خوش آمدید ورود یا ثبت نام

تبلیغات
Bia2Aroosi
کانال خانوم گل'
Ads Ads

close
Ads
 
امتیاز موضوع:
  • 19 رأی - میانگین امتیازات: 2.89
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

واسیلی کاندینسکی

مدیر بازنشسته

****
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
854
تاریخ عضویت:
فروردين ۱۳۹۰
مدال ها
مدال برنده مسابقه عکاسیمدال برنده مسابقه عکاسی

اعتبار: 2349


محل سکونت : کـلان شــ طهـران ـهر
ارسال: #1
Ksmiletris واسیلی کاندینسکی
زندگی

کاندینسکی در مسکو چشم به جهان گشود. دوران کودکی‌اش را در ادسا (چهارمین شهر بزرگ اوکراین) گذراند. در جوانی در دانشگاه مسکو ثبت نام کرد، حقوق و اقتصاد سیاسی را برای تحصیل انتخاب کرد. او واقعاً در حرفه‌اش موفق بود؛ به او پیشنهاد منصب استادی در دانشگاه دورپات، شده بود.
واسیلی کاندینسکی در سال ۱۸۶۶ در خانواده‌ای مرفه و با فرهنگ در مسکو به دنیا آمد. در کودکی به نقاشی و موسیقی علاقه داشت، اما در جوانی به تحصیل حقوق پرداخت. پس از پایان تحصیلات دانشگاهی، تصمیم گرفت خود را وقف نقاشی کند. خانه و خانمان را ترک کرد و به آلمان رفت. چند سالی در چند کشور اروپایی تا شمال آفریقا (تونس) سیر و سیاحت کرد، فوت و فن نقاشی را آموخت، با نقاشان نوگرا آشنا شد و تجربه اندوخت.

نخستین کارهای او به بازنمایی طبیعی و سنت نقاشی فیگوراتیو وفادار هستند. جلوه‌های زندگی و فرهنگ بومی روس، با نگاهی عارفانه در این آثار ترسیم شده است.
کاندینسکی از سال ۱۹۰۸ در مورناو در جنوب آلمان اقامت کرد، فعالانه به نقاشی پرداخت، به آزمون‌های تازه دست زد و با هنرمندان نوجوی آلمانی رابطه برقرار کرد. تحت تأثیر اکسپرسیونیسم، رنگ و ترکیب بصری را بر نقش‌برداری و بازنمایی مستقیم اشیا ترجیح می‌داد. کارهای این دوره را با فرم‌های شناور و رنگ‌های تند "وحشی"، می‌توان دورخیزی به سوی "انقلاب بصری" دانست.
چیزی نگذشت که کاندینسکی گام جسورانه را برداشت. او فیگورها و سوژه‌ها را یکسره کنار گذاشت. از این پس تابلوی او دیگر چیزی نبود جز ترکیبی هماهنگ از فرم‌های رنگین.
کاندینسکی که از محافل آکادمیک طرد شده بود، به همراه فرانتس مارک در شهر مونیخ محفل اکسپرسیونیستی "سوارکار آبی" را پایه گذاشت. آنها نقاشی را هارمونی موزون و سنجيده‌ی فرمها و رنگها دانستند

کاندینسکی فردی بسیار درس خوانده بود و عمیقاً به موسیقی، ادبیات و هنر تجسمی عشق می‌ورزید. در روسیه که بود دربارهٔ سنن هنر عامیانه به تحقیق پرداخت و چه بسا همین تجربه و نیز تماسش با هنر مدرن در مسکو موجب گردید که در سی سالگی به آلمان برود و زندگی خویش را وقف هنر کند.

در ۱۸۹۶ در مونیخ اقامت گزید و در آکادمی هنرهای زیبای مونیخ مشغول تحصیل شد. در ۱۹۱۴ بعد از شروع جنگ جهانی اول به روسیه بازگشت. نقش مهمی را در سازماندهی نوین نهادهای هنری در روسیهٔ ۱۹۱۷ بر عهده گرفت. در ۱۹۲۱ روسیه را ترک گفت؛ در۱۹۲۲ در باهاوس به تدریس پرداخت و تا زمان بسته شدن آن توسط نازیها در۱۹۳۳ به این کار ادامه داد. و پس از آن به آخرین اقامتگاه خود، شمال غرب پاریس نقل مکان کرد و همانجا چشم از دنیا فروبست.
«نیاز باطنی» او به بیان مشاهدات احساسی خود به شکل‌گیری سبکی آبستره در نقاشی منتهی شد که بر پایه مشخصات انتزاعی رنگ و فرم قرار داشت.

فعالیت‌های نگارشی

در۱۹۱۲ سالنامهٔ سوارکارآبی با سردبیری کاندینسکی و مارک انتشار یافت، و نمایشگاهی با همین نام برپا گردید. کاندینسکی بحث نظری مهمی را در قالب یک کتاب با عنوان معنویت در هنر منتشر کرد، کتابی که به سرعت به چند زبان ترجمه گردید. در۱۹۲۶ رسالهٔ دوم خود را با نام نقطه و خط تا صفحه منتشر ساخت.

تولد ۱۶ دسامبر ۱۸۶۶
روسیه، مسکو

وفات ۱۳ دسامبر ۱۹۴۴
فرانسه، شمال غرب پاریس

ملیت روسی
زمینه فعالیت نقاشی
تحصیلات آکادمی هنرهای زیبای مونیخ
سبک آبستره انتزاعی

پیشینه
در واقع این سبک نتیجهٔ بر خورد طیف‌های مختلف هنرمندان مهاجر(به دلیل جنگ در اروپا) و بومی در نیویورک بود.
این جنبش در واقع یک سبک آمریکایی است که موجب پیشتازی نیویورک از پاریس به عنوان مرکز هنر جهانی شد. این هنرمندان بیش از آنکه مصلحان انقلابی باشند، آرمانگرایانی بودند که، بیش از جهان ملموس خویش، دغدغهٔ مفاهیم کلی را داشتند.
هنرمندان
شاخص‌ترین آثار هنری در سبک را می‌توان به افرادی چون هانری ماتیس، جکسون پولاک، مارک توبی، آرشیل گورکی، ویلیام دکونینگ و مارک روتکو نسبت داد.

ماتیس، پولاک و روتکو شاخص‌ترین آثار در این سبک را آفریدند.

ماتیس با نقاشی آتلیهٔ سرخ به شهرت رسید، پولاک با استفاده از شیوه‌ای نو (که بعدها با عنوان نقاشی کنشی معروف شد) آثاری درهم پیچیده و باطراوت آفرید، و روتکو که از هرگونه خط نگاری پرهیز کرد و نام گذاری عددی ساده را جایگزین القاب سنگین پیشین کرد.

اکسپرسیونیسم انتزاعی: این جنبش در آمریکا مطرح گردید که به نقاشی‌های کنشی نیز معروف است. هنرمندان این سبک با عدم تأکید بر ساختار شکل و فرم، رنگ گذاری بر اساس حرکات بدنی و کنش روانی نقاش به طور آنی و تصادفی، درصدد بیان هیجانات و احساسات لحظه‌ای و آنی هستند.
ویژگی‌ها

این سبک آمیزه‌ای از هیجان اکسپرسیونیستی، نگاره‌های ساده بدوی (نقاشی شنی سرخ‌پوستی و باغ‌های ذن) و تجربه‌ای از نظم در غالب بی نظمی بود. هنرمندان این سبک بیش از آنکه در سبک باهم شباهت داشته باشند، در نگرش و دیدگاه دارای وجه اشتراکند: همه می‌خواهند قیود و تکنیک‌های سنتی و دستوری را زیر پا بگذارند و ضوابط دیرینهٔ زیبایی شناختی را لغو اعلام کنند که نمونه بارز آن نقاشی‌های جکسون پولاک است.

معنویت در هنر
معنویت در هنر نام کتابی اثرواسیلی کاندینسکی نقاش و نظریه پرداز هنری روس است که در سال ۱۹۱۲ منتشر گردید. این کتاب که به سرعت به زبان‌های انگلیسی و روسی ترجمه شد، خوانندگان بسیاری یافت و از مطالب آن فراوان نقل قول شد.

معنویت در هنر که تأکدش بر هنر به عنوان آشکارکنندهٔ حیات درونی انسان است، به یکی از متن‌های اصلی هنر انتزاعی تبدیل شد. در واقع نقاشی کاندینسکی حدود همین زمان به انتزاع گرایید. نظر کاندینسکی این بود که هنر بیشتر از رهگذر کمپوزسیون‌های انتزاعی و فرانمودهای شاعرانه می‌تواند به معنویت دست یابد، تا از طریق رویکرد کاملاً بازنمودی به جهان قابل رؤیت.

کاندینسکی که در آن زمان در مونیخ به سر می‌برد، به مانند بسیاری از دوستان آلمانی خود، عارفی راستین بود که ارزشهای پیشرفت و علم را قبول نداشت و در آرزوی بازآفرینی جهان از طریق هنر ناب جوشیده از احوال درون به سر می‌برد. وی در این کتاب شورانگیز و تا حدی بی نظم، بر تأثیرات روانی رنگ خالص تأکید کرد و توضیح داد که چگونه یک رنگ قرمز روشن می‌تواند همچون نوای یک ترومپت بر ما اثر بگذارد. او معتقد بود که می‌توان و لازم است که بدین شیوه ارتباطی را، بین اذهان آدمیان برقرار ساخت. و همین اعتقاد و شجاعت آن را به وی داد که نخستین کوششهای خود را برای رسیدن به یک موسیقی رنگین به نمایش گذارد. حرکتی که آغازگر راه نقاشی انتزاعی گردید.
این کتاب چندین بار توسط مترجمان مختلف به فارسی برگردانده و بارها در ایران منتشر شده است.

منابع
کتاب تاریخ هنرمدرن/نوربرت لینتون
کتاب آشنایی با مکاتب نقاشی


فایل‌(های) پیوست شده تصویر (ها)
                   
امضای Linda
[تصویر:  sunflower3.gif]
۱۳-۶-۱۳۹۰, ۱۱:۳۵ صبح
یافتن سپاس نقل قول
1 کاربر از Linda به دلیل این ارسال سپاس کرده.
saviya



ّبرگزیده مردمی ششمین جشنواره وب ایران در بخش خانواده و کودک
Top of Page
کپی برداری بدون ذکر منبع مجاز نبوده و تمامی حقوق متعلق به © انجمن خانوم گل می باشد