خوش آمدید ورود یا ثبت نام

تبلیغات
Bia2Aroosi
کانال خانوم گل'
Ads Ads

close
Ads
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

کمتر غذای خوشمزه بخورید!

کاربر خانوم گل

*
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
304
تاریخ عضویت:
دی ۱۳۹۰
مدال ها

اعتبار: 1017


محل سکونت :
ارسال: #1
کمتر غذای خوشمزه بخورید!
[تصویر:  20121112112043_3811440533.jpg]

با این که اخباری نظیر افزایش آمار مبتلایان به بیماری های قلبی و عروقی در کشور به اخباری تکراری تبدیل شده اما ابعاد گسترده این دسته از بیماری ها و پیامدهای اقتصادی، روانی و اجتماعی آن چنان است که امر اطلاع رسانی و آموزش مردم در این حوزه را ضروری می سازد.

اختصاص ۷۰ درصد هزینه های درمان کشور به بیماری های قلبی و عوارض آن، ابتلای ۵۰ درصدی زنان ایرانی به چاقی و اضافه وزن، افزایش عوامل خطرزا در رژیم غذایی مانند مصرف قند و نمک و چربی، رواج نوشابه های صنعتی، ابتلای ۳۰ درصدی ایرانی ها به دیابت و در پیش گرفتن سبک زندگی ناسالم توسط اکثر مردم خبرهای خوشی در حوزه سلامت نیست و با توجه بر گستردگی این مشکلات هرگز نباید امر آموزش و اطلاع رسانی را متوقف کرد. به ویژه این که یکی از عادت های غذایی ما ایرانیان خوردن غذاهای شور، شیرین ویا چرب است. در واقع ما غذایی را خوشمزه می دانیم که علاوه بر چربی زیاد شور یا شیرین هم باشد.

در صورتی که اگر هر یک از ما فقط چند توصیه کارشناسان مثل حذف نوشابه های صنعتی، کم کردن نمک و چربی های اشباع شده را در رژیم غذایی خود به کار بندیم، چندین گام به سمت حفظ سلامت قلب خود و خانواده برداشته ایم. نکته این جاست که همان طور که بیماری های قلبی عروقی یک شبه بروز پیدا نمی کند، پیشگیری از آن نیز یک شبه رخ نمی دهد و باید طی سالیان متمادی برای حفظ سلامت قلب تلاش کرد. در این گزارش به یکی از مهم ترین مباحث این حوزه یعنی نقش تغذیه در ابتلا یا پیشگیری از بیماری های قلبی پرداخته ایم.

● پیشگیری از دوران کودکی

زمینه ابتلا به بیماری نظیر آترواسکلروز یا تصلب شرایین معمولا از دهه های اول زندگی شروع می شود. به همین علت اگر بخواهیم درباره پیشگیری از ابتلا به این دسته از بیماری ها سخن بگوییم، لازم است از دهه های اول زندگی و گروه های جوان شروع کنیم. دکتر محمدجواد حسین زاده متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان این مطلب به خراسان می گوید: علاوه بر تغذیه، سبک زندگی نیز در ابتلا به این بیماری ها تأثیرگذار است و به همین دلیل است که نگرانی زیادی بابت افزایش چاقی در کودکان وجود دارد؛ زیرا این دسته از کودکان بیش از همسالان خود در معرض ابتلا به بیماری های قلبی قرار دارند. در دهه های اول زندگی افراد باید علاوه بر تنظیم مواد غذایی دریافتی، به ورزش توجه ویژه ای داشته باشند. زیرا زمینه ژنتیک و دیگر عوامل خطر از دهه های اول زندگی در بروز آترواسکلروز نقش دارد.

توجه به دریافت درشت مغذی ها یعنی کربوهیدرات، پروتئین و چربی و توجه ویژه به دریافت چربی در افرادی که در معرض بیماری های قلبی هستند یکی از کلیدی ترین توصیه های تغذیه ای برای پیشگیری از ابتلا به این دسته از بیماری هاست. دریافت چربی روزانه از کل انرژی باید فقط ۲۵ تا ۳۰ درصد باشد. برای افرادی که در معرض بیماری های قلبی هستند، مهم تر از رعایت میزان دریافت چربی، نوع چربی دریافتی است. چربی های اشباع صددرصد در بروز این بیماری ها نقش دارد.

اسیدهای چرب ترانس در فرآیند هیدروژنیزاسیون روغن های نباتی و تبدیل به روغن جامد تشکیل می شود که اگر از حد استاندارد بالاتر باشد، زمینه ابتلا به بیماری های قلبی و حتی مقاومت نسبت به انسولین در بدن ایجاد می شود. هم اکنون بسیاری از تنقلات و غذاهای آماده حاوی اسیدهای چرب ترانس است و حتی در دهه های اول زندگی مصرف آن ها توصیه نمی شود. علاوه بر لزوم اطلاع رسانی به مردم، سیستم های نظارتی و بهداشتی نیز باید بر استفاده از روغن و اسیدهای چرب ترانس در کارخانه های تولید کننده انواع مواد غذایی نظارت دقیق داشته باشند.

همچنین دکتر محمدجواد زیبایی نژاد رئیس ششمین کنگره خاورمیانه ای قلب و عروق درباره مصرف چربی ها به ایسنا می گوید: چربی ها به چند دسته تقسیم می شود چربی های مفید (HDL) که باید در بدن افزایش پیدا کند و در نتیجه مصرف ماهی ها و داشتن تحرک محقق می شود. LDL چربی های مضری است که سطح آن ها در بدن باید کاهش پیدا کند. تری گلیسیرید نیز نوعی چربی است که به ویژه در زنان نباید افزایش پیدا کند زیرا موجب ابتلا به بیماری های قلبی می شود.

دکتر زیبایی نژاد با بیان این که فریز کردن گوشت باعث افزایش LDL می شود، گفت: بر اثر فریز شدن تغییرات متابولیسم در گوشت رخ می دهد که به افزایش LDL منجر می شود. غذاهای فوری و آماده هم همین تأثیر را دارد و یکی از نشانه های افزایش این نوع چربی، افزایش چربی دور شکم است.

● چربی های مفید

افرادی که در معرض ابتلا به امراض قلبی هستند، باید علاوه بر کاهش دریافت چربی های مضر، چربی های مفید مثل مشتقات امگا ۳ را در برنامه غذایی خود وارد کنند. دکتر حسین زاده ادامه می دهد: افزایش مصرف امگا ۳ بدون افزایش کالری دریافتی از طریق سایر چربی ها به حفظ سلامت قلب کمک می کند زیرا این دسته از چربی ها نقش حفاظتی از سیستم قلبی و عروقی را دارد.همچنین روغن زیتون به شرط رعایت میزان مصرف و نحوه استفاده بسیار مفید است.

در مجموع مصرف چربی ها در رژیم غذایی باید به گونه ای تنظیم شود که میزان مصرف چربی های اشباع از ۷درصد کل انرژی دریافتی بدن افزایش پیدا نکند. خوب است بدانید به ازای هر یک گرم چربی، ۹ کیلو کالری انرژی تولید می شود، در صورتی که این میزان درصورت مصرف یک گرم کربوهیدرات یا پروتئین فقط ۴کیلو کالری است. به همین علت است که میزان مصرف چربی باید بسیار کمتر از دریافت کربوهیدرات ها یا پروتئین ها در بدن باشد.

بنا به توصیه انجمن قلب آمریکا مصرف چربی های اشباع که بیشتر در منابعی با منشاء حیوانی وجود دارد، مثل گوشت یا لبنیات باید به حداقل برسد. استفاده از لبنیات کم چرب در افرادی که در معرض ابتلا به این دسته از بیماری ها هستند یک اصل مهم است؛ مصرف گوشت باید محدودیت داشته باشد و مصرف روغن های حیوانی به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

همچنین دریافت کلسترول که منشاء حیوانی دارد، با محدودیت دریافت ۲۰۰میلی گرم در روز توصیه می شود. به این ترتیب مواد غذایی با منشاء حیوانی در رژیم غذایی مبتلایان به امراض قلبی محدودیت دارد. مصرف ماهی و دریافت پروتئین از طرق دیگر مثل استفاده از حبوبات استفاده کمتر از موادغذایی سرخ کردنی و تدابیر لازم برای دریافت پروتئین کافی از دیگر توصیه ها در این زمینه است.

● حذف غذاهای خوشمزه

به طور کلی حذف غذاهای خوشمزه در رژیم غذایی مردم به کاهش آمار مبتلایان به بیماری های قلبی منجر می شود. دکتر فریدون نوحی رئیس انجمن قلب و عروق ایران با بیان این که مصرف نمک در کشور چند برابر استاندارد جهانی است به ایسنا می گوید:مردم باید غذاهای خوشمزه کمتر بخورند. غذای خوشمزه غذایی است که شور، شیرین و چرب است.

اگر این مورد رعایت شود، حجم کالری که وارد بدن می شود، کاهش می یابد. نوع دریافت کالری در رژیم غذایی مردم حائز اهمیت است و باید در این زمینه اطلاع رسانی شود. متاسفانه کودکان و نوجوانان به مصرف تنقلاتی مثل چیپس، پفک و پیتزا که حاوی روغن و نمک فراوان است روی آورده اند که صد درصد بیماری زاست و درآینده برای سیستم قلبی و عروقی آنها مضر است. همچنین دکتر زیبایی نژاد با بیان این که روزانه حدود ۶گرم نمک فقط از طریق نان وارد بدن ما می شود، می گوید: میزان مجاز مصرف نمک در رژیم غذایی روزانه ۴ تا ۵ گرم است این درحالی است که از طریق نان حدود ۶گرم نمک وارد بدن ما می شود و مقدار زیادی نمک هم در غذا، تنقلات شور و ترشی مصرف می کنیم.

وی با اشاره به نتایج مطالعه ای که حدود ۵ سال اخیر در شیراز انجام شد،ادامه می دهد: ۵سال قبل بیش از ۷۰درصد نانوایی های شیراز بیش از حد مجاز از نمک استفاده می کردند اما در حال حاضر این آمار به ۳۰درصد کاهش یافته است. با این حال هنوز نمک زیادی از طریق مصرف تنقلات، پسته و تخمه، ترشی و خیارشور وارد بدن ما می شود. هم چنین مردم باید روزانه ۵بار میوه و سبزی بخورند زیرا بدن قادر به ساخت ویتامین های A و C نیست بنابراین باید مواد حاوی این ویتامین ها را مصرف کنند. از طرف دیگر همه افراد باید عادت کنند روزانه نیم ساعت فعالیت بدنی داشته باشند. زیبایی نژاد درباره وضعیت ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در مقایسه با دیگر کشورهای خاورمیانه گفت: وضعیت چربی خون در ایران از این کشورها بالاتر نیست البته ایران در زمینه پیشگیری وضعیت بهتری دارد هرچند اطلاعات و ارقام این کشورها به ۸سال قبل برمی گردد. وی افزود: ایران در برخی زمینه ها با کشورهای پیشرفته ای مثل فرانسه قابل مقایسه است اما در برخی زمینه ها مانند مرگ و میر ناشی از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، آمار بیشتری از کشورهای عربی خاورمیانه دارد یا با آن ها برابر است. در زمینه ابتلا به فشار خون و دیابت، ایران وضعیت بهتری نسبت به کشورهای عربی خاورمیانه دارد اما در زمینه چاقی به ویژه در زنان آمار کشورمان یا با کشورهای عربی خاورمیانه برابر یا از آنان بیشتر است.

منبع :پورتال خبری البرز
امضای باران جوینده
وقتی تنهاییم دنبال دوست میگردیم
پیدایش که کردیم
دنبال عیب هایش میگردیم
وقتی که از دستش دادیم
در تنهایی دنبال خاطراتش میگردیم
مراقب قلبها باشیم
هیچ چیز آسانتر از قلب نمیشکندDreamyeyesf
۲۲-۸-۱۳۹۱, ۰۱:۵۴ عصر
یافتن سپاس نقل قول
1 کاربر از باران جوینده به دلیل این ارسال سپاس کرده.
خانم ریسی



ّبرگزیده مردمی ششمین جشنواره وب ایران در بخش خانواده و کودک
Top of Page
کپی برداری بدون ذکر منبع مجاز نبوده و تمامی حقوق متعلق به © انجمن خانوم گل می باشد