خوش آمدید ورود یا ثبت نام

تبلیغات
Bia2Aroosi
کانال خانوم گل'
Ads Ads

close
Ads
 
امتیاز موضوع:
  • 12 رأی - میانگین امتیازات: 2.92
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

چقدر شير بنوشيم؟

مدیر بازنشسته

****
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
1,228
تاریخ عضویت:
بهمن ۱۳۸۹
مدال ها

اعتبار: 1333


محل سکونت :
ارسال: #1
Restart-1 چقدر شير بنوشيم؟
يکي از سوال‌هايي که ممکن است براي خيلي از خوانندگان پيش بيايد‌ اين است که حداکثر مصرف شير در روز چند ليوان است؟ آيا کسي اجازه دارد که هر روز به جاي آب هم شير بنوشد يا نه؟


ديده‌ايم افرادي را كه به دليل حرفه اي (ورزشكاران يا دست اندركاران رشته تربيت بدني) دارند بيش از هر ماده غذايي به شير بها مي‌دهند، گاهي گوشت نمي‌خورند اما بطري بطري شير را خالي مي‌كنند. در پاسخ به اين سوال بايد بگوييم که هر يک ليوان شير، حدود 250 تا 300 ميلي‌گرم، کلسيم دارد و نياز افراد به کلسيم از 1 سالگي به بعد حداکثر 5/2 گرم است که اين ميزان برابر با مصرف 6 تا 10 واحد شير و لبنيات در روز است.


حالا اگر کسي روزي 1 ليتر (4 ليوان) شير همراه مقداري ماست، دوغ، پنير و کشک بخورد، مشکلاتي برايش به وجود مي‌آيد. ضمن اينکه در جامعه ما کمتر کسي پيدا مي‌شود که بيشتر از 10 واحد لبنيات در طول روز مصرف کند! اما نکته مهم در مورد مصرف شير و لبنيات و دريافت کلسيم اين است که در بدن ما هميشه بايد تعادلي بين دريافت کلسيم، سديم، پتاسيم و منيزيم برقرار باشد. به عبارت ساده‌تر اگر افراد در طول روز به اندازه کافي ميوه و سبزي مصرف نکنند و پتاسيم و منيزيم لازم را به بدنشان نرسانند و از طرف ديگر، مدام شير و لبنيات بخورند و دريافت کلسيم‌شان بالا برود، خطر به هم خوردن نسبت در مايع فضاي بين سلولي‌شان به وجود مي‌آيد و در نتيجه دچار گرفتگي عضلاني مي‌شوند.


اين مشکل به خصوص بيشتر براي ورزشکاران پيش مي‌آيد و آنها نمي‌دانند که بايد به متخصص تغذيه مراجعه کنند و تعادلي بين دريافت کلسيم، پتاسيم و منيزيم‌شان با مصرف ميوه، سبزي و لبنيات کافي به وجود بياورند. حالا اگر اين اتفاق برعکس بيفتد و دريافت منيزيم و پتاسيم روزانه يک فرد از طريق خوردن ميوه‌ها و سبزيجات فراوان بالا برود و او در طول روز به اندازه کافي هم شير يا ساير لبنيات را مصرف نکند تا کلسيم کافي به بدنش برساند، مشکل ديگري پيش مي‌آيد.


در اين صورت، ممکن است که فرد دچار تشنج بشود و نداند که اين تشنج از کجا آمده است! با تمام اين تفاسير، با توجه به سرانه مصرف بسيار پايين شير و لبنيات در کشورمان، به نظر نمي‌رسد که مشکلات اضافه دريافت کلسيم از طريق مصرف اين گروه غذايي در بين مردم‌ما وجود داشته باشد و چون شير مانند نان، قوت لايموت مردم محسوب نمي‌شود، قطعا با برداشتن يارانه آن، نتايج فاجعه‌باري در کشورمان در اثر کمبود مصرف شير و لبنيات رخ خواهد داد.

بنابراين اميدواريم مسوولين به اين مهم توجه ويژه داشته تا گروههاي آسيب پذيري نظير کودکان، نوجوانان و خانمهاي باردار و شيرده کمترين اثر منفي را به خاطر کم مصرف کردن شير ببينند.
امضای Darya
زندگی میکنم ...

حتی اگر بهترین هایم را از دست بدهم!!!

چون این زندگی کردن است که بهترین های دیگر را برایم میسازد

بگذار هر چه از دست میرود برود؛

من آن را میخواهم که به التماس آلوده نباشد...

حتی زندگی را !!!
۸-۲-۱۳۹۰, ۰۹:۳۰ صبح
یافتن سپاس نقل قول



ّبرگزیده مردمی ششمین جشنواره وب ایران در بخش خانواده و کودک
Top of Page
کپی برداری بدون ذکر منبع مجاز نبوده و تمامی حقوق متعلق به © انجمن خانوم گل می باشد