرایط تحولی اوست و در صورتی که کودک شما کمتر از 5 سال دارد، سعی کنید بازیهایی را انتخاب کنید که دو نفره باشند و شما هم بتوانید همراه با وی بازی کنید و نهایتاً اینکه همواره به خاطر داشته باشید که بهترین اسباب بازیها لزوماً گرانترین آنها نیستند. اسباب بازیهایی را انتخاب کنید که بتوانند خلاقیت کودک شما را برانگیزند و پرورش دهند.

مخصوصاً در بازیهای کامپیوتری، دقت کنید که پرخاشگری را در کودک شما تقویت و تشدید نکند و عادات منفی را تقویت ننمایند. همیشه ساده ترین نوع اسباب بازیها که در واقع «خودشان هیچ کاری انجام نمی دهند» به بیشترین میزان، خلاقیت بچه ها را شکوفا می سازند و سالها می توانند مورد استفاده قرار گیرند.
امضای بانوی مهر
۱۶-۱-۱۳۹۱, ۰۸:۲۱ عصر
وب سایت کاربر یافتن سپاس نقل قول

تبلیغات

Bia2Aroosi
کانال خانوم گل'
خانوم گل کدبانو

****
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
917
تاریخ عضویت:
دی ۱۳۹۰
مدال ها

اعتبار: 1439


محل سکونت : کرج
ارسال: #6
RE: نکاتی مهم درباره بازی های کودکان
ـ اسباب بازی باید همواره مناسب سن، مطابق علایق و درخور توانایی های ذهنی و

رشدی کودک باشد. نه آنقدر سخت و پیچیده باشد که کودک عاجز از بازی با آن شود و نه آنقدر ساده و آسان باشد که علاقه کودک را از بین برده و در او ایجاد خستگی نماید. همچنین به لحاظ فیزیکی به گونه ای ساخته شده باشد که به راحتی در دستان کودک قرار گرفته و با آن بازی کند به طوری که کودک آن را با کمال میل بپذیرد و در حین بازی از آن واقعا لذت ببرد.

در حقیقت چون خواسته ها و تمایلات کودکان به لحاظ فیزیولوژی و روانشناسی در سنین مختلف فرق می کند، پس بهتر است در هر سن و سالی اسباب بازی مناسب همان سن را برای آنان تهیه کنیم تا موجب رشد عقلی و شخصیت آنها شود.(۴)

به عبارت دیگر چون رشد جسمی، ذهنی، روانی و اجتماعی یک کودک نُه ساله با کودک سه ساله متفاوت است و اسباب بازی ای که برای یک کودک نُه ساله ساخته شده به درد یک کودک سه ساله نمی خورد، دادن این اسباب بازی به او برایش فشار روحی و روانی ایجاد می کند و کودک خود را در بازی با آن ضعیف و ناتوان می یابد و خسته و عصبی شده و ممکن است اسباب بازی را پرت کرده و یا اینکه با پا بر روی آن بکوبد و یا اینکه احساس تنفر در او ایجاد کند. لذا پیشنهاد می گردد که در مراکز تهیه و تولید اسباب بازی از متخصصین روانشناسی و تعلیم و تربیت استفاده شده و اسباب بازی ها واقعا بر مبنای نظرات کارشناسانه و متناسب با سنین کودکان ساخته شود.

۲ـ اسباب بازی باید چنان باشد که ذهن کودک را برانگیزد و او را به سوی سازندگی، خلاقیت و نوآوری سوق دهد. اسباب بازی هایی که به طور کامل ساخته شده و کودک کار کمتری بر روی آنها انجام می دهد (اسباب بازی های کوکی)، قوای فکری کودک را بلااستفاده می گذارد و او را تبدیل به موجودی تماشاگر، منفعل و ناظر ساخته های دیگران می کند و کودک را که میل به کاوشگری و کنجکاوی دارد و سعی می کند اسباب بازی را قطعه قطعه کند تا میل درونی اش را ارضا کند، دلسرد می کند. در حالی که لگوها و قطعات ساختمان سازی که کودک با آن چیزهای مختلفی می تواند بسازد، جعبه کفش، جعبه مقوایی بزرگی که می تواند داخل آن بنشیند و ادای قایق سواری، هواپیمارانی، اتومبیل رانی و غیره را در بیاورد،(۵) گل رس، شن و خمیر بازی که با آنها دست به آفرینش، خلاقیت و نوآوری می زند، می تواند چیزهای گوناگونی بسازد، هر طور که دلش می خواهد به آنها شکل بدهد، خراب کند و دوباره بسازد، کودک را به سوی خلاقیت و نوآوری سوق می دهد.

۳ـ اسباب بازی خوب باید به واقعیت نزدیک باشد تا کودک از راه بازی با زندگی آشنا شود. مثلاً قیچی برای بریدن، سوزن برای دوختن، خمیر بازی برای شکل دادن اجسام واقعی و تخیلی و ورزیدگی دست و انگشتان، انواع مدادها و وسایل رنگ آمیزی برای شناخت رنگ ها، انواع پازل ها، لگوها و وسایل پیچ و مهره ای که به هماهنگی بین حرکات چشم و حرکات ظریف دست کمک کند.(۶)

۴ـ سبب رشد و پرورش مهارت ها و توانایی های بدنی کودک شود. اسباب بازی مطلوب علاوه بر پرورش قوای ذهنی، روانی، عاطفی، اجتماعی، خلاقیت و استعداد باید توانایی کودک را در زمینه استفاده از اعضای بدن رشد دهد.

۵ـ اسباب بازی ساخته شده هر چقدر بتواند حواس بیشتری از کودک را به کار گیرد لذت بیشتری ایجاد می کند و مناسب تر است. کودکان آن چیزی را که لمس کنند، ببینند و بشنوند بیشتر از آن لذت می برند تا چیزهایی که فقط مشاهده کننده آن باشند.

۶ـ اسباب بازی خوب می تواند تصورات و تخیلات کودک را گسترش بخشد و میل کنجکاوی و اکتشاف را در او پرورش دهد.

۷ـ اسباب بازی هایی مناسبند که کودک روی آنها کار کند، با دست آنها را بپیچاند، بچرخاند، خم کند، ببرد (قطع کند)، رنگ آمیزی کند یا علامت بگذارد، اسباب بازی هایی که به طرق مختلف بتوان از آن استفاده کرد، بتوان به شکل های گوناگون در آورد، آنها را بست و محکم کرد و توسط آنها اشکال مختلف ساخت، کودکان دوست دارند اشیاء را لمس کنند سبک و سنگین نمایند و وضعیت ساخت آنها را بفهمند. گل رُس، شن، خمیر بازی، لگوها و قطعات ساختمان سازی، وسایل پیچ کردنی، نقاشی با آبرنگ، نقاشی انگشتی یا با مداد شمعی و مداد رنگی بیشتر دارای چنین خصوصیاتی هستند و کودک فعال است و می تواند بر روی آنها کار کند و تغییراتی که ایجاد می کند مشاهده نماید.(۷)

۸ـ اسباب بازی ها باید مستحکم و آنقدر با دوام باشند که کودکان مدت طولانی با آنها کار کنند، از نظر ظاهر جذاب و زیبا باشند تا کودکان با اصول طراحی آشنا شوند، دارای تنوع و قابلیت تغییر داشته و در فعالیت های آموزشی گوناگون مورد استفاده قرار گیرند.

۹ـ کیفیت و اندازه اسباب بازی نیز باید با سن و هیکل (قد و قواره) کودک متناسب باشد. دست و قد بچه به آن برسد. اسباب بازی به اندازه ای کوچک نباشد که کودک آن را به زحمت ببیند مثلاً سوراخ های دانه های رنگی آنقدر ریز نباشد یا طول دانه ها آنقدر زیاد نباشد که نتوانند نخ را از انتهای آن بیرون بکشند، یا سر نخ آنقدر شُل نباشد که به داخل سوراخ دانه تسبیح نرود. همچنین اسباب بازی آن اندازه بزرگ نباشد که قدش به آن نرسد مثلاً وقتی عروسکی برای دخترتان می خرید به اندازه ای باشد که او بتواند آن را روی پای خود دراز کرده و برای آن لالایی بگوید و یا به صورتی انعطاف پذیر باشد که بتواند به آن لباس بپوشاند و با آن بازی کند.

۱۰ـ اسباب بازی باید متناسب با جنس، ذوق و علایق کودک باشد. در زمینه نقش جنسیت در انتخاب بازی به وسیله کودکان تحقیقات زیادی صورت گرفته است.

«ترمن» فهرستی از بازی ها را تنظیم کرد و ارائه داده است که نشانگر تفاوت علاقه دختران و پسران است. دختران به بازی های عروسک بازی، مهمان بازی، طناب بازی، پذیرایی، آشپزی، تشکیل کلاس درس، بافندگی، خیاطی و معمابازی علاقه دارند و پسران به ابزارهای مکانیکی چون ماشین، تفنگ بازی، دوچرخه سواری، تیله بازی، کشتی، بُکس، فوتبال و فرفره بازی علاقه دارند.

نکته مهم اینکه اگر والدین مشاهده کردند که پسر آنها مثلاً عروسک بازی می کند و یا بالعکس دختر آنها تفنگ بازی می کند بهتر است حساسیتی نشان ندهند و به آنان نگویند که این بازی ها مربوط به دختران یا پسران است. به طور طبیعی در سنین ۷ ـ ۸ سالگی تفاوت های جنسی آشکار شده و هر کدام به سوی بازی هایی خواهند رفت که مطابق با طبیعت و انتظارات جامعه از آنان است.

۱۱ـ اسباب بازی باید وسیله ای باشد هماهنگ با ارزش ها و معیارهای جامعه ای که کودک در آن زندگی می کند. چنین وسیله ای سبب می شود که کودک از آغاز کودکی، ضمن نخستین تجربه های زندگی، بسیاری از ارزش های معمول در جامعه را بشناسد.

بر طبق نظر روانشناسان کودک خود را با ویژگی های اسباب بازی ها همانندسازی کرده و از آنها الگو می گیرد. یک اسباب بازی مطلوب باید با دیگر وسایل و ارزش های موجود در آن جامعه تناسب داشته باشد. به طور مثال برای یک کودک پرورش یافته در دامن یک زن مسلمان ایرانی، عروسک خارجی اسباب بازیِ چندان مطلوبی نیست و باعث بدآموزی و تقلید کودک از آن می شود.(۸)

۱۲ـ اسباب بازی بایستی انگیزه و محرک مناسب به همراه داشته باشد و بتواند کودک را جلب نماید. اگر بازی با اسباب بازی توأم با موفقیت باشد، کودک به ادامه بازی ترغیب می گردد مثلاً وقتی کودک قطعات رنگی را بر اساس رنگ خاصی هماهنگ می کند یا پازلی را حل نماید، احساس موفقیت می کند و این موفقیت در حکم پاداشی است که وی دریافت می نماید
امضای بانوی مهر
۱۶-۱-۱۳۹۱, ۰۸:۲۴ عصر
وب سایت کاربر یافتن سپاس نقل قول



ّبرگزیده مردمی ششمین جشنواره وب ایران در بخش خانواده و کودک
Top of Page
کپی برداری بدون ذکر منبع مجاز نبوده و تمامی حقوق متعلق به © انجمن خانوم گل می باشد