خوش آمدید ورود یا ثبت نام

تبلیغات
Bia2Aroosi
کانال خانوم گل'
Ads Ads

close
Ads
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

گياهان غني از كلسيم

کاربر خانوم گل

*
وضعیت : آفلاین
ارسال‌ها:
149
تاریخ عضویت:
مرداد ۱۳۹۱
مدال ها
مدال برنده مسابقه آشپزی

اعتبار: 203


محل سکونت : کوچه باغ یادها
ارسال: #1
گياهان غني از كلسيم
گياهان غني از كلسيم

يكي از مسائلي كه معمولاً مردم را نگران مي‌كند، اين است كه آيا تغذيه و مواد غذايي انتخابي ، تا چه حد مي‌توانند آن‌ها را از ابتلا به بيماري‌ها حفاظت كنند.

نگراني در مورد پوكي استخوان به دليل مصائب زياد آن از جمله شكستگي‌ها و ترس از بستري شدن طولاني و نياز به مراقبت در اكثر خانواده‌هاي ايراني وجود دارد، به خصوص آن كه تحقيقات كشوري نشان داده است كه ميزان دريافت كلسيم در خانوارهاي ايراني كمتر از نياز است. پزشكان و تغذيه‌شناسان ، به بيماران و افراد مراجعه كننده توصيه مي‌كنند كه ميزان مصرف مواد لبني مثل شير، ماست و پنير را افزايش دهند و نهايتاً قضاوت‌ها براساس اين است كه ما روزانه به ميزان 1200 تا 1500 ميلي‌گرم كلسيم نياز داريم.

ولي مهم است كه بدانيم تحكيم وقدرت استخوان‌هاي ما تنها وابسته به كلسيم نيست وبعضي از تجربيات جهاني مي‌گويد كه نمي‌توان گفت كه هرفرد روزانه به چقدر كلسيم نياز دارد. سلامتي استخوان‌هاي ما به فاكتور‌هاي متعددي بستگي دارد و بايد بدانيم اهميت اين عوامل مهمتر است يا تنها ميزان كلسيمي كه ما از طريق غذا مصرف مي‌كنيم.

جالب است بدانيم كشورهايي كه مصرف سرانه لبنيات بالايي دارند مانند آمريكا، انگلستان و فنلاند بيش از ميزان متوسط پوكي استخوان و شكستگي استخوان دارند ولي ممكن است سن شكستگي استخوان در آن كشورها بالاتر باشد.

تحقيق دكتر والتر ويلت و همكارانش در دانشگاه هاروارد امريكا كه روي 72000 پرستارانجام شده نشان داده كه مصرف مرتب و روزانه شير به تنهايي نقشي در كمتر شدن شكستگي استخوان لگن نداشته است.

درحقيقت مطالعه فوق نشان داد كه ازنظرشكستگي استخوان زناني كه دوبار در روز شير مي‌خورند تقريباً مانند زناني كه هفته‌اي يكبار شير مي‌خورند بوده‌اند.

بررسي 2003 سوئد كه آن هم روي 60هزار زن صورت گرفت ارتباطي بين شكستگي استخوان و دريافت كلسيم از طريق فرآورده‌هاي شيري را نشان نداد.

و نهايتاً تحقيق ديگري كه روي 24هزار مرد انجام شد نيز رابطه‌اي بين دريافت كلسيم از لبنيات و شكستگي پيدا نشد.

محققاني كه بر اين مساله دقيق بررسي كرده‌اند نظير دكتر واتر ويلت مي‌گويند اگر ساير عواملي كه موجب سلامت استخوان‌ها مي‌شود مانند ورزش‌هاي قدرتي در نظر گرفته شود بدن حدود 500 تا 700 ميلي‌گرم كلسيم نياز دارد. در فرهنگ غذايي بعضي از كشورها اغلب نياز كلسيم از فرآورده‌هاي گياهي تامين مي‌شود غذاهايي مانند بورش‌ها و آش‌هايي كه با سبزيجات و گاهي استخوان، كنجد و برگ‌هاي آن تهيه مي‌شود. ماهي هاي كوچك كه با استخوان برشته و خورده مي‌شوند

كنجد به طور طبيعي منبع خوبي براي حفظ استخوان‌هاست. چون بطور طبيعي كلسيم، منيزيوم و فسفر دارد كه از مهمترين ريزمغذي‌ها براي حفاظت از استخوان‌ها هستند.

ارده كه در كشور ما معمولاً با شيره مصرف مي‌شود از ساييدن كنجد به دست مي‌آيد بنابراين اگر ما بتوانيم از ارده در سس‌هاي سالاد استفاده كنيم هر روز مي‌توانيم بخشي از نياز كلسيم را تامين كنيم. با اختلاط ارده، كمي سير تازه و آبليموي تازه و كمي نمك و مخلوط كردن آن در دستگاه يك سس خوب و خوشمزه تهيه كنيم.

در برنامه‌هاي غذاهاي مديترانه‌اي از كنجد سائيده شده يا تاهينا كه همان ارده مي‌باشد پيش غذاهاي زيادي تهيه مي‌كنند كه ضمن لذيذ بودن منابع خوب دريافت كلسيم هستند .

يكي از مهمترين راه‌هاي پيشگيري از پوكي استخوان ورزش يا نرمش‌هاي قدرتي است. در اينگونه ورزش‌ها استخوان كه بافت زنده‌اي است با جوانه‌سازي و بازترميم استحكام بيشتري مي‌گيرد. ويتامين‌هايي براي جذب كلسيم در حيات استخوان‌هاي ما ضروري است از جمله ويتامين D كه اگر پوست هم در معرض نور خورشيد قرار بگيرد توليد مي شود ولي در شهرهاي بزرگ كه آلودگي هوا و غبار وجود دارد توليد اين ويتامين‌ توسط بدن صورت نمي‌گيرد.در كشور ما نيز در شهرهاي بزرگ خصوصاً در تهران، با كمبود ويتامين D روبرو هستيم و. در صورتي كه نمي توانيم به مدت كافي روزانه 20 دقيقه در هواي پاكيزه در معرض نور خورشيد (نه از پشت شيشه) قرار بگيريم بهتر است كه روزانه مكمل ويتامين D را مصرف كنيم.

با توجه به اينكه گياهان زيادي نيز در فرهنگ غذايي ما وجود دارند كه داراي كلسيم هستند مي توانيم در سبد سفره خانواده از اين مواد شامل دانه سويا، باميه، بادام، اسفناج، انواع كلم، ارده يا كنجد و كرفس استفاده كنيم.
امضای خانم طلایی
[تصویر:  1_oldsaheb.gif]
۲۲-۷-۱۳۹۱, ۰۴:۴۹ عصر
یافتن سپاس نقل قول
1 کاربر از خانم طلایی به دلیل این ارسال سپاس کرده.
مامان مهدی یار



ّبرگزیده مردمی ششمین جشنواره وب ایران در بخش خانواده و کودک
Top of Page
کپی برداری بدون ذکر منبع مجاز نبوده و تمامی حقوق متعلق به © انجمن خانوم گل می باشد